(500) Days of Summer (2009)

Alternatieve titel: 500 Days of Summer

3,60

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Marc Webb
met Joseph Gordon-Levitt, Zooey Deschanel en Geoffrey Arend

Tom ontwerpt wenskaarten voor zijn beroep en is een hopeloze romanticus. Hij is erg aangeslagen wanneer hij door zijn vriendin Summer aan de kant wordt gezet. Hij gaat heen en weer tussen verschillende periodes in de 500 dagen die ze samen waren om erachter te komen waar het fout is gegaan.

642 BERICHTEN 106 MENINGEN
geplaatst: 6 december 2011, 20:38 uur [permalink]
Een van mijn favoriete films, waarbij alles op zijn plaats valt. De juist muziek, erg leuke acteurs en ook het verhaal spreekt aan. Alleen het einde vind ik wat zwakjes.

avatar van Dzonny
geplaatst: 23 december 2011, 22:51 uur [permalink]
De film botst tegen alles wat hij net wil ontwijken :

-melige dialogen: voorbeelden zijn legio
-voorspelbare plotwendingen: meneertje neemt ontslag, dit natuurlijk met bijbehorende metaforische speech die eigenlijk too obvious is waardoor hij geen enkele waarde als metafoor meer heeft
- clichés: de dame op het eind heet 'Autumn' => toeval of lot? Komaan zeg!! ; de 2 hoofdpersonages komen elkaar op het einde toevallig tegen bij dat ene plekje met het uitzicht
- de film zelf is een cliché en valt daardoor in enkele woorden samen te vatten: sul krijgt sterkere persoonlijkheid door het ontmoeten van wispelturige, geëmancipeerde dame. Point autre ligne.

Verder is de film nooit, maar dan ook NOOIT grappig.

CONCLUSIE: ik heb 95 minuten naar een melige, clichématige kutfilm gekeken, en dat spijt mij zeer. Met moeite 1 ster waard.

avatar van timburton
geplaatst: 27 december 2011, 17:06 uur [permalink]
Zeer vermakelijke film! Enige, tot nu toe, geslaagde film die de hedendaagse Indie-generatie symboliseert. Leuke humor en goed uitgekozen cast. En, ja, de erg goede muziekkeuze helpt heel erg!

disneystore
geplaatst: 28 december 2011, 01:22 uur [permalink]
Vind de film wel goed, maar eigenlijk heeft ie niets speciaals te bieden. Het is allemaal deel van het dagelijkse leven. Vind wel dat de film leuk is gefilmd en over het acteerwerk valt zeker niet te klagen. Vandaar nog de 3 sterren. Vind het verhaal gewoon niet boeiend en sterk genoeg. Zoals timburton al zegt is de muziekkeuze wel zeer goed ook...

avatar van Denveen
geplaatst: 28 december 2011, 22:53 uur [permalink]
Denveen schreef:
Degelijke film die zonder al te veel inhoud toch weet te boeien, ook door de bij vlagen intelligente humor. De schakelingen tussen de verschillende herinneringen werkt goed en geeft de filmmakers wat vrijheden om de film luchtig te houden. Ook visueel ziet de film er goed uit, interessant hoe af en toe de split-screens worden gebruikt en ook de scene waarin hij de straat inloopt is mooi uitgewerkt. Film doet wat het moet doen, niets meer en niets minder. Fin, 3*

Toch nog een minpuntje dan, wat is er in hemelsnaam zo hip aan architecten tegenwoordig?

Na een aantal herzieningen toch meer gaan waarderen. Film ziet er steeds beter uit, en ook de humor wordt steeds aanstekelijker. De combinatie van goede muziek, mooie shots en interessante personages werkt. Dan maakt het niet meer uit of de film nu ergens over gaat of niet.

avatar van Picker
geplaatst: 28 december 2011, 23:33 uur [permalink]
helaas ook weer teveel van verwacht....
wat is die zooey een trut zeg, zat me echt dood te ergeren aan haar karakter. Vooral haar vreemde wending op het eind, te irritant voor woorden.

Al met al wel kunnen lachen zo nu en dan n de bijrol van Chloë Moretz maakte gelukkig een hoop goed.

geplaatst: 7 januari 2012, 21:24 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een leuke opbouw van de film, bestaand uit 500 dagen die door elkaar gehusseld zijn en vervolgens weer aan elkaar geplakt zijn. Prettige en geloofwaardige acteurs in een vrij eenvoudig doch boeiend verhaal.

En dat verhaal is weer eens iets anders, een 'romantische komedie' die eigenlijk in de grond een beetje treurig is en het omgekeerde van een romance omvat. Toch met aardig wat humor erin en vooral met mooie en leuke visuele vondsten. De muziek vind ik ook heel ok.
Het kan allemaal dichtbij komen omdat de emoties rondom deze romance voor vrijwel iedereen herkenbaar zijn (als je tenminste weleens een min of meer onbeantwoorde liefde kende of ooit hebt getwijfeld over of je geliefde de ware is)

Een leuk einde, waarmee het voorgaande op z'n plek wordt gezet. Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn, maar een dichte deur betekent dat er elders tóch weer eentje open gaat 🙂.

avatar van Insignificance
geplaatst: 23 januari 2012, 23:48 uur [permalink]
Op zich een aardige insteek om de herinneringen zo te versnipperen en af te wisselen. Geeft het samen met bijvoorbeeld die retro beelden wel wat schwung. De split screen tussen realiteit en verwachting is ook een leuke. Het zit al met al redelijk vol met ideetjes en aardigheden om een (non) love story als dit tot leven te brengen. Mits je iets met de hoofdrollen hebt, veronderstel ik. Ik kan er niet zo veel mee. Gordon-Levitt's droeftoetertje jeukt en Summer heeft wel iets eigenaardigs, maar dat pakt uiteindelijk nogal truttig uit. Deze 500 dagen gaan hier rechtstreeks richting vergetelheid.

avatar van Pelagatti
geplaatst: 1 februari 2012, 10:12 uur [permalink]
Ja, goede film! Heeft mij volledig verrast eigenlijk. Erg origineel in zijn soort. De tijdslijn die voordurend door elkaar loopt is goed te volgen en zorgt voor een fijne dynamiek. Heel fijn acteerwerk van zowel Zooey Deschanel als Joseph Gordon-Levitt. Zeker een aanrader!

avatar van Pelagatti
geplaatst: 1 februari 2012, 10:14 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dreiecke schreef:

Helemaal mee eens!

Samhain
geplaatst: 3 februari 2012, 22:05 uur [permalink]
Mijn persoonlijke favo comedy van Joseph Gordon-Levitt. Al meerdere malen gezien en blijft gewoon een lekker komisch vermaak. Aardig verhaal en lekker veel humor. Ik vind het allemaal prima. 😉 Maar mijn favoriet van de film is toch Levitt. 😛 Geweldig acteerwerk! 😉

avatar van Ste*
geplaatst: 5 februari 2012, 05:48 uur [permalink]
Er was vormtechnisch vanalles aan de hand. Sowieso heel door elkaar gehusseld en fragmentarisch, maar dan ook nog een narrator, splitscreens, zwartwit-stukjes, om de zoveel minuten een ander liedje, een dans met een geanimeerd vogeltje.

De film probeert een soort Amélie te zijn, met al die rare vormdingetjes, maar daarvoor is het allemaal te voorzichtig en te rommelig, en heeft het vooral inhoudelijk veel te weinig om het lijf. Het einde is vreemd, en er wordt nog even een raar soort 'toeval'dingetje ingestopt, alsof de regisseur niet wist wat hij met het einde aanmoest.

Maar goed, misschien zeur ik ook wel, want ik heb er best van genoten, was een frisse film, soms ook echt grappig, en goed gecast, ook al was die hoofdpersoon veel te veel softie naar mijn smaak.

avatar van Ste*
geplaatst: 6 februari 2012, 21:38 uur [permalink]
Na herziening besloten dat ik het negatieve teveel aandacht heb gegeven.

Deze film verdient best 4*, een kleine 8.

geplaatst: 9 maart 2012, 01:40 uur [permalink]
Film die goed is weg te kijken. Minipunt is dat de hoofdpersoon totaal geen charisma heeft. 3.5*

avatar van GuessTheMovie
geplaatst: 6 juni 2012, 09:39 uur [permalink]
Toffe, frisse komedie die eens niet zo typisch Hollywood is. De twee hoofdspelers tonen veel maturiteit en bewijzen zich als topacteurs op jonge leeftijd.

geplaatst: 6 juni 2012, 20:24 uur [permalink]
Lievelingsfilm 😄 Joseph Gordon Levitt, Zooey Deschanel, amazing soundtrack 😄
Perfecte dialogen, alles klopt gewoon 😄 X

avatar van kels92
geplaatst: 6 juni 2012, 22:30 uur [permalink]
Een van mijn favoriete films! Alles klopt inderdaad, gewoon een topper.

avatar van mikey
geplaatst: 6 juni 2012, 22:35 uur [permalink]
Zwijmelfilmpje met hele artistieke dingetjes. Oww cute!

avatar van Panta Rei

geplaatst: 7 juni 2012, 06:57 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prachtige film. En ik denk dat je deze film op waarde kunt schatten als je net als de hoofdrolspeler een onbeantwoorde liefde hebt. (wat ik dus heb).
Sommige dingen waren zo herkenbaar voor mij en die waren zo mooi in beeld gebracht ( de zwartwit scenes met de clown en de ballon en die scene met het schaakspel en die engel)

En ik heb altijd gedacht dat deze film een doorsnee tienerkomedie was, zo een die je moet bekijken met je onderbroek over je hoofd, tienerhumor weet je wel.
Deze film wordt vandaag nog gekocht door mij en ik ga hem vanavond weer kijken.

avatar van Koen87
geplaatst: 7 juni 2012, 14:13 uur [permalink]
Denveen schreef:

Ben ik met je eens, wellicht geen uitschieter in welk opzicht dan ook, maar wel een zeer fijne film die goed uitgebalanceerd is. Wellicht draagt het ook bij dat ik een zwak heb voor Zooey;) Velen zullen zich kunnen (zoals hierboven genoemd) kunne vinden in het thema van de film en hoe deze gebracht is.

avatar van David Aaronson
geplaatst: 7 juni 2012, 15:37 uur [permalink]
Marc Webb presenteert zijn niet zo romantische verhaal ('This is not a love story') op een fantastische manier, in beeld en geluid. De tijdssprongen, de inventieve montage, de split-screenscene (fantastisch), de compleet over de top (met getekend vogeltje en al) zijnde dansscène (fantastisch) maar ook de soundtrack (The Smiths) en de talloze verborgen details maken deze film tot een uiterst aangename ervaring om zeker nog een keer te gaan bekijken.

geplaatst: 7 juni 2012, 18:15 uur [permalink]
Erg mooi en goed. Het is eens wat anders dan de romantische komedies die we kennen. Er wordt heel mooi geschakeld tussen de dagen, de verschillende manier van filmen is erg leuk en de kleine dingetjes maken het een geweldige film. Daarnaast zijn het leuke hoofdpersonages en gewoon een heel goed verhaal. Het einde is misschien een klein beetje flauw, maar dat weerhoud mij er niet van om een 4.5* te geven.

avatar van RuudC
geplaatst: 8 juni 2012, 10:59 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Had ik eindelijk zowaar hoop op een sterke, romantische film, valt het resultaat me toch tegen. Joseph Gordon-Levitt is een goed acteur. Ik ben blij dat hij de middelmatige serietjes inmiddels ontgroeid is. Zooey Deschanel is eigenlijk ook best leuk, maar ze had een ontzettend flauwe rol. Al heel snel heb je door dat er van een romance geen sprake is. Er springt dan ook helemaal geen vonk over tussen die twee. Het is een stelletje waarbij al heel snel wat citaten van Youp van ’t Hek in je opkomen (GA DAN UIT ELKAAR).Uiteindelijk vond ik de depressieve Tom leuker dan de verliefde Tom. Enkele scenes, zoals die in de Ikea kunnen het even erg leuk maken (Chinezen in de badkamer). Dat er de hele tijd wordt gesprongen in de tijd, voegt bij mij helemaal niets toe. Het verhaal leent zich er ook niet voor. Het lijkt me alleen nuttig wanneer er sprake is van meerdere verhaallijnen. Nu is het een beetje misplaatste interessantdoenerij, al heb ik me er niet echt aan gestoord. Misschien is het gewoon om te verhullen dat het verhaal eigenlijk crap is.

avatar van eRCee
geplaatst: 11 juni 2012, 20:15 uur [permalink]
Onvoorstelbaar brave film, die qua verhaal zo ver binnen de lijntjes kleurt dat de lijntjes niet eens in zicht komen. Gelukkig is de stijl wel aardig fris (gemaakt, dat wel) en vooral de Bergman-persiflage deed het goed bij mij. Maar dan dat einde weer, bweh wat een gezapige voorspelbaarheid. En allemaal "meant to be", natuurlijk. Tweeenhalf dan maar.

avatar van 606
geplaatst: 12 juni 2012, 17:52 uur [permalink]
Snap die hoge score niet, de film is tergend langdradig saai.
Acteren is wel prima.

2,5 ster

geplaatst: 30 juni 2012, 02:59 uur [permalink]
Een originele film met een redelijk origineel verhaal. Niet het standaard romance verhaal. Ik vind de gevoelens en de situaties en de liefde mooi geschetst in de film.

avatar van Boneka
geplaatst: 1 juli 2012, 00:15 uur [permalink]
Vlak (liefdes)verhaaltje die nergens echt boeit. Wat is er toch aan de hand in Amerika? Weten ze niet meer hoe je een echte komedie moet maken? Het woord komedie vind ik voor dit verhaaltje dan ook misplaatst. Hij is namelijk helemaal niet leuk. De jongen probeert nog zijn best te doen, maar het meisje is een droefenis. Muziek is af en toe wel aardig. Dialogen halen amper een voldoende. Nee zonde van je geld als je deze film hebt gekocht. Onder de maat.

avatar van Fryce
geplaatst: 21 augustus 2012, 22:47 uur [permalink]
Erg leuk en lief!

avatar van Knisper
geplaatst: 10 december 2012, 11:21 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eigenlijk is deze film precies wat het niet moet zijn. Hoewel het zich als anti-film presenteert ramt (500) Days of Summer 95 minuten lang op de emotieknop. Met zo'n typische filmromance, die zich hier weliswaar niet goed ontwikkelt, maar desondanks met Autumn een goed einde kent, veel frisse kleuren en vooral ook dichtgeplamuurd met muziek. Er is geen ruimte om zelf na te denken, omdat de muziek en gebeurtenissen in een razend tempo worden afgevoerd.

Toch is het geen slechte film. Ik vind de film in de opzet niet geslaagd, maar heb me tijdens het kijken wel betrokken gevoeld en heb ook best meegeleefd. Maar met het werkelijke leven heeft het niet veel te maken, maar heb ik desondanks wel genoten. Tja, verstand tegen gevoel, toch ruim voldoende.

avatar van Zhero
geplaatst: 23 januari 2013, 20:29 uur [permalink]
Knisper schreef:
Maar met het werkelijke leven heeft het niet veel te maken

Is dat niet het hele idee van fictie?