The Book of Eli (2010)

Drama / Actie

geregisseerd door Albert Hughes en Allen Hughes
met Denzel Washington, Gary Oldman en Mila Kunis

In de nabije toekomst is Amerika een kaal en gevaarlijk niemandsland geworden. Gewapend met zijn jachtgeweer, zwaard en instinct heeft Eli deze wereld jarenlang afgezworven, zichzelf verdedigend tegen uiterst gewelddadige bendes op zoek naar overlevingsmiddelen. In Californië geeft de zelfverklaarde dictator Carnegie zijn bende opdracht Eli te overmeesteren. Tijdens dit kat en muis spel ontmoet Eli Carnegie's stiefdochter Solara, die hem vertelt over haar stiefvaders wrede en vernietigende plannen om het gebied te veroveren. Samen vervolgen ze Eli's weg naar San Francisco, waar het einddoel ligt van zijn lange reis: het afleveren van belangrijke informatie die de redding van de gehele mensheid kan betekenen.

avatar van hardhiller1992
Eindelijk deze film eens gezien en hij keek wel lekker weg. Denzel zit goed in zijn rol. Dat hij blind bleek te zijn had ik niet verwacht, maar vond dit wel een sterk punt in de film. Mooie beelden ook. 3*

avatar van van duijn
Goeie film, het heeft een heel mooi sfeertje waardoor je al meteen in de film zit en natuurlijk weer een uitstekende Denzel Washington. De gevechten zagen er daarnaast ook prima uit. *4.0

Stem veranderd naar een 5 na hem nog een keer te hebben gekeken.

sweinsteiger
The book of eli

Bijzonder laaggewaardeerde film op moviemeter. Dit is een realistische blik op de toekoemst (in tegenstelling tot 2012 toch). De gevechtsscene zijn bijzonder en het einde is heel sterk.

4**** met kans op verhoging.

avatar van boozebelly
sweinsteiger schreef:
Dit is een realistische blik op de toekoemst...

Inderdaad. Als het ooit echt zover komt dan twijfel ik er niet aan dat er een blinde met een bijbel aan de haal gaat...

N23
Boozebelly 1 - 0 sweinsteiger.

'God gaat Zijn weg met de blinde zodat zij door Zijn Woord kunnen zien. ' Hoe toepasselijk

avatar van Rmie
karilem schreef:
Na tien minuten wou ik stoppen, ik vond het saai. Ik dacht , nou, weer zo'n film in de toekomst, met veel stop, geweld en geen echte verhaal. Ben ik toch blijven kijken en heb ik er geen spijt van. Een film dit uiteindelijk iets te vertellen heeft en het bevalt mij.
Precies wat N23 zegt :

Het is hier geen Freak Show!

Mahal
Goeie film met de sfeer van het spel Fallout, wordt hier ondergewardeerd.
Niet te veel nadenken of dit de toekomst zou kunnen zijn, of dit een moderne versie van een profeet is of de nieuwe Django
Gewoon je fantasie laten meegaan.
Voor mij 4*

Inthevine
Ik vond hem ook erg goed.

De film leunt zwaar op de uitstekende sfeer en setting en de coole rol van Washington. De actiescenes zijn bovendien ook goed. Het verhaal is niet bijster origineel, de kern van het verhaal op wel aardig bedacht, al is het jammer dat ze er te ver in doorslaan en zelfs moralistisch worden.

Tja, Denzel Washington vind ik sowieso een sympathieke acteur en een lekker duister apocalyptisch drama weet mij ook altijd wel te boeien. Was toch wel het kijken waard. Kwam volgens mij in ongeveer hetzelfde jaar uit als the Road, ook een prachtige film. De setting is werkelijk om van te smullen en een duister sfeertje. Mag deze film wel. Niet geweldig, maar wel goed genoeg voor een 3,5.

N23
@gr.jske The Road en The Book of Eli, draaide ook in ongeveer dezelfde periode/maand in de bios.

avatar van fooraap
Waaruit leiden jullie af dat hij blind is? Dat het boek in braille is, betekent toch niet noodzakelijk dat Eli niet kan zien? Volgens mij hangt dat af van je eigen interpretatie, al worden er doorheen de film enkele hints in die richting gegevens.

fooraap schreef:

Dit denken wij omdat in 1 van de laatste scene er op zijn gezicht/ogen wordt ingezoomd, en zijn ogen zijn 'anders' dan normaal. Zodoende, en die hints versterken dat idee.

avatar van hannavdsande
Ik vond het een vage film..wel leuke actie maar een raar verhaal

avatar van frolunda
iets beter dan het vergelijkbare the road,al was het maar door de prachtige beelden.jammer van het iets te zwakke einde maar verder een degelijke film.

avatar van aburex
Prachtige film met weer een uitstekende Denzel Washintong. Prachtige beelden ( de kleuren zijn helemaal aangepast aan het de apocalipitische sfeer). Zeker een aanrader.

Wart een ras acteur die Gary oldman, geweldig gewoon

avatar van m1701
Geweldige film!!
Had in het begin wat weg van de film The Road.
Gevechten in het begin waren erg mooi gefilmd!
Sfeertje en kleurgebruik waren perfect, alleen vond ik Kunis niet veel toevoegen.
Maar een absolute aanrader om te kijken

avatar van Pim1993
Zou iemand alstublieft mijn versie van het verhaal hieronder in de spoiler willen lezen. Iemand die de film gezien heeft en vol vragen zit. Ik denk er namelijk het volgende van:

Als Denzel serieus een blinde speelt in deze film gaat mijn recensie flink en flink
omlaag omdat ik daar gewoon totaal niet bij kan. Je kan de gehele film nergens uit afleiden dat deze man blind is. De manier waarop hij kijkt, zich beweegt, precies alles raakt wat hij moet raken, weet te schuilen op de juiste plekken, mensen weet te herkennen die hij van een afstand ziet, ronduit belachelijk hoe jammer het van het verhaal zou zijn en hoe afgezaagd het zou zijn als hij werkelijk blind is.

Daarom hoop ik ook dat Denzel in de film gewoon altijd blind is geweest VOORDAT het licht kwam en er een puinhoop van maken. Wat ik zelf hoop en denk is dat het licht als een soort lasertherapie voor hem heeft gewerkt en hem juist heeft genezen. Dat verklaart waarom hij nog steeds braille kan lezen en tegelijkertijd verklaart het gewoon zijn gehele manier van doen in de film. Dat verklaart ook waarom hij het iemand anders laat opschrijven, in zijn periode van voor de oorlog toen hij blind was kon hij gewoon simpelweg nooit schrijven. Dat is, hoe je ook gewend kan zijn aan blind zijn, namelijk onmogelijk voor iemand die daadwerkelijk blind is.

Tevens verklaart het de religieuze gedachte achter de film. Waarom begint hij over 'een stem' die hem naar het westen leid, waarom hecht hij zo ontzettend veel waarde aan de religie. Ik denk omdat hij sinds hij genezen is van het blind zijn in een God is gaan geloven, voor hem is een wonder geschied en vandaar dat hij zichzelf geroepen voelt om een spirituele missie te voltooien, namelijk het geloof op goede wijze terug te brengen op aarde. Omdat hij het zelf heeft meegemaakt. Iemand zei trouwens ergens voor mij in een reactie dat je door de close up goed kon zien dat hij blind was, ik weet hoe ogen van een blind iemand eruit zien, en deze zagen er vergeleken met dat vrij normaal uit, ze zagen er wel anders uit maar het zag er voor mij gewoon uit alsof ze genezen waren.

that's what I think, nu maar eens de laatste 8 minuten afkijken, want ik kon niet wachten om dit even zwart op wit te zetten.

Geweldige film, great spirit, geniale acteurs:

2,0* / 4,5* (de mensen die de spoiler gelezen hebben snappen waarom ik twee cijfers geef. Ik vul zelf toch de 4,5* in omdat ik wel genoten heb =)

avatar van Whunter
Het probleem is dat jij teveel recencies leest Pim en gewoon kan lezen. Alvorens jij een film gaat bekijken heb jij al tientallen recencies gelezen. Het is kaal of kammen maistro, trek jezelf niet zoveel af is mijn wijs advies.

avatar van Fortune
Whunter schreef:
trek jezelf niet zoveel af is mijn wijs advies.

Af is aan misschien?

avatar van sinterklaas
Misschien kan je Book of Eli dan een beetje beschouwen als Zaitochi van/met Kitano.

Fortune schreef:

Af is aan misschien?

Ik denk niet dat hij dat bedoelde

@Pim Dat zijn een paar zeer goede argumenten die je daar geeft. Des te mooier is deze film.

avatar van Pim1993
N23 schreef:

Ik denk niet dat hij dat bedoelde

Bedankt

avatar van je80roen
De post-apocalyptsicsh wereld is best aardig weergegeven en de sfeer is goed. Alleen het verhaal is in mijn ogen moralistische christen porpaganda. Alsof er alleen beschaving mogelijk is als men geloofd en de bijbel leest. Niet mijn ding!

E2K
je80roen schreef:

jammer dat je de film niet helemaal hebt begrepen

Eli is zelf moslim in de film (en blind)
Daarnaast is de film zelfs een argument tegen geloof: Oldman wil de bijbel bezitten omdat hij weet dat hij het kan misbruiken om over de zwakken te kunnen heersen, waarschijnlijk is dit ook hoe jij geloof ziet dus misschien wil je je score aanpassen?

hoezo moslim heb ik iets gemist ?

Lewis-06 schreef:
hoezo moslim heb ik iets gemist ?

De Rammadan, het vasten enzo laat hem vreemde dingen zien en denken/ al is dat niet vreemd bij een ..... Nee ik zeg het niet... Maar denken dat ik het doe oeehhh

avatar van je80roen
E2K schreef:
[jammer dat je de film niet helemaal hebt begrepen

Eli is zelf moslim in de film (en blind)

Ik heb de film prima begrepen. Je hebt gelijk dat Oldman er misbruik van wilde maken. Maar de hoofdrolspeler duidelijk niet. Waarom doet hij anders zo'n moeite om het boek naar de beschaafde wereld te krijgen en er constant allerlei quotes uithaald.

Dat hij moslim is, is mij ontgaan. Maar dat zou het alleen maar erger maken in mijn ogen