Genre: Drama / Actie
Speelduur: 118 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Albert Hughes en Allen Hughes
Met onder meer: Denzel Washington, Gary Oldman en Mila Kunis
IMDb beoordeling:
6,8 (358.630)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 4 maart 2010
On Demand:
Bekijk via Videoland
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Book of Eli
"Some will kill to have it. He will kill to protect it."
In de nabije toekomst is Amerika een kaal en gevaarlijk niemandsland geworden. Gewapend met zijn jachtgeweer, zwaard en instinct heeft Eli deze wereld jarenlang afgezworven, zichzelf verdedigend tegen uiterst gewelddadige bendes op zoek naar overlevingsmiddelen. In Californië geeft de zelfverklaarde dictator Carnegie zijn bende opdracht Eli te overmeesteren. Tijdens dit kat en muis spel ontmoet Eli Carnegie's stiefdochter Solara, die hem vertelt over haar stiefvaders wrede en vernietigende plannen om het gebied te veroveren. Samen vervolgen ze Eli's weg naar San Francisco, waar het einddoel ligt van zijn lange reis: het afleveren van belangrijke informatie die de redding van de gehele mensheid kan betekenen.
Externe links
Acteurs en actrices
Carnegie
Solara
Redridge
Claudia
George
Engineer
Martha
Martz
Hoyt
Video's en trailers
Reviews & comments
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Compleet andere film, denk dat ie jou niet gaat bevallen als ik jou filmvoorkeuren zo een beetje door heb inmiddels. Is een film waar het puur op het drama is gericht in een post-apocalyptische setting. Hier is het toch puur op de actie gebasseerd. Komt eigenlijk puur door de verschijningsdatum dat de films met elkaar vergeleken worden.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31154 berichten
- 5451 stemmen
Toen de film begon verwachtte ik opnieuw een film als The Road, wat echt mijn ding niet bleek te zijn. Te donker en zwartgallig om nog te kunnen genieten. Deze film zat qua kleur wel beter, dankzij de zonnige settings. En de clue is wel goed gevonden. Dat er iets moest zijn met het boek had ik wel door, maar ik verwachtte eerder dat het witte bladeren waren en Eli de bijbel kende omdat hij die van buiten had geleerd vroeger.
Puur qua film is dit een prachtige neo-western geworden met de nodige actie en spanning. Een eigen stijl met een typisch Amerikaans onderwerp, maar er zijn al minder originele ideeën verfilmd. En zonder virus dit keer. Maar de film wil ook filosofisch uit de hoek komen en geloof en religie in vraag stellen. 99% van de oorlogen gaan over grenzen, grondstoffen of geloof. Amerika dat zelf te maken had met religieuze oorlogen wil blijkbaar toch ook de goeie kant verdedigen. De naam Eli is dan ook niet toevallige gekozen. Maar het levert mooie cinema op, dus die religieuze insteek valt nog mee.
toetje1977
-
- 101 berichten
- 1123 stemmen
Fallout meets Mad Max meets western.
Tof kleurengebruik, aardig verhaal, goede actie-scenes. Prima filmpje.
JustMike
-
- 3218 berichten
- 751 stemmen
Book Of Eli
Wat een fantastische film! Geweldige actie, de hele afgezaagde en geniale opmerkingen van Denzel. En alles wat deze film ook maar kon gebruiken.
Denzel, Denzel, Denzel
Wat een fantastische actie acteur is dit, ik heb niet zo heel veel films van hem gezien, maar dit is zeker een aanrader.
Mila kom je de laatste tijd wel vaker tegen. Zoals in max payne, als Mona. Maar je kan ook zien dat ze nu al een betere acteur is dan eerst. Ik ken haar nog een beetje van That 70s show. Maar dit zijn echt hele andere rollen. Actie rollen! Ze doet het gewoon fantastisch.
Ik zat deze film te kijken, toen kwam het eerste actie stukje. Over een vrouw met een karretje. Denzel komt, en de bandieten komen te voorschijn, De hand eraf was super gedaan, mooi staaltje werk. Daarna gingen ze allemaal aanvallen. Wat een fantastisch gevecht.
Toen kwam hij aan in de stad. Word hij onder schot gehouden. Die manier ook hoe hij het wapen omdraaiden, geweldig. Toen hij eenmaal in een "BAR FIGHT" kwam, was ik helemaal verkocht. Ik heb hem ook echt niet uit gezet tot het einde.
The Bible
Mensen zouden echt alles doen voor dit boek. Dat zien we ook. ik bedoel, ze gingen achter hem aan de woestijn in. Dat zou je niet voor niks doen, gelukkig deed hij het wel. Mooi gedaan, met de braille. 
Er hing een hele lekkere sfeer, western, maar toch een beetje modern. Ik vond het wapen van eli wel fantastisch, maar ik weet niet zeker of hij hem wel heeft gebruikt, want hij gebruikte een handgeweertje volgens mij. Het is in ieder geval het geweer waar mila mee weg liep op het einde. Dan weet je als het goed is wat ik bedoel.
Einde.
Mooi gedaan, en knap dat hij die hele bijbel gewoon uit zijn hoofd wist. Hij kon in ieder geval in rust dood gaan. Zijn plicht zat erop, wel jammer, had hier toch echt een fantastisch 2de deel van werwacht. Ach ja... 
Pluspunten:
+ Veel doden
+ Fantastische actie
+ Sterk Verhaal
+ Op sommige stukken grappig.
Minpunten:
- uhh. kan er even geen bedenken. 
5* 
ExToR
-
- 147 berichten
- 116 stemmen
Aan het begin van deze film had ik een soort gevoel van ergernis over me heen, met een schuin oog kijkend verwachtte ik weer een slap verhaal waarin de muziek dieper klonk dan het verhaal en een kleurfilter die de film verpestte. Dit bleek echter alles behalve waar te zijn, de film ontwikkelde zich erg mooi met hier en daar wat ongeloofwaardige aspecten. De actie was eigenlijk zwaar overtrokken, maar maakte de film in ieder geval absoluut niet saaier.
Het mooiste gedeelte van de film is uiteraard het einde, of beter gezegd zo'n kwartier voor het eind waarin je een zoom-in op het gezicht van Eli krijgt waardoor je eindelijk snapt waarom deze man zo speciaal is.
Ondanks dat Mila mijn vrouwtje is (helaasnietdus), vond ik haar acteerwerk niet super. Wellicht keek ik een beetje negatief naar haar omdat ik het hele personage dat ze speelde niks vond (een zeurderig/doordrammerig Amerikaans type dat eigenlijk meer verwend leek dan dat ze opgegroeid leek in de situatie van het verhaal). Over Denzel hoeven we niet te beginnen, deze man is puur goud.
Erg mooi verhaal, klein minpuntje is de overdreven actie zo nu en dan.
Roger Thornhill
-
- 6023 berichten
- 2451 stemmen
Nou, ik kan wel twee minpuntjes verzinnen. Ten eerste het feit dat Washington op het einde opeens blind bleek te zijn, eigenlijk was dat helemaal nergens voor nodig, met een ziende held zou je ook al een sterke film hebben gehad. Er zullen wel diepere betekenissen in hebben gezeten ("ziende blind", "wie vertrouwen heeft kan het zich permitteren om blind te zijn want hij wordt toch wel geleid" enz.), maar op mij kwam het vooral over als een geforceerde poging om er nog snel even zo'n populaire "twist" in te stoppen -- die dus volgens mij nergens voor nodig is.
En als tweede minpunt, waarom nou weer de Bijbel en niet bijvoorbeeld À la recherche du temps perdu of het verzamelde werk van Shakespeare? Ik begrijp het natuurlijk wel... maar ik word er niet blij van.
Verder toch wel een zeer boeiende film, met als extra pluspuntje de onverwachte verschijning van Malcolm McDowell (altijd blij om te zien dat ie nog leeft en dat er nog filmmakers zijn die aan hem denken).
JustMike
-
- 3218 berichten
- 751 stemmen
Nou, ik kan wel twee minpuntjes verzinnen. Ten eerste het feit dat Washington op het einde opeens blind bleek te zijn, eigenlijk was dat helemaal nergens voor nodig, met een ziende held zou je ook al een sterke film hebben gehad. Er zullen wel diepere betekenissen in hebben gezeten ("ziende blind", "wie vertrouwen heeft kan het zich permitteren om blind te zijn want hij wordt toch wel geleid" enz.), maar op mij kwam het vooral over als een geforceerde poging om er nog snel even zo'n populaire "twist" in te stoppen -- die dus volgens mij nergens voor nodig is.
En als tweede minpunt, waarom nou weer de Bijbel en niet bijvoorbeeld À la recherche du temps perdu of het verzamelde werk van Shakespeare? Ik begrijp het natuurlijk wel... maar ik word er niet blij van.
Aha, ik vind dat niet echt minpunten, want dat blind zijn, is wel spannend, dat hij zo kan vechten. Maar ja, hij zei ook al dat hij geleid word door de heer, zo gezegd.
Maar het 2de minpunt, vind ik geen minpunt, hij zoekt naar ÉÉN boek, en dat zal niet zomaar een boekje van de plank zijn. Zoals harry potter ofzo. Voor sommige mensen is de bijbel het belangrijkste boek. En hij word geleid door de heer, dus hij word niet geleid voor een harry potter boek of dat boek dat jij zei.
ExToR
-
- 147 berichten
- 116 stemmen
Aha, ik vind dat niet <knip> En hij word geleid door de heer, dus hij word niet geleid voor een harry potter boek of dat boek dat jij zei.
Ben het wel eens met justmike, dat tweede minpunt is absoluut geen minpunt, het is inderdaad een van de meest invloedrijke boeken ter wereld waar veel mensen hun geloof op baseren. waarom geen koran of ander heilig boek? zal waarschijnlijk liggen aan het feit dat deze film vooral door Amerikanen en Europeanen wordt bekeken. Pak je Harry Potter als voorbeeld, moet je je wel afvragen wat voor invloed dat boek ooit heeft gehad op het leven van de mensen. Wellicht wat gestreste ouders doordat ze met hun zeikerige kind de bios in moeten, maar that's it, niet te vergelijken.
Tevens ben ik het ook niet eens met Rogers eerste minpunt. Ik vond juist het feit dat deze man blind was iets extra's toevoegen aan het verhaal. Het geeft zijn uitspraak 'God leidt mij' een diepere betekenis en maakt het gedoe van niet wegduiken terwijl er een pistool op hem gericht wordt een stuk begrijpelijker (en natuurlijk hoe hij een vogel hoort terwijl solara deze niet hoort).
Ben het niet eens met beide minpunten die Roger noemt en vind ze tevens vrij slecht onderbouwd.
Roger Thornhill
-
- 6023 berichten
- 2451 stemmen
Ik noem zelf dan ook Harry Potter niet als voorbeeld, daar komt JustMike mee aan. En het verzamelde werk van Shakespeare vind ik ook niet echt "zomaar een boekje van de plank".
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Off-topic bericht verwijderd en aub blijf letten op de spoilers!
N23
-
- 649 berichten
- 255 stemmen
En als tweede minpunt, waarom nou weer de Bijbel en niet bijvoorbeeld À la recherche du temps perdu of het verzamelde werk van Shakespeare? Ik begrijp het natuurlijk wel... maar ik word er niet blij van.
je geeft dus al antwoord op je eigen vraag xD.
Heeft er gewoon met de doelgroep te maken. In het Westen wordt de Bijbel eerder in een film geaccepteerd dan een koran
JustMike
-
- 3218 berichten
- 751 stemmen
Ik noem zelf dan ook Harry Potter niet als voorbeeld, daar komt JustMike mee aan. En het verzamelde werk van Shakespeare vind ik ook niet echt "zomaar een boekje van de plank".
Hoe zouden mensen kunnen leven volgens het boek van Shakespeare. want in de Bijbel staat ook hoe je moet leven, wat je moet doen, en wat je niet moet doen. En weer..... geleid worden door god voor shakespeare
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31154 berichten
- 5451 stemmen
Ik denk dat de kracht van cultuur een positiever effect zou hebben dan het letterlijk interpreteren van een religieus boek. De nadruk ligt nu trouwens op religieus fanatisme vs geloof in plaats van de voordelen van de boekdrukkunst. 'Kennis is macht' in plaats van een religieus boek waar voor gevochten wordt.
Roger Thornhill
-
- 6023 berichten
- 2451 stemmen
Film Pegasus, ik zou het niet beter hebben kunnen zeggen.
N23
-
- 649 berichten
- 255 stemmen
Vader, dank U dat zulke films er zijn om ons geloof te sterken.
Dank U dat U ons laat zien dat ook dit soort film U eren. En dat het niet alleen maar om de boodschap gaat maar dat het ook een mooi jasje aan mag hebben. Vader dank U dat ik deze film mocht zien, en dank U dat ik hem mocht herzien.
Bij de herziening beviel deze film me alleen maar beter. Bepaalde spoilers kwamen nu nog beter tot hun recht. De 1e keer in de bios, de 2e keer op me pc scherm. Ik raad ieder aan om deze film nog een keer te zien en dan te gaan letten op cruciale spoilers die je gezien hebt bij de 1e keer.
Ook de setting en hoe het verhaal loopt komen beter tot hun recht bij een herziening. De 1e keer had ik het gevoel dat ze van A naar B waren gegaan zonder dat ik het wist, of ik was afgeleid door de (diepere) betekenis van deze film. Maar nu klopte het perfect naar mijn gevoel.
Ik vond vooral Denzel goed spelen, en eerlijk is eerlijk Mila deed het zo slecht nog niet.
Maar bovenal, God, moge er meer van dit soort films komen om ons geloof te sterken.
En toen kwam er nog een woord?!
JustMike
-
- 3218 berichten
- 751 stemmen
Vader, dank U dat zulke films er zijn om ons geloof te sterken.
Dank U dat U ons laat zien dat ook dit soort film U eren. En dat het niet alleen maar om de boodschap gaat maar dat het ook een mooi jasje aan mag hebben. Vader dank U dat ik deze film mocht zien, en dank U dat ik hem mocht herzien.
Bij de herziening beviel deze film me alleen maar beter. Bepaalde spoilers kwamen nu nog beter tot hun recht. De 1e keer in de bios, de 2e keer op me pc scherm. Ik raad ieder aan om deze film nog een keer te zien en dan te gaan letten op cruciale spoilers die je gezien hebt bij de 1e keer.
Ook de setting en hoe het verhaal loopt komen beter tot hun recht bij een herziening. De 1e keer had ik het gevoel dat ze van A naar B waren gegaan zonder dat ik het wist, of ik was afgeleid door de (diepere) betekenis van deze film. Maar nu klopte het perfect naar mijn gevoel.
Ik vond vooral Denzel goed spelen, en eerlijk is eerlijk Mila deed het zo slecht nog niet.
Maar bovenal, God, moge er meer van dit soort films komen om ons geloof te sterken.
En toen kwam er nog een woord?!
3 woorden toch
met denzel!
Amen!
JustMike
-
- 3218 berichten
- 751 stemmen
Ik denk dat de kracht van cultuur een positiever effect zou hebben dan het letterlijk interpreteren van een religieus boek. De nadruk ligt nu trouwens op religieus fanatisme vs geloof in plaats van de voordelen van de boekdrukkunst. 'Kennis is macht' in plaats van een religieus boek waar voor gevochten wordt.
je hebt natuurlijk wel gelijk. Maar! dan zou er een andere reden moeten zijn, waarom hij zo goed vecht, i.p.v. dat hij geleid word door god.
Roger Thornhill
-
- 6023 berichten
- 2451 stemmen
Wat hem zou kunnen leiden en kracht zou kunnen geven zou kunnen zijn het vertrouwen in de menselijke waardigheid, die voor hem gesymboliseerd wordt door het boek dat hij met zich meedraagt -- alleen is dat dan niet een religieus boek.
JustMike
-
- 3218 berichten
- 751 stemmen
Wat hem zou kunnen leiden en kracht zou kunnen geven zou kunnen zijn het vertrouwen in de menselijke waardigheid, die voor hem gesymboliseerd wordt door het boek dat hij met zich meedraagt -- alleen is dat dan niet een religieus boek.
Dat zou wel kunnen. Toch vind ik dat het: "Het Boek" moet zijn.
N23
-
- 649 berichten
- 255 stemmen
Wat hem zou kunnen leiden en kracht zou kunnen geven zou kunnen zijn het vertrouwen in de menselijke waardigheid, die voor hem gesymboliseerd wordt door het boek dat hij met zich meedraagt -- alleen is dat dan niet een religieus boek.
Wie vertrouwd op de mensen, komt bedrogen uit.
maar wie vertrouwd op de Heer wordt gered.
Maar los daarvan, het geeft een extra diepe laag als het een religeus boek is. En dat moet je niet wegmoffelen.
JustMike
-
- 3218 berichten
- 751 stemmen
ja, mensen liegen en bedriegen, maar als het goed is de Heer niet 
jaap55
-
- 1 berichten
- 9 stemmen
Dit is mijn eerste bericht.
Is gewoon mijn soort film (smaken verschillen)
In één woord.... Geweldig (voor mij)
Één minpuntje: vooral in het begin te donker.
sofripa
-
- 1516 berichten
- 1143 stemmen
Herzien, in goddelijke blue ray. Stem verhoogt van 3,5 naar 4,5. Veel beter als ik mij herinnerde. Hou je van de game Fall out, dan is dit een must see!
JustMike
-
- 3218 berichten
- 751 stemmen
Herzien, in goddelijke blue ray. Stem verhoogt van 3,5 naar 4,5. Veel beter als ik mij herinnerde. Hou je van de game Fall out, dan is dit een must see!
yeah, fan erbij 
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 berichten
- 5077 stemmen
Wel opmerkelijk dat veel mensen de film een Christelijke moraal verwijten, aangezien een belangrijk deel van het verhaal juist is dat het boek een wapen is om mensen alles te laten doen wat je wilt...niet bepaald positief voor de Christelijke kerk. Maar goed.
Niet echt mee eens. Op zijn best is het een film die de twee kanten aan het boek wil laten zien, een wapen in de hand van de foute figuren en een onverwoestbaar geloof, met een soort onoverwinnelijkheid als gevolg, op zijn slechtst en dat is hoe ik de film het meest beleefde is de slechterik jaloers op de kracht die het woord heeft. Zelfs elke kerk zal erkennen dat er mensen zijn die het geloof misbruiken.
Kon 'm in het begin best hebben, maar vond het een stuk platter en minder sfeervol van die andere film over een post-apocalyptische wereld die tegelijk uitkwam. Een soort mengelmoesje van een westernplot, een paar dikke actiescenes en een enorme brok Christelijk moralisme. Vooral vanaf de aankomst in het dorp gaat de film vrij snel in niveau naar beneden, kent nog een serieus grappige scene en komt dan met het einde dat ik nou net niet wilde zien, maar waar de film wel op tamelijk voorspelbare wijze wel keihard naar toewerkt. Geen haartje ambivalentie, een dik happy end met supergirl Mila Kunis die het stokje overneemt van de onoverwinnelijke profeetachtige Washington.
2.0* , voor met name sterke stukken uit de eerste helft.
Eddie_Edje
-
- 12 berichten
- 77 stemmen
Ben erg gefascineerd door deze film, veel indruk op me gemaakt.
wou deze film dan ook graag nog een 2e keer zien(omdat blijt dat ie blind is,zodat je daar de 2e keer goed naar gaat kijken.Het klopt dan ook allemaal qua verhaallijn.En toch denk je niet dat ie blind is als je hem voor het eerst ziet, dat maakt de film ook zo geniaal)
Topper!
Rmie
-
- 528 berichten
- 965 stemmen
Wat een tegenvaller. Setting is aardig acteer werk ook. Het verhaal is bizar en leert ons dat ook een christen bereid is te doden voor een boek.
Murphyus
-
- 65 berichten
- 130 stemmen
De haren in mijn nek gingen overeind staan toen het stuk kwam waarin je merkte dat hij blind is, ik wil hem nu eigenlijk herzien om erop te letten. prachtige film voor de rest.
gizmo_o
-
- 1390 berichten
- 241 stemmen
Geen onaardige postapocalyptische film. Waar de badguy bezig is een nieuwe wereld om hem heen te bouwen, is Eli (Washington) bezig zijn eigen min of meer profetische missie te volbrengen. Kunis doet het niet slecht en is altijd leuk om naar te kijken (alhoewel ik haar soms nog te veel associeer met That '70s show). Oldman zit goed in zijn rol als dictator. Maar wat mij m.n. opviel was de invulling van deze postapocalyptische wereld, werkelijk waar prachtige beelden met regelmaat. Een leuke twist net voor het einde ( Eli is blind) met verder een erg lief slotakkoord.
Ik kon mij eerlijk gezegd niet zo storen aan de Christelijke moraliserende teksten, het bleef ook beperkt, vind ik.
3,5*
karilem
-
- 210 berichten
- 943 stemmen
Na tien minuten wou ik stoppen, ik vond het saai. Ik dacht , nou, weer zo'n film in de toekomst, met veel stop, geweld en geen echte verhaal. Ben ik toch blijven kijken en heb ik er geen spijt van. Een film dit uiteindelijk iets te vertellen heeft en het bevalt mij. 
Precies wat N23 zegt :
Dank U dat U ons laat zien dat ook dit soort film U eren. En dat het niet alleen maar om de boodschap gaat maar dat het ook een mooi jasje aan mag hebben. Vader dank U dat ik deze film mocht zien.
Gerelateerd nieuws

'Fallout'-serie op Prime Video achter de rug? Ook in deze titels zijn de atoombommen gevallen

Vijf sterke dystopische films over een verdorven wereld | MovieMeter Toplijst

Vijf dystopische films over een verdorven wereld
Bekijk ook

Man on Fire
Actie / Thriller, 2004
1.303 reacties

Law Abiding Citizen
Drama / Thriller, 2009
1.315 reacties

Ocean's Eleven
Misdaad / Komedie, 2001
564 reacties

Training Day
Misdaad / Drama, 2001
564 reacties

Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest
Fantasy / Avontuur, 2006
2.179 reacties

Inside Man
Misdaad / Drama, 2006
712 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








