The Book of Eli (2010)

Drama / Actie

geregisseerd door Albert Hughes en Allen Hughes
met Denzel Washington, Gary Oldman en Mila Kunis

In de nabije toekomst is Amerika een kaal en gevaarlijk niemandsland geworden. Gewapend met zijn jachtgeweer, zwaard en instinct heeft Eli deze wereld jarenlang afgezworven, zichzelf verdedigend tegen uiterst gewelddadige bendes op zoek naar overlevingsmiddelen. In Californië geeft de zelfverklaarde dictator Carnegie zijn bende opdracht Eli te overmeesteren. Tijdens dit kat en muis spel ontmoet Eli Carnegie's stiefdochter Solara, die hem vertelt over haar stiefvaders wrede en vernietigende plannen om het gebied te veroveren. Samen vervolgen ze Eli's weg naar San Francisco, waar het einddoel ligt van zijn lange reis: het afleveren van belangrijke informatie die de redding van de gehele mensheid kan betekenen.

avatar van Q Jones
Ik doelde met het voorspellen van het einde dat Washington het er weer goed van afbracht en je kon ook wel raden dat hij het loodje zou leggen en het uber slechte einde dat het vrouwtje de zelfde weg weer oploopt met Denzels spullen echt gewoon om te janken zo slecht

Ik vond het gewoon slecht dat ze kleine stukjes vertellden van hoe het kwam dat de aarde z'n puinhoop is geworden, doe alles of niks. Dat vond ik erg irritant en is zeker wel relevant voor mijn beoordeling, een film zoals The Road doet het wel fantastisch

De grafische stijl vond ik ook niet super en het leek net dat ze met een overbelichte camera hadden gefilmd, wat de film gewoon ronduit lelijk maakt.

Veder allemaal wat te Amerikaans en te Hollywood achtig nogmaals jammer. Voor een betere film over het zelfde thema kijk The Road

avatar van Roel Bogers
Ik vond de film er juist wel lekker uitzien. Die harde gelige kleuren die na een tijdje begonnen te branden aan je ogen in de bioscoopzaal, het past wel bij de film. Ook de soundrack vond ik alleraardigst. Audiovisueel zit alles dus wel snor. Dit en het sfeertje dat eruit voortvloeit vind ik ook meteen de sterkste kant van tBoE.

Inhoudelijk heeft de film weinig om het lijf, het wist me niet echt te boeien en werd nooit echt superspannend. De christenen-verheerlijking, wat eerder al is opgemerkt, vond ik ook erg vervelend. Het einde, tja... Voorspelbaar en totaal niet wat ik had gehoopt. Ik kan er eigenlijk nooit tegen als een film die zich afspeelt in een post-apocalyptische wereld een happy end heeft (kijk naar I am Legend, die ik de eerste helft echt heel goed vond, maar helaas)

Verder was het acteerwerk wel aardig maar niet bijster interessant. En dat is gelijk ook het gevoel waar de film mij mee achterliet. Aardig, maar niets speciaals. Een 6je, zeg maar.

(Wel leuk om Ray Stevenson weer eens te zien. Ik ken hem als Pullo uit de zwaar ondergewaardeerde serie Rome, die toen een beetje ondergesneeuwd werd door de start van Prison Break en het meesterlijke Lost.)

avatar van Tomsheep
Voor mensen die niet te veel willen ( of kunnen ) nadenken vast als actie film een prima tijdverdrijf.
Zelf heb ik zelden een zo slecht verhaal met zo`n in potentie prachtige context (post apocalyptische tijd) gezien.
De ene cliché scene volgt de andere bullshit shot in rap tempo op. Het enige wat er nog aan ontbrak waren wat zombies een neerstortende helikopter en een paar blote tieten.

hele coole goeie film, echt een aanrader
dikke 3.5 tot 4 sterren!

avatar van Rikoss
Oftewel: il nomine patris et filii et spiritus sancti

Goede film

avatar van Skrean
Clichématige christenpulp. Toch enigszins vermaakt dus daarvoor nog 3 sterren.

avatar van james_cameron
Onderhoudende, enigzins stichtelijke post-apocalyptische aktiefilm, dun qua verhaal maar visueel dik in orde. De sombere stilering, met veel bruintinten en vrijwel geen felle kleuren, ziet er in combinatie met de sobere production design overtuigend uit. De aktiescenes zijn daarnaast mooi verzorgd. Washington is zoals altijd prima in de zwijgzame hoofdrol. Feitelijk is de film een soort postmoderne western- het stadje waar de film zich afspeelt is daar wel heel duidelijk naar gemodelleerd. Iets te lang en het einde is te belerend, maar de film is tot die tijd zeer vermakelijk.

avatar van dellai
Een film gemaakt om de achtergrond van de visuele effecten te vertellen en een beetje meer. Een met RedCam geschoten digiflick. Hoe men een prachtig film systeem vakkundig om zeep kan helpen. De hele film doet me denken aan de introductie van 3D in hollywood producties, te veel van alles, het subtiele compleet om zeep geholpen.

Het is jammer dat dit soort post apocalyptische producties zo flinterdun van verhaallijn worden dat de effecten voor de sfeer moeten zorgen. Laat adobe flame, afterfx , houdini en maya nou eens niet de hoofdrol spelen, een film moet op zichzelf ook gedragen kunnen worden.

Je kan het de makers niet eens meer kwalijk nemen. Een gemiddelde productie mag tegenwoordig in 4 weken geschoten worden en na 8 weken de edit suite uitkomen, lang leve chromo-key.

avatar van eppy
een film met wat lekkere aktie, maar daar houd het wel mee op. kwa inhoud van de bijbel slaat het voorledig de plank mis, want het christendom verafschuwt elke vorm van geweld ook al zegt onze geschiedenis iets anders.
ach ik geloof toch niet dus voor mij maakt het geen reet uit...
lekkere aktie en goed voor een regenachtige zondag als je toch niet naar de kerk gaat.

avatar van Ceeda7
Skrean schreef:
Clichématige christenpulp. Toch enigszins vermaakt dus daarvoor nog 3 sterren.

Volledig mee eens. Sfeertje in de film is oké, en de film straalt op een bepaalde manier "coolheid".
Deed me vanzelfsprekend denken aan The Road, dat het probeert op een "uncoole" manier.

groente12
eppy schreef:

Volgens mij is de bijbel in mijn opinie de gewelddadigste boek die ik heb gelezen, en ja inderdaad mensen hebben wel verschrikkelijke oorlogen om gevoerd, en toch is de bijbel een boek die regelmatig voor mij toch ondersteunend is in mijn leven.

Book of Eli is op zich een interessante film, die zich in een post apocalyptisch tijd zich afspeelt, en heeft opvallend veel van de Fallout game. De film is visueel adembenemend, met de muziek en geluiden van het verlaten landschap is de sfeer zeer sterk neergezet. Het verhaal vond ik niet slecht, een eenzame man die blind is(samoerai?/zaitochi?) met een bijbel(zwaard/katana?) die zwerft naar het westen om zijn bijbel af te leveren. Ik vind dit zelf een sterke combinatie. Verder vind ik dit niet echt een Christen pulp maar meer een soort van aanklacht tegen Religie in het algemeen, en Eli was tenslotte op het einde opvallend in witte kledij. Een hint naar de Islam want Jezus bijvoorbeeld is nooit in de film genoemd alleen God. Verder acteert Washington als vanouds goed, over Mila Kunis ben ik minder te spreken ik vind haar echt irritant, en Gary Oldman stelt een beetje teleur. Er had echt zoveel meer ingezeten in deze film, maar ik heb er wel van genoten.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
The Book Of Clichés.

Wat vooral opvalt aan de post-apocalyptisce setting van deze uiterst voorspelbare en clichématige SF, is het leuke (niet)-kleurgebruik en het nette camerawerk. Visueel is de film keurig. Nergens hoogstaand overigens.

Verder maakt het verhaal weinig indruk en gebeurt er niets nieuws onder de zon. Het reli-sausje smaakt nergens naar en het einde is tenenkrommend slecht. Op een paar leuke vechtscènes na, is de film een onderhoudende maar tevens zoutloze zit.

De kracht zit hem in Wahington, die niet met zich laat sollen. Helaas wordt dat gegeven veel te weinig uitgewerkt, de aardige cast ten spijt.

Redelijk.

avatar van Ajax&Litmanen1
Mhow....

The Book of Eli stelt me teleur. Ik had hier veel meer van verwacht. Zowel als post apocalyptische film en als actiefilm valt de film tegen. Ik heb recent The Road gezien en die film maakte echt indruk op me als film met een wereld die helemaal naar de klote is. The Book of Eli vond ik daarin een stuk minder. Sowieso zit de film bomvol met mensen, daar waar ik het juist passender vind om juist weinig personen te tonen in een wereld waar alles is verwoest. Verder vind ik ook wel dat dingen wat kleurig en mooi nog worden getoond.

Daarnaast is de film als actiefilm niet goed genoeg. Er zitten best een paar goede momenten in, waar zeker Denzil Washington (goede rol trouwens) prima actiescene's heeft. Zeker waar hij met een machete hakt is het gaaf om te zien. Maar verder is het wat karig. Af en toe een bende of een beschieting, dat was het wel. Beetje voorspelbaar en saai allemaal.
Sowieso is de film niet zo origineel en verrassend.

Maar laat ik niet heel negatief doen. De film is prima te kijken. De speelduur had alleen wel wat korter gemogen. Als dit anderhalf uur had geduurd ipv 2 uur, dan had ik de film denk ik leuker gevonden.

Vrij redelijke film die mischien net wat te lang duurt. Denzelf Washington speelt zoals we van hem gewend zijn: erg goed dus!

3.5 ster

Net gekeken. Ik ben zelf echt anti-geloof, maar kon deze film toch wel waarderen.

De reacties die ik hier gelezen had over het slappe einde en het moraal van de film snap ik persoonlijk niet echt. Ik vind het een logisch einde en ook het moraal hebben ze goed in de film verwerkt... het lag er mijns inziens helemaal niet superdik bovenop...

Wel moet ik zeggen dat de film bij tijden nogal aan de trage kant was, en mede door het saaie kleurgebruik was het moeilijk om mijn hoofd er af en toe bij te houden. Desalniettemin bleef de film me toch wel boeien, en juist dat saaie kleurgebruik intrigeerde me ook eigenlijk wel een beetje.

Al met al een prima film, had wellicht iets meer in gezeten, maar scoort toch ruim voldoende. 3.5 ster

avatar van ssk
ssk
Naar mijn mening was het een hele goede film, met juist een onvoorspelbaar einde. Ik bedoel niemand had een flauw idee dat denzel blind was en dat de bijbel in braille was. In ieder geval voor de mensen die de film niet hebben gezien. Hij is zeker het kijken waard !

avatar van mixmaster
goeie film met wederom een klasse acteerprestatie van Denzel Washington .

verhaal is goed en de uitwerking is ook goed .

minpuntje : iets te weinig actie , en misschien iets te lange speelduur.

Pman
prachtige film. 4,5 sterren.

avatar van subwoofer henk
Goeie film maar ze hadden er veel meer uit kunnen halen naar mijn mening

Meer actie en wat meer uitleg

trage film die pas de laatste 20 minuten een beetje spannend wordt en zelfs dan nog niet echt. goed acteerwerk, maar helaas weinig actie. ik bleef wel kijken omdat ik niets te doen had, maar er was niet veel aan

Is de eerste mindere film van Washington die ik me kan herinneren, viel mij behoorlijk tegen!

avatar van Quaest
Hij had meer gevechtscene in moeten doen. Het was mooi om te zien.. maar jammer viel t film tegen.

avatar van Poppe
Overbodige film die nergens spannend wordt of intrigeert.

Het automatische-piloot werk van Washington was ronduit ergelijk, de rol van Oldman als de bad guy was niet veel boeiender.

Ik had tijdens het kijken het gevoel dat ik de onderliggende gedachte moest zoeken. Maar eigenlijk is die niet aanwezig.

De film is mijn inziens een exacte kopie van Cyborg van Van Damme die op een paar dingetjes net even getweaked is.

Ben trots op mezelf dat ik 'm uit kon zitten!

avatar van breedbeeld
Soms zeg ik al het positve gezegd enz. Nu zeg ik al het negative kan ik onderschrijven. Washington en Oldman maken het nog het aanzien waard hoewel ik beiden beter gezien heb.

avatar van Oosie
zeker het kijken waard !
van mij krijgt ie 3,5*** en ik heb cker genoten .

avatar van Westsider13
Vond het een goede film!!! Deed mij wel zeer denken aan The Road maar toch zeker waard om eens te bekijken. Geen superverhaal..

avatar van Charlie Cheese
Ik had er niet zo veel van verwacht eerlijk gezegd, zeker gezien een paar comments hier.

Ik moet zeggen dat het echt een gruwelijke film is. Leuk verhaal, goede actie en Mila .

Ik was aan het twijfelen of ik een 4 zou geven, of zelfs een 4,5. (ik ben nogal zuinig op mijn sterretjes ), maar, wat gebeurde er nou op het einde? De laatste 10 a 15 minuten leek het wel 1 grote eindscene waar geen eind aan kwam en opeens was hij afgelopen. .
Heel, heel erg jammer.

Omdat de film, op het laatste kwartier erg goed is, geef ik 3,5*

avatar van Elineloves
'' Ah gatverdamme! '' was het eerste wat ik riep tijdens openingsscène. Je kunt zeggen wat je wil, maar de sfeer zat er direct in.

Mijn eerste gedachte bij deze film was: ''Niet weer film die zich afspeelt in een postapocalyptische wereld. '' Een grijze, vernietigde wereld waar maar een handje vol mensen overleeft hebben, kennen we nu wel. Toch heeft het me goed weten te verrassen. De grauwe werkelijkheid kwam realistisch genoeg over. Misschien zat ik nog met het tegenvallende I Am Legend in mijn hoofd, waardoor ik deze film toch een tijd links heb laten liggen.

Dat de film zo traag op gang komt, of laat ik zeggen: langzaam opbouwt, vond ik niet echt storend. Normaal heb ik de neiging om snel iets te hebben van: 'Laat eens iets gebeuren ofzo!' maar bij deze werd ik meegesleept in het verhaal.

Het is allemaal erg mooi vormgegeven. De actiescènes zijn fraai en weten te overtuigen. En ik kan er niks aan doen, maar wat is Denzel een heerlijke man. Zo'n lekkere stoere en toch slimme beer. Lekker maan!

Ik kan nog lang doorlullen maar hier is eigenlijk alles mee gezegd:

sahgod schreef:
Een gedenkwaardige boodschap, superieur camerawerk, uitzonderlijke montage met een wonderschoon sfeertje, Denzel oppermachtig en Mila verassend aangenaam.

Mila is cute!

avatar van Starscream
Elineloves schreef:

Ik kan nog lang doorlullen maar hier is eigenlijk alles mee gezegd:

Mila is cute!

Ja zo denk ik der ook over maar behalve dat lekkere man gedeelte dan

De openingsscène is nog sterk, de sfeer zit er meteen goed in en met goede hoop ga je de film in. Dan komen een paar nutteloze scènes om aan te tonen hoe geweldig bar en boos het wel niet is in deze post-apocalyptische wereld. Niet vervelend, maar logisch, een film moet tenslotte een opbouw kennen. Dan komt hij aan in een of ander "dorp".
Vanaf hier tot
Aan die mensenetende bejaarden
is het gewoon een en al religieus geleuter.

Ook een zeer dramatische zogenaamde "grote" shocker: een boek dat uiteindelijk in braille blijkt geschreven te zijn?!

Set-up is over het algemeen goed gedaan, fraaie omgeving, mooi gefilmd e.d. Eigenlijk wat vandaag de dag elke film met een redelijk budget wel heeft en wat je alleen fout kan doen als je een volslagen idioot bent.
Acteer prestaties matig.
Het verhaal achter de film?
Bijna huilen.
En dan niet op de wat een tragisch goede film manier huilen.
Nee op de wat is dit ontzettend (piep) verhaal huilen.

Ik geef de film geen, 1 want dat doe ik alleen bij films die ik niet eens kan afkijken.

P.S. De beschrijving van moviemeter had wel iets uitgebreider gemogen. (Pas op met veel religieus geleuter bv!)