De Storm (2009)
Genre: Drama
Speelduur: 96 minuten
Alternatieve titel: The Storm
Oorsprong:
Nederland / België
Geregisseerd door: Ben Sombogaart
Met onder meer: Sylvia Hoeks, Barry Atsma en Dirk Roofthooft
IMDb beoordeling:
6,2 (3.272)
Gesproken taal: Nederlands
Releasedatum: 17 september 2009
On Demand:
Bekijk via NPO Start
Bekijk via NLZIET
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot De Storm
De Storm gaat over Julia (Sylvia Hoeks), een 18-jarige Zeeuwse boerendochter, die zwanger raakt van haar vriendje Koos, een vissersjongen. Koos schrikt zo van dit nieuws dat hij met de Noorderzon vertrekt. Julia staat er helemaal alleen voor in een vijandig dorp: de zwangerschap en de bevalling worden eerst veroordeeld en later genegeerd door haar familie en dorpsgenoten. In de nacht van 31 januari 1953 breken de dijken in Zeeland tijdens een verschrikkelijke februaristorm op meer dan honderd plaatsen en wordt de boerderij verzwolgen door een zondvloed. Julia komt samen met haar zoon in het water terecht en wordt - tegen haar wil - gered door de jonge Marine Luitenant-ter-zee Aldo (Barry Atsma), haar baby in het water achterlatend. Ze is ontroostbaar, hult zich in stilzwijgen en weigert met haar gehate redder te praten. Voorzichtig probeert Aldo in contact te komen met de jonge vrouw, ontrafelt stukje bij beetje haar achtergrond en besluit tenslotte om haar te helpen haar zoon te vinden.
Externe links
Acteurs en actrices
Julia
Aldo Hendriks
Julia's father
Julia's mother
Koos
Krina
Guus
Stientje
Felix
Emma
Video's en trailers
Reviews & comments
gotti
-
- 14075 berichten
- 5889 stemmen
Wat een tegenvaller.
SFx zijn aardig, maar lang niet zo goed dan ik hoorde. Interessant dat de Storm vrijwel meteen begint, maar hierdoor is het wat lastig om meteen mee te gaan met alle personages. Na de nacht van de storm loopt het een tijdje behoorlijk vlot, maar na verloop van tijd begint de sleur er een beetje in te raken.
Sowieso is het einde te stupide voor woorden, omdat het werkelijk van geen kant werkt. De 'nepmoeder' kennen we als kijker helemaal niet, waardoor je emotioneel gezien totaal niet mee kan gaan.
Hoeks was goed, Roothooft was erg goed. Verder behoorlijk matig...
2*
Sjoerd111
-
- 235 berichten
- 281 stemmen
Sowieso is het einde te stupide voor woorden, omdat het werkelijk van geen kant werkt. De 'nepmoeder' kennen we als kijker helemaal niet, waardoor je emotioneel gezien totaal niet mee kan gaan.
Moeder:
Ik ben je moeder...
Zoon:
O. En nu?
eckhardt girl
-
- 12 berichten
- 8 stemmen
WAT EEN ****** film zeg. We gingen met de hele (4e) klas erheen, wat heel gezellig was, maar de film was gewoon slecht. Ook al is het natuurlijk heel erg wat er vroeger echt is gebeurd. Maar bij de film zelf moest ik echt moeite doen om me ogen op en te houden en het einde was vaag. Ik was trouwens niet de enige die hem slecht vond, me hele klas vond hem verschrikkelijk. Alleen de special effects waren wel mooi, maar de enige actie die erin zat was dat een oude man iemand neersloeg. We hadden beter naar mega mindy kunnen gaan zeg, daar zit meer actie in! Maar ja dat is natuurlijk wel te verwachten van een Nederlandse film.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
WAT EEN ****** film zeg. We gingen met de hele (4e) klas erheen, wat heel gezellig was, maar de film was gewoon slecht. Ook al is het natuurlijk heel erg wat er vroeger echt is gebeurd. Maar bij de film zelf moest ik echt moeite doen om me ogen op en te houden en het einde was vaag. Ik was trouwens niet de enige die hem slecht vond, me hele klas vond hem verschrikkelijk. Alleen de special effects waren wel mooi, maar de enige actie die erin zat was dat een oude man iemand neersloeg. We hadden beter naar mega mindy kunnen gaan zeg, daar zit meer actie in! Maar ja dat is natuurlijk wel te verwachten van een Nederlandse film.
Dit is geen actiefilm!!
Advies; ga voortaan met de hele klas naar Rambo of de Terminator of welke andere sla-er-op-los film. Van een film over de watersnood een actiefilm verwachten, tsjonge tsjonge. 
Jullie gaan allemaal voor straf terug naar de 3e klas. 
-Roald-
-
- 3178 berichten
- 803 stemmen
We hadden beter naar mega mindy kunnen gaan zeg, daar zit meer actie in!
De Storm heeft niet voor niets het genre: drama 
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Sowieso is het einde te stupide voor woorden, omdat het werkelijk van geen kant werkt. De 'nepmoeder' kennen we als kijker helemaal niet, waardoor je emotioneel gezien totaal niet mee kan gaan.
Mee eens, dat einde had beter weggelaten kunnen worden. Een open einde zou misschien zelfs nog beter geweest zijn. Ik zie mij daarom genoodzaakt deze film toch met een ½ puntje te verlagen.
Sjoerd111
-
- 235 berichten
- 281 stemmen
We hadden beter naar mega mindy kunnen gaan zeg, daar zit meer actie in! Maar ja dat is natuurlijk wel te verwachten van een Nederlandse film.
93.9
-
- 3124 berichten
- 4209 stemmen
Slecht uitgewerkte personages, geen duidelijke verhaallijn,
Vleesch noch visch 
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Ik hoorde dat er nogal wat problemen waren met de financiering van deze film. Dat was ook behoorlijk te zien..
..want tot de helft was het best goed te doen. De storm zag er prima uit, vooral de openinsscene was sterk met de golven en het harde geluid. Eigenlijk wordt de film naar het einde toe steeds minder, zoals gezegd was het vrij lang goed te hebben, maar als de storm uitgeraast is, is dat ook behoorlijk het geval voor de film. Ongeveer hier zal het geweest moeten zijn dat ze tot de ontdekking kwamen dat het budget er toch wel erg rap doorheen is gegaan, want de film wordt dan behoorlijk afgehaspelt. Script stelt al zeeeeeeer weinig voor, maar de uitwerking is toch wel heel erg mager. Personages komen niet verder dan wat je vooraf al weet. De vader van het kind komt al helemaal niet in het stuk voor, het zou ook misschien wel een ideetje zijn wat meer over hem prijs te geven. Ook die hele 'romance' tussen Julia en Aldo komt behoorlijk uit de lucht vallen, kennelijk is het totaal geen issue dat ze zijn broer al eens gehad heeft, en vice versa, maar er is ook verder al nauwelijks chemie tussen die twee. En de vader van Julia loopt eigenlijk ook maar verloren tussen de rest door. Zijn hele schuldgevoel komt ook voor geen meter uit de verf. Dialogen worden met de minuut tergender en eenvoudiger. Maar het einde is pas echt bizar..
Ongelofelijk wat een walgelijk dom makkelijk scorend sentimenteel kuteinde. Niet te filmen. Denk je eerst al het ergste gehad te hebben met Julia die gaat helpen zandzakken sjouwen, en Aldo die zich ook als redder in nood opwerpt, voor de zoveelste keer (
), krijg je vervolgens ook nog waar je natuurlijk op kan wachten, de zoon duikt jaren later op, uitgerekend op zo'n moment (
), maar waar Sombogaart echt alle perken te buiten gaat is dat 'Opgedragen aan alle slachtoffers..'-gelul, walgelijk (
).
En natuurlijk door de film heen een vreselijk dik aangezette soundtrack, zoals verwacht bij een dergelijke film, maar je blijft je verbazen over een compleet gebrek aan fantasie bij het opstellen van zo'n score, dertien in een dozijn 'kijk mensen, drama' soundtrack.
Maar zoals ook gezegd, nog vrij lang best te behappen, had best een 2.5* uitgesleept kunnen worden. De effecten waren prima in orde, verhaal is mager, maar te vergeven, maar de echte ramp in deze film zit niet in het begin, maar tegen het einde. Sombogaart mist op zeldzaame wijze een bocht.
1.5*
kleez
-
- 849 berichten
- 1207 stemmen
ik ben bang dat dit weer een vreselijke cliché film word. Sentimele, en 'neppe' scene's. Gedachtegang van deze tijd, in 'die tijd van de film geplaatst.
barbarara
-
- 15 berichten
- 197 stemmen
Tuurlijk. Je hebt je zus en moeder zien verdrinken, je bent al een hele nacht als een blinde maniak op zoek naar je baby, maar zodra Barry Atsma even z'n shirt uittrekt ga je verlekkerd zitten kijken. Sorry, maar dan raak je mij als kijker echt kwijt. Zo ongeloofwaardig! Heb me op zich wel vermaakt, maar leefde totaal niet mee met de hoofdpersoon en ik vind dat er een matig beeld geschetst wordt van de ernst van de watersnoodramp.
pukster
-
- 2 berichten
- 282 stemmen
Tuurlijk. Je hebt je zus en moeder zien verdrinken, je bent al een hele nacht als een blinde maniak op zoek naar je baby, maar zodra Barry Atsma even z'n shirt uittrekt ga je verlekkerd zitten kijken. Sorry, maar dan raak je mij als kijker echt kwijt. Zo ongeloofwaardig! Heb me op zich wel vermaakt, maar leefde totaal niet mee met de hoofdpersoon en ik vind dat er een matig beeld geschetst wordt van de ernst van de watersnoodramp.
Helemaal mee eens, Barbarara. Goed gezien!
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12852 stemmen
van een film over de watersnood een actiefilm verwachten, tsjonge tsjonge.
Meeste natuurrampen films bevatten normaal gezien toch een serieuze dosis actie. Zo vreemd is het dus niet.
Mr_White
-
- 2067 berichten
- 0 stemmen
Ongelofelijk wat een walgelijk dom makkelijk scorend sentimenteel kuteinde. Niet te filmen. Denk je eerst al het ergste gehad te hebben met Julia die gaat helpen zandzakken sjouwen, en Aldo die zich ook als redder in nood opwerpt, voor de zoveelste keer (
), krijg je vervolgens ook nog waar je natuurlijk op kan wachten, de zoon duikt jaren later op, uitgerekend op zo'n moment (
), maar waar Sombogaart echt alle perken te buiten gaat is dat 'Opgedragen aan alle slachtoffers..'-gelul, walgelijk (
). 
Ja, dat einde was te verschrikkelijk voor woorden. De krant hier vatte het ook mooi samen. Hoe draag je een film op aan de slachtoffers wanneer je die slachtoffers in de film neerzet als een stelletje bekrompen mensen? Zullen de slachtoffers vast heel fijn vinden. Tel daarbij nog op dat zij (en de ramp zelf) niets meer zijn dan achtergrond voor één of ander clichématig prut-verhaaltje en je kan bijna niet anders dan keihard lachen om die pretentieus walgelijke eindboodschap. Nu ik er weer aan terug denk, heb ik spontaan besloten om er toch nog maar een halve ster van mijn score te halen.
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen

Ja, dat einde was te verschrikkelijk voor woorden. De krant hier vatte het ook mooi samen. Hoe draag je een film op aan de slachtoffers wanneer je die slachtoffers in de film neerzet als een stelletje bekrompen mensen? Zullen de slachtoffers vast heel fijn vinden. Tel daarbij nog op dat zij (en de ramp zelf) niets meer zijn dan achtergrond voor één of ander clichématig prut-verhaaltje en je kan bijna niet anders dan keihard lachen om die pretentieus walgelijke eindboodschap. Nu ik er weer aan terug denk, heb ik spontaan besloten om er toch nog maar een halve ster van mijn score te halen.
Daar heb ik dan nog niet eens bij stilgestaan, zullen ze waarderen ja.. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Stem verwijderd. Het is niet de bedoeling dat je stemt op films die je nog niet gezien hebt.
Sjoerd111
-
- 235 berichten
- 281 stemmen
ik ben bang dat dit weer een vreselijke cliché film word. Sentimele, en 'neppe' scene's. Gedachtegang van deze tijd, in 'die tijd van de film geplaatst.
Emiledj
-
- 159 berichten
- 97 stemmen
Wat een zielig figuur om op deze manier op voorhand te stemmen. Moderator: misschien verstandig om deze stem in ieder geval te verwijderen. Jammer dat mensen op die manier een film willen kraken.
Ik ga deze zeker nog zien, aangezien ik graag zelf een oordeel wil geven.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Meeste natuurrampen films bevatten normaal gezien toch een serieuze dosis actie. Zo vreemd is het dus niet.
Als het gaat om reddingsacties heb jij natuurlijk volkomen gelijk. De user waar ik op reageerde verwees echter naar de enigste actie in de film; 'een oude man die iemand neersloeg'. Bij de user ging het dus duidelijk om vechtacties. En die zijn in dit soort films niet aan de orde.
MoviefreakRob
-
- 220 berichten
- 99 stemmen
Aangezien Kruistoch in spijkerbroek geen flikker aan was, zit Ben Sombogaart er weer in en wie weet maakt hij het toch wel mooi... maar aan de recensies hier te zijn.....
oliviert
-
- 12 berichten
- 384 stemmen
Zeker geen slechte film. Mooi geschoten (op de terugblikken na) en goed acteer werk. Helaas promoot de film zich met de watersnoodramp. De ramp (storm) is slechts de setting waarin het verhaal zich afspeelt en helaas niet de hoofddraad van de film. Dit is dan ook een gemiste kans om een belangrijk stuk ook de geschiedenis in beeld te brengen (en de deltawerken nog maar eens te promoten).
Ander minpunt. Waarom geen dialect gesproken?
3*
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Ander minpunt. Waarom geen dialect gesproken?
93.9
-
- 3124 berichten
- 4209 stemmen
Iedereen moet het ermee eens zijn dat de film zwalkt van heb ik jou daar???
Onder het genre 'jeugdfilm/avontuur' zou ie iedergeval een paar puntjes meer scoren.
Nu kun je een volwasssene er toch niet naar toe sturen?
Wel weer leuk voor al hele ouderen onder ons, het MAX publiek die vind dit misschien nog wel leuk.
Overigens bedoel ik pertinent niet dat iedere 65+ dom is!
thunderball
-
- 5882 berichten
- 1414 stemmen
Gisteren deze gaan zien.
Film is te kleinschalig van opzet en ontstijgt TV-drama niveau niet.
Wie ooit archiefmateriaal over de watersnood heeft gezien, van een oneindig lijkend waterlandschap met daarin honderden drijvende dode beesten, zal deze beelden in zijn geheugen gegrift hebben staan. Daar is in deze film niets van terug te zien.
Het lijkt in de film net of het zich slechts in een redelijk klein gebied heeft afgespeeld. Ook van enige reddingsoperatie is niks te zien (behalve op een paar soldaten op het eind na die mensen in bootjes laten stappen).
Geen grootschalig overzicht over de ramp dus, maar soaptoestanden rond een vermiste baby zijn wat je als kijker te zien krijgt.
De twee hoofdrolspelers gaan nog, maar de rest van de cast acteert beroerd, op het amateurachtige af.
En dan het einde.... het tenenkrommende einde...
het sowieso plotseling switchen naar 1971 was ontzettend abrupt en kwam erg onnatuurlijk over... maar het hoogtepunt was natuurlijk....
met die zoon...
Jeee... ik geloof niet dat ik ooit een slechtere casting en onverschillig acteerwerk heb gezien, als bij dit gastje. Hij had meer weg van een korpsbal en had zichtbaar geen idee wat hij bij deze film aan het doen was. Bij mij werkte dit dan ook ontzettend op de lachspieren en werden, als hier al spraken van was, alle emotie en drama in 1 klap weggevaagd. Slecht!
Opgedragen aan alle slachtoffers... zullen ze blij mee zijn.
Een vier, ofwel twee sterren.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Hmmmm woensdag ga ik deze film beijken al heb ik nu la het vermoeden dat het verspilling is van 96 minuten van m'n leven...
De regisseur is eigenlijk alleen maar met kinderfilms e kinder tv-programma's bezig geweest wat dan waarschijnlijk de desinteresse van de meeste mensen verklaart.
Ik heb al vrij weinig met Nederlandse films van de afgelopen deccenia, sinds de jaren 80 geloof ik geen redelijke NLfilm meer gezien, dus verwacht ook van deze film vrij weinig.
Donderdag volgt mijn uiteindelijke mening.
AmazingPP
-
- 2524 berichten
- 1859 stemmen
Wat een teleurstellende film is dit geworden! Ik kom net van Film by the Sea en had er (na het lezen van vele lovende recencie's) heel wat van verwacht, maar niks van dat alles! Een flinterdun verhaaltje, vooral hele slechte acteerprestatie's en allemaal zeer voorspelbaar en na het tenenkrommende einde ook nog eens een kutnummer van Blof! Je kon ook totaal geen affectie opbouwen met de karakters en eigenlijk weet je heel de film lang niet wie wie nu eigenlijk is. Atsma heb ik vele malen beter zien acteren en Hoeks riep op een gegeven moment in de film: "Ik heb helemaal niets en niemand nodig!!". Nou, meid, een acteercoach misschien, want ik heb zelden iemand zo slecht zien acteren in een film. Wat de film wel mooi schetst is de situatie van toen met de mensen op het dak e.d. Daarbij zijn de digitale effecten ook van een hoge kwaliteit, zeker voor een film uit Nederland. Voor de laatste twee pluspunten: 1*
AmazingPP
-
- 2524 berichten
- 1859 stemmen
Donderdag volgt mijn uiteindelijke mening.
En? Vond je hem net zo slecht als ik? 
RideOnAppie
-
- 21 berichten
- 15 stemmen
Ik vond dit wel een film die ik de moeite waard vond om te kijken hoor. De rode draad is gewoon het zoeken naar de baby die ze kwijtraakt in de vloed en verder zit die watersnoodramp er gewoon omheen.
Ik vond het geen slechte film.
Het laatste nieuws

Avonturenfilm 'Seven Years in Tibet' is binnenkort te vinden in het Netflix-aanbod

Mysteryklassieker 'The Da Vinci Code' met Tom Hanks vrijdagavond op televisie

Mysteryfilm 'Identity' van James Mangold verdwijnt binnenkort van Netflix

Heb jij de Netflix-docu 'The Man With 1000 Kids' al gezien? 'Maag draaide om'
Bekijk ook

Aanrijding in Moscou
Drama / Komedie, 2008
219 reacties

TBS
Thriller / Misdaad, 2008
755 reacties

Oorlogswinter
Oorlog / Avontuur, 2008
1.514 reacties

Süskind
Oorlog / Biografie, 2012
175 reacties

Flodder
Komedie, 1986
572 reacties

Sonny Boy
Drama / Romantiek, 2011
216 reacties
Gerelateerde tags
netherlandsbelgiumgebaseerd op een waargebeurd verhaalrampflood
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.



