Julie & Julia (2009)

Drama / Biografie

geregisseerd door Nora Ephron
met Meryl Streep, Amy Adams en Stanley Tucci

Julie Powells (Amy Adams) is haar saaie leventje spuugzat en is op zoek naar een uitdaging. Als ze het kookboek van de Amerikaanse tv-chef Julia Child (Meryl Streep) ''Mastering the Art of French Cooking' in handen krijgt, besluit ze álle recepten uit het boek te koken.

Laila001 schreef:
Doodsaaie film en een heel irritant pratende Meryl Streep. Met veel moeite uitgekeken.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het enige aardige aan de film was de Julie-figuur (Amy Adams). Echt door moeten bijten om het einde te halen.

avatar van Katharina
Pfoe, wat een anticlimax! En met wat een ongelofelijk eritante stem praat Streep de hele tijd in de film. Ongelofelijk.
Maar voor de rest is het een heel onderhoudend verhaal.

avatar van Davidus
Heerlijke film. Letterlijk en figuurlijk.
Supersfeerrijk, heel mooie, artistieke aankleding, Parijs, New York.

Wel heel erg Feel-good allemaal en tuurlijk, , erg veel diepgang zat er niet in en alles ging wel heel smoothly, het 1 na het andere gerecht werd even opgetoverd, zonder mislukkingen of het gedoe van de ingrediënten niet kunnen vinden etc. Maar ach, dat was van ondergeschikt belang. Het koken stond voorop en dat werd heel goed getoond.

Vond de afwisseling met het heden en de opkomst van Julia Child in de 40iger jaren heel goed gedaan. Meryl Streep speelde heel goed. Je moest idd wel even wennen aan dat opgewonden toontje, maar dat went snel en door de afwisseling met de Julie scenes gaat het niet irriteren en blijkbaar was dat zoals ze in het echt was, Julia.

Een leuke sfeerrijke film, en inspirerend voor de amateurkoks

Leuke film. Ben zelf ook een fanatieke amateurkok. Ben geen fan van Streep maar vond dat ze haar rol prima vertolkte ook al was het stemmetje wat aan de irritante kant.

rose
Die stem van Streep is niet om aan te horen...

rose schreef:
Die stem van Streep is niet om aan te horen...

606 schreef:

Doet me denken aan Hyacinth Bucket.
Ja, dacht ik ook meteen aan. Irritant!

rose schreef:
Ja, dacht ik ook meteen aan. Irritant!

Ach ja ze doet het wel goed

Zeer irriterende stem van Streep, verder best onderhoudend

avatar van Aurum
Ver-schrik-ke-lijk-e film. Ik begrijp werkelijk niet dat dit gemiddeld op een voldoende uitkomt.

Hoogst irritante Streep, veel te klef quasi-feelgoodsfeertje in beide verhaallijnen, erg gelikt allemaal en bovendien een te lange speelduur.

Inderdaad een: Drama

Smakeloos.
Erg eentonige en weinig interessante film. Hoewel er met de cast vrij veel te doen was, kreeg Streep haar meest irritante rol voorgeschoteld met een onnatuurlijke stemverheffing, deed me niet veel goeds. Gelukkig laat de film min of meer twee (bijzonder gelijkmatige) verhalen zien, waar hun wereld alleen maar draait om eten en hun man. Niet echt mijn straatje waar ik als iemand die gewoon een simpel drama wilt op staat te wachten, simpel is het, maar over verhaal valt te twisten. Ik kon weinig sympathie krijgen voor deze twee snel-(on)gelukkige-egoïstische-huisvrouwtjes die niks anders doen dan (werken en) koken. Ik kan best tegen een simpel verhaaltje en simpele personages, maar er gebeurden gewoon niks (niks kan ook interessant zijn, mocht het goed uitgevoerd zijn). Nee, niet mijn ding, met een glimlach gekeken maar na dik 60 minuten was het uitzitten. Onvoldoende, 1 ster voor de feelgood-achtige sfeer d.m.v. het felle lichtgebruik en het af en toe leuke manier van gerechten in beeld brengen.

avatar van TragieStar.*
Iedereen zit maar te klagen over de stem van Streep, maar als je nagaat dat ze iemand is die ook echt bestaan heeft, dan is dat in alle punten goed uitgevoerd.

Als je dat nog niet snapt dan weet ik het niet meer. En ik snap ook niet dat je, je beoordeling daar ook van af laat hangen.

Dat doe ik namelijk ook niet, want ik heb ook super vaak dat ik me loop te ergeren aan een bepaalde stem van iemand.

Maarja, het is waarschijnlijk zo gegaan: Deze film bevalt me niet, dus laat ik eens een laag cijfer geven. Mensen wisten allang van te voren wat voor uitstraling deze film zou hebben.

Meestal als je de film op tv ziet dan valt de beoordeling tegen, dat kan niet anders met die reclames elke keer, en je zit minder goed in de film dan als je bijv. in de bios zit. Dat heb ik ook.

avatar van 606
Klopt helemaal die stem kan niet zo erg zijn dat de stem er onder lijd.
De film was leuk maar niet echt heel boeiend, ze heeft wel echt bestaan ja las ik.
Acteren was op zich niet slecht nee.

3 sterren

avatar van Davidus
Moet zeggen dat het wel op het randje was, vooral in het begin is het wennen, maar het personage Julia is niet zo overheersend aanwezig dat haar stem ten koste gaat van de sfeer en het verhaal. Er is voldoende afwisseling met de "normale" stem van Julie.

En ja, dit was zoals die Julia echt was dus in feite nog goed gespeeld ook

avatar van nightbreed
Deze onschuldige vrouwenfilm is mede dankzij de prachtige vertolking van Streep, inclusief het grappige stemmetje, zeer de moeite waard. Dat andere meisje vond ik ook zeer de moeite waard.

avatar van Aurum
TragieStar.* schreef:

Tja, dat doe ik dus wel. Als ik me de hele film lang loop te ergeren aan iets of iemand in de film, dan kan ik niet van de film genieten en beïnvloed dat mijn beoordeling.

Voor mij staat dat los van of het 'goed is uitgevoerd'. Al was het Julia Child zelf die de rol speelde, dan had ik me net zo lopen ergeren aan haar stem en personage en had ik de film net zo slecht gevonden.

Bovendien, zoals ik aangaf, was Streep niet de enige reden waarom ik de film slecht vond. Ook zonder die stem van haar was de film voor mij op een dikke onvoldoende uitgekomen hoor.

avatar van TragieStar.*
Dus alleen dankzij de stem en de quasi-feelgoodsfeertje een dikke onvoldoende? Dat is gewoon de stijl van de film. Dan kan ik net zo goed zeggen bij een actiefilm: Ik geef deze film een onvoldoende omdat er teveel actie in voor komt. Daar komt het nu ook op neer.

Maarja, dat is idd jouw keuze. En daar heb ik natuurlijk ook niks tegen, het gaat om de argumenten. Maar waarschijnlijk is deze film niet voor jou weggelegd, helaas.

avatar van Jessen0wnt
Ik vind het een beetje rare argumenten, als je je de hele tijd loopt te ergeren aan een stem (wat ik trouwens niet de gehele film deed) mag je daarop best een film afkeuren, de stijl van de film is inderdaad love it or hate it, maar dat vond ik wellicht het enige lichtpuntje in de film. Het is een opeenhoping van allerlei factoren die zo'n onvoldoende vormgeven. Zo had ik veel liever de twee werelden via montage door elkaar gezien i.p.v. het ene kwartier die en het andere kwartier die. Het is gewoon allemaal te simpel bedacht.

avatar van tommykonijn
Een film waar je honger van krijgt..

Julie & Julia stelde in zijn algemeen niet eens zo heel veel voor vond ik. Maar de film bevat erg sterk acteerwerk van o.a. Meryl Streep. De film is lekker kleurrijk en dat geeft een feel-good gevoel (ik kan me daar niet aan storen, vindt het zelfs fijn). Enkel vond ik het jammer dat Meryl en Amy elkaar niet tegen komen in de film. Dit was wel een verrassing geweest, maar omdat ik helaas de recencie van Veronica Magazine leesde in de eerste reclame gaven zij daarin deze flinke spoiler prijs. Dus ik wist dit al zowat de hele film, wat ik vrij vervelend vond. Maar gelukkig blijft de film best overeind zonder deze ontmoeting. Aangenaam leuke film.

Bon Appétit

PS:
606 schreef:

Doet me denken aan Hyacinth Bucket.

Daar dacht ik dus ook de hele film door aan .

tommykonijn schreef:
Daar dacht ik dus ook de hele film door aan .

Wel leuk, je had je ogen eens dicht moeten doen, leek het net of je naar die serie aan het kijken was.

avatar van ErwinH
Leuke amusante film, maar het einde is een anticlimax.

Jessen0wnt schreef:

Maar om dan een 1 te geven... ?

Het is jammer dat de sterke punten van deze film volledig worden overschaduwd door, in mijn ogen ondergeschikte punten zoals "de stem"

De kracht van deze film is de sfeer; New York, kunstzinnig, culinair, creatief, koken, etc etc
het karakter (incl haar stem ) is imo van ondergeschikt belang bij het beoordelen van deze film

avatar van Jessen0wnt
Ik reken de film daarop ook niet af, het is enkel een irritatie die ik benoemde en het zou kunnen meespelen in de onvoldoende. Al praatte ze normaal, zou mijn cijfer blijven. Film heeft genoeg andere minpunten.

avatar van Davidus
Tuurlijk, maar is dan ook wel een film met een knipoog, moet allemaal niet zo serieus worden genomen. Gewoon leuk koken, wat heen en weer schakelen tussen nu en de jaren 40, mooie sfeervolle plaatjes uit deze periodes , nog wat zgn relatieperikelen er door heen gemixt en klaar. De diepgang van een pannenkoek, maar best lekker.

avatar van Jessen0wnt
Ik zat ook helemaal niet op diepgang te wachten, zover was ik ook nog wel. Daarvoor wil ik in ruil dan wel een vermakelijke en leuke film die mijn aandacht en interesse houd. Daarin schoot het flink te kort en daarnaast mag er ook moeite vanuit de productie kant gedaan worden bij een vermakelijke film. Niks mis ermee, maar als publiek word je hier flink gefopt.

avatar van Davidus
Alleen als je een te hoge verwachting hebt gehad van deze film.
Ik vond het wel vermakelijk. Sterker nog, ik vond er meer verhaal en ontwikkeling inzitten dan ik had verwacht.
Nee, idd, geen psychologisch verrassende karakterontwikkelingen, en geen dramatische wendingen. Deze film gaat over koken, eten, recepten, en kookboeken. Niet meer niet minder, dat is van te voren bekend. Ik denk als je interesse hebt voor koken je dit toch echt wel weet te waarderen. De bezetenheid van het koken en alle stress die ermee samenhangt is misschien moeilijk voor te stellen voor mensen die niets met koken hebben. Misschien is dat het wel...

avatar van Jessen0wnt
Oké, maar waar doel je op? Dat is jouw mening, dit is mijn mening... Ik snap het punt niet

avatar van Davidus
Niets, begon ermee dat ik een 1 wel heel weinig vind voor deze film, puur alleen omdat ie tegen viel. Er zijn genoeg elementen die wel een voldoende scoren (onafhankelijk van smaak)
En zijn wel (veel) slechtere films te verzinnen.

avatar van Jessen0wnt
Ik ontken ook niet dat er relatief slechtere films zijn die ik meer sterren geef, maar ik baseer mijn sterren ook deels op gevoel. En daarnaast vind ik de film qua beeld, geluid, uitvoering, verhaal en creativiteit ook aardig te kort schieten.

rose
Ik vond hem ronduit saai...