Julie & Julia (2009)

Drama / Biografie

geregisseerd door Nora Ephron
met Meryl Streep, Amy Adams en Stanley Tucci

Julie Powells (Amy Adams) is haar saaie leventje spuugzat en is op zoek naar een uitdaging. Als ze het kookboek van de Amerikaanse tv-chef Julia Child (Meryl Streep) ''Mastering the Art of French Cooking' in handen krijgt, besluit ze álle recepten uit het boek te koken.

avatar van Sammetje73
Kon er niet doorheen komen. Vond de rol van Julie leuk, maar Meryl Streep vond ik vreselijk, maar goed...ik ken Julia Child ook niet.
Dus heb 'm afgezet

avatar van Erick1985
Wederom weer een heerlijk Streep film, zalig! 4 sterren.

Aardige film.

'Julie & Julia' heeft een origineel uitgangspunt en bestaat dan ook uit twee verhaallijnen met compleet eigen wereldden en eigen sferen. Waar Julia Child (een voortreffelijk, aanstekelijke rol van Meryl Streep) echt het ouderwetse, sfeervolle Parijs beleeft, zien we Julie Powells in het moderne New York. Twee interessante verhalen waar je onwillekeurig in mee wordt gezogen en telkens teleurgesteld bent als je er weer uit wordt gehaald. Hoewel de film hier en daar wat indut, en nergens echt tot een goed einde komt, heeft het een fijne sfeer waar je absoluut honger van krijgt.

Niksige 13 in een dozijn film

Beetje onbevredigende film. Ik zat maar steeds te wachten op een reunie van die twee. Ik ben een fan van Meryl Streep maar ik had Amy Adams nog nooit gezien. Wat een talent is dat !

avatar van Atheistus
Briljant acteren en boeiend verhaal. Echt een aanrader.

avatar van boemboem27
niet onaardig.geen topper maar heb mezelf geergerd aan dat gemaakte iirritante stemmetje van merryl streep.
wel een film die je af wilt kijken maar komt nergens tot een climax.
duurde vrij lang.

Briljant, briljant, briljant!

Deze film is echt een aanrader. De beste film die ik sinds tijden heb gezien. Ontzettend goed geacteerd, uiteraard speelt Meryl Streep de sterren van de hemel zoals we van haar gewend zijn!

Maar de andere hoofdactrice in het verhaal, Amy Adams, mag zeker niet buiten beschouwen worden gelaten. Wat een talent!

Echt een avondje genieten.

Hallo,

Vond deze film van Meryl Streep totaal niet leuk! Vond het verhaal erg saai. Een beetje een tegenvaller.

gr Dajo72

avatar van brabusRUS
Lobster killer

Op zich wel een leuk onderwerp, alleen kon het mij niet genoeg boeien. Ik vond het een best wel saaie film. Marryl Streep was goed, maar ook Stanley Tucci was super. Verder vond ik Amy Adams een beetje misplaatst in deze film. Ik vond de rol niet goed bij haar passen.

Leuke locatie shots, vooral Parijs is goed gedaan. Wel vond ik jammer dat de focus niet op het eten was.

Wellicht zou de film was een half ster meer kunnen krijgen als de kijk omstandigheden anders waren.

avatar van Senta
Gewoon een lekkere film om op een regenachtige winterdag te kijken, een 4 omdat het concept wel orgineel is (Hoe komen ze dr op)

avatar van Q Jones
Hele leuke spontane film. Streep blijft echt een top vrouw die kan acteren als de beste, en dat laat ze hier weer duidelijk zien.
Adams deed het ook naar behoren al kwam ze niet veder dan de shaduw van Streep.

Het verhaal is leuk en verfrissend, je krijgt ook spontaan honger als je al die lekkere gerechten langs je ziet vliegen. Wat ik alleen jammer vond is dat er geen confrontatie kwam met Julia en Julie .

Hierboven staat drama, dat vind ik niet, het is eerder een feelgood film, maar anyway leuk om een keer gezien te hebben en zeker voor een herhaal bekwaam

Tonyline
Q Jones schreef:
Adams deed het ook naar behoren al kwam ze niet veder dan de shaduw van Streep.

Ben ik ook helemaal mee eens!

Lekkere frisse, feel-good movie!
Heb erg genoten van deze film, Jammer genoeg niet erg veel spannende momenten, maar door de kei-goede acteerprestaties van beide dames is deze film heel geslaagd en dan vergeet je dat al snel.

Ik geef hem een *4,0!

avatar van WanderingStar
Heerlijke film!!!!

Haha ik heb hardop zitten lachen! Sowieso altijd leuk als het over koken gaat, maar dit vond ik inderdaad een erg origineel verhaal.

Mijn top moment in de film, was toen ze op franse kookles ging en moest leren om een ei te koken, terwijl ze al wist hoe dat moest..

Julia: "I was hoping for something a little more advanced... "
French lady met zwaar frans accent: "But you are not an advanced cook.. "
Julia: "But I know how to boil an egg.. "
French lady: "Do you know how to bone a dick?"

Hahaha en dat stukje met het pocheren van dat ei.. ooohhh zo komisch! Ik had echt precies dezelfde gore kledder in de pan toen ik het probeerde!!

Ik vond dat stemmetje van Meryl Streep eerst ook een beetje storend.. maar haar persoonlijkheid speelde ze zooo innemend, dat ik snel over mijn ergernis heen was!

De muziek vond ik ook erg leuk en vrolijk gekozen.. en die beelden van Parijs waren zo heerlijk nostalgisch..

Echt een aanrader!! Ook als je niet van koken houdt

Nee, kon me niet boeien. Ik vind Meryl Streep geweldig en zij geeft een extra ster aan deze film, maar voor de rest is het werkelijk een nikszeggend verhaal. Echter de liefdevolle relatie van Julia Childs en haar man Paul vond ik leuk en niet overdreven in beeld gebracht.

avatar van Captain Pervert
Senta schreef:

Shit, het is juli...

avatar van benthe
Wat een heerlijke film. Het hele sfeertje, het verhaal, het koken. En het acteerwerk van Meryl Streep samen met Stanley Tucci was weer voortreffelijk. Goddelijk!

avatar van rokkenjager
Ondanks het commercieel succes is Julie & Julia (vooral op moviemeter) een onopvallende film gebleken. Ergens wellicht begrijpelijk aanzien vele hier nooit van Julia Child gehoord hebben en bovendien weinig met koken zullen hebben. Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten aan welke doelgroep ik deze film moet aanraden, maar het is wel degelijk een aanrader. En wat mij betreft niet geheel terecht dat de film hier zo ondergesneeuwd wordt, want deze film is om te smullen!

Allereerst alle lof naar Meryl Streep die hier een briljante vertolking neerzet die met gemakt als één van de beste performance van de afgelopen jaren mag worden genoemd. Ik ben mij met de minuut meer gaan sympathiseren met Julia, haar vreugde en verdriet werd de mijne. Dat geldt trouwens ook voor Amy Adams die ook een sterke performance laat zien.

Het idee en continu verwisseling tussen de moderne en klassieke setting werkt zeer goed. Beide settingen krijgen genoeg ruimte en tijd zodat we niet om de minuut weer gedumpt worden in een andere tijd en plaats. Op het moment dat het ene verhaal genoeg verteld lijkt te zijn worden we pas neergezet in het andere. Erg fijn dus. Beiden verhalen bevatten overigens genoeg humor, vermaak, interessante invalshoeken, lichtelijke romantiek en emotie, om deze zeker op het menu te zetten.

avatar van losbandig
Vond dit niet de beste prestatie van Meryl Streep, matig film die nergens echt lekker op gang komt. Je zit steeds te wachten tot het echt begint.
Drama is het in geen geval, wel een feelgood movie waar je vrolijk van wordt. Mooie beelden ook.
Had veel meer uitgehaald kunnen worden helaas.

ProffesorInDeWar
Julie & Julie

Hoop geslijm, weinig humor!

Mijn vader zegt altijd: ''Niet zo blij doen met elkaar'' (erg grappig)

Ik heb hem de film maar niet laten zien.

AHWA
Leuke film die ondanks de lange speelduur toch erg boeiend blijft, mede door het sterke spel van Streep en vooral Adams, die fantastisch is. Je moet even wennen aan die vreselijke stem van Streep, maar Child praatte blijkbaar zo. De twee tijdlijnen lopen mooi door elkaar heen, de scenes gaan niet te lang door, en ik hoopte dat de twee elkaar uiteindelijk zouden ontmoeten maar dat ging helaas niet door. Dat vond ik wel een beetje jammer en houdt de film ook van de 4 sterren af.

Maar afgezien van het wat teleurstellende einde is de herkijkwaarde best goed denk ik.

avatar van soom
Eten!

Ik ben gek op eten. Vooral rijst, pasta, bami, mie, en vooral heel erg pittig (ik gooi op bijna alles wat ik eet sambal en chilisaus). Nu wordt er zogezegd wel gestructeerd gegeten op de woning, dus ik eet echt niet alleen maar rijst en aanverwante producten. Ik eet ook aardappels, en ik ben dol op salade, patat, en mijn lievelingsgroente is mais. Ik houd wel van eten, lust bijna alles (behalve witlof, dat krijg ik maar met moeite m'n strot binnengeduwd, maar ik eet het wel).

Anyway, het is interessant om Julie en Julia te zien. Al vond ik dat Meryl wel een beetje irritant praatte, maar dat was vast hoe de echte Julia praatte. Toch stoorde ik me er een beetje aan. Amy Adams is, natuurlijk, altijd een geweldige, knappe vrouw, en ze speelt ook in een middelmatige film, wat dit imo echt wel een beetje is, op een goed niveau. Uiteraard is ze niet de allerbeste actrice die ik ooit gezien heb, maar sinds vooral Enchanted en Doubt, kán Amy gewoon geen kwaad meer bij me doen, ze heeft me ingepakt met de vertolking van de geweldige vleesgeworden prinses Gisele uit Enchanted.

Al met al wel een lekker filmpje over eten, ik ben niet heel erg bekend met kookboekfiguren verder, mijn kennis op dat punt komt niet verder dan Jamie Olivier, Nigella Lawson, Joop Braakhekke, en Gordon Ramsay. Ik kook ook niet echt omdat ik het zo leuk vind, hoewel ik wel graag een beetje experimenteer, soms. Al met al wel een voldoende voor dit. Hoewel de middelmatigheid me wel toeschreeuwde met elk beeld uit deze film, ik genoot er wel van.

avatar van joeythebest
Hele leuke film. Achteraf Julia Child op youtube gaan opzoeken. Ze is net zoals in de film. Prachtig.

avatar van Knisper
Weinig interessante film. Het kijkt op zich nog allemaal redelijk goed weg, maar eigenlijk wordt er nergens in de film de diepte gezocht en wanneer het dat misschien zou proberen, faalt het opzichtig. Julie & Julia moet het dan vooral van leuke gebeurtenissen hebben, maar eigenlijk is het verhaal en concept te weinig opzienbarend om ook echt indruk te maken.

Meryl Streep is degelijk, al zou ik als ik haar was de oscarnominatie een schande vinden, omdat het haar eerdere nominaties devalueert. Amy Adams is ook degelijk, al is de rol die ze speelt wel een verschrikkelijk mens. En ja, zo kabbelt het een beetje voort; eigenlijk nergens heen, brengt het wel wat plezier, maar beklijft er eigenlijk niets. Niet onaangenaam, maar niet bijzonder.

avatar van timburton
Ach, wel een schattige film. Vooral Adams is enorm knuffelbaar!

avatar van Laila001
Doodsaaie film en een heel irritant pratende Meryl Streep. Met veel moeite uitgekeken.

avatar van WILL.I.AM
Ik heb deze film gekeken op 1e kerst, een feest vooral van eten. Vond ik zelf wel toepasselijk.

Ik begon de film sceptisch, omdat ik dacht dat dit een echte saaie sleur film zou worden en niet echt iets in mijn genre.
Het bleek uiteindelijk een zeer vermakelijke film te zijn. Om eerlijk te zeggen een echte 'Feel good Movie'. Ook al waren er zeker momenten van drama.
De personage van Julia Child werd echt zeer goed neergezet door Meryl Streep en ik vond Julie ook goed gecast.
Het leuke detail van deze film is dat het 2 waargebeurde verhalen zijn en in mijn optiek geeft dat altijd iets extra's aan een film.
Het switchen tussen deze verhaal lijnen vond ik heel leuk in elkaar gezet. Beide emoties van de personages die van Julie en die van Julia liepen elke keer goed inelkaar over. Ik was blij dat het niet het einde had die je bij een standaard film zou verwachten. Dat maakt deze film voor mij echt af.

Een echte aanrader!

Minek
Heerlijke lieve film En origineel ook, qua humor, qua verhaal. Dat het gebaseerd is op waargebeurde verhalen, en dat Julia Child in t echt ook zo'n typetje was, dat vind ik wel een verschil maken. Dat maakt het net ff wat boeiender. Zo'n personage, haha, dat kun je gewoon bijna niet zelf bedenken!

Een tikje jammer dat de twee, Julie en Julia, elkaar uiteindelijk nooit ontmoeten, stiekem hoop je toch dat er een soort verrassing aan het einde wacht voor Julia en dat ze haar idool ontmoet. Maar dat zou het ook weer te standaard zijn. Dit 'open' einde had ook wel iets. Julia haalde er een soort van les uit. Hoewel het leuk voor haar was geweest om specifiek van haar idool waardering voor haar project te krijgen, gaat het daar helemaal niet om. Het belangrijkste is dat je zelf gelukkig bent en waardering hebt voor hetgeen je geleerd hebt, en dat is wat Julie Child wilde bereiken bij haar fans.

Mooie film hoor, maar...

Julia Childs was dus helemaal geen fan van Julie en als je het googled kom je erachter dat Julie Powell compleet anders wordt neergezet. Haar blog heeft verder weinig te melden over wat ze kookte en wat ze ervan geleerd heeft. Ik vond het al zo raar dat opeens in de film haar vriendin zegt dat ze een bitch is, wat niet echt paste bij Adams karakter, en dat Julia Childs haar maar een een gimmick vond. Erg grappig ook dat nadat Julie populair werd zowel zij als haar man buitenechtelijke relaties had. Julie deed dat zelfs twee jaar lang. De stem van JC was inderdaad net zo als Meryl Streep dat deed. Oh blijkbaar had Julie Powell ook erg lieve dingen te zeggen over de mensen die omkwamen tijdens 9/11. Het is allemaal nog te lezen op haar blog.

Ik vond het boek mooier dan de film!!!
Maar.....heb ook wel van de film genoten