Julie & Julia (2009)

Drama / Biografie

geregisseerd door Nora Ephron
met Meryl Streep, Amy Adams en Stanley Tucci

Julie Powells (Amy Adams) is haar saaie leventje spuugzat en is op zoek naar een uitdaging. Als ze het kookboek van de Amerikaanse tv-chef Julia Child (Meryl Streep) ''Mastering the Art of French Cooking' in handen krijgt, besluit ze álle recepten uit het boek te koken.

avatar van lykathea
Opzich een leuk idee, die tweedeling, alhoewel de thematiek an sich mij vooral een behoorlijke hoop saaiheid voorspelde, en jammer genoeg was dit ook zo.

Aan de acteurs ligt het niet, aan de karakters wel. Meryl Streep speelt fantastisch, de vele rare tongvallen, uitspattingen en lachjes zijn weer eens een bewijs van wat Streep kan, maar het is heel moeilijk om van zo'n vrouw als Julia Child te genieten. Het is allemaal té overdreven, en naarmate de film vordert wordt de vrouw één blok irritatie.

Gelukkig switchen we af en toe weer naar Amy Adams, want een leuke en goede actrice is het zeker, maar ook haar karakter is soms onuitstaanbaar, vooral op de momenten waarop ze de liefde verklaard voor alles wat met Julia Child te maken heeft. Opnieuw is het overdreven, en soms zelfs lachwekkend, en dan op een ander komisch niveau dan ik hoopte.

Soms is de film best vermakelijk hoor, ook al ligt het onderwerp mij niet echt (wel prijs ik de film voor het niet dramatiseren en het subtiel aanpakken van het feit dat Julia Child geen kinderen heeft of zelfs kon krijgen), maar te vaak komen de irritante uitspattingen van de karakters naar voren waardoor het nooit een echt genietbaar geheel wordt. Tevens is en voelt de film vooral veel te lang aan. Er leek maar geen eind aan te komen.

avatar van DiKKe_OsCaR
Erg leuke film! Meryl Streep is echt een topactrice, wat een gaaf wijf!

Genre: Drama, nou volgens mij mag daar 'Komedie' ook nog wel bij. Heb een paar keer leuk gelachen, bij deze voor mij toch wel feel-good movie.

Enige aanmerking is het einde, dat had wat uitgebreider gemogen.

Aardige film.

'Julie & Julia' heeft een origineel uitgangspunt en bestaat dan ook uit twee verhaallijnen met compleet eigen wereldden en eigen sferen. Waar Julia Child (een voortreffelijk, aanstekelijke rol van Meryl Streep) echt het ouderwetse, sfeervolle Parijs beleeft, zien we Julie Powells in het moderne New York. Twee interessante verhalen waar je onwillekeurig in mee wordt gezogen en telkens teleurgesteld bent als je er weer uit wordt gehaald. Hoewel de film hier en daar wat indut, en nergens echt tot een goed einde komt, heeft het een fijne sfeer waar je absoluut honger van krijgt.

avatar van brabusRUS
Lobster killer

Op zich wel een leuk onderwerp, alleen kon het mij niet genoeg boeien. Ik vond het een best wel saaie film. Marryl Streep was goed, maar ook Stanley Tucci was super. Verder vond ik Amy Adams een beetje misplaatst in deze film. Ik vond de rol niet goed bij haar passen.

Leuke locatie shots, vooral Parijs is goed gedaan. Wel vond ik jammer dat de focus niet op het eten was.

Wellicht zou de film was een half ster meer kunnen krijgen als de kijk omstandigheden anders waren.

avatar van Q Jones
Hele leuke spontane film. Streep blijft echt een top vrouw die kan acteren als de beste, en dat laat ze hier weer duidelijk zien.
Adams deed het ook naar behoren al kwam ze niet veder dan de shaduw van Streep.

Het verhaal is leuk en verfrissend, je krijgt ook spontaan honger als je al die lekkere gerechten langs je ziet vliegen. Wat ik alleen jammer vond is dat er geen confrontatie kwam met Julia en Julie .

Hierboven staat drama, dat vind ik niet, het is eerder een feelgood film, maar anyway leuk om een keer gezien te hebben en zeker voor een herhaal bekwaam

avatar van rokkenjager
Ondanks het commercieel succes is Julie & Julia (vooral op moviemeter) een onopvallende film gebleken. Ergens wellicht begrijpelijk aanzien vele hier nooit van Julia Child gehoord hebben en bovendien weinig met koken zullen hebben. Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten aan welke doelgroep ik deze film moet aanraden, maar het is wel degelijk een aanrader. En wat mij betreft niet geheel terecht dat de film hier zo ondergesneeuwd wordt, want deze film is om te smullen!

Allereerst alle lof naar Meryl Streep die hier een briljante vertolking neerzet die met gemakt als één van de beste performance van de afgelopen jaren mag worden genoemd. Ik ben mij met de minuut meer gaan sympathiseren met Julia, haar vreugde en verdriet werd de mijne. Dat geldt trouwens ook voor Amy Adams die ook een sterke performance laat zien.

Het idee en continu verwisseling tussen de moderne en klassieke setting werkt zeer goed. Beide settingen krijgen genoeg ruimte en tijd zodat we niet om de minuut weer gedumpt worden in een andere tijd en plaats. Op het moment dat het ene verhaal genoeg verteld lijkt te zijn worden we pas neergezet in het andere. Erg fijn dus. Beiden verhalen bevatten overigens genoeg humor, vermaak, interessante invalshoeken, lichtelijke romantiek en emotie, om deze zeker op het menu te zetten.

avatar van Knisper
Weinig interessante film. Het kijkt op zich nog allemaal redelijk goed weg, maar eigenlijk wordt er nergens in de film de diepte gezocht en wanneer het dat misschien zou proberen, faalt het opzichtig. Julie & Julia moet het dan vooral van leuke gebeurtenissen hebben, maar eigenlijk is het verhaal en concept te weinig opzienbarend om ook echt indruk te maken.

Meryl Streep is degelijk, al zou ik als ik haar was de oscarnominatie een schande vinden, omdat het haar eerdere nominaties devalueert. Amy Adams is ook degelijk, al is de rol die ze speelt wel een verschrikkelijk mens. En ja, zo kabbelt het een beetje voort; eigenlijk nergens heen, brengt het wel wat plezier, maar beklijft er eigenlijk niets. Niet onaangenaam, maar niet bijzonder.

avatar van WILL.I.AM
Ik heb deze film gekeken op 1e kerst, een feest vooral van eten. Vond ik zelf wel toepasselijk.

Ik begon de film sceptisch, omdat ik dacht dat dit een echte saaie sleur film zou worden en niet echt iets in mijn genre.
Het bleek uiteindelijk een zeer vermakelijke film te zijn. Om eerlijk te zeggen een echte 'Feel good Movie'. Ook al waren er zeker momenten van drama.
De personage van Julia Child werd echt zeer goed neergezet door Meryl Streep en ik vond Julie ook goed gecast.
Het leuke detail van deze film is dat het 2 waargebeurde verhalen zijn en in mijn optiek geeft dat altijd iets extra's aan een film.
Het switchen tussen deze verhaal lijnen vond ik heel leuk in elkaar gezet. Beide emoties van de personages die van Julie en die van Julia liepen elke keer goed inelkaar over. Ik was blij dat het niet het einde had die je bij een standaard film zou verwachten. Dat maakt deze film voor mij echt af.

Een echte aanrader!

Laila001 schreef:
Doodsaaie film en een heel irritant pratende Meryl Streep. Met veel moeite uitgekeken.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het enige aardige aan de film was de Julie-figuur (Amy Adams). Echt door moeten bijten om het einde te halen.

avatar van Jessen0wnt
Smakeloos.
Erg eentonige en weinig interessante film. Hoewel er met de cast vrij veel te doen was, kreeg Streep haar meest irritante rol voorgeschoteld met een onnatuurlijke stemverheffing, deed me niet veel goeds. Gelukkig laat de film min of meer twee (bijzonder gelijkmatige) verhalen zien, waar hun wereld alleen maar draait om eten en hun man. Niet echt mijn straatje waar ik als iemand die gewoon een simpel drama wilt op staat te wachten, simpel is het, maar over verhaal valt te twisten. Ik kon weinig sympathie krijgen voor deze twee snel-(on)gelukkige-egoïstische-huisvrouwtjes die niks anders doen dan (werken en) koken. Ik kan best tegen een simpel verhaaltje en simpele personages, maar er gebeurden gewoon niks (niks kan ook interessant zijn, mocht het goed uitgevoerd zijn). Nee, niet mijn ding, met een glimlach gekeken maar na dik 60 minuten was het uitzitten. Onvoldoende, 1 ster voor de feelgood-achtige sfeer d.m.v. het felle lichtgebruik en het af en toe leuke manier van gerechten in beeld brengen.

avatar van tommykonijn
Een film waar je honger van krijgt..

Julie & Julia stelde in zijn algemeen niet eens zo heel veel voor vond ik. Maar de film bevat erg sterk acteerwerk van o.a. Meryl Streep. De film is lekker kleurrijk en dat geeft een feel-good gevoel (ik kan me daar niet aan storen, vindt het zelfs fijn). Enkel vond ik het jammer dat Meryl en Amy elkaar niet tegen komen in de film. Dit was wel een verrassing geweest, maar omdat ik helaas de recencie van Veronica Magazine leesde in de eerste reclame gaven zij daarin deze flinke spoiler prijs. Dus ik wist dit al zowat de hele film, wat ik vrij vervelend vond. Maar gelukkig blijft de film best overeind zonder deze ontmoeting. Aangenaam leuke film.

Bon Appétit

PS:
606 schreef:

Doet me denken aan Hyacinth Bucket.

Daar dacht ik dus ook de hele film door aan .

avatar van JohnWilliams
Vreemde film met een apart einde, totaal niet van wat ik er van verwacht had.
Een tegenvaller! 1* voor Meryl Streep die Julia PRECIES weet na te doen zoals ze was.

avatar van K. V.
Dit is een aangename verrassing geworden. Het is een echte feel good film, die dankzij het enthousiasme van Meryl Streep (de opvallende stem in deze film moet je er wel bijnemen), me echt van begin tot einde heeft bekoord. De rest van de cast deed het trouwens ook uitstekend.
Het verhaal bestaat dus uit twee verhalen die zich afspelen in het ver en niet zo ver verleden. Het is een mooie mix geworden, want beide verhalen kwamen voldoende aan bod. De film duurt iets langer dan twee uren, maar verveelde eigenlijk niet.
De film zou 'k onder het genre komedie/drama plaatsen, maar het is zeker geen zwaar drama en ook geen echte komedie. 'k heb me er alvast goed mee geamuseerd en vond het een aanrader die 'k waarschijnlijk nog wel eens ga her bekijken.

Gebaseerd op ware gebeurtenissen maar uitgewerkt als een lichtvoetige, typisch Amerikaanse komedie, graag flirtend met karikaturale figuren en bizarre toestanden en waarin Meryl Streep bewijst ook dit personage van een gedreven, wat gekke vrouw met toch een flinke portie snobisme en bazigheid, aankan. Moeilijker dan Amy Adams die alleen maar alleen ontwapenend lief en charmant hoeft te zijn en daardoor zeker de sympathie van de kijker wint.
Plezierig om te zien en vooral te horen hoe Amerikanen knoeien met Franse termen uit de gastronomie.

Aardige film over twee vrouwen uit verschillende perioden en over koken. Gebasseerd op twee waargebeurde verhalen, lopen de gebeurtenissen van de twee hoofdpersonages grotendeels parallel. Alleen gebeurd er, vanuit dramatisch oogpunt gezien, vrij weinig. Verder ziet de film er mooi uit en heeft een charmant karakter. Meryl Streep en Amy Adams weten twee goeie rollen neer te zetten. Een ruime 3.0 sterren.

Leuke film, waarbij vooral Meryl Streep weer de show steelt.
Het verhaal is goed en ook de grappen zijn leuk. De film is wel iets aan de lange kant...
Ik zou hem je uiteindeijk wel aanraden, maar pas nadat ik je eerst een paar andere films had laten zien.

avatar van pietkeun
Lobster killer.3

avatar van blurp194
Ik zie het er niet in.

Een wat langdradige bedoening waarin Adams op zich nog wel ok is, maar Streep afgrijselijk aan het overacteren is - en dan heb ik het nog niet eens over dat stemgeluid. Erg oubollig allemaal ook, en nog versterkt door de soundtrack. Drama is het goede genre wel, want dat vond ik deze film.

avatar van Donkerwoud
Een luchtig niemendalletje, waarin vooral de warme liefdesrelatie tussen Meryl Streep en Stanley Tucci erboven uitsteekt. Hun twee karakters passen ogenschijnlijk helemaal niet bij elkaar: dat kleine stoere heertje samen met de lange gemaniëreerde dame met het geaffecteerde stemgeluid. En toch weten de twee acteerveteranen een chemie te spelen tussen twee volwassenen die elkaar naadloos aanvullen. Het is jammer dat hun verhaallijn steeds onderbroken moet worden door de hedendaagse fratsen van Amy Adams, die als een moderne heldin (type: Bridget Jones) haar jachtige leven moet zien te overleven. Een dertien in een dozijn' romantische komedie, maar het is ondergedompeld in een prettig nostalgisch sausje.

avatar van IH88
“I'm Julia Child. Bon appetit!”

Een wat suffe en langdradige film. Het eten ziet er heerlijk uit, en de twee verhaallijnen (tegenwoordige tijd en de jaren 40) vloeien moeiteloos in elkaar over. Het probleem is alleen dat beide verhaallijnen weinig indruk maken. Amy Adams doet het weer goed, maar speelt een personage dat we zo onderhand wel kennen. Meryl Streep doet weer aardig aan overacting, en vooral dat stemmetje van haar (hoewel realistisch) was bloedirritant. Wat dan overblijft is een aardige bijrol van Tucci en het vele lekkere eten.

avatar van J.V.L.
Gezellig en warm, kon me wel vermaken. Plus, ik ben kok.