Julie & Julia (2009)

Drama / Biografie

geregisseerd door Nora Ephron
met Meryl Streep, Amy Adams en Stanley Tucci

Julie Powells (Amy Adams) is haar saaie leventje spuugzat en is op zoek naar een uitdaging. Als ze het kookboek van de Amerikaanse tv-chef Julia Child (Meryl Streep) ''Mastering the Art of French Cooking' in handen krijgt, besluit ze álle recepten uit het boek te koken.

avatar van soom
Amy Adams . Ben benieuwd wat dit gaat worden. Zal best wel weer zeemzoet worden.

avatar van Esteban
Grote vreugde van mijn kant, Meryl Streep en Amy Adams (opnieuw) samen in een film. Anderzijds jaagt de naam Nora Ephron me schrik aan. Haar palmares staat gevuld met halfbakken films, hopelijk is deze kookfilm wél gaar.

avatar van JohnWilliams
Streep, Adams en Tucci, dit kan niet fout gaan! Ow, het is een drama. Poster ziet er niet zo uit, maar toch ben ik zéér benieuwd hiernaar!

laundromat
Amy Adams heeft mij erg verrast in Doubt. Meryl Streep....zullen er veel zijn die haar niet kunnen waarderen? Ben benieuwd!

avatar van JohnWilliams
De trailer is geweldig, deze moet ik zien!

avatar van benthe
Ik ben benieuwd, de trailer ziet er geweldig uit!

Net gezien in Sneak Preview...
Ik hou niet echt van drama's, maar hij was prima te doen.
Idd mierzoet, en van al dat koken kreeg ik wel trek

ik heb deze film een aantal dagen geleden gezien bij een voor primaire. ik vind op zich het idee prima en ik vond de rol van amy adams erg geod. Ik had alleen wat problemen met meryl streep. ik ben normaal een fan van haar werk alleen hier kreeg ik een beetje het gevoel dat ze meer een caricatuur neer zette dan een echt persoon, vooral in eht begin had ik het gevoel als of ze constad dronken moest voorstellen.
alles bijelkaar niet echt mijn soort film en dus zeker ook neit een favoriet.

avatar van trompadour
Hoop dat deze gauw op DVD te krijgen is, want met Meryl is het altijd een feest om naar haar te kijken

avatar van lykathea
Opzich een leuk idee, die tweedeling, alhoewel de thematiek an sich mij vooral een behoorlijke hoop saaiheid voorspelde, en jammer genoeg was dit ook zo.

Aan de acteurs ligt het niet, aan de karakters wel. Meryl Streep speelt fantastisch, de vele rare tongvallen, uitspattingen en lachjes zijn weer eens een bewijs van wat Streep kan, maar het is heel moeilijk om van zo'n vrouw als Julia Child te genieten. Het is allemaal té overdreven, en naarmate de film vordert wordt de vrouw één blok irritatie.

Gelukkig switchen we af en toe weer naar Amy Adams, want een leuke en goede actrice is het zeker, maar ook haar karakter is soms onuitstaanbaar, vooral op de momenten waarop ze de liefde verklaard voor alles wat met Julia Child te maken heeft. Opnieuw is het overdreven, en soms zelfs lachwekkend, en dan op een ander komisch niveau dan ik hoopte.

Soms is de film best vermakelijk hoor, ook al ligt het onderwerp mij niet echt (wel prijs ik de film voor het niet dramatiseren en het subtiel aanpakken van het feit dat Julia Child geen kinderen heeft of zelfs kon krijgen), maar te vaak komen de irritante uitspattingen van de karakters naar voren waardoor het nooit een echt genietbaar geheel wordt. Tevens is en voelt de film vooral veel te lang aan. Er leek maar geen eind aan te komen.

avatar van DroBje!
Het is weer herfst en wat dat betreft is deze film goed getimed.
Je krijgt een warm gevoel bij deze film, met een lekkere franse sfeer en bestond er nou maar geur-tv .
Vooral het begin is sterk, met de uien als een mooi hoogtepunt, helaas zakt het hierna wat af.
Achteraf gezien zeker wel een tevreden gevoel eraan over gehouden. Ook omdat ik dagelijks hiermee (frans restaurant) bezig ben en het dus leuk onderwerp vind.
Geen unieke film, maar gewoon goed, vooral in deze tijd van het jaar.

avatar van VanRippestein
Begint (voor een ongestelde vrouwenfilm) goed, maar het wordt na een tijdje toch wel heeel erg voorspelbaar. Er gebeurt bar weinig, wat niet een probleem hoeft te zijn, maar helaas voelde de iemand zich alsnog genoodzaakt om alle ronduit irritanten cliché's er alsnog in te gooien waardoor er toch nog een dwangmatig soort van spanningsboog in zit maar dan zonder spanning/verrassing of een andere emotie. Just for the sake of it, zeg maar. Jammer, want het begin had op een vreemde manier wel een lekker sfeertje. Streep speelt eigenlijk net zoals ze altijd speelt, veel overdaad ook, dus dat komt goed uit voor de fans. Amy Adams is ok, maar ook niet meer dan dat.

avatar van mandy7
Leuke, mooie film, tikkie te lang, wel goed geacteerd.
Streep was lekker overdreven, zoals het karakter vereiste.
En Amy Adams was ook heel goed. (maar dat is ze 95% van de tijd).

VanRippestein schreef:
Begint (voor een ongestelde vrouwenfilm) goed,

als vrouw zijnde hoef je niet per se ongesteld te zijn om naar deze film te kijken. het mag ook tijdens de eisprong.

avatar van TragieStar.*
Ik heb de film zaterdag in de bios gezien. En ik vond het begin best rommelig en niet interessant overkomen maar het werd steeds leuker en grappiger.
Vooral Meryl Streep was echt goed in haar rol.
Overigens de mannen in de film vond ik slecht, ik ergerde me rot aan hun.
Toen de film afgelopen was snapte ik het niet zo goed want, heden en verleden lopen steeds door elkaar en is best rommelig. Maar toen het einde naderde snapte ik het pas.
Zeker genoten en leuk voor mensen die van koken houden en van humor. Al vind ik het nergens op slaan dat deze film het gerne drama heeft. Ik vond het meer een comedy/drama.

laundromat
Concept trekt absoluut niet aan. Maar 2 topactrices weer in een film na het briljante Doubt, dat moest ik zien.

Héérlijke film! Feel good! Zat in de kroeg nog lang na te glimlachen. Amy Adams wil ik gewoon knuffelen en ja Meryl Streep....wow!
Stanley Tucci vond ik in het begin wat verkeerd gecast (lengteverschil), maar wat een heerlijks stel Streep en Tucci. Zo verliefd zijn en het goed hebben is bijna to good be true, maar er wordt ook bij het de niet vervulde kinderwens stilgestaan

Goed dat ze J&J elkaar niet gingen ontmoeten, het is in het echie dus ook niet gebeurd I guess

Ga hem nog wel es huren.

Bon Apetit!

avatar van VanRippestein
mandy7 schreef:

hehehe

avatar van FRANKY PANKY
Prima "Feelgood" movie. Aparte rol van Meryl Streep. 3,5 sterretjes !

soom schreef:
jezus, hebben ze deze smiley ook al op deze website...

avatar van ravinder
heerlijke film! streep is goed op dreef met haar personage, ze moet het prachtig hebben gevonden om dit personage te spelen. verder ziet parijs er zeer aantrekkelijk uit, je zou zo in een teletijdmachine willen springen en naar dat parijs willen gaan om er rond te lopen op de markt. de soundtrack draagt daar ook zeker aan bij. het verhaal zit prima in elkaar en hoe de scenes van het oude parijs en het moderne new york in elkaar overlopen is scriptwise ook goed gedaan.

avatar van ravinder
1994 - Art Donovan & Julia ...

david letterman met the lady herself.

The French Chef

en een parodie. (die trouwens ook in de film is te zien)

avatar van missl
meryl streep speelt goed maar de rol van adams is obsessief en doordrenkt in zelfmedelijden. deed het verhaal niet veel goeds.

avatar van Veruca
Het verhaal was ontzettend sullig, ik bedoel, waar ging het nou écht over? Er was niet echt een plot, slechts een vage lijn over bloggen en koken.
Aan elkaar geplakte scénes, met daarintegen verdomd goede dialogen. En met een verdomd goede cast.
Ik lag dubbel om het rare accent, de vreemde lachjes, de hysterische uitschietertjes van Meryl, en ik genoot van al het eten.
Maar, wat was deze film langdradig. Ik zeg langdradig, niet saai. Hij was uiterst interessant zelfs.
Maar elke keer dacht ik, nog meer? Wanneer is hij nou afgelopen?
Dat kan misschien ook komen omdat ik ontzettend nodig naar de wc moest..

Om een lang verhaal kort te maken,

Een leuke, maar langdradige film, en dat zijn dus 3 vette sterren!

avatar van breedbeeld
Ik vind kookfilms meestal erg leuk om te zien.
Vond het een aardige film. Niet zozeer vanwegen het koken want hoewel datcentraal staat was er maar één scene die me deed lekkerbekken.
Het is omdat het een aardig verhaal is maar vooral het fabuleuze acteren van Meryl Streep was een waar genoegen. Adams was ook niet verkeerd, vooral in het begin.Ze had qua uiterlijk wel wat weg van Micky Roony .Aardig om te zien dat Stanley ( Morti ) Tucci weer eens gecast was. Man wat moet die een slechte agent hebben. Zou al tientallen comedies ( zijn forte ) achter de rug moeten hebben.
Vooral vanwege Streep een 3,5

avatar van latrat
Koken is niet dramatisch.
Een mislukte runderpastei en de daaropvolgende meltdown vind ik dan ook niet interessant.

avatar van maartendri
Een buitengewoon goede film.

Meryl Streep is uiterst goed gecast!

Wie weet de releasedatum van de DVD van deze film?

avatar van Norma
23-02-2010 volgens bol.com

avatar van Bubblez
Prima film. Ik ergerde me in het begin vooral aan het hoge stemgeluid van Meryl Streep en moest erg wennen aan haar overdreven neergezette type. Ik vind het jammer dat haar karakter nooit aimabel werd voor mij. Zoekend naar de échte Julia Child na het zien van de film, blijkt wel dat Meryl Streep het toch erg goed doet. Het geheel is een prima mix van vroeger en nu en gelukkig zonder happy end waar de twee elkaar ontmoeten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me bij de clip van Julia Child in de film pas realiseerde dat deze verfilming waargebeurd is. Maakte het kijkgenot nog fijner.

Ik had van deze film eigenlijk verwacht dat een beetje saai zou zijn, maar het tegengestelde is waar. Het is een zo'n die een bepaalde sfeer in huis kan brengen als je hem kijkt. Een warme film vol met liefde. Liefde voor eten en koken en de liefde twee twee stellen. Meryl Streep acteert echt fantastisch. Zeker als je eens even op zoekt hoe Julia Child in het echt was. Het mooie is dat Streep haar niet imiteert, maar er een typische Streep flair aangeeft. Amy Adams is ook een heerlijke actrice. Welliswaar wat serieus, maar heerlijk om naar te kijken en vol emotie. Een aanrader voor de kerstperiode wat mij betreft! Deze krijgt van mij 4 sterren.

avatar van kelama3
Leuke film!
Streep, pff wat een actrice he?

Wat kan ze dit belachelijke accent toch mooi neerzetten, en dan die grap als ze haar hand verbrand .
Whahaha heb in een deuk gelegen!
Adams deed het goed, ook de mannen doen het prima.
Leuke film, maar idd soms wat langdradig. Ik kreeg wel flinke trek bij al die recepten hoor!
Ikzelf had eigenlijk een ander einde verwacht, maar goed, toch leuk om te zien!