Julie & Julia (2009)

Drama / Biografie

geregisseerd door Nora Ephron
met Meryl Streep, Amy Adams en Stanley Tucci

Julie Powells (Amy Adams) is haar saaie leventje spuugzat en is op zoek naar een uitdaging. Als ze het kookboek van de Amerikaanse tv-chef Julia Child (Meryl Streep) ''Mastering the Art of French Cooking' in handen krijgt, besluit ze álle recepten uit het boek te koken.

avatar van Bubblez
kelama3 schreef:
Leuke film!
Streep, pff wat een actrice he?

Wat kan ze dit belachelijke accent toch mooi neerzetten, en dan die grap als ze haar hand verbrand .
Whahaha heb in een deuk gelegen!
Adams deed het goed, ook de mannen doen het prima.
Leuke film, maar idd soms wat langdradig. Ik kreeg wel flinke trek bij al die recepten hoor!
Ikzelf had eigenlijk een ander einde verwacht, maar goed, toch leuk om te zien!

Vanwaar dan die *2?!

avatar van alec
Een beetje gedwongen zit om deze te mogen aanschouwen
Maar, het is reuze meegevallen.
Als nogal lompe, onhandige naïeve, welgemanierde met een goed hart karakter, dat kan alleen Streep spelen. Met prima tegenspel van Tucci. De film heeft qua verhaal niet veel om 't lijf maar het is een genot om naar beide te kijken.
Een *3.5

avatar van AmazingPP
Originele film over een vrouw die haar saaie leventje achter de helpdesk beu is en besluit om een blog te gaan schrijven, waarin ze het kookboek van Julia Child in één jaar volledig te koken en te proeven. Een erg origineel gegeven! Zet dan Meryl Streep als hoofdrol neer en eigenlijk heb je dan al een hit, want wat zet Streep haar rol (wel dik aangezet) weer perfect neer. Het verhaal is dun, maar niet flinterdun, maar het kon me de gehele film geboeid houden. Er is maar één Streep en ik hoop dat ze nog in massa's films mag spelen! 4 *

laundromat
AmazingPP schreef:
Er is maar één Streep en ik hoop dat ze nog in massa's films mag spelen! 4 *

avatar van DiKKe_OsCaR
Erg leuke film! Meryl Streep is echt een topactrice, wat een gaaf wijf!

Genre: Drama, nou volgens mij mag daar 'Komedie' ook nog wel bij. Heb een paar keer leuk gelachen, bij deze voor mij toch wel feel-good movie.

Enige aanmerking is het einde, dat had wat uitgebreider gemogen.

avatar van LucretiaBorg
laundromat schreef:

En ze is er ook nog voor genominert als beste leading role in a drama Motion Picture, bij de Golden Globes, ben dus best benieuwd, aangezien zij bijna alles wel goed speelt en anders ligt het meer aan de film als hij dan nog niet goed is, of het moet echt mijn genre niet zijn, zoals Mama Mia, yak, maar verder is ze één v/d best en langst-en hardstwerkende actrice die ik ken,alleen Basinger en Pfeiffer komen in de buurt en de rest is nog niet oud genoeg, zij speelde nog in die nare serie Holocaust, nou, hoe oud is die al wel niet, laatst nog gezien, wat was ze nog jong en toen speelde ze al formidabel, komt wel goed dus.....

Op zich wel een leuke film voor een verloren zondagavond. Meryl speelt weer echt fantastisch!

avatar van amme-iim
Leuke film, niet echt bijzonder maar het is altijd een plezier om naar Meryl Streep te kijken. wat een acteerprestatie! ik hoop serieus echt dat ze de golden globe wint (en natuurlijk ook een oscar!).

avatar van james_cameron
Onderhoudend niemendalletje, voornamelijk leuk door de twee hoofdrolspeelsters. De twee tijdlijnen worden voldoende uitgewerkt, maar door de wat standaard montage wordt dit toch vrij bijzondere aspect van de film nergens echt bijzonder. Aan de andere kant heb je ook niet het gevoel steeds naar flashback te kijken, dus wat dat betreft zijn de makers wel in de opzet geslaagd. De film mist een dramatische spanningsboog, waardoor de lengte van twee uur hier en daar wat teveel van het goede is. Erg leuk is trouwens de scene uit Saturday Night Live, waarin te zien is hoe Dan Aykroyd Child op hilarische wijze parodiëert.

avatar van mandy7
LucretiaBorg schreef:

Ik vind persoonlijk dat deze 2 nog niet eens in de schaduw van Streep mogen staan/

laundromat
mandy7 schreef:

agree!

Weet eigenlijk niet waarom ik deze in eerste instantie ben gaan kijken, maar het is best een leuke film dankzij de twee actrices.
Gelukkig ontmoetten de 2 elkaar niet, dat was echt een dooddoener geweest!

Fabian123 schreef:
Weet eigenlijk niet waarom ik deze in eerste instantie ben gaan kijken, maar hij is best leuk dankzij de twee actrices.
Gelukkig ontmoetten de 2 elkaar niet, dat was echt een dooddoener geweest!

avatar van sofripa
Streep=Oscar Daarnaast, hou je van koken, en tevens zin in een warme film zit je hier gebakken....3,5 sterren

avatar van erpunited
Saaie, langdradige film

avatar van Antina
Ik wil het niet, maar ik kan er echt niets aan doen; ik kan Meryl Streep niet uitstaaaaaaan!!! En in deze film speelt ze ook nog eens een karakter met een enorm irritante stem!
Ik heb geprobeerd hier zo min mogelijk op te letten en kon de film toch enigszins waarderen. Duurt wel een beetje lang maar toch is het een gezellige film en krijgt de film van mij een 3.5.

avatar van pmeester
Persoonlijk hou ik wel van films met een niet voor de hand liggend thema.Dit is er zo 1 die misschien iets minder geschikt is voor de macho's onder ons.Meryl Streep blijft een absolute topper wat mij betreft die schijnbaar moeiteloos in elke rol springt. Hoewel de hoofdpersoon Julia Child voor ons een onbekende is wordt al snel duidelijk dat zij in Amerika een hotshot was op het gebied van koken.
Ik vond deze film een verademing tussen al het geweld op het witten doek.

avatar van tboezem
Mooie film! Erg goed gedaan, die twee verhaallijnen die ontzettend samenhangen, naast elkaar, zonder dat ze elkaar kruisen of samenkomen.
Het verhaal is verder prima, niet heel bijzonder, maar zeker niet slecht. De acteerprestaties van beide hoofdrolspeelsters waren erg goed, evenals het einde.
Goede film! 4,0*

Amy Adams en Stanley Tucci zetten een leuke rol neer in deze film, maar wat is Meryl Streep onuitstaanbaar slecht in deze film!
Haar ''acteren'' is voor mij een mix tussen de heren van Monty Python die een vrouw nadoen en een zatte vrouw in een komische film.
Voor een hoop mensen is blijkbaar alles wat Streep doet bijvoorbaat al goed, in het commentaar van ''filmstage.com'' kan ik mij meer vinden: if Meryl Streep wins the Oscar for Julie and Julia they should just retire the award out of shame.

avatar van Bubblez
sharpshooter schreef:

Ik vond het karakter van Meryl eerst ook maar raar, maar toen ik fragmenten van de echte Julia Child zag op Youtube, bleek dat ze het helemaal niet zo slecht heeft gedaan...

Score een 3.0.
Genoten van de fantastisch actrice meryl streep.
Elke x weer vol bewondering hoe ze al die verschillende rollen kan spelen.
Verhaal zelf niet heel bijzonder, wel een lekkere wegkijker.

avatar van amme-iim
16e oscarnominatie voor Meryl Streep als Julia Child!

avatar van mandy7
amme-iim schreef:
16e oscarnominatie voor Meryl Streep als Julia Child!

Niiiiiiiice

avatar van mayhemblik
Hele leuke lieve grappige film, ik heb ongeveer twee weken lopen broeden op de volgende woordspeling en nu kan ik hem dan eindelijk wereldkundig maken.
Komt ie lieve mensen zijn jullie er klaar voor? laat deze briljante woordspeling aub op u inwerken en laat me dan pas weten dat ik gewoon meer dan briljant ben in woordspelingen, klaar?? dan komt ie nu echt: Meryl heeft bij mij altijd al een STREEPJE voor gehad!!!
Voelen jullie hem?? snappen jullie hem??
God wat ben ik goed.

avatar van mayhemblik
Tjezus, sorry voor het wel erg flauwe stukje hierboven, de fles haalt nou niet bepaald het beste in me boven.
Maar zal ik hem daarom laten staan?? tegen beter weten in hoogst waarschijnlijk niet, ik ben nu éénmaal hardleers.
Nogmaals mijn excuses en nu ga ik op zoek naar een asprientje.

1 Oscarnominatie

Beste Actrice (Meryl Streep)

avatar van rupie
Leuke film, kijkt lekker weg met bijvoorbeeld je vrouw op de bank naast je. Soms iets te melodrama door de julie.
Meryl Streep inderdaad zeer goede rol neergezet.
Aanrader zeker wel

Juneau_
Deze film is niet echt mijn genre, ik ben geen fan van Streep en ik haat koken. Toch heb ik deze film om de een of andere reden (iets met verveling en oscarnominatie) gekeken.
Ik vond beide hoofdpersonen nogal irritant en het verhaal heeft ook nogal weinig om het lijf (vooral het gedeelte over Julie). Mocht ik me nog een keer vervelen, ga ik toch proberen m'n tijd beter te besteden.

avatar van Thomas83
Een pretentieloze feelgoodfilm met origineel plot. Meryl Streep heeft een lastige rol om zo’n personage te spelen, maar doet het met verve, ik zou nooit op het idee komen om haar te casten voor deze rol maar ze doet het gewoon geweldig. Ze heeft nog niks van haar klasse en uitstraling verloren, zo liet ze al zien in It’s Complicated. Je hebt grote acteurs die voor de verandering eens aan wat luchtigere films beginnen maar deze slecht uitkiezen en hun carrière een klein beetje in het slop laten komen. Van Streep kan dat toch echt niet worden gezegd. Bewonderenswaardig hoe ze geen een keer echt de fout in gaat bij een personage waarbij het gevaar van overacteren en teveel als typetje overkomen levensgroot is.

Amy Adams speelt leuk de schattige en eigenlijk veel te lieve en verveelde jonge vrouw (Julie) die zo’n leuk “duo” gaat vormen met Julia, de rol van Streep dus. Ze is natuurlijk lichtelijk karikaturaal en haar vriendinnen helemaal, je gaat je zelfs afvragen hoe ze ooit vrienden zijn geworden, maar ach, het is niet al te hinderlijk. Ik stoorde me meer aan de kleine uitglijders van Adams af en toe qua acteren. Stanley Tucci is een stuk degelijker als de man van Julia, zeer overtuigend en leuk zelfs. Wat een contrast ook met zijn rol in The Lovely Bones, waarin hij een totaal ander personage neerzet. Chris Messina voldoet goed als ook al erg vriendelijke en eigenlijk zelfs erg softe echtgenoot.

Qua looks en muziek is de film ook de moeite meer dan waard. Een schattige soundtrack die niet al teveel wil opvallen, prima geschoten plaatjes op nog mooiere locaties, mooie kostuums en zelfs het lettertype gedurende de openingscredits ziet er leuk uit. Leuk ook is hoe de film, net als Ratatouille bijvoorbeeld, goed de liefde voor lekker eten overbrengt. Je krijgt er zelf gewoon honger van.

Tegen het einde dreigt langdradigheid een beetje toe te slaan, ook al omdat er niet meer zo snel wordt afgewisseld tussen de scènes van Julie en Julia, maar de film stopt op het juiste moment, en leuk is ook hoe het einde toch ook weer niet helemaal is zoals je verwacht. Ik ging er een beetje vanuit dat Julia op het einde zou komen eten bij Julie of op zijn minst haar goedkeuring zou uitspreken over haar blog, maar dat bleek niet het geval,en eigenlijk past dat wel goed bij de film. 3.5*.

avatar van amme-iim
Meryl Streep speelde Julia Child echt super goed! met zoveel overgave ook. Ze verdient echt een oscar voor deze rol! de geluidjes die af en toe ook uit haar komen! ik heb heel dubbel gelegen! Je moet alleen wel weten hoe Julia Child in het echt was want ik begrijp dat je het anders een heel irritante personage vindt, dat de hele film dronken is ofzo.

Het personage van Amy Adams sprak me niet zo aan. ik vond haar een beetje zeurderig,

verder beviel de film me uitstekend. 3,5*