Julie & Julia (2009)

Drama / Biografie

geregisseerd door Nora Ephron
met Meryl Streep, Amy Adams en Stanley Tucci

Julie Powells (Amy Adams) is haar saaie leventje spuugzat en is op zoek naar een uitdaging. Als ze het kookboek van de Amerikaanse tv-chef Julia Child (Meryl Streep) ''Mastering the Art of French Cooking' in handen krijgt, besluit ze álle recepten uit het boek te koken.

avatar van m1701
Vond het een erg lieve film.
En wat was meryl streep goed! Zeer overtuigend en dan ook vooral door dat mooie accent!
Heerlijke feel good movie, had het einde liever iets anders gezien/gehoopt
Maar zekerde moeite waard!

rose schreef:
Ik vond hem ronduit saai...

Indeed.

avatar van erreper
Ik vond het een hele warme gezellige film met een briljante Streep. Ik lees hier vaak dat men de stem van streep irritant vindt in deze rol, maar ga maar eens kijken naar oude filmpjes van de echte Julia Child, die had ook echt zo'n vreemd stemmetje. Verder heeft deze film een heerlijk sfeertje,en is visueel een plaatje. Om je vingers bij af te likken!

avatar van benthe
Nu heb ik het boek gelezen en wil ik toch even mijn mening over de film veranderen. Helaas is het einde anders van het boek, dit einde liet mij echt ontevreden achter. Té cliche, jammer dat ze niet voor het einde van het boek hebben gekozen. Maar daarnaast blijft het een heerlijke film. Perfecte imitatie van Julia Child door Streep en daarnaast prachtige beelden. De 4* blijft hetzelfde maar dit wilde ik er even aan toevoegen want hij was heerlijk.

avatar van kanjertje
Saai en echt ondermaats.
Meryl Streep onwaardig

avatar van JohnWilliams
Vreemde film met een apart einde, totaal niet van wat ik er van verwacht had.
Een tegenvaller! 1* voor Meryl Streep die Julia PRECIES weet na te doen zoals ze was.

avatar van K. V.
Dit is een aangename verrassing geworden. Het is een echte feel good film, die dankzij het enthousiasme van Meryl Streep (de opvallende stem in deze film moet je er wel bijnemen), me echt van begin tot einde heeft bekoord. De rest van de cast deed het trouwens ook uitstekend.
Het verhaal bestaat dus uit twee verhalen die zich afspelen in het ver en niet zo ver verleden. Het is een mooie mix geworden, want beide verhalen kwamen voldoende aan bod. De film duurt iets langer dan twee uren, maar verveelde eigenlijk niet.
De film zou 'k onder het genre komedie/drama plaatsen, maar het is zeker geen zwaar drama en ook geen echte komedie. 'k heb me er alvast goed mee geamuseerd en vond het een aanrader die 'k waarschijnlijk nog wel eens ga her bekijken.

avatar van lucdecoster
606 schreef:

Doet me denken aan Hyacinth Bucket.

Het was misschien beter dat Hyacinth Bucket meespeelde. Meryl Streep paste helemaal niet in deze film met o.a. een zwaar Frans accent voor een paar zinnen in het Frans te zeggen.

Gebaseerd op ware gebeurtenissen maar uitgewerkt als een lichtvoetige, typisch Amerikaanse komedie, graag flirtend met karikaturale figuren en bizarre toestanden en waarin Meryl Streep bewijst ook dit personage van een gedreven, wat gekke vrouw met toch een flinke portie snobisme en bazigheid, aankan. Moeilijker dan Amy Adams die alleen maar alleen ontwapenend lief en charmant hoeft te zijn en daardoor zeker de sympathie van de kijker wint.
Plezierig om te zien en vooral te horen hoe Amerikanen knoeien met Franse termen uit de gastronomie.

avatar van Elizannthe
De film viel me tegen. Aangezien de beoordeling 3.00 was had ik er meer van verwacht.
Het is wel een goed verhaal maar ik had graag gezien dat ze elkaar nog ontmoetten uiteindelijk. Ik weet niet hoe dat in het boek is.
De vreselijke stem van Meryl Streep [in deze film] irriteerde me wel erg.
Die Julia zal een engelse kakmadam geweest zijn zeker, alhoewel...het ging over amerikaans...
Dat weet ik dan ook niet. De rol van Amy als Julie vond ik erg goed gespeeld.
Ik ben de middag er wel mee doorgekomen..

Aardige film over twee vrouwen uit verschillende perioden en over koken. Gebasseerd op twee waargebeurde verhalen, lopen de gebeurtenissen van de twee hoofdpersonages grotendeels parallel. Alleen gebeurd er, vanuit dramatisch oogpunt gezien, vrij weinig. Verder ziet de film er mooi uit en heeft een charmant karakter. Meryl Streep en Amy Adams weten twee goeie rollen neer te zetten. Een ruime 3.0 sterren.

avatar van the new guy
Leuke film. Goede grappen en origineel om het op deze manier te doen. "Based on two true stories". Vooral de sfeer in het oude Franse gedeelte is erg goed neergezet, waardoor het water je in de mond loopt als je die markt ziet.

Leuke film, waarbij vooral Meryl Streep weer de show steelt.
Het verhaal is goed en ook de grappen zijn leuk. De film is wel iets aan de lange kant...
Ik zou hem je uiteindeijk wel aanraden, maar pas nadat ik je eerst een paar andere films had laten zien.

avatar van pietkeun
Lobster killer.3

Ik heb altijd wel een zwak voor films over lekker eten. Dit is ook weer een mooie film over dat onderwerp. Twee mooie verhalen die synchroon lopen en veel overeenkomsten vertonen. Eén verhaal in de jaren 50/60 over een vrouw (Julia) in Frankrijk en de moeite die ze heeft om een Frans kookboek te schrijven voor Amerikanen. En het andere verhaal in de huidige tijd over een jonge vrouw (Julie) en een groot fan van Julia en haar kookboek, en de moeite die ze heeft om een blog te schrijven over Julia. Halverwege kakt de film wel wat in, hij is misschien ook wel een tikkie te lang, maar er blijft gelukkig genoeg te genieten over.

Fijne film. Mits je went aan Julia's enthousiasme en daarop aansluitende stem, die af en toe kan gaan irriteren. Een must-see voor foodlovers; twee uur aan heerlijke kookbeelden- en geluiden gegarandeerd. Twee leuke verhaallijnen, goede chemie tussen spelers en Parijs in de jaren vijftig maken dit tot een lichte, vrolijke film waarna je het liefst gelijk de keuken in duikt om lekkere recepten in elkaar te draaien.

2 verhaallijnen die prachig samenkomen in deze film. Meryl deed mij licht denken aan Hyacinth Bucket. Maar dat was wel precies hoe Julia in het echt was. Speelduur was wel net iets te lang. Mooi hoe die Julie zich verloor in haar passie, maar veel leuker werd ze er niet op. Geen bijzondere film met een grote impact, maar leuk voor een zondagavond.

Mooie film met een prima cast.
Ook een leuke film, met twee verhalen die perfect passen in elkaar en zich toch in een heel ander tijdperk afspelen.
Mooie beelden ook van het Parijs net na de oorlog.
Een drama zou ik deze wel niet noemen, want je blijft wel met een goed gevoel achter als je deze film hebt bekeken.

avatar van blurp194
Ik zie het er niet in.

Een wat langdradige bedoening waarin Adams op zich nog wel ok is, maar Streep afgrijselijk aan het overacteren is - en dan heb ik het nog niet eens over dat stemgeluid. Erg oubollig allemaal ook, en nog versterkt door de soundtrack. Drama is het goede genre wel, want dat vond ik deze film.

Top!

avatar van svetliealik
Langdradige film met ietwat irritant neergezette personages. Ver beneden het peil van Streep, jammer.

avatar van Donkerwoud
Een luchtig niemendalletje, waarin vooral de warme liefdesrelatie tussen Meryl Streep en Stanley Tucci erboven uitsteekt. Hun twee karakters passen ogenschijnlijk helemaal niet bij elkaar: dat kleine stoere heertje samen met de lange gemaniëreerde dame met het geaffecteerde stemgeluid. En toch weten de twee acteerveteranen een chemie te spelen tussen twee volwassenen die elkaar naadloos aanvullen. Het is jammer dat hun verhaallijn steeds onderbroken moet worden door de hedendaagse fratsen van Amy Adams, die als een moderne heldin (type: Bridget Jones) haar jachtige leven moet zien te overleven. Een dertien in een dozijn' romantische komedie, maar het is ondergedompeld in een prettig nostalgisch sausje.

avatar van IH88
“I'm Julia Child. Bon appetit!”

Een wat suffe en langdradige film. Het eten ziet er heerlijk uit, en de twee verhaallijnen (tegenwoordige tijd en de jaren 40) vloeien moeiteloos in elkaar over. Het probleem is alleen dat beide verhaallijnen weinig indruk maken. Amy Adams doet het weer goed, maar speelt een personage dat we zo onderhand wel kennen. Meryl Streep doet weer aardig aan overacting, en vooral dat stemmetje van haar (hoewel realistisch) was bloedirritant. Wat dan overblijft is een aardige bijrol van Tucci en het vele lekkere eten.

avatar van J.V.L.
Gezellig en warm, kon me wel vermaken. Plus, ik ben kok.