• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.389 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.649 acteurs
  • 199.108 gebruikers
  • 9.378.069 stemmen
Avatar
 
banner banner

Inglourious Basterds (2009)

Oorlog / Komedie | 153 minuten
3,96 7.981 stemmen

Genre: Oorlog / Komedie

Speelduur: 153 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Quentin Tarantino

Met onder meer: Brad Pitt, Christoph Waltz en Mélanie Laurent

IMDb beoordeling: 8,4 (1.757.135)

Gesproken taal: Duits, Engels, Frans en Italiaans

Releasedatum: 27 augustus 2009

Plot Inglourious Basterds

"Once upon a time in Nazi occupied France..."

In het door Duitsers bezette Frankrijk is Shosanna Dreyfus getuige van de brute moord op haar familie, onder leiding van nazi-kolonel Hans Landa. Ze weet maar net te ontsnappen en vlucht naar Parijs, waar ze een nieuwe identiteit aanneemt en een filmtheater gaat runnen. Ondertussen, ergens anders in Frankrijk, neemt een joodse groep soldaten, onder leiding van luitenant Aldo Raine, wraak op de nazi's.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

LT. Aldo Raine

COL. Hans Landa

SGT. Donny Donowitz

LT. Archie Hicox

Bridget von Hammersmark

Fredrick Zoller

SGT. Hugo Stiglitz

CPL. Wilhelm Wicki

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Minotaures

Minotaures

  • 7810 berichten
  • 2537 stemmen

Peppulle schreef:

Denk dat ik de enige ben die hem een 0,5 heb gegeven...

maar ik vond het zo slecht

ik was gewoon serieus na een half uur in slaap gevallen :S

en dat heb ik gewoon nog nooit gehad...

Naast het zinloos stemmen, ben je ook nog te jong om films te kijken! *kijkt naar je profiel-leeftijd*


avatar van Kisje

Kisje

  • 970 berichten
  • 1190 stemmen

Minotaures schreef:

(quote)

Naast het zinloos stemmen, ben je ook nog te jong om films te kijken! *kijkt naar je profiel-leeftijd*

Bwa, de leeftijd heeft er eigenlijk niets mee te maken, 't gaat er gewoon om dat als je een film niet volledig hebt bekeken, je niet de film moet liggen afzeiken.

Ieder mag z'n mening geven he, jong of oud.


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4616 stemmen

Kisje schreef:

Bwa, de leeftijd heeft er eigenlijk niets mee te maken, 't gaat er gewoon om dat als je een film niet volledig hebt bekeken, je niet de film moet liggen afzeiken.

Ieder mag z'n mening geven he, jong of oud.

Zelfs 3-jarigen?


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Er staat dat hij 3 jaar oud is Kisje.....Of maakt dat ook niet uit?

Je was met net voor yeyo.


avatar van Minotaures

Minotaures

  • 7810 berichten
  • 2537 stemmen

Dat bedoel ik nou. 3 jaar!


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Net de film weer herkeken, het blijft me toch een fantastische film.

De dialogen zijn zo geniaal, dit is echt kwaliteit van de hoogste plank. Geweldig script van Tarentino

De actie is lekker grof, de humor is echt grappig(toppunt: de scene dat de Basterds Italianen spelen, zat met een Italiaan naast me, die vond het ook geweldig), de muziek is prachtig en meeslepend, de personages zijn boeiend en origineel etc.etc.

Kortom: Geen reden om de film te verlagen tot nu toe.


avatar van Triple G

Triple G

  • 472 berichten
  • 404 stemmen

yeyo schreef:

Wat is het nut van hier een beetje Hitler's positieve kanten te komen verkondigen? De man was een monster en zijn medailles en charisma kunnen dit niet goed praten. Ik zeg helemaal niet dat jullie neo-nazi's zijn, maar met zo een opmerkingen lok je het natuurlijk uit. Dat jij en DevilsKiss bovendien nog eens zo een belachelijke kritiek hebben op deze film, draagt daar nog eens toe bij. Alsof jullie stiekem wel een zekere bewondering hebben voor Hitler en het 'onfair' vinden dat hij als een absurd personage wordt voorgesteld. Voor de zoveelste keer, Inglorious Basterds is tongue in cheek en valt niet serieus te nemen. De film pretendeert helemaal geen accurate vertelling van de W.O. II te zijn en is een frisse wind in het vaak bombastische, pretentieuze oorlogsgenre.

Wat een verademing, deze woorden na al dat twijfelachtige geklets over Hitler. Uitstekend verwoord.


avatar van Banjo

Banjo

  • 2035 berichten
  • 4296 stemmen

Wat een film! wat een cast! maar vooral die Christoph Waltz!

Wat zet die man hier een ge-wel-dige rol neer! wie is die man...?

Eindelijk eens een film die het verhaal in een ander dag licht zet..

4 sterren


avatar van Jointz

Jointz

  • 153 berichten
  • 355 stemmen

Banjo schreef:

Wat een film! wat een cast! maar vooral die Christoph Waltz!

Wat zet die man hier een ge-wel-dige rol neer! wie is die man...?

Eindelijk eens een film die het verhaal in een ander dag licht zet..

4 sterren

Helemaal mee eens! Waltz heeft een schitterende rol neergezet! Ademnloos zitten kijken.


avatar van Kisje

Kisje

  • 970 berichten
  • 1190 stemmen

yeyo schreef:

(quote)

Zelfs 3-jarigen?

Ik geloof gewoon niet dat die persoon 3 jaar is hoor, maar dat is niet relevant.

En kijk ik ben het helemaal eens met jullie hoor, wat hij zegt is geen geldige uitleg. Wat hij zegt vind ik gewoon te belachelijk voor woorden.

Oke, dit is off topic maar ik vind gewoon dat iedereen mag stemmen, mits een deftige uitleg en als hij/zij de film in kwestie volledig heeft gezien.


avatar van Al DeNiro

Al DeNiro

  • 1664 berichten
  • 105 stemmen

Jointz schreef:

(quote)

Helemaal mee eens! Waltz heeft een schitterende rol neergezet! Ademnloos zitten kijken.

Waltz heeft de film gered van een heel laag cijfer.


avatar van erik1677

erik1677

  • 1787 berichten
  • 0 stemmen

Inglourious bastards!!!!

Hier hadt ik een hele tijd naar uitgezien.

Maar wat is dat toch met die tarantino films.

De man mag zo graag oeverloos gezijk in zn films stoppen, of ben ik de enige die dat vindt???

Kijk dialoog in een film is best mooi, maar heb het idee bij tarantino dat hij gedram boven actie verkiest.

Bij reservoir dogs was dat misschien nog hip, en pulp fiction wat dat betreft ook nog steeds een topper, want daar stond het nog in dienst van het verhaal.

Maar bij jackie brown vond ik het al zwaar wat minder worden, op een paar gave acties van robert de niro na.

Ook de 2 kill bill hadt hier helaas onder te lijden, maar dat terzijde.

Ik hadt hier veel meer actie verwacht.

En volgens mij heeft tarantino dat ook gezegd in vorige interviews, dat hij wee een ouderwets gave oorlogsfilm wou maken.

Ik vind deze film aardig, maar helaas niet helemaal gelukt


avatar van erik1677

erik1677

  • 1787 berichten
  • 0 stemmen

sorry 2e kill bill,bedoelde ik


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Tsja, volgde je de dialogen wel? De dialogen zijn echt van meesterlijke kwaliteit, vooral Waltz is geniaal. Hij begint extreem vriendelijk in zijn dialogen, naarmate het gesprek vordert komt er een omslagpunt waarin hij zijn "slachtoffers" niet meer onder de druk kan laten uitkomen. Heerlijk! Ook de komische twist aan het einde van het "appelstrudel" gesprek vind ik zeer leuk gedaan.

Trouwens, je mag ook wel wat aan je grammatica doen...

Al DeNiro schreef:

(quote)

Waltz heeft de film gered van een heel laag cijfer.

Tsja, ik vind Pitt ook geniaal, ik heb de man volgens mij nog nooit op slecht acteerwerk kunnen betrappen. Puur een kwestie van persoonlijke smaak.


avatar van Banjo

Banjo

  • 2035 berichten
  • 4296 stemmen

Mja... Erik, wat mij van een hoger cijfer houd is dat ik verwacht had dat de Inglourious bastards veel meer een rol zouden spelen!

met Veel meer (blitzkrieg) actie!. Inplaats daarvan zag je dat een groot gedeelte in een 'suffe' kelder en bioscoop afspeelde maar het is wel zo goed gedaan dat ik niet lager dan 4 kan geven...


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

De kelder scene is ook o zo geniaal, bevat juist heel veel onderhuidse spanning en is weer 1 van de minder " saaie/rustige" momenten van de film.


avatar van Kisje

Kisje

  • 970 berichten
  • 1190 stemmen

erik1677 schreef:
Inglourious bastards!!!!
Hier hadt ik een hele tijd naar uitgezien.
Maar wat is dat toch met die tarantino films.
De man mag zo graag oeverloos gezijk in zn films stoppen, of ben ik de enige die dat vindt???
Kijk dialoog in een film is best mooi, maar heb het idee bij tarantino dat hij gedram boven actie verkiest.
Bij reservoir dogs was dat misschien nog hip, en pulp fiction wat dat betreft ook nog steeds een topper, want daar stond het nog in dienst van het verhaal.
Maar bij jackie brown vond ik het al zwaar wat minder worden, op een paar gave acties van robert de niro na.
Ook de 2 kill bill hadt hier helaas onder te lijden, maar dat terzijde.
Ik hadt hier veel meer actie verwacht.
En volgens mij heeft tarantino dat ook gezegd in vorige interviews, dat hij wee een ouderwets gave oorlogsfilm wou maken.
Ik vind deze film aardig, maar helaas niet helemaal gelukt


Ik vind de dialogen bij IB niet storend. Ik vind ze zelfs boeiend, 't is ook trouwens zo dat ze ergens naartoe gaan. Bv Het begin van de film, waarbij Waltz bij de man op bezoek gaat, voor te achterhalen of hij de vermiste Joden bij hem laat onderduiken deze dialogen bieden gewoon een meerwaarde aan een bepaalde scène, het bouwt een zekere suspens op waardoor die bepaalde scène nog meer tot z'n recht komt. Zonder deze dialogen zou IB niets meer zijn dan een typische oorlogsfilm waarbij men alles en iedereen gewoon afmaakt.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Mooi gezegd


avatar van Kisje

Kisje

  • 970 berichten
  • 1190 stemmen

rep_robert schreef:

Mooi gezegd

Dank je


avatar van Kisje

Kisje

  • 970 berichten
  • 1190 stemmen

rep_robert schreef:

Tsja, volgde je de dialogen wel? De dialogen zijn echt van meesterlijke kwaliteit, vooral Waltz is geniaal. Hij begint extreem vriendelijk in zijn dialogen, naarmate het gesprek vordert komt er een omslagpunt waarin hij zijn "slachtoffers" niet meer onder de druk kan laten uitkomen. Heerlijk! Ook de komische twist aan het einde van het "appelstrudel" gesprek vind ik zeer leuk gedaan.

Trouwens, je mag ook wel wat aan je grammatica doen...

(quote)

Tsja, ik vind Pitt ook geniaal, ik heb de man volgens mij nog nooit op slecht acteerwerk kunnen betrappen. Puur een kwestie van persoonlijke smaak.

Ik was niet zo'n fan van Pitt in deze film.. We mogen natuurlijk ook de dames niet vergeten he, vooral Kruger was in mijn ogen mind-blowing!


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Kisje schreef:

vooral Kruger was in mijn ogen mind-blowing!

Die vond ik echt verschrikkelijk slecht.


avatar van Kisje

Kisje

  • 970 berichten
  • 1190 stemmen

Nomak schreef:

(quote)

Die vond ik echt verschrikkelijk slecht.

Tja, ieder z'n mening he.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Ja, ik vond iedereen ook goed in hun rol, vond Kruger ook een knappe verschijning, maar haar rol was natuurlijk niet zo groot. Ook haar scene met Waltz was weer geniaal, het lijkt vriendelijk, maar op het moment dat ze die schoen uit die tas pakt...Heerlijk die blik in haar ogen.


avatar van Banjo

Banjo

  • 2035 berichten
  • 4296 stemmen

rep_robert schreef:

De kelder scene is ook o zo geniaal, bevat juist heel veel onderhuidse spanning en is weer 1 van de minder " saaie/rustige" momenten van de film.

Ja die spanningen!, in deze film daar kun je wel een topic apart voor houden.. die heb ik niet eerder zo in een film meegemaakt.

het word gewoon eng


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

De kelderscène is het beste hoofdstuk van de film. Sowieso vind ik de ironie erg goed. Lt. Archie Hicox zit namelijk vooraf al te zeiken dat ze daar vooral niet in de problemen willen komen en dat iedereen zich rustig moet houden. Maar het is uiteindelijk Hicox zelf die te opgefokt is en voor problemen zorgt. Wanneer hij tekeer gaat tegen die Duitse dronken soldaat, wordt zijn accent ook door die Gestapo gast opgemerkt en die komt er dan even later gezellig bijzitten.
Ok, Hugo Stiglitz geeft misschien de doorslag met zijn geschreeuw dat die Gestapo zich ermee gaat bemoeien. Maar uiteindelijk is het alsnog Hicox
die het verkloot.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

De ultieme "fuck up" is natuurlijk het moment wanneer Hicox drie drankjes besteld op Britse manier met de drie vingers in de lucht. Dat is het moment dat de Duitser 100% zeker weet dat de Basterds geen Duitse soldaten zijn.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Drei Gläsern!


avatar van erik1677

erik1677

  • 1787 berichten
  • 0 stemmen

Vond eigenlijk bepaalde scenes heel voorspelbaar, vooral die scene met die schoen.

Wel goed geacteerd,inderdaad


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4616 stemmen

Triple G schreef:

Wat een verademing, deze woorden na al dat twijfelachtige geklets over Hitler. Uitstekend verwoord.

Thanks


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

erik1677 schreef:
Vond eigenlijk bepaalde scenes heel voorspelbaar, vooral die scene met die schoen.
Wel goed geacteerd,inderdaad


Dat was de enige conversatie die je van tevoren wel kon voorspellen, de rest was eigenlijk allemaal verassend. Dat maakt zo'n scene echter niet minder goed, aangezien je benieuwd ben naar de actie/reactie in zo'n dialoog.

De beginscene zou je echt niet verwachten dat die coole kikker uiteindelijk overstag zou gaan door Waltz.

De appelstrudel scene zou je ook verwachten dat Waltz(Landa) meer wist, op een gegeven moment krijg je ook dat serieuze inzoom moment in die scene waar je denkt dat er wat gaat gebeuren, maar humoristisch anders afloopt.

Of de eigenwijze Duitse officier die door " the Bear Jew" wordt neergeknuppeld, ik had verwacht dat ie wel zou toegeven.

De scene dat Waltz met Pitt aan het onderhandelen is, nadat ie Pitt gevangen heeft genomen. Dit loopt ook totaal niet zoals je zou verwachten. Wie dacht nou dat Waltz (The Jew Hunter, Landa) zich zou gaan overgeven?


IK vond dat er maar weinig voorspelbaarheid zat in deze film, ook de moord op alle belangrijke nazi's/ss'ers zou je totaal niet verwachten omdat je van jezelf al weet dat dit niet de manier is hoe ze in het echt dood gaan. Des te vermakelijker en verassender is het dat ze allemaal sterven in de bioscoop.