Inglourious Basterds (2009)

Verenigde Staten / Duitsland
Oorlog / Komedie

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Brad Pitt, Mélanie Laurent en Christoph Waltz

In het door Duitsers bezette Frankrijk is Shosanna Dreyfus (Mélanie Laurent) getuige van de brute moord op haar familie, onder leiding van nazi-kolonel Hans Landa (Christoph Waltz). Ze weet maar net te ontsnappen en vlucht naar Parijs, waar ze een nieuwe identiteit aanneemt en een filmtheater gaat runnen. Ondertussen, ergens anders in Frankrijk, neemt een joodse groep soldaten, onder leiding van Lt. Aldo Raine (Brad Pitt) wraak op de nazi's. De groep die bij de vijand bekend staat als 'The Basterds', zaait angst door de nazi's op brute wijze te vermoorden. Met de hulp van de Duitse actrice Bridget von Hammersmark (Diane Kruger) ondernemen ze een missie om de leiders van het Derde Rijk uit te schakelen bij een Duitse filmpremière in het filmtheater van Shosanna Dreyfus, waar ook Shosanna zelf haar kans schoon ziet om wraak te nemen...

5490 BERICHTEN 209 MENINGEN
slash schreef:
Alleen zonder Brad Pitt had de film helemaal af geweest.

waarom zonder Brad Pitt?

miesmol schreef:

Juist,dat is praat. En niet te vergeten 'band of brothers'.

IB is geen oorlogsfilm, maar een tarantinofilm. Wen er maar aan.

avatar van ThaMovieVoter
Christoph Waltz verdient met kop en schouders de Oscar voor Best Supporting Actor. Hij zet zichzelf namelijk op sublieme wijze neer als een vreselijk irritant, eng en hatelijk mannetje, zoals ik van geen ander heb gezien. De meeste acteurs komen ook qua emoties uiterst realistisch over. Een goed voorbeeld is de komische, zenuwslopende scène in de kelder, waar de spanning vanaf bruist. De gezichtsuitdrukkingen van de acteurs spreken daarin boekdelen. Het lijkt me geen makkelijke opgave om te laten zien dat je 'probeert te acteren', naast de rol die je als acteur/actrice sowieso speelt.

Verder had ik niet verwacht dat deze film zo grensoverschrijdend bloederig zou zijn. Zo waren er momenten die niet onder deden voor films als Hannibal, Saw en Hostel. Er is namelijk zoveel agressie tegen de Nazi's, dat het lijkt alsof deze film om persoonlijke redenen is gemaakt. Gelukkig houdt het komische gehalte al dit geweld wel binnen de perken. Al met al heb ik deze film zeer geïntrigeerd gekeken, vooral als het ging om de dialogen, emoties en onvoorspelbaarheid. Met een knipoog naar de spaghettiwestern en de klassieke oorlogsfilm, is dit naar mijn mening één van Tarantino´s betere films.

avatar van raafmau
Nazi's ain't got no humanity!!

Goede film, goed geacteerd, goed concept.
4,5* omdat het niet de juiste geschiedenis is .

Op pos 2 in mijn top10

avatar van Don MN
Toch wel een vrij merkwaardige manier van beoordelen; goed concept, maar minpunten vanwege onjuiste geschiedenis. Dit is toch hét correcte verhaal voor een film als deze?

raafmau schreef:
Nazi's ain't got no humanity!!

Goede film, goed geacteerd, goed concept.
4,5* omdat het niet de juiste geschiedenis is .

Op pos 2 in mijn top10

waarom zou de geschiedenis correct moeten zijn? Ik zie er voor zo'n film geen voordelen van. Het geeft juist meer vrijheid voor creativiteit: een pré in alle films.

Een brol van een film eerste deel een 4 maar daarna een 1 veel beter verwacht.

Erg goede dialogen, geweldige humor. En ook al is de film erg lang, ik verveelde me geen seconde..

avatar van Stoeleone
Supergave film! Applaus van de hele zaal na afloop in het Rembrandt in Utrecht.
Met een Oscar voor die Duitse SS-Generaal! Top-acteur!!

avatar van tboezem
De meest spectaculaire film sinds héél lange tijd!

Voortreffelijk geacteerd (vooral door Christoph Waltz) en een geweldig verhaal.

5,0 *

Nu alleen nog even mijn top 10 veranderen.

neo (crew)
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Boeiend film, maar niet zonder gebreken. Allereerst mag gezegd worden dat de film met deze lengte prima wegkijkt. De lengte van de film is op zich niet het probleem, wel de lengte van sommige scenes. Zeg maar liever de lengte van de dialogen. De opening is geweldig. Je weet nog niet precies waar het naar toe gaat, al was er wel een redelijk vermoeden na verloop van tijd. Van alle muziek die gebruikt wordt in de film is de kippenvel opwekkende uitbarsting van Morricone's klanken van Il Segreto del Sahara in deze scene het absolute hoogtepunt. Alleen dit soort scenes keren een enkele keer terug met soortgelijke uitkomst. Praten om het het praten, maar wel toewerkend naar een doel wat de kijker allang begrijpt. Jammer. Geen dialogen met pit die echt bijblijven, maar langgerekte, onfunctionele dialogen. Het blijft weliswaar boeiend dankzij de verdienste van een acteur als Christoph Waltz. De vraag is ook of sommige scenes nog wel zo interessant zijn om meerdere malen te zien.

Ook is het exploitatiegehalte, waar ik toch wel op gerekend had, haast ingetogen te noemen. Tarantino koos teveel voor kleine losse filmpjes, waarin het eskader relatief weinig bezig is. Was Tarantino niet de man die zei een Dirty Dozen, Quel Maledetto Treno Blindato (en nog enkele) te willen maken met een groep soldaten die moordend de dag doorbrengen? Het zit er wel in, maar te veel verspreid en te kort.

De zoveelste western knipoog met dito muziek hebben nu ook wel weer gezien. Sommige muziek werkt wel , andere niet.Overigens zijn de hoeveelheid referenties voor mijn idee veel duidelijker te herkennen dan in vorige films. Of wat te denken van de onvermijdelijke confrontatie tussen Shosnanna en Landa? Die had gewoon plaats moeten vinden. De oplossing is nu een vrij simpele en geen eens zo krachtige: een Revolver referentie met Un Ami van Morrricone. Dat past perfect bij mensen die niet zonder elkaar kunnen, maar toch elkaar van kant maken. Hier zijn het nu niet echt bepaald karakters die iets met elkaar hadden, iets wederzijds voelde.

Een tweede kijkbeurt valt stukke beter.

In de bioscoop overviel 'Inglourious Basterds' me een beetje. Scalperen, persifleren en shockeren, het was allemaal prima. Maar het dehumaniseren van de Nazi's en het afwijken van historische feiten waren toch wel een strop in mijn maag. Een tweede kijkbeurt lost alle problemen echter op.
Wanneer je Tarantino (ik ben nog redelijk nieuw met zijn werk) gewoon zijn verhaal laat vertellen, en je laat overdonderen door de detail en de lol er van, wordt IB op eens een van de beste films van het jaar. Geniaal hoe lang sommige scènes gerekt worden om de kijker vooralsnog in de ban te houden van wat er komen gaat. Onverwachte plotwendingen en een spetterend einde maken dit een fantastisch filmgebeuren dat niet snel zijn gelijke kent.

4,5 verhoogd van een 4,0

avatar van kleez
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat een vreselijke afgang...

Ik had er wel verwachtingen bij, geen torenhoge, maar ik verwachte zeker wat van deze film!

Vervolgens, TWINTIG minuten naar 1 vreselijke trage scene zitten kijken. Oké: als de rest van de film ook zo was, dan weet ik niet of ik dit zou volhouden.
En dan Brad Pitt, ow ow ow, na 2 sec. naar hem hebben gehoord wist ik al dat hij in deze film niet dood zou gaan! Hij staat in deze film hoger als god! Iedereen kan dood, behalve Brad Pitt de Almachtige! Tenenkrommend...
Het neppe verhaal met de SS-ers, etc. dat neem ik op de koop toe: dat wist ik van te voren!
Het einde maakt iets goed, en de hele film word in mijn ogen 'getild' door de kolonel Landa! Speelt héél erg goed!
Het allerergste misschien nog wel: hoe konden ze in godsnaam zo'n slechte hitler casten?! Echt té belachelijk voor woorden!

Ohhhhhh, en sorry dat ik niet achter de andere schaapjes aan loop en ook 4/5 sterren geef!

Veel had ik niet verwacht van deze film, had Tarantino eigenlijk al afgeschreven na die Kill Bill fiasco's en die Death Proof rotzooi, maar ik vond dit echt een hele goede, vermakelijke film.
Eindelijk is Tarantino weer eens met een script op de proppen gekomen dat zich qua originaliteit, humor en controversialiteit kan meten met zijn eerste 3 films.
De casting vind ik perfect. Bovenstaande gebruiker vind de casting van Hitler niet geslaagd, maar dat vind ik juist een lekker dik aangezet karikatuur. Ook de overige acteurs, waarvan ik de meeste nog niet kende(m.u.v. natuurlijk Brad Pitt en die jongen uit Goodbye Lenin) zetten een goede prestatie neer.

Kortom, een uitstekende film!

avatar van Toontje35
Af en toe toch wat te langdradig. En dat maakte deze film een lange zit. Hij boeide iets te weinig. Jammer
Had er meer van verwacht

kleez schreef:
Wat een vreselijke afgang...

Je hebt dus zo te lezen geen bal van het concept van de film gesnapt. Zonde.

Nou, ik vond die Hitler ook wel een beetje overdreven dom.

avatar van Ajax&Litmanen1
Dat was toch de bedoeling lijkt me he. Deze Hitler moest een wat debielig persoon zijn. Je had ook Bruno Ganz opnieuw kunnen vragen voor deze film, maar zon Hitler zocht Tarantino helemaal niet.

Dat snap ik, maar deze was gewoon niet 'grappig' dom, maar irritant dom.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik vond hem juist geweldig gecast. Zon malloot van een Hitler die dubbel ligt om een actiefilm in een bioscoop. Prachtig toch!

Ik kan soms zo lachen om die sneue veel te serieuse recensies van sommige mensen.
Kijk hem of kijk hem niet, als je niet om de humor kunt lachen kijk je toch gewoon een andere film.

Doe niet zo moeilijk of maak een eigen film.

avatar van Karl van H.
Ja, stel je toch voor dat iemand z'n teleurstelling hier uit - ik moet er niet aan denken!

avatar van yeyo
Galypso schreef:
Doe niet zo moeilijk of maak een eigen film.

avatar van chevy93
kleez schreef:

Haha, tuurlijk wist je dat na 2 seconden al. Dat was zeker ook jouw gedachte op dat moment he? .

ik snap niet waarom jij je gaat verontschuldigen voor een cijfer dat je geeft. Het is jouw mening dat je deze film slecht (lees: minder goed) vindt.
Wel vind ik het jammer dat je de 4,0-5,0*-stemmers schapen noemt

avatar van kleez
chevy93 schreef:

Wel vind ik het jammer dat je de 4,0-5,0*-stemmers schapen noemt

Jah, hier heb je een punt! Dat is natuurlijk ook niet echt slim van mij om anderen in hokjes te plaatsen, en over anderen te oordelen!

Maar mijn punt was: Veel geven volgens mij gewoon 4/5 sterren 'omdat iedereen dat doet en brad pitt is zooo tof'! Ik heb verder niks tegen Brad Pitt hoor, kijk er vaak met plezier naar! Vind hem dus alleen in deze film de plank mis slaan.

avatar van canciser
Ik geef geen ene drol om acteurs. Van mij mogen ze er zo een paar van de straat plukken al acteren ze dan niet te slecht. Maar bij Tarantino krijg ik van tevoren al zo'n heerlijke sadistische grijns op mijn gezicht. Eerst die fantastische dialogen, en vervolgens keihard neerslaan met geweld. Het verschil hierbij vindt ik toch dat de setting naar mijn smaak hilarisch is en de personages zo simpel en sympathiek.

avatar van chevy93
Ik ben het volledig met je eens, maar je moet niet gaan generaliseren

...
...

mmm, dat is wel het laatste wat ik zou durven denken bij een tarantino.

Top film, kon hem zelfs 2x in 1 maand zien zonder me te vervelen.
De openings scene was zo fakking bruut...

Goede acteurs met sterkte verhaal karakters

Maar kan wel begrijpen dat het niet een film is voor ieder publiek, je moet ervan houden!