ad
  • 8.114.212 stemmen

Vacancy 2: The First Cut (2009)

Horror | 86 minuten

Genre: Horror

Alternatieve titel: Vacancy 2

Geregisseerd door: Eric Bross

Met onder meer: David Moscow, Agnes Bruckner en Trevor Wright

Releasedatum: 24 oktober 2008

Over Vacancy 2: The First Cut

"If the camera is on, you're dead."

Jessica, haar verloofde Caleb en Calebs maat Taner checken in bij het rustige en afgelegen Meadow View Inn motel. Al snel komen ze erachter dat dit motel gerund wordt door een gestoorde en moordlustige maniak, en twee van zijn hulpjes, met hetzelfde karakter als hij.

imageimageimage

avatar van I-Carlo-I

I-Carlo-I

Ik moet vooraf zeggen dat ik deel 1 erg gaaf vond en dus ook met hoge verwachtingen deel 2 ging kijken en ik heb eigenlijk maar 1 ding te zeggen:Net NIET Het acteerwerk was ten eerste matig tot slecht,het plot was niet boeiend en dan het einde blijft het meisje leven... wat kan ik zeggen tjaa gemiste kans

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Het enige dat de film gemeen heeft met Vacancy is het filmen in een motel. De film verraad z'n plot al in het begin en het wordt uiteindelijk een gewone achtervolging, waarbij je eigenlijk al weet hoe het afloopt. Nergens echt verrassend of spannend en eigenlijk gewoon slaapverwekkend. Deel 1 viel nog mee, maar dit deel was echt overbodig.

avatar van Shinobi

Shinobi

Tja, op zich wel een aardige prequel hoewel het nergens echt spannend wordt en je ziet de gebeurtenissen al van ver aankomen...

Nipt 2,0 sterren.

avatar van Boeikens

Boeikens

Matige Crime/Thriller.

Als prequel zitten er wel wat gaten in de raakvlakken met deel 1 maar legt het wel uit hoe alles tot stand is gekomen. Een meerwaarde? Niet echt.

Tevens is de spanning zoek daar alles van het begin af aan al gekend is en is de prequel al zeker niet meer origineel.

Toch is het geen slechte film.

Er zit voldoende vaart in, wat actie, een beetje sfeer en de opbouw valt best mee. Al zitten er wel een hoop cliché's en onzinnige handelingen in het verhaal.

Als tussendoortje,

avatar van galaxydriver32

galaxydriver32

sommige mensen zitten echt te zeuren van "wat een slechte film" ........

komt gewoon omdat ze heel vaak niet weten waar ze naar kijken

avatar van bjerik76

bjerik76

ik mag hopen dat het dit keer om een andere eigenaar gaat en zn 2 hulpjes als in deel 1 ?

die waren naar mijn mening dood, of anders wel in de gevangenis beland ?

avatar van Boeikens

Boeikens

bjerik76 schreef:

die waren naar mijn mening dood, of anders wel in de gevangenis beland ?

Het is een prequel

avatar van misterdhdh

misterdhdh

matig filmpje. Ik was al niet superwild van deel 1, maar dit is toch nog minder. Als grote horrorfan hoop ik altijd op veel schrikmomentjes, maar die zijn er amper in deze film, of ze zijn te voorspelbaar. Te weinig spanning en sfeer tijdens deze film. Veel scenes die je merkte dat puur tijdsopvulling is. Acteerwerk was standaard, niet echt goed maar stoorde me niet. Dat blond meisje was wel aangenaam om naar te kijken. Wel dom dat, dat meisje zeer luid begint te roepen, net wanneer ze even hun vijand kwijt zijn. Heb me niet verveeld tijdens deze film, maar ben er ook niet super enthousiast over. Wat heb je toch weinig tophorrorfilms

2.5/5

avatar van Phantasm

Phantasm

Erg voorspelspelbaar, niets nieuws onder de zon.

avatar van Daan258

Daan258

Waarbij het eerste deel nog best vermakelijk was was dit echt een vreselijke teleurstelling.

Een behoorlijk saai werkje. De horror is ver te zoeken, acteerwerk zeer matig, geen sfeer en ga zo maar door.

Nee, dit had van mij niet gehoeven.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Half sterretje minder dan het 1e deel.

De opbouw kennen we van deel 1, daarna een herhaling van zetten, maar dan met een drietal vrienden die in een motel overnachten, de nieuwigheid is er eigenlijk nu vanaf en je weet ongeveer wat er gaat gebeuren, maar sommige scenes zijn dan wel weer verrassend.

Redelijk vermakelijk en ook goede scenes en een redelijk eind ook wel.

Theunissen

Na eergisteren het eerste deel "Vacancy (2007)" te hebben gezien, heb ik gisteravond nog dit tweede deel (een prequel) bekeken en dat puur en alleen om meer achtergrond te weten te komen, want de inleidende tekst maakt duidelijk dat deze film gaat over de eerste slachtoffers uit die reeks in 2004 en dat er daarna nog meer dan 200 moorden (waar de politie filmopnamen van vindt) zullen plaatsvinden, waarna het Pinewood Motel (uit "Vacancy (2007)") in 2007 wordt gesloten. Kortom, via deze film zou je dus te weten moeten komen wat de achtergrond is van de daders (beter gezegd moordenaars) uit het eerste deel.

In dit verhaal draait het om het jonge verloofde stel Caleb (gespeeld door David Moscow) en Jessica (gespeeld door Agnes Bruckner), die samen met vriend Tanner (gespeeld door Arjay Smith) met de auto vanuit Chicago op weg zijn naar de ouders van Jessica op het platteland. Om niet midden in de nacht aan te komen, stoppen ze bij het "Meadow View Inn" motel om daar te overnachten. Al snel komen ze erachter dat ze op hun kamer gefilmd worden en daarom besluiten de drie om meteen te vertrekken met de auto, om problemen te voorkomen. Maar daarbij belanden ze van de regen in de drup.

Ik had dus gehoopt dat deze film meer achtergrond zou geven m.b.t. het eerste deel en met name de daders, maar dat is niet helemaal gelukt, want van de drie daders in het eerste deel, speelt er maar eentje mee in dit tweede deel (te weten de zekere Smith, gespeeld door Scott Anderson die ook meespeelde in het eerste deel, maar daar totaal onherkenbaar is) en dat is ook nog eens de dader die in het eerste deel totaal geen aandacht kreeg en daar ook geen naam had. Wel krijg je het ontstaan van de snuff-films (doordat Smith samen met een hoertje een kamer neemt in het "Meadow View Inn" motel en Smith dat hoertje vermoord, terwijl hij niet weet dat alles in de kamer gefilmd wordt) te zien tijdens het begin (eerste 20 minuten) van het verhaal, waarbij het voor twee daders (Gordon de eigenaar van het hotel en Reece zijn hulpje) eigenlijk in eerste instantie ging om het maken van seksfilms (te zien via het Aziatisch pas getrouwd stel, dat tijdens het vrijen in de kamer wordt gefilmd) voor hitsige vrachtwagenchauffeurs.

De film is overigens zeer slecht (oogt ook in alles goedkoop) en dat komt o.a. door de beroerde onbekende cast (deze film is niet voor niets rechtstreeks uitgekomen op video), maar ook omdat het verhaal behoorlijk flauw is en nauwelijks weet te vermaken of te boeien, laat staan dat het ergens spannend of schokkend werd. Ook zijn deze eerste daders weer zo dom als het achtereind van een varken, waarbij het niet bepaalde geloofwaardig is dat er daarna nog meer dan 200 moorden zullen volgen, want het lukt ze zelfs niet om de eerste slachtoffers allemaal te doden en ook nog niet eens op de manier zoals ze het gepland hadden. Deze film is gelukkig ook niet min of meer een kopie van het eerste deel, want zodra men ontdekt dat ze gefilmd worden, vluchten ze uit het "Meadow View Inn" motel en gaan de daders achter hun aan.

Deze film bevat overigens wel wat (glimlach)humor en dat komt puur en alleen op conto van Tanner, waarbij het wel de vraag is waarom Caleb en Jessica hem in hemelsnaam hebben meegenomen. Maar hij zorgt tenminste wel voor wat komische momenten, zoals de twee onderstaande dialogen van hem daarvan een voorbeeld zijn:

"Meadow View, great. Add it to the list of other high-class motels we passed. Prairie View, River View, Mountain View. Somebody should come up with Titty View. Now, that is a joint I wouldn't mind staying in."

De tweede dialoog van hem ontstaat overigens nadat ze ontdekt hebben ze gefilmd zijn geworden en ze met de auto willen wegrijden, terwijl deze niet meer wil starten (lekker clichématig):

"You gonna go ask Norman Bates for jumper cables, or should I ?"

In deze film vallen er ook wat meer doden (o.a. twee omstanders), waarbij alleen het doden van één van de daders (te weten Reece) wel aardig was, doordat zijn hoofd in spijkers (welke uitsteken onder de vloer) wordt geramd. Het einde van het verhaal waarbij de politie samen met Jessica (die min of meer de enige overlevende is) naar het "Meadow View Inn" motel gaat en waarbij dan alle lijken zijn verdwenen, was best aardig en is natuurlijk ook de aanleiding voor de eerste film "Vacancy (2007)". Daarna zie overigens nog op video hoe Smith (die overigens door Jessica in brand wordt gestoken, maar daaraan dus niet overlijdt) Tanner aan het martelen en vermoorden is, waarbij hij deze video aan het verkopen is.

Zoals al eerder aangegeven is de cast gewoon beroerd en mede daardoor weet deze film niet te vermaken. Daarbij moet ik wel zeggen dat Agnes Bruckner (in de rol van Jessica) het nog enigszins verdienstelijk deed en zij er ook best leuk uitzag en hetzelfde geldt min of meer voor David Moscow (in de rol van Gordon, die de eigenaar is van het "Meadow View Inn" motel), maar dan natuurlijk voor zijn acteerprestaties en niet vanwege zijn uiterlijk

Al met al is deze prequel Thriller film nauwelijks het aankijken waard en duurt hij gelukkig met circa 75 minuten ook niet lang. Aangezien er tussen deze film en het eerste deel meer dan 200 moorden volgen, zou het me niet verbazen als er nog een deel zal komen, welke zich dan afspeelt tussen deze twee films. Voor overigens een geweldige en harde motelkamer scene, adviseer ik iedereen om de Horror / Actie film "The Devil's Rejects (2005)" eens te bekijken.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Een overbodig vervolg op de leuke eerste Vacancy film. Waar de kijker in de eerste film nog kan meeleven met het echtpaar dat in het motel terecht komt, heb je hier te maken met een stel onuitstaanbare mensen waarvan je het niet erg vindt dat ze aan hun einde komen. Ik vond die zwarte jongen behoorlijk irritant. Kon niet wachten totdat hij zou worden afgeslacht. Bovendien wordt er ook minder goed geacteerd in dit deel en wordt alles nogal lelijk gefilmd. Het helpt ook niet dat de cameraman blijkbaar aan hyperactiviteit lijdt.

Als je de eerste hebt gezien, zit er ook geen enkele spanning meer in dit vervolg. Waar in de eerste film de spanning wordt opgebouwd door de enge sfeer en doordat je echt met de slachtoffers meeleeft, wordt in dit vervolg gebruik gemaakt van een aantal flauwe jumpscares. Wel wordt in dit vervolg een leuke aanwijzing gegeven hoe het allemaal begon met die snuff-films, doordat Smith's eerste moord bij toeval op video wordt vastgelegd.

Maar na al die kritiek moet ik zeggen, ik heb mij toch wel geamuseerd met dit minderwaardig vervolg. Tenminste totdat de jongelui bij het huis van het gezin aanbelanden, daarna wordt alles heel voorspelbaar. Het koppel belt niet de sheriff maar de daders, wat een verrassing! Een derde Vacancy film zal er wellicht niet meer komen en dat hoeft voor mij ook helemaal niet meer. Hoewel, weet iemand of dit een officieel vervolg op de Vacancy films is? The Helpers (2012)

In dat geval is, aan de trailer van die film te zien, het niveau dus beduidend gezakt met elk vervolg. Niet elke film hoeft elfendertig vervolgen te krijgen! En al zeker niet als de cast steeds jonger en meer amateuristisch wordt, en de kwaliteit van de films steeds minder.