Nanook of the North (1922)

Verenigde Staten / Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Robert J. Flaherty
met Nanook, Nyla en Cunayou

Een jaar uit het leven van de Inuit Nanook en zijn gezin. Nanook jaagt, vist, handelt en verhuist met amper hulp van technologie.

avatar van joepp
Bouwen van de iglo was het mooiste en speciaalste wat deze docu te bieden had. Verder vond ik het helaas niet heel veel. Zoals Kappeuter al zegt, gebeurt juist alles wat ik ook al verwacht had, maarja misschien kun je niet veel meer verwachten van eskimo's.

avatar van Spetie
Leuke documentaire, die vlotter overkomt dan ik had verwacht.

Ik wist ook niet zo heel veel van eskimo’s af en dan is het ook wel leuk om er eens wat echte beelden van te zien. Het viel me vooral op hoe primitief ze in feite leven en hoe afhankelijk ze zijn van een vangst voor eten. Geen vis of walrus betekent gewoon keihard geen eten en als dat een paar dagen duurt, dan slaat de honger wel toe. Nanook is in ieder geval een sympathie Nanuit. Erg mooi om te zien hoe ze vissen vangen, een walrus vangen en vooral hoe een iglo gebouwd wordt. Erg vakkundig moet ik zeggen en vooral dat ijs, dat gebruikt wordt als raam is geweldig om te zien.

Best interessant dus, met af en toe ook wat leuke info tussendoor en als documentaire zeker geslaagd.

avatar van AGE-411
Vanavond in VIRUS! (Canvas)

Het was mooi Het leven van enkele Eskimo's werd in de jaren '20 tot in de kleinste details vastgelegd. De muziek en de teksten tussendoor maken er een verhaal en daarmee eigenlijk een speelfilm van. Ik vond het informatief, af en toe verrassend en erg mooi qua arctic beelden. Jachtende sneeuw over ijsheuvels bv. Na een poosje kijken gaat het echt fascineren.
De film geeft vooral de 'struggle for life' weer, in de barre kou. Het vergaren van voedsel (vis, zeehond, walrus) en de huiden om kleding en bv visdraad van te maken, het samenwerken met de honden, het bouwen van de iglo's. Het is een compleet, interessant en fraai plaatje. Ik vind dit een waardevol document over een unieke cultuur van 100 jaar geleden.

avatar van ArnoldusK
Dit is prachtig!
Zo puur en authentiek; de eskimo is ontwikkeld dier, die letterlijk in de huid kruipt van zijn opponenten.
Bij ieder lapje tekst werd ik zowat verbaasd door de inventiviteit van de mens in de natuur, iets dat wij verloren zijn geraakt. We kijken naar een mogelijke vorm van ons vroegere 'ik'.
Van de relatie met de ontwikkelde wereld en de 'white man' tot aan het jagen op al wat leeft, het is werkelijk wonderlijk gefilmd en sterk begeleidt door de muziek. Wellicht slokt het visuele gedeelte al alle aandacht op en wordt het auditieve bijzaak.
Inheemse volkeren zoals deze zijn al interessant genoeg om boeken over te lezen, laat staan een feature length documentaire uit 1922.
Heel aangenaam verrast door deze prent. Subliem!

avatar van SnakeDoc
Heb hem eindelijk op DVD. Voor nog geen 5 euro totaal. Toch wel erg benieuwd.

avatar van SnakeDoc
Magnifiek. Dat een 80 minuten film van 90 jaar terug zo weet te boeien. De ene scene was nog interessanter dan de ander. Adembenemend mooie en indrukwekkende beelden over een 'simpele' Eskimo familie.

Er is hier en daar vast wat in scene gezet, maar dat mag de pret niet drukken.

Kippenvel. Van het jagen op een walrus, het gevecht met een zeehond, tot het maken van de iglo en het opvoeden van de jonge kinderen. En dat allemaal duidelijk toegelicht door geweldige stukken tekst, en (de later bijgevoegde) juiste muziek,

Kunst!

SnakeDoc schreef:
Heb hem eindelijk op DVD. Voor nog geen 5 euro totaal. Toch wel erg benieuwd.

Waar heb je hem vandaan?

avatar van SnakeDoc
Volgens mij uit Hong Kong, besteld via Ebay. Het hoesje is verdeeld in Engelse en Chinese tekst. Sowieso een goede tip om aan unieke films te kopen tegen vaak bizar lage prijsjes op Ebay.

Dit is de exacte advertentie:

Nanook of The North Robert Flaherty 1922 DVD New | eBay

Gratis verzending. Echt te bizar voor worden. Nieuw en gesealed geleverd binnen 14 dagen!

avatar van Donkerwoud
Niet helemaal politiek correct in dat de inuit een beetje neergezet worden als de nobele wilden die nog een primitief bestaan leiden. Veel van wat we zien is dan ook in scene gezet, met als meest schrijnende moment wanneer de familie extatisch reageert op de westerse grammofoonspeler. Een van de inuit probeert zelfs een plaat op te eten. In werkelijkheid blijken ze gewoon geweten te hebben wel doel het apparaat diende en gaat het hier om een wat denigrerend grapje om het onbeschaafde van de eskimo´s te bevestigen.

Toch blijft er bij mij iets van ontroering bestaan dat Flaherty in ieder geval geprobeerd heeft om de kijker in aanraking te brengen met de inuit en hun leefwijze. Hij heeft daarvoor dingen moeten ensceneren, maar vergeet ook niet dat het camerawerk destijds nog eens stuk statischer en minder flexibeler was dan vandaag de dag, en dat het daarom ook essentieel is dat sommige elementen erbij verzonnen zijn. Het levert in ieder geval een paar mooie plaatjes op die de tand des tijds hebben doorstaan.

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray review: regiovrij.

avatar van Darbie
Indrukwekkend.

En wat ik mij altijd al heb afgevraagd: Waarom zijn de Eskimo's niet verder zuidelijk doorgetrokken,
waar de leefomstandigheden en dus ook de overlevingskansen door een hogere temperatuur beduidend beter zijn.

avatar van Cellulord
kos schreef:
Werkelijk nog nooit gezien hoe ze in detail een iglo bouwden, laat staan met een raam er in.
Alleen daarom al de moeite waard.

Ja dat was een mooi detail.

avatar van John Milton
Na een jaar op tien op de watchlist te hebben gestaan bleek vandaag een goede dag om dan toch eindelijk 'moeder der docu's', Nanook of the North te gaan zien. En ik moet zeggen, ik heb er zeker van genoten.

Dat Nanook niet onder cinema verité valt, is de meeste kijkers wel duidelijk, maar het blijft iets wat toch altijd wordt aangehaald en meestal in negatieve zin: Flaherty zou zich wat staging betreft echt teveel vrijheden hebben veroorloofd. Zoals Ebert echter in zijn Great Movies essay over de film aanhaalt, bestond dat onderscheid in documentaire en drama nog niet in de mate waarin we dat nu kennen. Je kunt een walrusjacht slechts ten dele in scène zetten, 'aangezien die walrus het script niet heeft gelezen'. Dat hij Nanook met traditionele wapens liet jagen terwijl de Inuit al geweren gebruikten, de vrouwen in de film zijn vrouwen niet waren en Nanook wel degelijk wist wat een grammofoon was zijn wat mij betreft vergeeflijke artistieke vrijheden, die zeker in de tijdgeest begrijpelijk zijn.

Dat eenmaal losgelaten, kent Nanook genoeg mooie momenten. Toegegeven, er wordt hier wel degelijk op het noble savage sentiment gespeeld, maar het werkt filmisch wel. De kinderen en de puppies, het bouwen van een iglo, het jagen. De Flicker Alley blu-ray is prachtig gerestaureerd en geeft de criterion dvd duidelijk het nakijken (zoals je in de link van Dogie_Hogan hierboven kunt zien). De score van Timothy Brock past er erg goed bij. Die man heeft trouwens een hoop silent film scores gemaakt, niet de minste namen ook: Timothy Brock - Original Scores - timothybrock.com

Het mag dan niet binnen ons huidige idee van het genre documentaire vallen, maar dat heeft me niet gestoord. Ook als constructie (dat geldt eigenlijk voor alle documentaires in zekere mate) biedt Flaherty's film genoeg voor de kijker van nu die geïnteresseerd is filmgeschiedenis, antropologische beeldvorming en het begin van documentaire als 'genre'.