

The Docks of New York (1928)
Genre: Drama
Speelduur: 76 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Josef von Sternberg
Met onder meer: George Bancroft, Betty Compson en Olga Baclanova
IMDb beoordeling:
7,5 (4.736)
Gesproken taal:
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot The Docks of New York
Net in New York aangekomen redt de zeeman Bill Roberts het leven van Mae, die zelfmoord probeert te plegen door in het water te springen. Hij verzorgt haar en ze besluiten al snel met elkaar te trouwen. Maar het noodlot betekent dat hun huwelijksgeluk van korte duur is.
Externe links
Acteurs en actrices
Bill Roberts
Mae
Lou
'Sugar' Steve
Andy
The Crimp
Mrs. Crimp
Steve's Girl
Hymn Book Harry
Lou's Sweetheart (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments

[email protected]
-
- 276 berichten
- 0 stemmen
Een vrij simpel en naïef verhaal wordt door Von Sternberg bijzonder mooi en indringend weergegeven. Veel expressionistische technieken in enscenering en belichting maken de film zeer de moeite waard.
Het is bovendien altijd leuk om in zo'n oude film buitenopnames te zien, dit keer van New York; toen ook al een gekkenhuis.
Zoals gezegd het verhaal heeft wel heel weinig om het lijf; af en toe ook letterlijk waardoor er wel een lekker pre-code sfeertje in de film zit. En Betty Compson is echt een zeer fraaie verschijning, die nog leuk kan acteren ook. Op de een of andere manier lijkt Carice van Houten wel wat op haar.

pippo il buffone
-
- 2745 berichten
- 0 stemmen
Een melodramatje van niks ,dat zichzelf ook niet al te serieus neemt.Zoals reeds gezegd heeft de film een cynisch pro-code sfeertje.En van sfeer moet deze film het duidelijk hebben,de sfeer van zwetende proletariers in de stoomkamers,wanhopige dames aan de zelfkant en de verworpenen der aarde in hun rokerige holen.Alles baadt trouwens in smog en mist.
Deze film is qua vorm reeds een geluidsfilm te noemen met opvallend veel ruimte voor beweeglijke shots,let b.v. op het laatste shot.En qua enscenering is TDONY een voorbeeld geweest voor tig-noirs en gangsterflicks.
Bancroft is uiteraard getypecast als een nobele,gewelddadige bruut terwijl Compson qua gelaatstrekken op Marlene Dietrich lijkt en evenzo liefdevol in beeld wordt gebracht.
Een attractie op zich zijn de tussentexten die werkelijk om te gillen zijn ,met hun absurde jaren 20 slang dat uiterst komisch overkomt,en niet zelden tamelijk onbegrijpelijk.
Overigens:niemand minder dan JL Borges heeft deze film,net als Underworld trouwens,een meesterwerk van epiek genoemd(dat was in de tijd dat hij nog kon zien,natuurlijk ).

Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Oppervlakkig romantisch verhaal, maar voorzien van strakke regie, sprankelende dramatische scenes, sfeervolle belichting, en een geweldige George Bancroft die een Sterling Hayden-type-
film noir-antiheld avant la lettre neerzet.
Maar toch een gemis aan de nodige diepgang om hier een hoge waardering aan kwijt te kunnen.

beavis
-
- 6559 berichten
- 13125 stemmen
Simpel, naief, oppervlakkig, romantisch melodramatje van niks blijkbaar... maar wat een prachtige film! Sternberg heeft altijd een oog voor het oppervlak; prachtige close-ups van gezichten, een hand op een muur, rook en reflectie in het water. Maar dit zijn de poetische elementen van zijn cinema waar hij zeker ook diepgang mee weet te bereiken. Hoe realistsch is het huwelijk tussen een zeebonk die voor één nacht aan wal is met een suicidale straatloopster? Daar zijn de beide huwelijkspartners zich maar al te zeer van bewust en dit wordt genuanceerd neergezet (niet alleen goede regie trouwens, de acteurs doen hun werk ook prima). Voor mij is het nu wel duidelijk dat Sternberg een klasse apart was (zoals hij ook destijds al na zijn debuut als een zeer groot talent de hemel in werd geprezen) en ik kijk niet neer op melodrama. Ik vergelijk hem met andere vroege film-poeten als Epstein en Carné, maar ook iemand als Ozu was een fan... en binnenkort als ik wat verder de jaren 50 induik ga ik eindelijk ook eens wat van Sirk kijken, wellicht zie ik daar nóg een verwante ziel die melodrama en diepgang niet als twee elkaar uitsluitende tegenpolen beschouwde.

Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Ging waarschijnlijk met de verkeerde verwachtingen deze film in en dan wordt het beoordelen altijd een stuk lastiger. Ik had namelijk gedacht dat dit een min of meer zoetsappig melodrama zou zijn, dat wel leuk in elkaar gezet is. Maar Josef von Sternberg kiest voor een andere aanpak. Het had meer weg van een sociaal drama. Een zeeman springt het water in en redt het leven van een jonge griet en nog diezelfde nacht beloven ze elkaar eeuwige trouw. Beide geliefden komen uit de lagere milieus en gedragen zich behoorlijk onaangepast en ook opvallend: vele sigaretten worden weggepaft.
Dat gegeven maakt de film toch wel enigszins interessant en je krijgt ook een beetje sfeer mee van het New York rond begin 20e eeuw, met name de verloederde havenwijken dan. Toch is het niet heel geslaagd. De hoofdrolspelers doen geen enkele moeite om ook maar de harten van de kijker te winnen. Ze blijven continu met elkaar kibbelen en gedragen zich lomp en onbehouwen. Verder mist de film een lekkere flow: de ene keer schiet het verhaal voor geen meter op, de andere keer racet het snel weer richting einde, terwijl die bepaalde scene veel spannender (zoals de redding uit het water) gefilmd kon worden. Spijtig hoor, hier had meer ingezeten...

Movsin
-
- 7038 berichten
- 7787 stemmen
Een eenvoudig verhaaltje, maar een film die toch op vele punten sterk overkomt.
Zo is er de pittige sfeerschepping van de stookplaats in het schip maar vooral van de havenkroeg met zijn pittoreske figuren gaande van de stoere binken over de slonzige vrouwen tot de verleidelijke vamptypes.
Ondanks de uitbundighedi van zekere scènes met de volkse muziek, is de humor onderhuids bitter en is de sfeer vaak dat van berusting in een moeilijk bestaan. Een treffend scène is de trouwpartij met "the parson" (had dat woord sinds "For me and my Gal" niet meer gehoord, geloof ik).
Knappe close-ups en uitstekende vertolkingen met George Bancroft als de ruwe "engineer" en Betty Compson, mooi, en beter in haar rol aansluitend naarmate de film vordert.

Flavio
-
- 4135 berichten
- 4351 stemmen
Goed drama over een zeeman, type rauwdouwer, die zich wil uitleven als hij in New York een nacht aan wal mag. Het loopt anders dan gepland als hij de mooie Mae uit het water redt. Dan volgt een wel erg lang uitgesponnen scene in de havenkroeg, beelden van het oude New York zijn er helaas nauwelijks. Na wat gemat en geflirt volgt wel een leuke trouwscene, waarna de film opeens in een versnelling komt.
Acteerwerk was goed, met name van Betty Compson, en von Sternberg laat hier al zien een begenadigd regisseur te zijn, sommige shots waren om in te lijsten. De kermismuziek die steeds in de kroeg speelde is wel een minpunt.

mrklm
-
- 6435 berichten
- 7358 stemmen
Deze zwijgende film ging tegelijk met The Jazz Singer in première, dus het is niet zo vreemd dat deze film flopte. Dit visueel oogstrelende melodrama toont - zoals zoveel films uit dat jaar - hoe ver de filmkunst was gevorderd voor de komst van het geluid filmmakers dwong het wiel opnieuw uit te vinden. Von Sternberg maakt effectief gebruik van licht en schaduwen om de stemming te versterken en de vertolkingen zijn opvallend naturel. George Bancroft is voortreffelijk in de hoofdrol, maar ook Betty Compson (als de heldin) en Olga Baclanova (als Bancrofts overspelige echtgenote) maken grote indruk. Het tragische verhaal is wellicht iets aan de melodramatische kant, maar in handen van Von Sternberg is dit een fascinerend afsluiter van één van de meest indrukwekkende periodes uit de filmgeschiedenis.

Bobbejaantje
-
- 1369 berichten
- 1598 stemmen
Behalve enkele panoramische shots van New York werd deze film volledig geschoten in de Paramountstudio’s. George Bancroft speelt de hoofdrol als Bill Roberts, stoomschipstoker met enkele dagen verlof die de bloemetjes buitenzet in de uitgaansbuurt van de dokken van NY. Over de film hangt een decadent sfeertje (typisch von Sternberg) met een sterk existentialistische topping. We maken kennis met Bancroft in de onderbuik van het schip waar zijn job erin bestaat om kolen in de brander te gooien. Een rokerige en duistere omgeving, de hel om in het echt in te werken, maar een plezier om als kijker op een scherm mee te beleven. Het interessante is dat Bancroft zich naderhand ook aan wal blijft begeven in rokerige en duistere omgevingen. De hele film lang hangt er mist in de (fantasie)dokken van NY, en het verhaal speelt zich ‘s avonds en ‘s nachts af. Prachtig expressionistisch belichte settings hier.
Een groot deel van het drama speelt zich verder af in kroeg The Sandbar die uitpuilt van volk dat zich na het harde werk te goed doet aan drank en al wat vrouwelijk is.
Het verhaal - rond een moeilijke of onmogelijke romance - wordt opengebroken en nadien afgesloten met eenzelfde fysieke gebeurtenis die echter telkens een heel andere lading krijgt, en waarbij de cirkel wordt rond gemaakt. De eerste plons in het water betreft de zelfmoordpoging van (de uiterst charmante) Betty Compson, een letterlijk en figuurlijk dieptepunt. De tweede plons in het water betreft de sprong van Bancroft van boord van het uitgevaren schip om terug te zwemmen naar Compson, een positieve keuze dus. Deze sprong van Bancroft vindt bovendien plaats bij daglicht, wat de kijker pas in de finale voor het eerst te zien krijgt, ook al een symbolisch positief gegeven.
Samengevat gaat het voor mij om een visueel pareltje met fijne acteerprestaties en bakken sfeer. Het lijkt me trouwens dat Le Quai des Brumes (1938) van Marcel Carné een rechtstreekse nazaat is van deze von Sternberg. Bevat er alleszins veel elementen van, al is de plot van deze soundfilm nog wat gecompliceerder. Beide films zijn m.i. zeer de moeite waard om te bekijken.

Het laatste nieuws

Clint Eastwood (92) maakt laatste film van zijn carrière, Michelle Rodriguez weigerde terugkeer in 'Avatar'-sequels | MovieMeter Recap

MovieMeter Podcast #32: Recensie 'Cocaine Bear' - Cocaïne en beren: een gouden combinatie

Jon Bernthal begonnen met trainen voor terugkeer in MCU als duistere anti-held The Punisher

Francis Ford Coppola's passieproject 'Megalopolis' rondt opnames af
Bekijk ook

Seppuku
Drama, 1962
90 reacties

Napoléon Vu par Abel Gance
Biografie / Drama, 1927
39 reacties

Tagebuch einer Verlorenen
Drama, 1929
22 reacties

Harlan County, U.S.A.
Documentaire, 1976
11 reacties

The Best Years of Our Lives
Drama / Oorlog, 1946
59 reacties

Biruma no Tategoto
Drama / Oorlog, 1956
16 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.