• 16.309 nieuwsartikelen
  • 179.849 films
  • 12.378 series
  • 34.304 seizoenen
  • 651.076 acteurs
  • 199.613 gebruikers
  • 9.414.235 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Tree of Life (2011)

Drama | 139 minuten / 188 minuten (extended cut)
3,19 1.577 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 139 minuten / 188 minuten (extended cut)

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Terrence Malick

Met onder meer: Brad Pitt, Sean Penn en Jessica Chastain

IMDb beoordeling: 6,8 (192.030)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 2 juni 2011

  • On Demand:

  • Videoland Bekijk via Videoland
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Tree of Life

"Nothing stands still."

De elfjarige Jack heeft twee broers en woont bij zijn ouders. Op jonge leeftijd lijkt alles hem toe te lachen. Zijn moeder is lieflijk en vergevingsgezind en zijn vader probeert hem klaar te stomen voor de harde wereld. Dat de wereld inderdaad geen prettige plaats is, leert Jack als hij in aanraking komt met ziekte, lijden en de dood. Als volwassen man wordt Jack een verdwaalde ziel in een moderne wereld die op bijzondere wijze zijn weg probeert te vinden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

In Nederland komt ie niet uit meen ik. Europese release is 31 oktober, Amerikaanse release is 20 dagen eerder.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Is het Warner? Dan bestel ik 'm via Amazon US.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Nee, 20th Century Fox. Ik wacht wel tot eind oktober dan.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 10048 berichten
  • 4697 stemmen

Hierboven staat 12 oktober


avatar van Nohands

Nohands

  • 315 berichten
  • 288 stemmen

Het is mijn in jaren niet overkomen, maar na een kwartier heb ik hem toch uitgezet....om bijna 3 uur naar kabbelende beekjes en groeiende hormomen enz te gaan zitten kijken pas ik voor. Ik sta voor heel veel open maar dit is toch een beetje te veel van het goede...


avatar van kuk

kuk

  • 641 berichten
  • 674 stemmen

Zodra een film iets ín de toeschouwer probeert te raken in plaats van enkel impulsen van buitenaf geeft, wordt het voor velen toch blijkbaar te veel.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60508 berichten
  • 4107 stemmen

Nohands schreef:

Het is mijn in jaren niet overkomen, maar na een kwartier heb ik hem toch uitgezet....om bijna 3 uur naar kabbelende beekjes en groeiende hormomen enz te gaan zitten kijken pas ik voor. Ik sta voor heel veel open maar dit is toch een beetje te veel van het goede...

En dan toch een stem durven uitbrengen, gebaseerd op een kwartiertje van bijna 2,5 uur film?


avatar van Leo1954

Leo1954

  • 2073 berichten
  • 2565 stemmen

De aloude discussie als zou je geen stem mogen uitbrengen als je een film niet uitkijkt. Ik snap de tegenstanders wel, maar ik denk er anders over. Als een film me zo enorm tegenstaat dat ik hem na een kwartier uitzet of de zaal uitloop, is dat voor mij een hele slechte film. En waarom zou ik dat niet tot uiting kunnen brengen door een stem?

Bij deze film zou ik overigens wel aanraden even door te zetten, maar dat is hoe ik persoonlijk over deze film denk.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4335 berichten
  • 2821 stemmen

Na een kwartier weet je totaal niks van deze film of waar het naar toe gaat. Ik denk niet dat hij er beter aan gedaan heeft om het uit te zitten maar breng ook geen stem uit over iets waar je niks van afweet.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Leo1954 schreef:

De aloude discussie als zou je geen stem mogen uitbrengen als je een film niet uitkijkt. Ik snap de tegenstanders wel, maar ik denk er anders over. Als een film me zo enorm tegenstaat dat ik hem na een kwartier uitzet of de zaal uitloop, is dat voor mij een hele slechte film. En waarom zou ik dat niet tot uiting kunnen brengen door een stem?

Bij deze film zou ik overigens wel aanraden even door te zetten, maar dat is hoe ik persoonlijk over deze film denk.

Maar deze film neemt na dat kwartier (nou vooruit half uur) een compleet andere wending.... Dus dan is het toch wel een stem die nergens op slaat.


avatar van Dreiecke

Dreiecke

  • 2768 berichten
  • 902 stemmen

Mee eens, want de kabbelende beekjes en groeiende hormonen duren niet voort, maar slechts een beperkte tijd. De mening is dus wat mij betreft niet op deze film van toepassing.


avatar van Lewis-06

Lewis-06

  • 396 berichten
  • 0 stemmen

het unieke van deze film is dat deze bijna tot nu toe een 0,5 of een 5,0 krijgt.

ik denk dat het een film is die je of heel GOED vind of heel SLECHT. (met sommige uitzonderingen)


avatar van Ajax&Filmfreak

Ajax&Filmfreak

  • 3387 berichten
  • 3751 stemmen

Zoals ik, ik vond het ook echt geen leuke film om te zien, toch zal ik een film die zo mooi gemaakt is geen 0,5 * geven.


avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

  • 13163 berichten
  • 0 stemmen

Leo1954 schreef:

Als een film me zo enorm tegenstaat dat ik hem na een kwartier uitzet of de zaal uitloop, is dat voor mij een hele slechte film.

Het lijkt me eerder zo dat je na 15 (op 139!) minuten nog helemaal niet kan zeggen of het een goede of slechte film is. En dus geen eerlijke stem kan uitbrengen. De mededeling dat je de film niet wilt uitzitten, kan je dan nog best plaatsen.

Maar officieel mag dit soort stemgedrag op MM inderdaad, al ben ik geen mod.


avatar van Leo1954

Leo1954

  • 2073 berichten
  • 2565 stemmen

Och meneer Bungel, ik respecteer zoals gezegd je mening. Maar ik heb het ook wel eens meegemaakt, het eerste kwartier kan je zo vreselijk tegen staan dat je een vrij ingrijpende handeling verricht, weglopen of uitzetten. En dan blijft er weinig anders over dan een 0.5, als een volkomen afkeuring. Ik kan me daar in vinden en ik zeg het nogmaals, ik kan me voorstellen dat er mensen anders over denken. Moet kunnen.

En dit gaat ook nog eens over de mening van Nohands, niet van het mijne bij deze film. Ik zeg dat er voor de duidelijkheid maar even bij. Ik voldoe wat dat betreft niet aan het commentaar van Lewis-06, ik vond het een film met zeer goede kanten, maar absoluut niet perfect. Zo denken we allemaal anders en dat kan uitstekend naast elkaar bestaan.


avatar van Mirckje

Mirckje

  • 98 berichten
  • 105 stemmen

Pfoe, was moeilijk deze uit te kijken. Is me gelukt omdat ik toch wou weten wat de boodschap, de reden van de film zou zijn. De film doet alsof hij heel groot is door de vraag te stellen waarom we er zijn er waarom we doodgaan. En door de grootse manier van story telling, door de beelden en muziek probeert het, dacht ik, daar een soort antwoord op te vinden.

Van begin tot eind is zowat alles aan de film onduidelijk voor me geweest. Niet onbelangrijk bijvoorbeeld is volges mij dat de film begint met de dood van een zoon. Maar wie dat is en waarom die doodging is blijkbaar niet van belang want dat is mij in ieder geval niet duidelijk geworden, terwijl dit de reden was waar de film op gebaseerd werd, waardoor de vragen werden gesteld. Als je nou wist waar de vragen precies vandaan kwamen, kan je misschien zien wat de antwoorden kunnen zijn. Op deze manier wordt er geen verhaal gebouwd en dus geen emotie.

Het verhaal gaat over een strikte familie waar verder weinig mee verteld wordt behalve the usual stuff dat het een disciplinaire regeltjes wereld was dat je wel leerde dat er grenzen zijn maar totaal nie waarom die dr zijn.

Wat de film wel goed doet is dat het mooie beelden laat zien en een leuke innovatieve manier van opnames makn heeft bedacht. Beetje van beneden met een vislens opnemen geeft een leuk effect.

Maar dat was het wel zo'n beetje. Er wordt geen 1 vraag beantwoordt, de lijnen zijn compleet onduidelijk. Hij doet zich voor groots en diep te zijn maar schijn bedriegt duidelijk in deze film want hij is klein en oppervlakkig. Een grote teleurstelling.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Meneer Bungel schreef:

Maar officieel mag dit soort stemgedrag op MM inderdaad, al ben ik geen mod.

Heb nochtans al eens een berichtje gekregen dat ik dat niet mocht doen en dat mijn stem was verwijderd.


avatar van Spetie

Spetie

  • 38871 berichten
  • 8307 stemmen

Malick is een held!

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen. The Tree of Life is een fantastische film. De trailer deed mij destijds al watertanden, maar dan wil het nog wel eens voorkomen dat de film alsnog tegenvalt. Toch waren mijn verwachtingen behoorlijk hoog, en als ze dan ook nog een aan alle kanten overtroffen worden, kun je met recht spreken van een fantastische filmervaring.

Wat Malick met zijn vorige films niet lukte, hoewel die allemaal minimaal bovengemiddeld goed zijn, lukt hem hier wel. Namelijk een film afleveren die zowel verhaaltechnisch als op visueel vlak geweldig is en daarnaast van begin tot einde een ongekend hoog niveau weet vast te houden. Mallick neemt daarnaast altijd de tijd voor een film, gezien het feit dat hij maar vijf films heeft gemaakt in ruim vijfendertig jaar, maar deze film is het wachten waard geweest.

Wat gelijk opvalt aan the Tree of Life, is het ongelooflijk mooie begin van de film. Het ene shot is nog mooier dan het andere en eigenlijk gaat dat de gehele film zo door. De prachtige beelden in combinatie met de eveneens schitterende muziek, deden bij mij een apart gevoel opwekken. Een gevoel van bewondering, maar ook een fijn gevoel. Ik zat echt te genieten van de beelden die voorbij schoten. De schoonheid van de aarde wordt hier op ongekende wijze op beeld vastgelegd. Mallick weet hoe hij met de camera moet omgaan en weet mooie zaken, nog mooier over te brengen, door het op perfecte wijze in beeld te brengen.

Naast de mooie beelden kent de film ook een interessant verhaal. Een coming-of-age film, die zijn gelijke niet kent. Een oudere man (Sean Penn) die terugdenkt aan zijn soms moeilijke jeugd. Het acteerwerk van de film is ook geweldig goed. Penn heeft niet zo’n grote rol,maar doet het gewoon goed. Het zijn echter vooral de kinderen die fantastisch en zeer overtuigend spelen, terwijl ze toch bepaalt niet de makkelijkste scènes voor hun kiezen krijgen. Daarnaast speelt Jessica Chastain weergaloos als de moeder van het gezin. Wat een uitstraling en wat een liefde en warmte gaat er van haar uit! Iemand die vertrouwen uitstraalt en bij wie je jezelf terug kan trekken en die naar je luistert als het op sommige momenten allemaal niet zo lekker loopt. En laat ik als laatst Brad Pitt niet vergeten, die als stugge vader met zijn ingetogen spel ook prima speelt.

Daarnaast is er qua inhoud gewoon erg veel uit de film te halen. Zoveel zelfs dat het inhoudelijk allemaal niet in een kijkbeurt te vatten is, tenminste niet door mij. Daarnaast moet ik ook zeggen dat ik tijdens het kijken eigenlijk helemaal niet zo met de inhoud van de film bezig was. Het was meer de ervaring die over mij heen kwam die mij bezighield. Daarnaast heeft de film zo ongelooflijk veel te bieden, dat het soms ook gewoon niet onder woorden te brengen is.

In ieder geval was het een heerlijke kijkervaring voor mij. Ik snap trouwens best dat veel mensen de film niets zullen vinden. Het is namelijk een film waar je jezelf voor moet openstellen. Doe je dat niet dan kun je wel eens van een koude kermis thuiskomen. Voor mij was het in ieder geval het “kermisbezoek” meer dan waard. The Tree of Life is namelijk een achtbaan van schitterende beelden. En net als met een leuke achtbaan is het aan het einde jammer dat de rit alweer voorbij is, en zou je weer opnieuw in willen stappen om de rit opnieuw te beleven. Dat had ik bij The Tree of Life ook.

Zaterdag ga ik de film dan ook herzien. Ten eerste om de geweldige kijkervaring natuurlijk nog eens te beleven. Ten Tweede om te bepalen waar de film terecht gaat komen. De film krijgt zonder twijfel 5 dikke sterren en een plek in mijn top 10. Ik ben er alleen nog niet over uit op welke plek precies.

5,0*


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23790 berichten
  • 4914 stemmen

Spetie schreef:

De film krijgt zonder twijfel 5 dikke sterren en een plek in mijn top 10. Ik ben er alleen nog niet over uit op welke plek precies.

Als je 'American Psycho' maar laat staan.

Maar mooi dat-ie je zó vreselijk goed bevallen is! Ben nu nóg benieuwder naar de film, maar wacht nog even het juiste moment af om 'm te zien.


avatar van Agora

Agora

  • 14 berichten
  • 25 stemmen

Grappig om te lezen dat veel mensen de film rationeel willen verklaren en precies willen weten wat nou de storyline is etc. Dat is volgens mij nou net niet de bedoeling geweest.

Ik ben voor het eerst in m'n eentje naar de bios gegaan om deze film te kunnen ervaren. En een ervaring was het zeker! Ik heb de hele film in een soort van "trance" uitgezeten. De beelden schieten nu nog steeds door mijn hoofd. Ondanks de lange speelduur heeft de film een behoorlijk grote indruk op me gemaakt. De bekende klassieke werken van de afgelopen 200 jaar i.c.m. de prachtige beelden. Het komt niet meer vaak voor dat je een film als een beleving ervaart!


avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

  • 13163 berichten
  • 0 stemmen

Leo1954 schreef:

Maar ik heb het ook wel eens meegemaakt, het eerste kwartier kan je zo vreselijk tegen staan dat je een vrij ingrijpende handeling verricht, weglopen of uitzetten. En dan blijft er weinig anders over dan een 0.5, als een volkomen afkeuring. Ik kan me daar in vinden en ik zeg het nogmaals, ik kan me voorstellen dat er mensen anders over denken. Moet kunnen.

Dan nog zou ik zeggen, als je maar zo'n klein stukje (van zo'n lange film) hebt gezien: stem dan niet.

Leo1954 schreef:

En dit gaat ook nog eens over de mening van Nohands, niet van het mijne bij deze film. Ik zeg dat er voor de duidelijkheid maar even bij.

Staat genoteerd!

AC1 schreef:

Heb nochtans al eens een berichtje gekregen dat ik dat niet mocht doen en dat mijn stem was verwijderd.

Dat kan je dan het beste bespreken met de betreffende mod. Ik zou niet weten waar dit allemaal al eens besproken is, maar aanvankelijk mocht het niet en later weer wel, zoiets was het, geloof ik. En enkel op basis van een trailer mag het sowieso weer niet.

Maar back ontopic weer: ik zie er nog niet echt naar uit om deze film te zien, ben benieuwd of het er ooit van gaat komen.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27525 berichten
  • 4105 stemmen

Meneer Bungel schreef:

(quote)
Dan nog zou ik zeggen, als je maar zo'n klein stukje (van zo'n lange film) hebt gezien: stem dan niet.

Inderdaad, beste voorbeeld vind ik voor mezelf Irreversible. Eerste kwartier vind ik niet om aan te gluren en daarna verandert de film voor mij drastisch van kwaliteit. Eerste stuk van een film hoeft niet persé iets te zeggen.


avatar van Leo1954

Leo1954

  • 2073 berichten
  • 2565 stemmen

Dan nog zou ik zeggen, als je maar zo'n klein stukje (van zo'n lange film) hebt gezien: stem dan niet.

Dat maakt niets uit, een kwartiertje of tot de pauze. Of een uur in deze film,als je het afbreekt, is dat een afkeuring. Zelf heb ik het soms binnen vijf minuten al gezien, komt er vreselijke muziek. En och , wellicht heb je gelijk om dan niet te stemmen, maar is stemmen nu zo vreselijk belangrijk. En ik kan het nogmaals zeggen, vermoedelijk heb je na zo'n korte tijd je mening gevormd. En is de stem dus wel gerechtvaardigd.

Even buiten deze discussie, ik vond er ook hele stukken in zitten die ik slecht vond. Met het absolute dieptepunt die ( nog slecht gedaan ook) dinosauriërs. Zielig gewoon. Het is dat de poëtische vorm van het opgroeien van de jongetjes mij zo enorm aansprak. En mij greep op een een bijzondere manier. Dat ging diep en zal dat niet snel vergeten. Wellicht geef ik de film nog een extra sterretje


avatar van gmx

gmx

  • 1055 berichten
  • 779 stemmen

Moeilijk te beoordelen. De cinematografie is van ongekend niveau, veel shots zijn om door een ringetje te halen zo mooi. Echter betrapte ik mezelf er op dat de aftiteling verlossend aanvoelde. Als 100% overtuigd atheist gingen m'n nekharen namelijk meer dan eens overeind staan en kon ik inhoudelijk echt heel weinig met dit geheel. Totaal oninteressant, op het 'coming of age' gedeelte na, dat zat wel weer erg mooi in elkaar.

3 - 3.5 *


avatar van stinissen

stinissen (crew films & series)

  • 23633 berichten
  • 77205 stemmen

Wat een lange zit met wel mooie opnames maar totaal niet mijn smaak .De film had soms wat weg van de natuurserie life maar riep geen emotie bij me op , over de bombastiche soundtrack maar te zwijgen.


avatar van Raffael77

Raffael77

  • 1891 berichten
  • 0 stemmen

Draak van een film. De fantasie elementen zijn totaal misplaatst en als zeker als je het met eerst 10 minuten acteer werk moet doen en dan vervolgens wordt dood gegooid met natuurlijke verschijnselen en dan weer fantasie en dan weer terug en dan weer naar dino land en dan weer naar de aarde. Slaat nergens op. Ik houd wel van dit soort stijl maar dan moet alles kloppen maar dat was hier niet het geval. Het klopte allemaal niet en heb hem dus mooi niet uitgekeken.

Dikke plus voor de soundtrack maar dat was ook alles. Het begin waarin werd geacteerd door Pitt was vrij emotieloos en zonder visie.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Welke fantasie elementen? Waar heb je het over? En waarom moet alles kloppen? En wat klopte er dan niet?

Heb je er uberhaupt wel iets van begrepen?


avatar van Badalamenti

Badalamenti

  • 23135 berichten
  • 3583 stemmen

Misschien was het een andere film, ik gok op Twelve Monkeys.........

Brad Pitt, twijfel een beetje aan die dino


avatar van Spetie

Spetie

  • 38871 berichten
  • 8307 stemmen

Gisteravond de film nog eens herzien. De film beviel zowat nog beter dan de eerste keer. Ik twijfelde eerst nog over de plek in mijn top 10, maar na gisteravond ben ik er zeker van het wordt de 4e plek. Heerlijke film!


avatar van Yugnav

Yugnav

  • 309 berichten
  • 1088 stemmen

Zag er allemaal mooi uit, maar vond er echt helemaal niks aan. Normaal ben ik wel in voor aparte films, die eens iets anders proberen. Maar dit? Nee deze film sloeg de plank compleet mis. Vaak een aaneenschakeling van willekeurige beelden, die in mijn ogen geen doel dienden. Net 2* omdat het er dan wel vaak echt mooi uit zag. Maar met film had het weinig te maken...