C'era una Volta il West (1968)

Alternatieve titels: Once upon a Time in the West | Er Was Eens in het Verre Westen | Het Gebeurde in het Westen

Italië / Verenigde Staten / Spanje
Western
165 minuten / 175 minuten (Italiaanse gerestaureerde versie) / 145 minuten (bioscoopversie, VS)

geregisseerd door Sergio Leone
met Henry Fonda, Charles Bronson en Claudia Cardinale

Brett McBain is een welkomstfeest aan het organiseren voor Jill, de vrouw waarmee hij de vorige maand getrouwd is in New Orleans. Wanneer hij en zijn drie kinderen neergeschoten worden door 'desperados', erft Jill de grond van haar man. Er is echter een spoorwegbouwer die een spoorbaan aan het aanleggen is dwars door het land dat Jill geërfd heeft. Maar dan komt er uit een onverwachte hoek een redder in nood.

avatar van Q Jones
Vind ik niet hij moet ontastbaar zijn ja maar als je een close up krijgt en je staart enkel voor je uit zonder enige vorm van emotie of gezichtsuitdrukking vind ik dat niet goed. In Good, Bad en Ugly krijg je ook close ups maar neem bv Eastwood of Van Cleef die kunnen acteren zonder iets te zeggen je kan het aan hun gezicht aflezen. Bronson kan dat gewoon echt niet. Qua timming zit hij wel goed idd maar dat is ook iets wat je kan leren acteren met je gezicht acteren helaas niet.

even buiten topic maar nu we het over close ups hebben wat kan Dustin Hoffman dat ook geweldig in The Graduate

avatar van Brix
rep_robert schreef:
The man with the harmonica is ook stoerder dan stoer hoor. Charles Bronson

Vergeef me voor de beeldkwaliteit(kan geen betere vinden), maar dit filmpje is gewoon zo ongelooflijk stoer.

YouTube - man with harmonica

Looks like we're shy one horse...

You brought two too many!

En daarbij dat zwaar (mechanisch) aangedikte (en onrealistische)geluid van de revolvers, en de klap waarmee de laatste bandiet de bodem raakt.
Prima vondsten, die het dramatische effect verhogen.

Enkele van de vele details die deze film bijzonder maken.

rep_robert schreef:
Ben je echt zo'n leek in zoeken dan?

avatar van m1chel
Iedereen kan zeggen wat hij zeggen wil, dit is gewoon de beste western ooit gemaakt.

People scare more easy when there dying,

Geweldig.

avatar van erik neuteboom
Er zijn van die films die boven zichzelf uitstijgen vanwege enkele legendarische momenten en schier onovertroffen film muziek waardoor je de, in mijn ogen, wat langdradige momenten graag ontkent of verdringt. Dit is zo'n film waarbij ik elk moment van de dag de melancholieke, zeer intense klanken bij die galg en de indringende mondharmonica door Charles 'Mr. Cool' Bronson kan horen en waarbij ik zonder enige moeite die legendarische momenten voor me haal, kippenvel! En die scene met signora CC en die afgeritste halskraag van haar jurk behoort tot de meest sensuele ooit gefilmd, wat een supervrouw!

chevy93 schreef:
Ben je echt zo'n leek in zoeken dan?

Had even snel gezocht Kon zo snel even geen betere vinden.

YouTube - Once Upon a Time in The West - Opening sequence

Bij YouTube intypen: once upon a time in the west opening scene

Dat is toch niet zo moeilijk?

avatar van rep_robert
Ja, maar bedoelde alleen de man met de harmonica, dit is bijna de hele opening.

Overigens vind ik deze opening samen met die van Inglourious Basterds zo'n beetje de beste opening die ik ooit heb gezien, dat dan weer wel

avatar van chevy93
Gewoon even begint vanaf... zeggen. Is een stuk prettiger.

Zelfs beter dan die van Halloween (welke toch echt in je top 10 staat)?

avatar van rep_robert
Hmmm die is ook behoorlijk geniaal inderdaad, was me even ontsprongen

Berichten verplaatst naar Film > Algemeen > IMDb

MoFeDu schreef:
Denk ook niet echt dat hij hem opeens beter vindt als hij hem binnenkort opnieuw kijkt, duidelijke argumenten inderdaad.

Bij mij stond ie na 1 kijkbeurt op 3 a 3,5.
Na 2 kijkbeurten op 4,5.
En na een 3de op 5,0

En nu heb ik er nog een paar bovenop gedaan, en moet echt wel bekennen dat deze film gewoon perfect in mekaar zit. De ontdekking van het jaar voor mij.
(En zijn broer vind ik niet echt inferieur. 'Niet zo goed' als deze is al een betere verwoording)

rep_robert schreef:
Hele gedoe bij die brug?

Het hele gedoe bij die brug maakt hem meer een oorlogsfilm.

Een scene die beter de waanzin van oorlog kon weergeven dan de meeste oorlogsfilms in hun geheel.

chevy93 schreef:
Nah, het einddeuntje is veel te geniaal.

YouTube - Once Upon a Time in the West (1968) (Ending)
(vanaf 3:00)

Dat einddeuntje is het 'Cheyenne'-deuntje.
En aangezien Cheyenne het einde van de film niet haalt is het nogal ongepast om dat op het einde te gebruiken.

Overgens vind ik de tekst ONCE UPON A TIME IN THE WEST veel te vroeg komen. Laat de kijkers nog een anderhalve minuut genieten zoals in de Italiaanse versie

avatar van Robbie_Helmond
Dit is gewoon een van de beste films die ooit is gemaakt! Alles klopt, de cast, de muziek de film locaties en natuurlijk de regie van Leone. Heb deze film denk ik al 20 x gezien maar verveeld nog steeds niet!

Geweldige film. Geweldige muziek en zeker voor die tijd geweldig camera shots. Alleen al het begin van de film op het station. Nog nimmer een film gezien met een zo sterk begin. De beelden, de muziek. Voor mij na al die jaren nog steeds nummer 1

avatar van AGE-411
En niet te vergeten de acteerprestaties!

Éen blik van Claudia Cardinale bevat al meer emotie dan de hele film titanic.

avatar van rep_robert
Gisteren deze film maar weer eens gezien n.a.v. Once Upon A Time in America.
Wat een poëzie is het eerste uur van deze film zeg. De openingsscene, daarna de scene bij McBain, gevolgd door de aankomst van Jill en de tussenstop waar ze 'the harmonica' tegenkomt.

Stuk voor stuk geniale scenes op een rij die volgespekt zitten met weergaloze muziek, spanning in de dialogen en stoere momenten+ one-liners.

Het is zelfs zo prachtig dat ik het eerste uur mijn chips niet aangebroken heb, puur omdat dat gekraakt het prachtige geluid van de film zou gaan storen.

En Claudia Cardinale..... zoals AGE-411 al zegt... Al vind ik Titanic ook een bijzonder memorabele film. Maar die blik in haar ogen...

avatar van Metalfist
AGE-411 schreef:

Éen blik van Claudia Cardinale bevat al meer emotie dan de hele film titanic.

Voor het eerst in 4 jaar een nieuwe nummer 1 in mijn top 10

avatar van Ramon K
Heerlijke Eurotrash!

Reinbo
Met een wel heel riant budget voor Eurotrash, nog even en je schaart Ben Hur ook onder Eurotrash. En Fonda is natuurlijk ook en echte europeaan....

avatar van Ramon K
Doe even serieus anders......

Maar klopt: eurotrash met een riant budget en een geweldige regisseur aan het roer!

avatar van chevy93
Hij mag alleen maar serieus doen, anders moet hij weer weg.

Vraagje: Wat houdt Eurotrash precies in?

avatar van mikey
Postmoderne avantgardisme voor/over decadente verveelde mensen. Het heeft niets met deze film te maken..
Alleen al vanwege het feit dat het postmodernisme betreft (veel later dan de 60's). Maar aan de andere kant is het ook weer heel postmodern om deze film juist daarom als eurotrash aan te stippen.

avatar van Erwinner
Die mensen houden o.a van verveelde films tot vervelens toe?

avatar van rep_robert
Wat een vocabulair hier weer bij de mensen zeg. Is dit de MovieMeter pagina voor de intellectuelen?

avatar van van duijn
Niet mijn western maar wat een ongelooflijk mooie soundtrack. Ik krijg gewoon tranen in mijn ogen...

avatar van planet_of_death
Hier nog iemand. Verschrikkelijk mooi.

avatar van Q Jones
Dat deuntje uit die harmonica van Bronson is ook geweldig