Tropic Thunder (2008)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Komedie / Actie
107 minuten / 121 minuten (unrated director's cut)

geregisseerd door Ben Stiller
met Ben Stiller, Jack Black en Robert Downey Jr.

Door een serie van uitzonderlijke voorvallen wordt een groep acteurs die een oorlogsfilm aan het opnemen zijn, gedwongen om hun rollen in het echte leven over te nemen. Dit, omdat ze in contact komen met een plaatselijke drugsbende op de locatie waar de film wordt opgenomen.

avatar van Crook
Oh man wat is die Ben Stiller toch om te kotsen he. Als ik alleen die kop van hem al zie moet ik ff wat terug naar binnen slikken. Als ik vooraf had geweten dat die kop van hem zoveel te zien zou zijn dan had ik na 5 min de tv van m'n maat al naar buiten geschopt.

avatar van Timothyvdmeer
Crook schreef:

??? en daarom geef je de film 0.5 sterren?

avatar van Pazmaster
Grappige comedy met heel wat bekende koppen. Er zitten wel aardig wat geinige dingen in maar echt hilarisch wordt het helaas nergens. Niet echt brullen dus maar wel af en toe een glimlach. Goede rol van Downey jr die echt overtuigend een neger neerzet. De rest doet het ook wel leuk. Grappig verhaal ook. Leuk om een keer gezien te hebben. 3 sterren

avatar van Richard_Voorhees
Een ietwat tegenvallende komedie. Ik had eigenlijk wel wat meer verwacht met zo'n cast.

avatar van T-man
Ik vond het een erg leuke film. Robert Downey jr., goed bezig, Tom Cruise, geniale bijrol. Geef deze film 3,5* omdat Ben Stiller meedoet. Zonder hem was het voor mij zeker een 4* film geweest.
Man, man, die Stiller kan echt niet leuk zijn.

avatar van John Milton
vreemd dat deze onder 3 sterren heeft. Ik haat Ben Stiller redelijk hartstochtelijk maar Tropic Thunder is hilarisch, mede door de leuke filmverwijzingen en de geweldige rollen van Robert Downey Jr. en Tom Cruise

avatar van ILDIB
John Milton schreef:

Helemaal mee eens, zelfs over stiller..

Heb hem al een stuk of 20 keer gezien en wat een topper! RBD is gewoon super & Jack Black blijft geniaal. Daarom dus een dikke 5!

avatar van tommykonijn
Ben Stiller: love him or hate him. Bij mij wisselt het weleens per film. In de ene vind ik hem grappig, maar ik ben ook geen groot fan van zijn humor en balanceert vaak net op het randje van irritatie. Desondanks heeft hij toch een aantal leuke komedies op zijn naam staan en staat hij vaak garant voor absurditeit. Zo ook Tropic Thunder.

De film begint met die fake trailers, waarbij ik meteen in een deuk lag. Geweldige en originele opzet. Zodra er wordt overgeschakeld naar de daadwerkelijke opname van Tropic Thunder beland je van het ene op het andere moment in een compleet andere setting. Toegegeven, de explosies en al het geweld ziet er nog verdomd goed uit ook. Dat was wel iets waar ik van stond te kijken. Visueel heb ik niets te klagen over de film.

Uiteindelijk blijkt het hier om een Hollywood parodie te gaan die best goed slaagt. Ben Stiller is op dreef, evenals Robert Downey Jr. Jack Black speelde eens een keer een iets minder geslaagde rol. En dat terwijl hij de acteur van het stel is waar ik het meest een zwak voor heb. Desalniettemin kwam hij toch af en toe grappig uit de hoek. Maar degene die dat het meeste deed, was voor mij Tom Cruise. Alleen al als hij in beeld kwam moest ik lachen. Overigens herkende ik hem helemaal niet. 't Is dat er tijdens de film geroepen werd dat dat 'die ene van Mission: Impossible is', anders had ik het er waarschijnlijk niet uitgehaald. Sublieme rol van hem. Het leukste aan de film is dat deze zich helemaal niet serieus neemt. Daarnaast gaat men wat subtieler te werk dan in die '... Movie' reeks van het welbekende duo Friedberg/Seltzer. Dit heeft dan ook een veel aangenamer effect.

Toch lijkt het een beetje in te kakken van het moment dat Stiller ontvoerd wordt en gedwongen wordt Simpe Jack na te spelen. Op dat moment had ik even geen idee waar de film naartoe wilde en of het nou een goede of slechte film was. Gelukkig herpakt deze zich weer bij de reddingspoging. De film gaat bij vlagen compleet over-the-top. Het is ook niet zozeer dat ik vaak heb moeten lachen om een bepaalde gebeurtenis, eerder telkens wanneer ik me realiseerde waar ik naar zat te kijken. De krankzinnigheid in deze film gaat ver, soms heel ver. Maar dat doet Hollywood vaak genoeg zelf ook, terwijl die films zich wel serieus nemen. Geweldig moment is trouwens die knipoog naar het cliché 'ik blijf, want hier hoor ik thuis' einde op die brug.

Een aangename en bij vlagen grappige film. Deze kent ook zo zijn iets mindere momenten. Het geheel bleef wel vermakelijk, maar af en toe vond ik het iets minder leuk allemaal. Al met al viel het absoluut niet tegen. Ik ben nu toch wel benieuwd geworden naar die Walter Mitty film van Stiller.

avatar van Left4Dead
Twee/drie jaar terug gezien vandaag de her. Nee deze film slaagt er voor mij niet in om mij de lach aan te smeren. Ook al was ik in een behoorlijke melige stemming, de film werkt gewoon niet op mijn lachspier. Dus na twee kijkbeurten staat de teller nog steeds op 2**. Twee keer ..... nooit weer!

jeanleeke
k vond hem goed.....k geef hem een 4...:)

avatar van cloffie
Ook ik ben niet zo'n Ben Stiller fan, maar de rest van de cast maakt dat allemaal goed. De film een dikke voldoende vanwege een leuk verhaal voor haar genre. Eigenlik wilde ik een 3,5 geven, maar Jack Black en ook Robert Downey Jr geniale vertolking maakt er een 4,0 van.

avatar van MovieMind
Visueel zag het er niet eens slecht uit, en ik kwam zowaar wat grappige momenten tegen.
Desondanks kon de film me over het geheel niet bekoren.
Een redelijke score, maar wel een film die ikzelf niet nog eens ga kijken.

Een film met enkele hilarische momenten. Vooral het 'ombouwen' van enkele acteurs is erg goed (Tom Cruise en Downeyjr). Zelfs Ben Stiller heb ik wel eens slechter gezien. Het verhaal is wel leuk, maar er had misschien nog wel meer ingezeten. De rol van Jack Black is echt slecht. Dat heeft zeker een halve punt gescheelt in mijn beoordeling.

avatar van notsub
Ik vond het erg slecht en kon mijn aandacht er nauwelijks bij houden. De humor werkte totaal niet en de stupide verhaallijnen en personages boeiden me ook niet. Via vele omwegen komt er dan een finale, die me dan nog iets deed. Het zag er zeker niet slecht uit, maar qua inhoud en humor is het veel te mager.

avatar van PEN15
Heb deze dankzij de referenties aan platoon al een tijdje willen zien, maar ook al net als Other Guys voor het einde afgezet. Ik had hier gewoon geen zin meer in.
Het enige leuke moment vind ik wanneer Patrick Pothuizen op die landmijn stapt. Wat Stiller vervolgens doet is vééél te geforceerd. Het is net alsof iedereen met name Jack Black schijnt te denken, alles wat ik doe is toch wel leuk! Het is wellicht komedie=moderne humor.

avatar van Ste*
Best leuk, die fake-trailers in het begin. Ik hou wel van dat soort zelfbewustzijn. Het gaf in ieder geval hoop voor de rest van de film. Helaas was die niet best.

Een hele hoop drukte en ongein die op de kijker afgevuurd wordt, maar op een of andere manier beklijft het allemaal niet. Het is behoorlijk veel miss en nauwelijks hit. Het hele concept wordt ook hoe langer hoe vervelender, en de personages zijn na een klein uur al niet meer te harden. Ik heb Jack Black vrij hoog zitten, maar zijn rol is supervervelend, en Robert Downey Jr.als neger slaat echt nergens op (hoewel niet heel slecht gedaan). Ben Stiller zelf is noch ergerlijk noch memorabel. Het stuk rond Matthew McConaughey en de tv-bazen was trouwens ook uiterst vervelend.

De acteurs hebben vast veel plezier gehad, maar voor mij was het drie keer niks.

Goed, had ik ook wel moeten verwachten uit de koker van Ben Stiller, maar ergens had ik nog gehoopt dat dit iets zou zijn zoals 'This is the End' ofzo, die ik wel vond werken.

Heel magere 2*

avatar van Cinemaniak
Ste* schreef:

Goed, had ik ook wel moeten verwachten uit de koker van Ben Stiller,

Even een klein beetje support voor de 'producer' Ben Stiller. De man heeft echt wel meer in petto dan het over the top comedy-genre. Met zijn productie van The Secret Life of Walter Mitty laat hij dit ook weer zien.

Ik zie zijn toekomstige werk dan ook nog graag tegemoet en ik weet zeker dat er nog veel potentieel zit in zijn rol als producer. Al blijft een groot deel van het publiek zijn films onderwaarderen vanwege het 'you hate him or love him'-stempel van Ben. Dit komt de beoordeling van zijn nieuwere producties niet ten goede.

Producties als deze mag hij overigens ook nog lang blijven maken

avatar van Pim1993
De uitstekende cast heeft deze uiterst matige komedie gered. Robert Downey Jr. speelde echt een fantastische rol. De special effects waren goed, de setting was fantastisch maar over het algemeen schoot de humor zwaar tekort.

avatar van DrChesterStock
Niet briljant, maar goed te pruimen. Leuke grappen, dialogen en verwijzingen naar andere films (en naar de broertjes Johnny en Luther Htoo). Beetje te lang wellicht.

Qua Hollywood-parodie is het redelijk. "Man, I don't drop character 'till I done the DVD commentary." "Land of Silk and Money with Gong Li. Second Globe, third Oscar. I prepped for that one by working in a Beijing textile factory for eight months." Toch had er wel meer uit gehaald kunnen worden. Het niveau van The Player haalt het bepaald niet. (Maar ja, wat wel.)

Ben Stiller doet niet zo veel bijzonders hier, maar Robert Downey Jr. schittert. Jack Black heeft helaas weinig leuke tekst.

En Tom Cruise was de slagroom op de taart. "I will massacre you! I will you fuck up!!"

"This is foeweeming dragon!" "Listen Flaming Dragon, f*ckface.......why dont you take a big step back and lettarally F*CK YOUR OWN FACE!!!"

De film an sich vind ik qua verhaal niet al te sterk maar de scene waarop Les Grossman (Tom Cruise) losgaat tegen die kidnapper is voor mij nog steeds 1 van de grootste lachkicks uit mijn (rijke)filmkijkhistorie....
Door deze bijrol ben ik Tom Cruise eigenlijk meer gaan waarderen. Ik vond het eerst een arrogant dwergje. Downey Jr en Jack Black zetten ook geniale bijrollen neer. Maar het verhaal doet de cast gewoon de das om.
Les Grossman verdient op z'n minst een cameo of een eigen (short)film....

avatar van Kondoro0614
Tropic Thunder

Nee, dit vond ik het net niet. Tropic Thunder had leuke stukken in zich, vooral als ze gedropt worden. Maar ik vond het maar een bij elkaar gekwakt geheel. Het begin vond ik al wat te overdreven. Sommigen weten dat ik een slap-stick komedie verslaafd persoon ben. Ik lig al in een deuk als iemand op zijn mond gaat als die over een hekje probeert te springen. Toch, kon deze film me niet vast grijpen. Uiteraard vond ik veel stukken leuk maar de film in het algemeen was wat matigjes. Jack Black, leuk dacht ik. En wat vond ik hem ook weer geniaal. Echt, Jack Black sowieso 1 van mijn favoriete komedie acteurs. Wat Robert Downey Jr. hier te zoeken had vond ik dan wel jammer. Het verhaal vond ik matig het concept was leuk. De effecten waren goed.

avatar van Black Math
Eerder gezien, maar toen kon ik er veel minder mee. Maar toch op de herzieningslijst gezet na een redelijk geslaagde kijkbeurt van Zoolander, en niet onterecht dus.

Allereerst paar erg leuke reclames en trailers om met de belangrijkste personages in aanraking te komen. Het vervolg is veel parodie, maar gelukkig niet alleen Vietnamfilm parodie, maar ook het filmwereldje zelf dat op de hak genomen wordt.

Een paar leuke en aparte rollen met als uitschieters Robert Downey Jr. die een method actor speelt die een zwarte soldaat speelt, en Tom Cruise als snoeiharde kale producer. Ik ken meerdere mensen die geen film van Cruise meer kunnen zien sinds hij op een bank heeft staan hupsen, ik kan ze deze film van harte aanbevelen als tegengif. Maar ook leuke rollen voor Stiller, Black als drugsverslaafde, en Jackson als rapper die ook eens gaat acteren.

Downey Jr. draagt wel het meeste van de film, met een paar erg leuke en gevatte dialogen met leuzen als "What do you mean, you people?" en "Never go full retard!" Sowieso veel lol onderling, de rest van de humor komt gelukkig niet zozeer van over the top parodiëren (leuk in de openingsscène, maar als een film het van dit soort humor de hele speellengte door moet hebben, wordt het snel wat minder), maar vooral van diverse grote misverstanden, en dat werkt best aardig.

Fijne herziening dus, zeker 3,5* waard.

avatar van jippie2010
Stiller is niet mijn favoriet, en Black is dat zeker niet.
Film is lekker over the top, al wordt het soms ook te flauw.
Middelmatig. *2,5

avatar van IH88
“Man, I don't drop character 'till I done the DVD commentary.”

Tropic Thunder is zo'n film die je opzet op een regenachtige zondagmiddag en die geen moment verveeld. Het is allemaal niet heel erg hoogstaand maar er zitten zoveel geslaagde grappen in dat je niet anders kan doen dan met een grote glimlach naar alle onzin kijken. Het eerste gedeelte met de trailers zet al gelijk de toon en dat niveau behoudt Tropic Thunder lange tijd.

Ik moet wel zeggen dat het eerste gedeelte het sterkst is en dat de film in het middengedeelte wat langdradig wordt. Vanaf het moment eigenlijk dat Ben Stiller de groep verlaat en in zijn eentje de jungle in trekt begint de film zich wat te herhalen en dat de film twee uur duurt laat zich hier voelen. Maar het is wel actierijk en de acteurs zijn geweldig. Robert Downey Jr. steelt natuurlijk de show als method actor Kirk Lazarus maar ook Ben Stiller gaat er vol voor en in dit soort rollen excelleert hij. Het hele pandagedoe en "I'm Jack" showtje had van mij niet gehoeven maar voor de rest doet hij het niet slecht. Tom Cruise is ook weergaloos als grofgebekte Les Grossman en alle andere acteurs doen leuk mee maar staan in de schaduw van Downey Jr., Stiller en Cruise. Jack Black is eigenlijk de enige die een beetje uit de toon valt en zichzelf iets te vaak overschreeuwt. De hele film in een film benadering werkt uitstekend en het wordt op een gegeven moment allemaal aardig meta. En gelukkig zorgt het einde ervoor dat de film niet als een nachtkaars uitgaat. En het dansje van Cruise is er één om niet snel te vergeten. Net zoals alle sterke momenten uit Tropic Thunder.

avatar van Antonev
Redelijk flauw allemaal en doorpekt met onderbroeken-lol. De film heeft zo nu en dan zijn momentjes en er viel zo nu en dan best wel wat te lachen. Maar toch moet je aan het eind concluderen dat het nergens de middelmaat ontstijgt (hoewel het ook nergens écht helemaal door de bodem zakt). Het is gewoon een typische Stiller film, hate it or love it.

avatar van Rvdz
Mede door zwaargewichten in de cast als Robert Downey Jr. en Tom Cruise is deze film naar mijn mening echt vele malen beter dan de gemiddelde Amerikaanse comedy. Dat de film toch af en toe in valkuilen van dat genre valt – ongrappige bijpersonages (kuch, Jack Black, kuch), te lang uitgesponnen running gags etc – is jammer, maar dat mag de pret niet drukken, want als Tropic Thunder grappig is, is ‘ie ook echt heel erg grappig. Dat het script ook nog eens verrassend goed in elkaar zit is een mooie bijkomstigheid. Vooral de climax, waarin alle lijntjes prachtig samenkomen, is heel erg sterk.

avatar van mrklm
Drie totaal verschillende filmsterren zijn op locatie in Vietnam voor de opnames van een blockbuster waarvan producer Less Grosmann [Tom Cruise] zeer hoge verwachtingen heeft. Wanneer regisseur Damien Cockburn [Steve Coogan] meldt dat de acteurs totaal niet uit de verf komen, eist Grosmann dat Damien er alles aan doet om de film zo realistisch mogelijk te maken. Damien besluit de directe omgeving te voorzien van boobytraps en verborgen camera’s en verwacht dat de acteurs als team op pad gaan in de hoop dat hij op die manier realistische vertolkingen kan krijgen. Wanneer hij meteen daarna in stukken uiteen spat door op een mijn te stappen, weten de acteurs niet zeker meer of dit onderdeel uitmaakt van de show, of dat ze werkelijk in gevaar zijn.

Tugg Speedman [Ben Stiller], een actieheld à la Sylvester Stallone die een come-back probeert te maken na het geflopte ‘Simple Jack’, waarin hij op tenenkrommende wijze de rol speelt van een achterlijke jongen, neemt de leiding op zich van het team dat verder onder anderen bestaat uit Kirk Lazarus [Robert Downey Jr], een Australische method-acteur die niet alleen zijn huid heeft laten bewerken om de rol te kunnen van een Afrikaans-Amerikaanse soldaat, maar die zijn karakter pas loslaat nadat hij het DVD-commentaar heeft ingesproken, en Jeff Portnoy {Jack Black], die grote successen heeft geboekt met vulgaire komedies, waaronder een film over een familie à la “The Klumps” met winderigheidsproblemen. Wanneer Tugg gevangen wordt genomen door een groep die zichzelf “Flaming Dragon” noemt, denkt hij nog steeds dat het allemaal hoort bij de film. Pas wanneer ze hem herkennen als ‘Simple Jack’ (de enige film die ze daar op videoband kunnen zien) en Tugg gedwongen wordt de hele film na te spelen, dringt het tot hem door dat hij zich niet langer meer op een filmset bevindt. Maar die realisatie heeft een onverwacht psychologisch effet. Ondertussen proberen Lazarus, Portnoy en co-acteur Alpa Chino [Brendan T. Jackson], een hiphopper die grof geld verdient met ‘Booty Sweat’, hem te bevrijden.

“Tropic Thunder” begint met een eigen preview, waarin je een commercial ziet voor Booty Sweat, evenals hilarische trailers voor Jack Scorcher VI, Satan’s Alley en The Fatties. Het zet de toon voor deze vlijmscherpe satire waarin met name Ben Stiller en Robert Downey Jr (die een Oscarnominatie kreeg voor zijn rol) zichzelf op sublieme wijze op de hak nemen. Hoogtepunten zijn de scène waarin Speedman in zijn ééntje de vijand bestormt, waarbij hij alle filmclichés de revue laat passeren en ook de fragmenten uit “Simple Jack” (waarvan een volledige trailer bestaat) zijn briljant. Downey heeft de beste one-liners en de film zit ook vol gigantische (bewust over-the-top) explosies. De eerbiedige parodie op de beroemdste scène uit “Platoon” is ook voortreffelijk gedaan in deze bijzonder geestige, maar vooral zeer treffende en geslaagde persiflage op Hollywood door enkele van Hollywoods grootste sterren van hun generatie. Maar het is Tom Cruise die hier de show steelt als de bijzonder agressieve en doortastende producer wiens bijdrage tijdens de eindcredits de moeite waard is om volledig te bekijken.

Hele grappige en vermakelijke film!

avatar van Decec
Een matige actie/komedie film...
Saai verhaal...
Flauw acteerwerk...
Lijkt wel echt horror, bloederige...
Bekende acteur Ben Stiller (en zelf regisseur) speelt redelijk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Komedie is mijn ding niet...
Niet te moeite waard...