Tropic Thunder (2008)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Komedie / Actie
107 minuten / 121 minuten (unrated director's cut)

geregisseerd door Ben Stiller
met Ben Stiller, Jack Black en Robert Downey Jr.

Door een serie van uitzonderlijke voorvallen wordt een groep acteurs die een oorlogsfilm aan het opnemen zijn, gedwongen om hun rollen in het echte leven over te nemen. Dit, omdat ze in contact komen met een plaatselijke drugsbende op de locatie waar de film wordt opgenomen.

avatar van DragQueen
Heerlijke komedie, met hilarische rollen van Stiller, Black en Downey Jr. ook het rolletje van Cruise was grappig. het verhaal is ook leuk bedacht, en er zitten een paar leuke vindingen in de film. zoals de trailers bijvoorbeeld. verder zijn de effecten ook vrij goed. hier mag wel een vervolg van komen. wel met dezelfde cast natuurlijk. 4 sterren.

avatar van Miekeey
Heerlijk dit, heb me kostelijk vermaakt.
Jammer dat deze film zo'n laag gemiddelde heeft.
Veel mensen nemen het veel te serieus dat heb ik al wel weer gezien.

Het verhaal is leuk de special effect mogen er ook zijn en de typetjes van Robert Downey jr. en Tom Cruise zijn geweldig en grappig.

avatar van Paalhaas
Les Grossman

"...I am talking scorched earth, motherf**ker! I will massacre you! I WILL F**K YOU UP!!!!"
*Hangs up phone*
"Could you find out who that was?"

avatar van Bla
Bla
Wat kan Tom Cruise goed dansen!

avatar van Tup&Joep
Op het aardige begin met de trailers en het einde was er niet zo veel lol aan te beleven.

avatar van Courtes
Verbaasd over de lage score hier..
Sommige dialogen en scenes waren gewoon echt grappig.
Maar leuke scenes en minder leuke scenes wisselden mekaar inderdaad wel in snel tempo af

+1 voor tom cruise ook

avatar van ILDIB
Gewoon een leuke film, helaas wel met stiller. Die weet toch keer op keer een film te verzieken..
JE BENT NIET GRAPPIG!!!! Gevolg goede en slechte scenes door elkaar maar toch een prettig geheel. Beter dan bv de expendables..

En cruise is weer te pruimen want speelt weer eens niet een stoere knappe held met dito trekjes. Jammer dat ie dat zelf anders ziet vaak.

avatar van Dennissssss
Ik ben nog nooit zo blij geweest dat een film afgelopen was! Wat een dodelijke saaie film is dit zeg! Niet 1x gelachen, zelfs geen glimlach op mijn gezicht gehad! In het begin bij vlagen smerig, verder overdreven, niet leuk, slechte special effects, wat een slechte film!

Een 1 voor Robert Downey Jr.

voor mij een hele goede geslaagde comedy! gewoon lekker verstand op 0 en lekker lachen.... Robert Downey junior in een meesterlijke rol.... voor mij 5 sterren omdat ik de gemiddelde waardering ook echt te laag vind mbt tot deze film...

avatar van El ralpho
Tropic blunder?

Afgelopen zaterdag op Veronica tijdens de mei maand filmmaand uitgezonden, en naar aanleiding daarvan besloot ik gisteren deze film ook maar eens te gaan bekijken. Niet op de bewuste zaterdag omdat er dan andere zaken van belang zijn zoals in de kroeg hangen, en ik nooit zin heb in om de 5 minuten van die reclame's die mij willen vertellen hoe ik het beste mijn was wit kan wassen..

Tropic Thunder vangt magistraal aan met wat fake trailers die de personages van de film introduceren. De film begint ook met een heerlijke openingsscène die je verlekkerd uit laat kijken naar de resterende speelduur. Helaas gebeurt dan in mijn ogen het onverwachte; de film kakt volledig in. Misschien is dit niet mijn humor, staan bepaalde acteurs mij niet aan of is de hele setting mijn ding niet. Het zou allemaal kunnen, zeker toen in de film de naam Tropic blunder voorbijkwam en ik me bedacht dat ik die beter bij de film vond passen

Overdrijven is echter ook een vak want zo dramatisch slecht is de film nu ook weer niet. De film bevat een aantal hilarische scene's en wist ook een aantal keren een brede grimas op mijn gezicht te toveren. Echter werd het aantal lachsalvo's beperkt gehouden doordat vele grappen ook pijnlijk onleuk waren en er soms te lang op een grap voortgeborduurd werd.
Daar komt bij dat ik met name Jack Black een vreselijk vervelend mannetje vind, omdat het figuur absoluut niet kan acteren. Overacteren is ook een vak en daar weet de heer Black met name in deze film meer dan genoeg van. Met name de rollen van Stiller, en Downey zijn wel vermakkelijk maar er had veel meer in kunnen zitten in plaats van bij Stiller Continue terug blijven vallen op Simple Jack. bij het begin misschien nog wel leuk maar daarna echt niet meer. De film is er ook een van het kaliber die zegt: kom we stoppen een 10 jarig kind in de film en laten hem zogenaamd grappig doen waardoor het publiek ongetwijfeld in een scheur ligt! Het zou ongetwijfeld kunnen werken hoor..maar niet bij mij!

Misschien gewoon helemaal mijn humor niet, maar in mijn ogen kroop de speelduur echt voorbij. Op alle fronten ''redelijk'' te noemen en nergens echt slecht maar de hoge beoordelingen snap ik verder niet. Nog wel extra kudo's voor de leuke rol van Cruise in Fatsuit, maar die heeft ook wel genoeg krediet gekregen.

avatar van Le Professionnel
Tom Cruise prachtig.

avatar van pomelo7
Ondanks mijn favoriete acteurs en de mooie beelden vind ik er toch te weinig humor in zitten. De rol van Tom Cruise is geniaal.

Dat kleine joch met die enorme bazooka brengt de film nét op 3 sterren.

Meneer Bungel
(Spoiler niet overgenomen, lijkt me niet echt nodig, toch?)

Jordy schreef:
...de I Am Sam imitatie van Stiller...
Op Imdb staan ook een paar andere films genoemd; Rain Man, Forrest Gump en Radio. Ik mis in het rijtje Of Mice and Men, die qua setting en periode veel dichter bij Simple Jack komt:

Simple Jack en Lennie Small.

avatar van lars-pixar
‘Als je een casting heb met Jack Black en Ben Stiller en Robert Downey Jr en Jeff Kahhn betekend dat niet dat de film een topper zal worden, maar wel dat de film veel kijkers trekt’

Buiten deze goeie casting is het verhaal best vermakelijk. Bij het begin is het verhaal nog best goed maar later wordt het iets minder maar net niet aan de saaie kant gelukkig kan de cast de film nog redden daarom is het aan het eind nog veel belovend. De casting is gewoon grandioos, en het acteer werk is voldoende en kon de film nog recht houden zoals ik net al zij, Ben Stiller en Black Jack en Robert Downey Jr zijn gewoon geweldig en daarnaast de rest ook vooral viel Brandon Soo Hoo erg op in zijn rol als baas van de stam en hij zat er helemaal in en dan moet je nog goed opletten en dan kan je ontdekken dat Tom Cruise ook nog in de film speelt al had ik de aftiteling niet gelezen had ik dat dus nooit geweten. De film was ook erg spectaculair en heeft het publiek volgens mij best vermaakt. En zo ook mij. 3,0*

avatar van ibendb
Zéér leuke film. Heb mij krom gelachen tijdens die trailers in het begin!
Jack Black vond ik leuk en Robert Downey Jr. was ook goen, maar Ben Stiller vond ik een beetje irritant. 3.5*

avatar van candymancandyman
Niet mijn humor. Heb hem 10 minuten voor tijd afgezet. Saaie bucht. Humor/komedies moeten er zijn om te gieren en niet om te klieren.

Vraag me af of sommige mensen ook de boodschap hebben begrepen..1 van de trailers (die met Ben Stiller, tenminste zo heb ik het ontvangen) ging natuurlijk over het uitmelken van films in Hollywood.. Who let the fridge open? hehe, geweldige film als je het mij vraagt!

3x bekeken en vind het nog altijd leuk.

Bang, Bang, Bang. Super knallerrr...

Het leuke aan Tropic Thunder is dat geen onderwerp heilig is, dat heeft geniale en vrlijke scènes tot gevolg. Het gevaar daarvan is dat het allemaal wat overtrokken wordt (dat maakt de film tegelijk hypocriet en dapper). Daarnaast kent de film een aantal leemtes waarin vrijwel niets gebeurt. Stiller en Downey stelen overduidelijk de show; daardoor valt extra op dat Jack Black enkel plomp kan zijn.

Niet helemaal geslaagde oorlogskomedie. Het leukst zijn eigenlijk de "trailers" aan het begin en de verwijzingen naar andere films en acteurs. Verder niks bijzonders, maar dat komt allicht omdat dit niet mijn soort humor is.

avatar van brabusRUS
Ik ben benieuwd waarom deze film hier zo slecht scoort i.v.m. IMDb. Iemand?

avatar van jacobine_rodijk
Meningen verschillen.

Reinbo
Zag gisteren weer een stuk. Blijft een hilarische film. Jammer dat het deel met dat jongetje wat kinderschtig is, hadden ze het wat scherper gehouden, had er meer in gezeten. Downey jr blijft briljant.

avatar van Cinemaniak
brabusRUS schreef:
Ik ben benieuwd waarom deze film hier zo slecht scoort i.v.m. IMDb. Iemand?

Geen flauw idee, ik vond hem gister weer net zo geniaal als anders. Normaal gesproken houden wij Nederlanders ook wel van satire. Al vind ik het verschil met IMDB ook weer nog niet zo groot. Er zijn daar dus ook veel Amerikanen met gebrek aan zelfspot

avatar van Mosman
Een soort New Kids van Amerika...Ontzettend fout, en daarom ook wel weer grappig. Eigenlijk wel de hele film lang vermaakt, los van het eerste kwartier, dus niet meteen uitzetten Zeker de moeite waard. Cast is geweldig.

avatar van mr_erp
Eerste 10 minuten begonnen al waardeloos. Eerst twijfel je of je wel de goede versie hebt gedownload door die waardeloze 'trailers'. Daarna blijkt deze onzin werkelijk tot de film te horen.
Na deze trailers kwam er weer een vijftal waardeloze minuten van de film. Vervolgens volgde eindelijk de al lang verwachte twist en werd het allemaal ietsje aangenamer om naar te kijken.
De film duurt echter vreselijk lang en de meeste dialogen zijn ook alles behalve grappig. Zo nu en dan toch wel een klein beetje moeten lachen (mede door het overacting) maar al met al valt deze komedie echt zwaar tegen. De makers denken volgens mij zelf nogal grappig uit de hoek te komen maar dit valt voor de kijker echt vies tegen. Dit en de eindeloze dialogen maken deze film tot een mislukking.

avatar van john mcclane 2
een van de grappigste film van de afgelopen jaren.
humor en actie van constante kwaliteit.maar vooral het eerste half uur
ongelofelijk grappig.
heb hem nu 4 keer gezien en bij de trailers in het het begin kom ik niet meer bij.

avatar van hendrikjanjansen
R. Downey Jr. zorgt er met zijn geweldige spel persoonlijk voor dat ik hem een halve ster meer heb gegeven. Die was echt grappig.

De rest is een simpel, standaard, doch vermakelijk verhaaltje wat me best heeft kunnen boeien, maar wat verder niet veel voor stelt.

Geweldige komedie, wel een van de beste. Vooral dat moment dat ze in de jungle zitten is erg grappig. Weer geweldig gespeeld door Ben Stiller