• 157.991 films
  • 9.623 series
  • 28.722 seizoenen
  • 607.185 acteurs
  • 352.879 gebruikers
  • 8.840.488 stemmen
Avatar
 
banner banner

Morte a Venezia (1971)

Drama | 130 minuten
3,51 412 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 130 minuten

Alternatieve titels: Death in Venice / Dood in Venetië

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: Luchino Visconti

Met onder meer: Dirk Bogarde, Björn Andrésen en Mark Burns

IMDb beoordeling: 7,4 (22.422)

Gesproken taal: Frans, Engels, Italiaans, Pools, Duits en Russisch

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Morte a Venezia

"The celebrated story of a man obsessed with ideal beauty."

Een bejaarde componist ontdekt tijdens zijn vakantie in een jonge Poolse toerist de schoonheid, die hij in kunst en leven vergeefs heeft nagestreefd. De alleen op een afstand gadegeslagen jongen wordt hem tot een obsessie, waardoor hij ondanks de wetenschap van een dreigende pestepidemie in Venetië blijft.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Gustav von Aschenbach

Hotel Manager

Tadzio's Governess

Aschenbach's Wife

Esmeralda, Brothel Prostitute

Tadzio's Mother

Travel Agent

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van blurp194

blurp194

  • 4108 berichten
  • 3339 stemmen

Een beroemde klassieker.

Maar ik kan het er niet mee worden. Voor het begrip van de vertelling is het wellicht noodzakelijk dat je inderdaad net als de hoofdpersoon Tadzio als de ultieme schoonheid ziet, maar ik zie er vooral een vervelende en over het paard getilde puber in. De schoonheid van de jeugd komt met de treurnis van de cognitieve ledigheid, zoiets. Zonder daar verder een waardeoordeel over te hebben, maakt het de film toch tot een wat lange zit, en overkomt het me op te merken dat de cinematografie weliswaar hier en daar echt prachtig is, maar de editing met de spreekwoordelijke hakbijl lijkt te zijn gedaan.

Evenzo is het met de muziek. Soms mooi, maar vaak ook te ver over de rand van ergerlijk slecht, en dan niet op een manier dat ik daar iets van een bedoeling in herken - of tenminste niet een die bijdraagt aan mijn waardering van de film als geheel.

Als tweede deel van de Duitse trilogie van Visconti nogal een bars contrast met het eerste deel. Dat was toch van een heel andere orde.


avatar van ThomasVV

ThomasVV

  • 1081 berichten
  • 473 stemmen

blurp194 schreef:

Voor het begrip van de vertelling is het wellicht noodzakelijk dat je inderdaad net als de hoofdpersoon Tadzio als de ultieme schoonheid ziet, maar ik zie er vooral een vervelende en over het paard getilde puber in...

Het gaat niet over de schoonheid van Tadzio, blurp194, maar over het verzengende en obsessieve schoonheidsideaal van Gustav, dat hij projecteert op Tadzio, en dat door het Adagietto van Gustav (!) Mahler op een sublieme manier wordt verklankt!


avatar van blurp194

blurp194

  • 4108 berichten
  • 3339 stemmen

ThomasVV schreef:

dat hij projecteert op Tadzio

Dat zeg ik toch ook? en ja, Mahler is mooi, maar de film stoort er een beetje bij.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21105 berichten
  • 4280 stemmen

blurp194 Dat zeg je juist niet, Wat je zegt is

Voor het begrip van de vertelling is het wellicht noodzakelijk dat je inderdaad net als de hoofdpersoon Tadzio als de ultieme schoonheid ziet

Terwijl me dat juist een enorme handicap lijkt om deze film goed te vinden om dat je dan juist voorbij gaat aan de obsessie.

Daarna betoog je dat je het juist een minder goede film vind omdat je die schoonheid wel kunt relativeren. Dat is een wat rare redenatie wat mij betreft.


avatar van blurp194

blurp194

  • 4108 berichten
  • 3339 stemmen

Zo wordt het wel een erg filosofische discussie - zie je de obsessie beter als je 'm deelt of juist niet?

Maar dat even daargelaten, als de basis van de film niet voor je werkt, dan lijkt het me nogal vanzelfsprekend dat dat invloed heeft op het totaal van de film. Los van waarom het precies is dat het niet werkt.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21105 berichten
  • 4280 stemmen

Maar het is niet de basis van de film. Dat is de kern van de discussie. Het is niet meer dan de uitingsvorm van de obsessie.


avatar van blurp194

blurp194

  • 4108 berichten
  • 3339 stemmen

oh nou snap ik pas wat jullie bedoelen.

Hmm, ja, ik zie het punt. Ik ga er eens rustig over mijmeren.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 7034 berichten
  • 4185 stemmen

Niet onverdeeld gelukkig bij deze wellicht Italiaanse klassieker naar het boek van Thomas Mann. Grootste pluspunt van Visconti is toch dat het boek redelijk trouw wordt gebleven, behoudens dan het beroep van het hoofdpersonage. Geen idee waarom dat anders is gebracht.

Cinematografisch een sterke film, maar ik vond het bijkomend een vrij lange zit. Erg traag in opbouw waarvoor je toch de tijd moet nemen om alles rustig op te nemen. Interessant is wel het grote contrast tussen Tadzio en Gustav. Beiden met een andere kijk op de wereld en zich bevindend in een andere levensfase. Daarnaast ook het contrast tussen het mooie statige Venetië en de nakende pandemie van verderf. Zo omvat de film (en het boek) toch de nodige symboliek.

Maar echt raken deed het me allemaal niet of toch te weinig. Ligt niet zozeer aan Visconti zelf dan aan het verhaal.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 7034 berichten
  • 4185 stemmen

Film Pegasus schreef:

Venetië zien en sterven. Het moet niet altijd Rome zijn.

Deze houdt al bijna 4 jaar stand, maar volgens mij is het Napels, niet Rome Dit naar de beroemde uitdrukking van Goethe.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30206 berichten
  • 5129 stemmen

Fisico schreef:

(quote)

Deze houdt al bijna 4 jaar stand, maar volgens mij is het Napels, niet Rome Dit naar de beroemde uitdrukking van Goethe.

Het was idd een knipoog naar die uitdrukking, maar met een dichterlijke vrijheid aangepast naar het Venetië uit de film.