Teenage Mutant Ninja Turtles III (1993)

Verenigde Staten / Hongkong
Actie / Familie

geregisseerd door Stuart Gillard
met Elias Koteas, Paige Turco en Stuart Wilson

April wil van haar vakantie genieten maar gaat eerst nog even met cadeaus langs bij Splinter, de rat, en de vier schildpadden. Tussen haar cadeaus zit ook een scepter met een eigenaardige inscriptie. Als ze deze voorleest verdwijnt ze naar het Japan anno 1303 en verschijnt er een prins uit die tijd in haar plaats bij de Turtles. Aan de Teenage Mutant Ninja Turtles de taak om April terug te halen en tegelijkertijd de prins naar zijn eigen tijd te sturen.

avatar van bioscoopzaal
Tja wat kan ik zeggen. Deel een was stiekem nog wel leuk, deel twee was stiekem nog een guilty pleasure (met dank aan Vanilla Ice en de Ninja Rap), maar deeltje drie heeft helaas helemaal niks meer te bieden. Zelfs de verbluffend goed gemaakte Turtles-pakken van Henson's Creature Shop werden geschrapt ten voordele van (ongetwijfeld goedkopere) afdankertjes met schokkerige mond-en-oog effecten.

Blijven over: eindeloze opeenstapelingen van pseudo-hippe kreten, suffe vechtscènes, tenenkrommende moraaltjes en een slap verhaaltje waarbij April alweeeer in de problemen komt. Ik verwachtte natuurlijk geen grote kunst, maar de rek is er, nu wel heel erg uit. Benieuwd wat John Woo ervan zal bakken met de aangekondigde cgi-Turtles-film. Dit onding was in elk geval "tragically uncool dude!"

1 ster.

avatar van Metalfist
Ancient Japan, 1393. Without a map. Without a clue. Without a pizza

Ik was vroeger echt verzot op de Turtles en heb dan ook de films een aantal keer gezien maar volgens mij was dit toch altijd mijn favoriet. Gisteren dan toch nog eens opgezet en me toch weer goed geamuseerd.

Het valt ten eerste al op hoeveel filmverwijzingen dit derde deel bevat. James Dean, Raphael die even Terminator nadoet, een korte verwijzing naar de westerns van Clint Eastwood, ... Had het niet verwacht om dit in een Turtles film terug te vinden. Het verhaal zelf over het tijdreizen is ook leuk, al zitten er wel een aantal onlogische zaken in maar ik had eerlijk gezegd ook niets anders verwacht.

Met personages is het ook wel dik in orde (de terugkeer van Casey!) maar ook de Turtles zelf en Splinter zien er goed uit. Verder wordt het feodale Japan ook nog mooi weergegeven en zijn de gevechten ook nog leuk om te zien. Met de humor zit het in dit derde ook wel goed, vooral weer door de leuke filmverwijzingen (It's Star Trek Time!)

De Turtles is pure nostalgie maar zelfs zonder dit kun je hier best nog goed van genieten. Het is dan ook onterecht dat de film hier zo'n lage score krijgt toebedeeld. Binnenkort toch nog eens achter de twee eerdere delen gaan.

avatar van rep_robert
Na deel 1 en 2 wachtte alleen deel 3 nog!!
De film is kwalitatief minder dan de 1e twee, al kon ik er nog wel redelijk naar kijken.
Het idee voor het plot is leuk en veelbelovend. Al is het wat mij betreft wat minder uitgewerkt. Totaal ongeloofwaardig dat al die Japanners perfect Engels kunnen. Volgens mij praten ze beter Engels dan de gemiddelde Japanner tegenwoordig haha.
Ze hadden er naar mijn mening meer grappen uit kunnen halen als ze gewoon Japans praatten.

De Turtles zelf kwamen ook iets minder over bij mij. Heel veel licht, waardoor ze wat nepper overkwamen. Die sproeten of wat het ook was zag er ook minder uit.

Wel zit er iets meer humor in dit deel. Soms slaat het dood, soms is het gewoon leuk en zelfs hilarisch. " Look, It's Don King" whaha.

Dit is duidelijk het minste deel van de originele triologie. Al kon ik er vanwege jeugdsentiment nog wel redelijk naar kijken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Beter dan z'n voorganger. Voor velen een slechte versie wat ik wel kan begrijpen. Dit staat volgens mij het verste van het originele verhaal. Maar het avontuur naar Japan is tenminste origineel. Ok, de film is evengoed niet sterk uitgewerkt en een topper zal het nooit worden. Maar ik heb er nog wel van genoten en als tiener/familiefilm is dit nog best wel goed.

avatar van Lennert
Lang niet zo rampzalig als ik had verwacht. Het grootste probleem zit hem in het feit dat de kostuums van de Turtles en Splinter een stuk minder mooi en gedetailleerd waren omdat Jim Henson's Workshop er hier niets mee te maken had. Maakt dat de film echt veel erger? Niet veel.

Persoonlijk ben ik meer een fan van de groene helden in de grote stad, maar de situaties in een feodaal Japan werkten veel beter dan ik had verwacht. Wederom de typische Turtles humor met verwijzingen naar pop-culture (Clint Eastwood, Kurt Russel etc.), een paar gevechten (iets minder gechoreografeerd dan de voorgaande delen) en voornamelijk een hoop lichte lol. En ja, voor mij werkt het.

Toegegeven, Casey Jones had een ondankbare rol en het script was heel slecht, maar al met al heb ik me erg goed vermaakt.

avatar van tommykonijn
Vandaag nog eens herbekeken, puur wegens jeugdsentiment. De Turtles zijn echt mijn vroegere helden. Compleet gefascineerd door geweest (vooral door de 2003 serie). Later ook (gedeeltelijk) de oudere serie en de films gekeken. Ook dit deel heb ik ontzettend vaak gekeken, wegens de actiescenes. Ik meende me te herinneren dat hier de meeste actie in zat. En volgens mij klopt dat ook wel. De kostuums zijn wel stukken minder als de voorgangers, maar het stoorde me ook niet echt (waarschijnlijk omdat ik het vroeger ook zo gewend was). Ik geef toe, de film is eigenlijk best slecht. Dat komt gewoon doordat het geheel een beetje stroef uitziet en enkele dingen een beetje vreemd zijn. De grappen zijn kinderachtig, maar er zit ook vaker een knipoog naar het grote publiek:

Metalfist schreef:

Gewoon doordat ik deze film zó vaak vroeger met ontzettend veel plezier heb gekeken verhoog ik hem naar 3 sterren, en eigenlijk vind ik het vreemd dat ik hem daar niet al op heb staan. Het is absoluut geen hoogvlieger, en het ziet er nogal amateuristisch uit. Maar desondanks blijft dit, net als de andere films voor mij toch altijd iets speciaals.

avatar van Decec
Een matige Actie/Avontuurfilm...
Grappig verhaal...
Grappig acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Geschikt voor de jeugdfilm...

avatar van RuudC
Had erger verwacht. Ik vind vooral Shredder een gemis. De Turtles kunnen moeilijk zonder hun aartsvijand, want in een zeventiende eeuws Japan komen de groene helden weinig tot hun recht. Ondanks hun inwisselbaarheid, is de film redelijk. Het is alsof je helden in de verkeerde film rondlopen. De humor is duidelijk achteruit gegaan, terwijl de actie heel behoorlijk is. Dit derde deel voelt teveel aan als een losse, wat zinloze aflevering. Gewoon even een los uitstapje. Er zitten wel weer een aantal leuke momenten in, evenals een zooi irritante, kinderlijke figuren. Natuurlijk is het een kinderfilm en je kroost zal er absoluut van genieten. Toen ik acht jaar was, vond ik dit soort dingen automatisch briljant. Het is nu nog maar weinig memorabel, maar niet zo erg als het gemiddelde doet vermoeden.

avatar van Ajax&Litmanen1
Heel beperkt allemaal. Net zo beroerd als Turtles 2 zeg maar. Op zich wel goed dat ze na 2 films met Shredder als vijand eens voor wat anders kozen, maar het oude Japan past niet bij deze schildpadden. De Turtles sfeer is volledig afwezig, maar toch is het af en toe nog wel vermakelijk door de dialogen van de 4 Turtles. Maar dit is natuurlijk wel een beperkte filmreeks geworden. De Turtles verdienen beter.

avatar van namingway24
De eerste twee Turtles-films beschouw ik nog steeds als twee van de beste comic-verfilmingen ooit.

Ik geef toe, deel twee gleed na het vrij serieuze eerste deel al vrij snel af naar slapstick-achtige scènes en flauwe humor, maar er was nog steeds een goede balans. Maar ja, tegen deze tijd waren de Turtles vooral gericht op de iets jongere onder ons, waar ik met mijn tien jaar prima tussen hoorde. Helaas heb ik de film toen nooit echt goed gezien en nu pas echt een goede kijkbeurt gegeven, en pakt mijn mening niet al te positief uit. Helaas is deze derde Turtles-film vaak te flauw dan goed is, vooral door de eindeloze barrage aan oneliners. En da's toch jammer, want het gegeven van de film had kunnen werken als het net iets serieuzer was neergezet.

De Turtles zien er nog steeds best goed uit; de Jim Henson Shop was weg, maar de pakken waren hoewel een beetje te veel bedekt met stippen nog steeds erg goed. Helaas wordt het wel wat minder als ze hun bek open trekken, want dan bewegen hun lippen en ogen wat al te raar. Maar goed, niet zo slecht als wordt beweerd. En toegegeven, tijdens de actiescènes zag het er allemaal erg vloeiend uit met de iets meer gestroomlijnde pakken. Over Splinter kunnen we beter heel erg kort zijn; die zag er belachelijk uit, en zagen we bijna niet verder dan zijn middel. Ook die stem was te ridicuul voor woorden; sensei straalde nou niet bepaald gezag uit...

Qua acteren leek het ook wel erg veel op een kinderfilm; Paige Turco kreeg als April ook wel erg pijnlijke teksten, dus helemaal haar schuld was het niet. De rest van de cast was ook niet al te best; de slechteriken kwamen ook niet bepaald dreigend over, en Norinaga en Walker liepen alleen maar te bekvechten; de Three Stooges-opmerking was in dit geval een erg ironische. Wel stoer dat Elias Koteas terugkeert als Casey Jones, maar hij krijgt weinig te doen in een vrij beperkte, ondankbare rol. Maar alsnog leuk dat hij er bij was.

Het verhaal is erg dun, maar alsnog over-gecompliceerd; op het laatst krijgen we zelfs een heuse Pirates of the Carribean-achtige twist om de oren die wel achterwege gelaten had kunnen worden, en op het laatst krijgen we nog een complicatie om de film wat moraal over familie mee te geven, iets wat erg vreemd af stak bij de vaak bijna beschamende slapstick. Oké het is een kinderfilm, maar de eerste twee hadden een goede balans tussen humor en volwassen momenten.

Nogmaals: was het iets serieuzer gepresenteerd met iets minder overbodige humor en wat betere bad guys, dan was het wat interessanter geweest. Want de actiescènes waren ook zo slecht nog niet, met wat aardige capriolen van de mannen in de schildpad-pakken. Ook proberen alle Turtles elkaar de loef af te steken wat betreft grappig zijn, iets wat ze beter hadden kunnen overlaten aan Michelangelo, die toch weer de leukste Turtle was; zelfs Raphael die normaal gesproken mijn favoriet is, was zijn persoonlijkheid een beetje kwijt.

Oef, ik ben nu misschien iets te kritisch op deze film, maar als levenslange fan van de Teenage Mutant Ninja Turtles mag ik best wat kritisch zijn. Ik geef deze film als fan een krappe voldoende, hoewel ik beter verwacht van een film in deze omvangrijke franchise.

Maar zo rampzalig slecht als wordt beweerd was het echt niet...

avatar van rcuppen79
Derde en laatste deel van de Teenage Mutant Ninja Turtles-reeks. Na het teleurstellende doch succesvolle tweede deel, ging dit deel een volledig andere koers op. Geen Shredder meer en ook de invloeden van de oude tekenfilmserie alsmede de strips zijn hier ver te zoeken.

Het verhaal is eenvoudig en de karakters zijn vrij eendimensionaal. Gelukkig kun je altijd wel op Stuart Wilson vertrouwen om een goede schurkenrol neer te zetten. Ook de actie komt redelijk uit de verf. De decors en kostuums zien er fraai uit en het camerawerk is prima in orde. De poppen zijn ditmaal niet van de hand van Jim Henson’s Creature Shop, maar van All Effects Company en helaas zien deze er een stuk minder fraai uit.

Dit derde deel is een verbetering ten opzichte van deel 2, maar het niveau van deel 1 wordt nergens behaald.

avatar van thoyouknow1980
Wat mij betreft zeker niet zo goed als het fantastische deel 2,maar toch vermakelijk