• 8.349.450 stemmen

Teenage Mutant Ninja Turtles III (1993)

Actie / Familie | 96 minuten

Genre: Actie / Familie

Oorsprong: Verenigde Staten / Hongkong

Geregisseerd door: Stuart Gillard

Met onder meer: Elias Koteas, Paige Turco en Stuart Wilson

Releasedatum: 15 juli 1993

Plot Teenage Mutant Ninja Turtles III

"The Turtles Are Back....In Time."

April wil van haar vakantie genieten maar gaat eerst nog even met cadeaus langs bij Splinter, de rat, en de vier schildpadden. Tussen haar cadeaus zit ook een scepter met een eigenaardige inscriptie. Als ze deze voorleest verdwijnt ze naar het Japan anno 1303 en verschijnt er een prins uit die tijd in haar plaats bij de Turtles. Aan de Teenage Mutant Ninja Turtles de taak om April terug te halen en tegelijkertijd de prins naar zijn eigen tijd te sturen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Heel beperkt allemaal. Net zo beroerd als Turtles 2 zeg maar. Op zich wel goed dat ze na 2 films met Shredder als vijand eens voor wat anders kozen, maar het oude Japan past niet bij deze schildpadden. De Turtles sfeer is volledig afwezig, maar toch is het af en toe nog wel vermakelijk door de dialogen van de 4 Turtles. Maar dit is natuurlijk wel een beperkte filmreeks geworden. De Turtles verdienen beter.

avatar van namingway24

namingway24

De eerste twee Turtles-films beschouw ik nog steeds als twee van de beste comic-verfilmingen ooit.

Ik geef toe, deel twee gleed na het vrij serieuze eerste deel al vrij snel af naar slapstick-achtige scènes en flauwe humor, maar er was nog steeds een goede balans. Maar ja, tegen deze tijd waren de Turtles vooral gericht op de iets jongere onder ons, waar ik met mijn tien jaar prima tussen hoorde. Helaas heb ik de film toen nooit echt goed gezien en nu pas echt een goede kijkbeurt gegeven, en pakt mijn mening niet al te positief uit. Helaas is deze derde Turtles-film vaak te flauw dan goed is, vooral door de eindeloze barrage aan oneliners. En da's toch jammer, want het gegeven van de film had kunnen werken als het net iets serieuzer was neergezet.

De Turtles zien er nog steeds best goed uit; de Jim Henson Shop was weg, maar de pakken waren hoewel een beetje te veel bedekt met stippen nog steeds erg goed. Helaas wordt het wel wat minder als ze hun bek open trekken, want dan bewegen hun lippen en ogen wat al te raar. Maar goed, niet zo slecht als wordt beweerd. En toegegeven, tijdens de actiescènes zag het er allemaal erg vloeiend uit met de iets meer gestroomlijnde pakken. Over Splinter kunnen we beter heel erg kort zijn; die zag er belachelijk uit, en zagen we bijna niet verder dan zijn middel. Ook die stem was te ridicuul voor woorden; sensei straalde nou niet bepaald gezag uit...

Qua acteren leek het ook wel erg veel op een kinderfilm; Paige Turco kreeg als April ook wel erg pijnlijke teksten, dus helemaal haar schuld was het niet. De rest van de cast was ook niet al te best; de slechteriken kwamen ook niet bepaald dreigend over, en Norinaga en Walker liepen alleen maar te bekvechten; de Three Stooges-opmerking was in dit geval een erg ironische. Wel stoer dat Elias Koteas terugkeert als Casey Jones, maar hij krijgt weinig te doen in een vrij beperkte, ondankbare rol. Maar alsnog leuk dat hij er bij was.

Het verhaal is erg dun, maar alsnog over-gecompliceerd; op het laatst krijgen we zelfs een heuse Pirates of the Carribean-achtige twist om de oren die wel achterwege gelaten had kunnen worden, en op het laatst krijgen we nog een complicatie om de film wat moraal over familie mee te geven, iets wat erg vreemd af stak bij de vaak bijna beschamende slapstick. Oké het is een kinderfilm, maar de eerste twee hadden een goede balans tussen humor en volwassen momenten.

Nogmaals: was het iets serieuzer gepresenteerd met iets minder overbodige humor en wat betere bad guys, dan was het wat interessanter geweest. Want de actiescènes waren ook zo slecht nog niet, met wat aardige capriolen van de mannen in de schildpad-pakken. Ook proberen alle Turtles elkaar de loef af te steken wat betreft grappig zijn, iets wat ze beter hadden kunnen overlaten aan Michelangelo, die toch weer de leukste Turtle was; zelfs Raphael die normaal gesproken mijn favoriet is, was zijn persoonlijkheid een beetje kwijt.

Oef, ik ben nu misschien iets te kritisch op deze film, maar als levenslange fan van de Teenage Mutant Ninja Turtles mag ik best wat kritisch zijn. Ik geef deze film als fan een krappe voldoende, hoewel ik beter verwacht van een film in deze omvangrijke franchise.

Maar zo rampzalig slecht als wordt beweerd was het echt niet...

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Derde en laatste deel van de Teenage Mutant Ninja Turtles-reeks. Na het teleurstellende doch succesvolle tweede deel, ging dit deel een volledig andere koers op. Geen Shredder meer en ook de invloeden van de oude tekenfilmserie alsmede de strips zijn hier ver te zoeken.

Het verhaal is eenvoudig en de karakters zijn vrij eendimensionaal. Gelukkig kun je altijd wel op Stuart Wilson vertrouwen om een goede schurkenrol neer te zetten. Ook de actie komt redelijk uit de verf. De decors en kostuums zien er fraai uit en het camerawerk is prima in orde. De poppen zijn ditmaal niet van de hand van Jim Henson’s Creature Shop, maar van All Effects Company en helaas zien deze er een stuk minder fraai uit.

Dit derde deel is een verbetering ten opzichte van deel 2, maar het niveau van deel 1 wordt nergens behaald.

avatar van PEN15

PEN15

vlak voor een reis naar Japan had ik Turtles 3 willen herzien en vooral ook omdat ik hem dan kon vergelijken met de voorgaande delen die ik ook onlangs had gezien.

Dat is weer een verkeerde keus gebleken. In 1993 nam de bekendheid van de turtles steeds verder af, dus dan verwacht je automatisch dat ze nog één keer het publiek proberen te overdonderen met een nieuwe film. Ik had toen en nog steeds het idee dat de scenarioschrijvers geen ene mallemoer van de turtles afwisten en kom nou weer niet bij me aan dat dat peter laird en co alles weer heeft zitten tegenwerken. Met het gemis van alle bekende turtlevijanden mistte ik zelfs die onbekende en oninteressante Tatsu uit de vorige delen...

De film faalt gewoon op alle fronten, als turtlesfilm, als cowboysamoeraipiratenfilm en als tijdreisfilm, want af en toe vergeet je gewoon dat het ook nog iets met tijdreizen te doen had. De pakken van de turtles waren al niet geweldig, maar was het ook nog nodig om er een log samoeraikostuum overheen te trekken?? Het was misschien als grap bedoeld. Wat ook een ergernis is was dat constante flauwvallen als iets te veel voor je wordt. En wat helemaal de vinger op de zere plek drukt is die bijdehandte stem van Corey Feldman voor Donatello. Ze moeten wel erg trots geweest zijn dat ze hem hadden kunnen contracteren, want de turtle met de paarse bandana en bo krijgt wel waanzinnig veel tekst mee. Ancient Japan, kameraad...alsof ze een reden zochten om de Turtles naar Japan te krijgen, maar geen mogelijkheid zagen om een omgeving na te bootsen die ook echt dat land representeert, dus daarom maar een generiek stuk woud met watervallen. Toch tegen alle verwachting in nog een verhoging van 0,5* naar 1*.

avatar van keimpeS

keimpeS

Gewoon leuk, stukje uit mijn jeugd, pure nostalgie. Ik was destijds ook een trouwe kijker van de jaren 80 animatieserie van the teenage mutant ninja turtles!

avatar van Phantasm

Phantasm

Net zo leuk als zijn voorganger, kijkt lekker weg.

avatar van thoyouknow1980

thoyouknow1980

Wat mij betreft zeker niet zo goed als het fantastische deel 2,maar toch vermakelijk

Verschrikkelijke film. Destijds was ik jaloers op klasgenoten die heen gingen, zelf kwam het er nooit van. Terwijl ik fan was van de eerste 2 films (waarvan alleen de eerste nog goed overeind blijft). Wat mij echter niet aanstond was het gebrek aan Shredder en de time travel. Toen ik wat jaren later de film zag was dat inderdaad een van de problemen die ik er mee heb, maar dat was lang niet het ergste.

Allereerst hoe de hele film er uit ziet. De turtles zien er absoluut niet uit (ik neem aan geen Henson design ditmaal). En hun voice acting is super belabberd. Splinter blijft als een puppet achter een venstertje zitten, en hij ziet er ook niet uit. De vechtscenes waren nooit geweldig in de films, voor zover dat kon met deze pakken, maar TMNT 3 heeft ze uberhaubt nauwelijks. De bad guys? Wie waren het ook alweer?

TMNT 2 was al veel minder dan de eerste, als kind zag ik de verschillen niet zo maar hij was minder duister en ze vochten minder met wapens. Het was allemaal kindvriendelijker en mede daardoor een pak slechter dan zijn voorganger. Deze 3e film is ronduit belachelijk. De costumes, lip sync, voice acting, bad guys, one liners het is alsof het een soort direct to video sequel is. Toch zit het budget tussen de eerste 2 films in, dat hebben ze dan goed weten te verkwanselen.

We hebben een tijdje geleden de trilogie teruggekeken, als soort nostalgie kick, en we kwamen hier nauwelijks doorheen. We zaten bij iedere scene meer te facepalmen van 'kijk hoe slecht dit er uit ziet en hoe suf die grap was'. Bij TMNT 2 en zelfs 1 zaten we ook wel af en toe zo, maar konden we nog wel lachen om bepaalde scenes. Deel 3 is in geen enkel opzicht leuk. De animatie en de 2 recente bioscoopfilms zijn ook beter.