Teenage Mutant Ninja Turtles (1990)

Alternatieve titel: Teenage Mutant Ninja Turtles: The Movie

Verenigde Staten / Hongkong
Fantasy / Actie

geregisseerd door Steve Barron
met Judith Hoag, Elias Koteas en Raymond Serra

Vier gemuteerde schildpadden hebben van een rat die Ninja-technieken beheerst de Oosterse kunst geleerd. Ze leven in de riolen van de stad. De eerste mens die ze te zien krijgt is de verslaggeefster April. De schildpadden sluiten vriendschap met haar en helpen een handje in de strijd tegen een golf van misdaad in de stad, waar de organisatie Foot achter steekt.

avatar van Zandadder
Als kind was ik wel fan van The Turtles de tekenfilmserie.

Op Youtube kwam ik ineens bij deze film terecht, en heb hem helemaal gezien.

Leuke sympathieke film met een fijn 80's sfeertje.

De Turtles hebben hun eigen karakter. Rafael avontuurlijk, Leonardo beetje afzijdig, en de Paarse en Oranje Turtles zijn twee handen op een buik met hun grappen, dansjes en eeuwige fascinatie voor pizza's en snacks.
Zo herinnerde ik me het ook van de tekenfilm.

April in het riool tegen Splinter: "AAAAHH It Talks! AAHHH It knows my name!!

Dat soort dingetjes.

avatar van TheLionKingFan
Geweldige film De sets en de pakken zijn mooi, de grappen zijn leuk en de actiescenes ook erg goed gedaan. Ze hebben de overige karakters zoals April en Casey zo leuk neergezet dat ze op den duur net zo interessant werden als de vechtende schildpadden. 3,5* voor de eerste helft, 4.0* voor de laatste.

3,8.

ipman-99
"We were awesome. Yes, Dudes and Dudettes, major-league butt-kicking is back in town." ... " !!!

Fantastische Nostalgie !!! Jeugdsentiment en nostalgie ..., het zijn maar enkele woorden voor deze geweldige film(s) en uiteraard de animatiefilms. Coole figuren ..., zo kan je de turtles best omschrijven.
Zalige dialogen en humor afwisselend met heerlijke actie scènes.
De 4 turtles geven vonken en vuur en spatten regelrecht van het scherm.
Figuren zoals Splinter en The Shredder hoef ik zeker en vast niet meer voor te stellen !

''I always liked: ''Cowabunga!''

Deze film is alles 90s. Games, skateboarden en vechtende schildpadden was alles wat er toen nodig was. Teenage Mutant Ninja Turtles is hier een goed voorbeeld van.

De tekenfilm-schildpadden zijn terug; en anders! De prachtige kostuums en animatronics zijn gemaakt door Jim Henson; beter bekend van the Muppets.

Ik als grote TMNT fan heb me hier erg mee vermaakt. De karakters zijn mooi weergegeven, en de stemmen passen precies. Met als hoogtepunten Robbie Rist als Michelangelo en Kevin Clash als Meester Splinter.

De liedjes zijn ook leuk; lekker fout en jaren 90. ''T-U-R-T-L-E Power'' door Partners in Kryme is erg leuk!

Het verhaal zelf is simpel; het origin-verhaal van de Turtles met een ''diefstal'' verhaaltje erbij. Toch is het erg leuk uitgewerkt.

Dus deze duistere versie van de Teenage Mutant Ninja Turtles is fantastisch en de beste strip-verfilming die ik noch toe heb gezien. Het einde is misschien anti-climax, maar toch is dit een film die ik elke dag wil herkijken. 5*

Oef.

Was vroeger wel fan van de Ninja Turtles. Geinig tekenfilmpje met grappige bad guys en dik aangezette humor. Vond deze film vroeger ook gewoon érg leuk, maar na 5 minuten was het eigenlijk al duidelik dat daar niks meer van overbleef.

Het meest verrassende is nog de inmenging van Golden Harvest. Nooit geweten dat die ook buiten HK geld uitgegevn hebben. Daarmee is al het leuke nieuws zo'n beetje gepasseerd. Wat er zich verder voor de camera afspeelt is niet om aan te zien.

Niet heel verrassend met Barron in de stoel, een echte non-regisseur die ook hier helemaal niks laat zien. De regie is mateloos slecht, de pakken zijn dom, de humor onuitstaanbaar. Die pakken zitten de actiescenes trouwens ook erg dik in de weg, de martial arts is om te huilen.

Je kan dat met jeugdsentiment aan komen dralen, maar dat maakt de film geen sikkepit beter. Het is een énorm onding. Was eigenlijk van plan om te volgende delen ook nog te zien ter voorbereiding van de remake, maar daar ga ik nog even over nadenken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik was als kind een groot fan van de tekenfilmserie van de Turtles in de jaren 80. Dat was zeker 1 van mijn favoriete jeugdseries. Opvallend dat ik geloof ik nooit de 3 Turtles films uit die tijd heb bekeken. Maar gelukkig kan dat altijd nog eens gebeuren. Deel 1 heb ik nu ieder geval bekeken en dat ging eigenlijk best met plezier. Ik heb geen jeugdsentiment bij deze film, maar wel bij de Turtles franchise. Dus het was altijd een film met veel herkenning uit de tekenfilms, omdat een hoop vrij letterlijk overgenomen is. Opvallend genoeg zien de 4 Turtles en Splinter er nog vrij overtuigend uit. Ik was bang dat ik heel duidelijk mannen in pakken zag, maar dat viel reuze mee. Gelukkig zit de bekende Turtles humor ook in deze film. Ook 20 jaar na het kijken van de tekenfilm herken je nog alles en iedereen. Michelangelo en Rafael zijn de grappenmakers, Leonardo en Donatello zijn wat serieuzer en Splinter is de alwijze raadgever. Zeker de eerste 3 kwartier vond ik erg vermakelijk. Daarna werd de film langzaamaan wel wat minder, al vond ik Shredder wel weer een leuke vijand.

Leuk vermaak. De Turtles blijven cool.

avatar van John Milton
Deze nog in de bios gezien destijds, met 'vriendjes'. Ik gok dat dat een verjaardagsfeestje is geweest. Waar veel films hun sentiment en dus een groot deel van hun waardering kunnen behouden bij het ouder en zuurder worden van de kijker (ik), vrees ik dat er van die 2,5* weinig overblijft als ik hem nu weer ga kijken...

avatar van rcuppen79
Als kind/jonge tiener was ik destijds groot fan van de strip "Teenage Mutant Ninja Turtles", alsmede de gelijknamige tv-serie (al stond die hier bekend als Teenage Mutant Hero Turtles).

Daar zowel de serie als de strip razend populair was, kon een verfilming natuurlijk niet uitblijven. Ondanks het succesvolle basismateriaal werd deze film onafhankelijk van enig grote filmstudio geschoten, met een betrekkelijk laag budget (rond de 13 miljoen dollar). De film volgt met name de verhaallijn van de oude stripboeken en niet van de tekenfilmserie. Net als in de strips is de toon erg donker.

Vroeger vond ik deze film erg vet, maar ook een meer recente kijkbeurt is me goed bevallen. Ondanks het lage budget ziet de film er goed uit. De special effects kwamen voor rekening van de beroemde poppen-studio Jim Henson’s Creature Shop, die natuurlijk wederom puik werk afleverde met het ontwerp van de Turtles en Splinter de rat. Het verhaal wordt lekker vlot verteld en ook de menselijke acteurs zijn behoorlijk amusant. Al met al een prima verfilming!

avatar van LPereboom
Een film die ik in mijn jeugd zoveel gezien heb, vroeger vond ik deze film zo leuk en wijs gemaakt... Nu vandaag nog eens bekeken en ik moet zeggen ik blij het amusant vinden, vlot verhaal, grappig alleen dacht ik dat de actie wat cooler was vroeger haha, maar het blijft 1 van men favoriete jeugdfilms

avatar van PEN15
Fijn dat mijn gehele bericht wordt aangehaald. Een korte reactie zonder of gedeeltelijk citeren had volstaan. Ter bevordering van het leesgemak bij deze film, zie mijn oorspronkelijk comentaar één blok hieronder.

PEN15 schreef:
Ouch. Shell Shocked.

Ik had deze nog nooit gezien en de teleurstelling overheerst. Het is duidelijk een adaptatie van de tekenfilm en niet van de brute comic. Ik mis bebop en rocksteady, dat waren de bekendste aartsrivalen van de 'padden. Geen krang, en de robot waar hij inzat, baxter stockman, rat king, geen technodrome of een dimension x, allemaal zaken die ik graag gezien had in een live action turtles film..misschien dat je dan denkt, maar ja dat overschrijdt het budget door met al die kostuums en effecten te komen. Maar waarom in vredesnaam een weinig geziene bad guy als Tatsu? (of misschien wel nooit gezien, ik ken dit karakter wel uit de video games van die tijd) En hoezo kiezen ze ervoor om casey jones een soort hoofdrolspeler te maken die je de ganse tijd ziet zonder masker en zijn boemerang-ijshockeystickwapens? De animatronics van Splinter waren meer dan goed, maar sinds wanneer was hij oorspronkelijk een rat? Dat kan ik me niet herinneren!!! Ik ga dan maar door naar deel II, want daar had je tenminste nog Tokka and Razhar. Ik sta tevens perplex van die dikke 120 miljoen winst in 1990, so hey, Cowabunga...

Deze film is overduidelijk een combinatie van de strips en de tekenfilm.
Uit de strips:

Splinter het huisdier van Yoshi, , April's tweedehandswinkel, de Turtles in het landhuis, het gevecht tegen Shredder... allemaal uit de comics. Daarom is Casey ook een hoofdpersonage, omdat dit in de Mirage strips ook zo was.

avatar van PEN15
Ik had zoiets in gedachten. Maakt me niet uit of ze Krang zouden kunnen laten bewegen, maar alles beter dan die onbekende "Tatsu".

PEN15 schreef:

Ik vond Tatsu persoonlijk best een goed karakter, natuurlijk zo'n typische bad-guy handlanger maar toch speelde hij het niet slecht.

een film blijft altijd mooi in zijn eenzaamheid. een film verandert ook nooit,...wij wel. en de kostuums zijn gemaakt door niemand minder dan jim henson ,..en zijn jim hensons creature shop.
hij is een held in de film wereld,..hij is ook verantwoordelijk voor yoda in star wars de muppets en veel meer.
en de turtles zagen er fantastisch uit.film heeft de kracht om ons te laten zien hoe het is om in hun wereld te kunnen proeven naar een ander realiteit, een ander wereld,...vrij te zijn...niet om ons te helpen herinneren hoe oud we zijn....anders kunnen we bij elke film een beslissing maken over hoe die zelfde film er in de toekomst uit ziet...nou is dit niet een klassieke film uit de oude tijd...maar wel een oude film uit de klassieke tijd. laten we dat niet vergeten...me out... peace

avatar van keimpeS
Ik keek vroeger altijd de animatie series van de Teenage mutant ninja turtles, de films had ik nog nooit gezien. Ik moet zeggen dat ik me prima heb vermaakt, de turtles zagen er voor die tijd prima uit en de film straalt een beetje de jaren 80/90 uit. Dat komt o.a. ook door soundtrack.

avatar van Phantasm
Leuk om een keertje gezien te hebben, wel aardig in elkaar gezet.

avatar van Gerlof1378
Vroeger vond ik deze film mooi, maar afijn ik was 12 toen ik hem in de bioscoop zag en ja dan zie je er heel anders tegen aan nu dat je 39 bent. En dus afgelopen week hebt gezien en dan is deze film eerder lachwekkend dan serieus te noemen haha. Het verhaal is leuk en de Turtles zien er toch aardig uit gezien de effecten van toen en nu, ook de cast speelt aardig en de decors zijn ook aardig.
Maar goed er zullen wel meer zijn die met deze film zijn opgegroeid en er nu precies hetzelfde over denken als ik.

avatar van thoyouknow1980
Begin van een reeks fantastische films
Het gebruik van echte mensen als turtles heb ik altijd al kunnen waarderen.
Dit geeft zoveel meerwaarde aan de karakters.
Nog altijd een plezier om te bekijken deze schildpadden film