Cool Runnings (1993)

Komedie / Sport

geregisseerd door Jon Turteltaub
met Leon, Doug E. Doug en John Candy

Vier Jamaicaanse atleten zijn vastbesloten om aan de Olympische Spelen mee te doen. Ze besluiten om het eerste Jamaicaanse bobsleeteam te vormen en roepen de hulp in van een aan lager wal geraakte ex-bobsleeër om hen te coachen. Dan begint hun moeilijke strijd om de wereld te bewijzen dat ze het serieus menen.

JvB Lucas
Lv92 schreef:
Je kan het ook te serieus nemen natuurlijk. De film is bedoelt als vermaak voor de familie. En geslaagd in z'n opzet wat mij betreft. Heb er als kind ook prima om kunnen lachen. Wat had je in godsnaam verwacht toen je ging kijken? En wat voegt je overdreven recensie toe aan deze site?

Ik verwachtte humor, dat kreeg ik niet bij deze film. Ik vind Cool Runnings totaal niet grappig.

avatar van firekiddo
JvB Lucas schreef:

Misschien is het genre humor gewoon niets voor je. Welke film vind jij de meest humoristische dan? Vreemd dat je verteld dat je werd uitgelachen.

Het verhaal is in deze film zeer duidelijk omdat het zo simpel is.

JvB Lucas
Natuurlijk is het genre humor wel iets voor mij. Het vroegere oeuvre van de Farrelly broers en de National Lampoon films, zelfs de wat eerdere American Pie films --> allemaal hilarisch. Ik kan echter gewoon niet lachen om een stelletje door mekaar heen liggende kibbelende Jamaicanen .

avatar van Chainsaw
Geinig uitgangspunt, dat zeker, maar het is wel erg duidelijk dat ontzettend veel is neergezet en bedacht voor deze verfilming van het eerste Jamaicaanse bobsleeteam. Sterker nog, het zal me niets verbazen als enkel het feit dat men in 1988 voor het eerst meedeed aan de Olympische Spelen het enige element is dat daadwerkelijk is gebeurd. Alles komt namelijk wel erg neergezet over. Zeker tegen het einde wordt het allemaal wel erg sentimenteel. De typische zoetsappige Disney- elementen zijn in overvloed. Maar wie daar door heen kan bijten heeft met Cool Runnings nog best een vermakelijke en sympathieke film, die hier en daar zeker goed is voor een glimlach.

3 sterren.

avatar van Vinokourov
Tsja, ik kan deze film enkel door de sympathieke intenties waarmee het gemaakt is met een magere voldoende beoordelen. Het verhaal rammelt aan alle kanten en is niet heel verheffend. De corny-achtige verwikkelingen (al die suffe tegenslagen en tegenstribbelingen) doen je tenen krommen en verder vond ik alles maar heel stereotiep neergezet. De humor wordt daardoor ook soms erg pijnlijk ongrappig.

Maar ja, dan heb je toch nog zo'n goedzak als John Candy die vier Jamaicanen op sleeptouw neemt om het onmogelijke toch waar te maken. Dàt idee maakt de film nog okee om te zien, maar meer dan ook niet.

avatar van Filmkriebel
Wat je van dit soort films kan verwachten. Het gaat volgens een heel vertrouwd patroon, met de nodige tegenvallers om zich naar de top te hijsen. Stereotiepen over Jamaicanen zoals weed roken en luilakkerij worden volledig gebannen. Cool Runnings is een uithangbord voor een happy Jamaica met vriendelijke eilandbewoners

Ik vond de film ook veel gelijkenissen vertonen met bijvoorbeeld Eddie the Eagle.
Deze zomerse, muzikale film met positieve vibes werkt ondanks dat het een formulewerk is, helemaal zoals het moet.

avatar van Richard_Voorhees
Ik was vergeten hoe leuk deze film was. Aandoenlijk acteerwerk, leuk en meeslepend verhaal. Gewoon een erg leuke familiefilm.

Zie het verhaal eens als een Komedie / drama i.p.v. een komedie alleen.

Ik heb deze film al zoooooo vaak gezien en hij blijft gewoon heel erg goed.
Het absurde verhaal op zich met een knipoog naar de werkelijkheid is een genot geweest om uit te werken voor de regisseur en spelers.

Een aan lager wal gevallen coach met een drank probleem moet een stelletje Jamaicaanse jongeren leren een bobslee te besturen en zodoende mee te doen aan de olympische spelen.

Hoe absurd ook het verhaal, het heeft iets iconisch als je je gerealiseerd dat Jamaica daadwerkelijk mee deed aan de olympische winterspelen.

Het verhaal is zowel humor maar met een geweldige doses dramatiek waarin alle persoonlijkheden perfect worden uitgewerkt, tot het einde toe een geweldig verhaal zonder weg te dippen in slappe humor of overdreven dramatiek.

ëén van mijn favoriete feel good films aller tijden (samen met "sleepless in seattle")

avatar van IH88
“Feel the rhythm! Feel the rhyme! Get on up, its bobsled time! Cool Runnings!”

Blijft leuk. Het verhaal is zo onwaarschijnlijk dat het wel waargebeurd moet zijn, en Cool Runnings straalt aan alle kanten plezier uit. De acteurs zijn goed, en ieder personage heeft wel zo zijn moment in de schijnwerpers. Cool Runnings laat zien dat een goede casting goud waard kan zijn. Net zoals de juiste muziek, want de score van Hans Zimmer is weer eens fantastisch. En de laatste scene met de Jamaicaanse bobsleeërs, die met hun bobslee over de finish lopen, blijft een kippenvel momentje.

Fantastische film! Yes Man!! Een super feelgood movie, veel humor en goede acteurs!! Enige wat ik jammer vond is dat de film niet afsloot met foto's van het echte team dat mee heeft gedaan.

avatar van rep_robert
Er scheelt technisch gezien een hoop aan de film en ook op het gebied van het plot is heel erg veel gemakzuchtig en van een basisniveau. Maar dat maakt niet uit, want de film heeft een groot hart en het is haast onmogelijk om niet met een gigantische glimlach te kijken. John Candy is super charmant en het Jamaicaanse bobsleeteam weet alle empathie op te roepen. Als je niet ontroert raakt bij het moment dat ze met de bobslee op hun schouders over de streep lopen, dan is er serieus iets mis met je! Soms heb je van dit soort films die op veel gebieden allesbehalve perfect zijn, maar een dusdanig groot hart hebben en zo onschuldig zijn dat je niet anders kan dan genieten van de film.

Cool Runnings is zo'n film!

avatar van Ajax&Litmanen1
Cool Runnings is zo'n filmtitel die bijna iedereen wel kent. Weet je nog, van die Jamaicaanse bobsleeërs? Jazeker, Cool Runnings! De film is vermoedelijk bekender dan de sportieve prestatie. Anyway, ik heb dit vroeger wel eens gezien want stukjes kwamen me bekend voor. Maar dat moet ergers in de jaren 90 dan zijn geweest. Een grootse film is het niet, het Disneysausje hangt er ook wel sterk overheen. Toch is het wel een vermakelijke anderhalf uur. Cool Runnings voelt warm en vrolijk. Echt grappig is het allemaal niet, in de zin dat er geslaagde grappen in zitten. Wel voelt de vrolijke Jamaicaanse sfeer gewoon fijn. Je gunt die gasten hun succes en als ze aan het trainen zijn met een rijdende bobslee op een heuvel dan weet ik een lach niet te negeren. Mooi slot als ze crashen en dan alsnog met de slee op hun schouders over de finish kunnen gaan. Een prima einde van dit verhaal.

avatar van Sergio Leone
Amusant genoeg.

Ik had al vaker gehoord van Cool Runnings en als filmliefhebber moest ik deze kennelijk gezien hebben. En ik begrijp wel waarom me dat wel eens verteld is. Voor alle duidelijkheid: ik heb op geen enkel vlak een hoogvlieger gezien, máár Cool Runnings is gewoon tof, plezant. Er zit een los sfeertje in, de Jamaicaanse atleten kunnen niet meer contrasteren met de Canadese bobslee-setting. Je zou eigenlijk denken dat het plot uit het brein van een flauwe plezante is ontsproten, maar Jamaica heeft gewoon écht een team afgevaardigd. Eddie the Eagle - op dezelfde Winterspelen - had ik al gezien, deze is qua opzet minstens zo dwaas. Straffe verhalen hebben die Spelen in 1988 opgeleverd.

avatar van Phantasm
Leuke komische film die lekker wegkijkt.