Cool Runnings (1993)

Komedie / Sport

geregisseerd door Jon Turteltaub
met Leon, Doug E. Doug en John Candy

Vier Jamaicaanse atleten zijn vastbesloten om aan de Olympische Spelen mee te doen. Ze besluiten om het eerste Jamaicaanse bobsleeteam te vormen en roepen de hulp in van een aan lager wal geraakte ex-bobsleeër om hen te coachen. Dan begint hun moeilijke strijd om de wereld te bewijzen dat ze het serieus menen.

JvB Lucas
Lv92 schreef:
Je kan het ook te serieus nemen natuurlijk. De film is bedoelt als vermaak voor de familie. En geslaagd in z'n opzet wat mij betreft. Heb er als kind ook prima om kunnen lachen. Wat had je in godsnaam verwacht toen je ging kijken? En wat voegt je overdreven recensie toe aan deze site?

Ik verwachtte humor, dat kreeg ik niet bij deze film. Ik vind Cool Runnings totaal niet grappig.

avatar van firekiddo
JvB Lucas schreef:

Misschien is het genre humor gewoon niets voor je. Welke film vind jij de meest humoristische dan? Vreemd dat je verteld dat je werd uitgelachen.

Het verhaal is in deze film zeer duidelijk omdat het zo simpel is.

JvB Lucas
Natuurlijk is het genre humor wel iets voor mij. Het vroegere oeuvre van de Farrelly broers en de National Lampoon films, zelfs de wat eerdere American Pie films --> allemaal hilarisch. Ik kan echter gewoon niet lachen om een stelletje door mekaar heen liggende kibbelende Jamaicanen .

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Geinig uitgangspunt, dat zeker, maar het is wel erg duidelijk dat ontzettend veel is neergezet en bedacht voor deze verfilming van het eerste Jamaicaanse bobsleeteam. Sterker nog, het zal me niets verbazen als enkel het feit dat men in 1988 voor het eerst meedeed aan de Olympische Spelen het enige element is dat daadwerkelijk is gebeurd. Alles komt namelijk wel erg neergezet over. Zeker tegen het einde wordt het allemaal wel erg sentimenteel. De typische zoetsappige Disney- elementen zijn in overvloed. Maar wie daar door heen kan bijten heeft met Cool Runnings nog best een vermakelijke en sympathieke film, die hier en daar zeker goed is voor een glimlach.

3 sterren.

avatar van Vinokourov
Tsja, ik kan deze film enkel door de sympathieke intenties waarmee het gemaakt is met een magere voldoende beoordelen. Het verhaal rammelt aan alle kanten en is niet heel verheffend. De corny-achtige verwikkelingen (al die suffe tegenslagen en tegenstribbelingen) doen je tenen krommen en verder vond ik alles maar heel stereotiep neergezet. De humor wordt daardoor ook soms erg pijnlijk ongrappig.

Maar ja, dan heb je toch nog zo'n goedzak als John Candy die vier Jamaicanen op sleeptouw neemt om het onmogelijke toch waar te maken. Dàt idee maakt de film nog okee om te zien, maar meer dan ook niet.

avatar van Filmkriebel
Wat je van dit soort films kan verwachten. Het gaat volgens een heel vertrouwd patroon, met de nodige tegenvallers om zich naar de top te hijsen. Stereotiepen over Jamaicanen zoals weed roken en luilakkerij worden volledig gebannen. Cool Runnings is een uithangbord voor een happy Jamaica met vriendelijke eilandbewoners

Ik vond de film ook veel gelijkenissen vertonen met bijvoorbeeld Eddie the Eagle.
Deze zomerse, muzikale film met positieve vibes werkt ondanks dat het een formulewerk is, helemaal zoals het moet.

avatar van Richard_Voorhees
Ik was vergeten hoe leuk deze film was. Aandoenlijk acteerwerk, leuk en meeslepend verhaal. Gewoon een erg leuke familiefilm.

Zie het verhaal eens als een Komedie / drama i.p.v. een komedie alleen.

Ik heb deze film al zoooooo vaak gezien en hij blijft gewoon heel erg goed.
Het absurde verhaal op zich met een knipoog naar de werkelijkheid is een genot geweest om uit te werken voor de regisseur en spelers.

Een aan lager wal gevallen coach met een drank probleem moet een stelletje Jamaicaanse jongeren leren een bobslee te besturen en zodoende mee te doen aan de olympische spelen.

Hoe absurd ook het verhaal, het heeft iets iconisch als je je gerealiseerd dat Jamaica daadwerkelijk mee deed aan de olympische winterspelen.

Het verhaal is zowel humor maar met een geweldige doses dramatiek waarin alle persoonlijkheden perfect worden uitgewerkt, tot het einde toe een geweldig verhaal zonder weg te dippen in slappe humor of overdreven dramatiek.

ëén van mijn favoriete feel good films aller tijden (samen met "sleepless in seattle")