Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Secret of the Ooze (1991)

Verenigde Staten / Hongkong
Actie / Familie

geregisseerd door Michael Pressman
met Paige Turco, Mark Caso en Leif Tilden

De Turtles komen erachter waar de Ooze, het middel dat Turtles van ze heeft gemaakt, vandaan komt. Maar ook Shredder komt er achter, en gebruikt het om zichzelf machtiger te maken. En dus moeten de Teenage Mutant Ninja Turtles weer eens laten zien wie sterker is. Cowabunga!

avatar van moviemafketel
Ik word altijd een beetje nerveus van die schildpadden. Ze lullen me soms wat te snel en ADHD-achtig.
Weet ook niet zo goed of ik hard moet lachen of heel hard moet huilen na deze gekheid.
Als je zelfs Vanilla Ice erin gaat stoppen weet je ongeveer het niveau van de film wel.
En hun tegenstanders zien er belachelijk amateuristisch uit. Best jammer allemaal, aangezien ik vroeger elke keer klaar zat om de tekenfilms van de TMNT te bekijken. Ik vind Master Splinter ook meer als een wezen uit Narnia overkomen dan de leermeester die ik altijd in hem zag. Zonde.
Go Ninja Go !

avatar van Banjo
ik heb ook een zwak voor de turtles!
het is niet een sterke film maar wel gewoon leuk en vermakelijk,,,,
3 sterren

moviemafketel schreef:
Go Ninja Go !

avatar van AHWA
Hij heeft denk ik gelezen dat Splinter gejat is uit Narnia, in plaats van dat hij las dat Splinter beter thuishoort in Narnia.

cm_punk schreef:

Das apart, ik zou zweren dat Turtles er eerder was.

Leg uit waar je op doelt? Want ik begrijp er niks van

AHWA schreef:

My bad

avatar van Metalfist
Go Ninja, Go Ninja, Go!

Zondagmiddag is altijd een lekkere luierdag. Eén van de weinige dagen waarop zowel ik als mijn broer vrije tijd hebben en dat resulteert altijd in een namiddag Playstation spelen en hoogstwaarschijnlijk een film daarachter. Vandaag is geen uitzondering op die regel en vermits we een dikke week geleden het eerste deel van The Turtles achter de kiezen hadden, was het vandaag tijd voor nummer 2: The Secret of the Ooze.

Bij het eerste deel kon ik me maar bitter weinig van de film herinneren maar dit deel is praktisch helemaal één grote nostalgietrip. Het verhaal gaat voort waar het vorige deel eindigde maar het is er allemaal wel iets luchtiger op geworden. Het is nu niet dat het eerste deel zo ontzettend duister was, helemaal niet, maar dit gaat er toch een stuk humoristischer aan toe. En laat daar nu net een groot deel van de charme van de Turtles in zitten. Dit tweede deel in de Turtles trilogie barst van de campy jaren '90 muziek en als hoogtepunt is er natuurlijk het eindgevecht in de discotheek. Een gastoptreden van Vanilla Ice, een hilarische titelsong, wat lekkere gevechten, ... Meer heb je gewoon niet nodig. Ook de toevoeging van Rahzar en Tokka werkt beter uit dan verwacht. Je verwacht natuurlijk Bebop en Rocksteady maar doordat de makers van de Turtles, Kevin Eastman en Peter Laird, daar niet zo over waren te spreken werd er dus besloten om Rahzar en Tokka te creëren. Helemaal geen slecht idee en ook de vele filmverwijzingen zijn weer van de partij. Vroeger is me dat nooit opgevallen, nogal logisch want ik kende de films waarnaar werd verwezen simpelweg niet, maar de reeks lijkt er precies wel door gekenmerkt te zijn en als filmliefhebber kun je zoiets alleen maar toejuichen. The Secret of the Ooze is eigenlijk een film die 2 functies vervult, die van prequel en vervolg. En eigenlijk werkt dat erg goed. We komen meer te weten over de oorsprong van de Turtles zelf maar tegelijkertijd is er nog altijd de coole Shredder die blijkbaar de vuilniswagen uit het vorige deel heeft overleefd. Misschien is het niet de meest trouwvolle adaptatie van de comics, die heb ik noot gelezen, maar het is zeker en vast wel vermakelijk.

De film opent met een eerbetoon aan Jim Henson en tegelijkertijd hield ik mijn hart vast. Henson is voor mij de geknipte persoon als er iets met poppen moet gedaan worden doordat hij zoveel geniaal spul heeft afgebracht zoals de Muppets en Labyrinth. Hij zorgde ook voor de pakken van de Turtles in de eerste film en ik vreesde dat het er nu allemaal wel een stuk minder zou uitzien doordat Henson er niet veel meer mee te maken kon hebben. Gelukkig bieden de credits ettelijke seconden later al de oplossing doordat blijkt dat de animatie verzorgd wordt door de Jim Henson Company en dat kan ik alleen maar toejuichen want de Turtles blijven ontzettend goed geanimeerd. Dat geldt ook voor Rahzar en Tokka trouwens. Paige Turco blijft toch ook wel de betere April van de twee actrices die haar hebben vertolkt in de 3 live-action films. Ze is knapper en ik krijg altijd meer het Turtles gevoel bij haar dan bij Judith Hoag maar waarom weet ik niet, wel jammer dat ze haar typische gele regenjas niet hebben bovengehaald. David Warner speelt een goede professor, ik ging eraan toen hij stond mee te shaken op Vanilla Ice maar ook leuk dat Toshirô Obata weer van de partij is. Shredder is ondertussen een andere acteur geworden maar daar valt eigenlijk bitter weinig van te merken doordat hij toch niet al te veel doet.

Wederom weer een erg leuk deel in de Turtles trilogie. Binnenkort het derde deel maar eens herzien maar in mijn herinnering was die ook erg leuk dus ik ben benieuwd. De animatie is nog altijd uitstekend, het verhaal luchtiger maar van een even hoog niveau en de Turtles zijn hun charme nog altijd niet verloren.

avatar van RuudC
cm_punk schreef:

Das apart, ik zou zweren dat Turtles er eerder was.

Nee de tekenfilmserie begon in 1987 en eindigde in 1996.

Als kind was ik groot fan van de tekenfilmserie en had ik verschillende actie figuren. De films heb ik (op een na) nooit gezien. Het herzien met mijn oude helden is erg vermakelijk geweest. Het plot van The Secret Of The Ooze is kinderlijk eenvoudig. Natuurlijk past het goed bij de doelgroep. Het idee is na al die jaren nog behoorlijk origineel en leuk. De martial arts zijn leuk, evenals de nieuwe karakters. Toch miste ik Bebop, Rocksteady en krang, hoewel de nieuwe characters ook best leuk zijn, is het allemaal toch minder dan in mijn herinnering. Niet helemaal eerlijk om daaraan te referen overigens. Het verhaal is heel druk, springt van de hak op de tak en niet alle momenten zijn even interessant. De humor is vaak wel leuk en de aankleding is dik in orde. Nogmaals, leuk om het weer eens gezien te hebben.

avatar van 606
jeugdsentiment van de bovenste plank, moet deel 1 snel eens zien.
Deze is ook gewoon genietbaar.

Cowabonga, Go ninja, go ninja, go!

3,5 ster

avatar van DragQueen
Natuurlijk roept deze film wat jeugdsentiment op. Maar nu is hij niet meer zo indrukwekkend, als toen ik jonger was. Toch blijft de film nog overeind staan. De aankleding, sets en kostuums zien er weer erg goed uit. Ook is de actie en humor nog best vermakelijk. Iets minder dan de eerste film, maar toch nog erg genietbaar. 3 Sterren.

avatar van namingway24
Wat een enorme teleurstelling, zeker ten opzichte van de briljante eerste film.

De opening waarin iedereen die je ziet bezig is met het eten van een pizza is al een teken van de vreselijk kinderachtige dingen die komen gaan; een flauwe film met flauwe grappen en flauwe personages.

Het eerste wat opvalt is dat de koppen van de Turtles er een stuk op achteruit gegaan zijn; ze hebben een constante domme grijns op hun kop. De kostuums zijn nog steeds goed, en de stuntmannen bewegen er geweldig vloeiend in. Toch zijn de meeste vechtscène te slapstick gedaan. De lichte slapstick uit deel één heeft hier duidelijk de overhand genomen, en de ninja-moves zijn zo goed als verdwenen. Michelangelo blijft wel geweldig grappig, maar de rest van de humor wordt vreselijk geforceerd. Wat ook opvalt is dat de schildpadden hun wapens niet meer gebruiken; weer een teken dat de film meer op kinderen dan op volwassenen gericht is.

We ontmoeten ook meteen een belabberd personage: Keno. Zijn moves zijn indrukwekkend maar hij is bloedirritant en de grappen die hij maakt doen bijna pijn. Jammer dat Casey Jones er niet bij is: hij was een goed menselijk personage, maar Keno is er alleen om het plot vooruit te helpen en voor een mislukte vrolijke noot te zorgen. April wordt gespeeld door een andere actrice, die ik een stuk minder sexy vond, maar ook van totaal geen belang is voor het plot. Shredder en Tatsu zijn totaal niet dreigend. Shredder heeft een veel te grote helm op en hij is maar een klein iel mannetje, en Tatsu doet helemaal niks. En dan de grote nieuwe dreiging: Rhazar en Tokka. Ze hadden echt een grote vijand kunnen zijn, maar ook deze karakters moeten voor meer kinderachtig vermaak zorgen.

Het plot is op zich nog wel aardig, maar er wordt niks mee gedaan. De origine van de Turtles wordt wat uitgediept, maar dat is wel erg snel over en er is totaal geen sprake van drama of karakterontwikkeling. de film duurt slechts 80 minuten, maar het verhaal is flinterdun en snel op. De ontknoping in de disco is ook een anticlimax: de mutanten zijn kinderlijk eenvoudig verslagen en er is geen enkel eindgevecht tussen de Turtles en Shredder.

De film is geen totale flop; het optreden van Vanilla Ice is stiekem toch wel leuk, en die mode uit de vroege jaren '90 is natuurlijk hilarisch. De kostuums van Henson zijn spectaculair, en Michelangelo en Donatello blijven erg grappig om naar te kijken. Ik ben dan ook misschien een beetje te streng, maar ik had liever een serieuzere film gehad die de personages wat meer had uitgediept; voor de humor hadden we de tekenfilmserie al.

avatar van Gang_Star
'Call me master'....... 'moma' Ook deze film is weer hoogst vermakelijk en houdt het niveau van de eerste film vast. Wederom is het weer een leuke mix van actie en humor. Ondanks de 20 jaar die deze film oud is, blijft het hedendaags nog steeds leuk.

avatar van tommykonijn
Vorige week dus de eerste film gezien en vandaag toch maar besloten ook maar het tweede deel te bekijken van de filmserie die mij vroeger altijd ontzettend geboeid heeft.

Dit tweede deel is ook weer een ontzettend leuke film. Heerlijk '90's achtig. De eerste film vond ik net een beetje beter, maar deze tweede is ook zeker niet verkeerd. Ik had vroeger de VHS van deel I en III, dus de tweede film heb ik als laatst aangeschaft op DVD (had hem wel al eens eerder op TV gezien dus ik kende hem al een beetje). Ook deze heb ik dus na de DVD aanschaf nog vaak gezien. Het verhaal is leuk en verveelt niet. De Turtles zelf zijn leuk, en sommige vond ik zelfs wat beter uit de verf komen dan in de eerste film - vooral Leonardo eigenlijk. En een compliment naar de Jim Henson Group voor de kostuums. De vijanden zijn ook weer leuk (merendeel wel bekend maar Tokka en Razhar waren wel een toevoeging).

In de meeste opzichten is hij dus wat minder goed. Maar daardoor zeker niet minder vermakelijk. Vroeger vond ik deze altijd erg leuk, en dat bleek dus nog steeds zo te zijn. Ik snap dan ook niet hoe ik deze ooit op het huidige cijfer heb kunnen zetten. Ik doe er nu weer een halve ster bij. Want dit blijft gewoon een erg leuke sfeerfilm.

PriestMaiden
The Shredder strikes back. Ook met nieuwe agressieve mutants! Vroeger heb ik deze ook nog op VHS gehad. De eerste film was duidelijk iets duisterder, deze tweede bevat net iets meer humor. Het einde met de ninja rap was ook wel om te gillen lol. Leuke scènes, nostalgie.

avatar van Jaii Jordan
Weet er iemand waar ik de serie van 2003-2010 kan vinden van de Teenage Mutant Ninja Turtles ? Vind hem nergens

avatar van 606
Jaii Jordan schreef:
Mag ik je een tip geven ?
Maak een topic aan in het Koop en Ruil topic aan vraag het daar, waarschijnlijk krijg je meer antwoord.

avatar van Jaii Jordan
606 schreef:
Mag ik je een tip geven ?

Heb het net gedaan. Bedankt (:

avatar van TheLionKingFan
Geweldige film dit! Beebop en Rocksteady (ik weet dat ze het eigenlijk niet zijn) waren geweldig, evenals Vanilla Ice's Ninja Rap! Te vergelijken met deel 1. Wat ik wel raar vond:
In deel 1 overleefde normale Shredder een val in een vuilnisbak, waarna Casey Jones (waar was hij in deze film?) hem ge'crusht' had. Maar hier overleeft de gemuteerde Super Shredder niet eens als er wat hout op hem valt. Maar ja, toch leuke film en op het einde was Splinter ook grappig. ''I made another funny!''

Leuke film, 4.0*

Nu heb ik alle TMNT films gezien

avatar van TheLionKingFan
Snap niet dat deze film zoveel wordt afgekraakt, vergeleken met deel 1, ook hier. Natuurlijk is hij anders, Bebop en Rocksteady waren andere figuren. Reden: De makers van de Turtles hadden het niet zo op Bebop en Rocksteady. Een andere April. Reden: De oude wilde meer screentijd en geld. De Turtles gebruiken hun wapens niet. Reden: Ouders begonnen te klagen.

Maar verder is dit een geweldige film, en ik vind het niet eens zo erg dat ze hun wapens niet meer gebruiken en geen 'damn' meer zeggen. Het is een leuke film!

avatar van Captain Pervert
Toch maar even een berichtje bij deze film. Want op Commando (1985) na, heb ik geen enkele film ooit vaker gezien dan deze. Dat komt met name doordat ik hem destijds voor vijf gulden ofzo in de videotheek had gehuurd van mijn zakgeld en vond dat dat pas rendabel was, als je de film tien keer gezien had.

Jaren later heb ik hem op VHS opgenomen en wederom grijs gekeken. Je mag mij wel een Turtles-fan noemen denk ik

De film geef ik 2.5 sterren, maar daar komt bij deze een moddervette sentiments-ster bij.

ipman-99
"A true Ninja is a master of himself and his environment, so don't forget: We're turtles!" ... " !!!

Fantastische sequel (Heropfrissing) !!! Heerlijke sequel en gaat verder waar deel 1 eindigden.
Meer humor en nog meer het campy gevoel !
Het eindgevecht in de discotheek is heerlijk om zien en gaf me ware nostalgische gevoelens.
Heerlijk allemaal met zalige figuren en een dikke vette knipoog.

''Hey, Dudes! Cowabunga says it all.'''

Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Secret of The Ooze is een prachtig vervolg uit de film uit 1990. De pakken zijn nog steeds erg mooi en het verhaal is erg leuk.

Het verhaal gaat over Shredder: hij is terug! Samen met een groep mutanten Tokka en Rahzar en zijn trouwe metgezel Tatsu wil hij wraaknemen op Splinter en zijn leerlingen.

De muziek is geniaal! Vanilla Ice!

De pakken en animatronics zijn nog erg goed; en nog steeds gemaakt door de studio van Jim Henson. Ze zijn er anders uit maar erg mooi!

De stem van Donatello is een flinke verbetering. In de delen 1 en 3 wordt hij ingesproken door Corey Feldman maar hier neemt Adam Carl het van hem over. En deze stem past veel meer bij hem!

Het geweld en gescheld is hier minder. Dat is misschien jammer; maar levert enorm grappige actiescenes op, bijvoorbeeld in de speelgoedwinkel.

Dus kortom: TMNT II is een geweldig vervolg op het eerste deel. Vol actie en humor; deze film is het helemaal. 5*

avatar van Ajax&Litmanen1
Mweh, dit viel toch wel vies tegen na het vrij leuke eerste deel. Ik ben altijd al wel een fan van de Turtles geweest, maar de films uit begin jaren 90 heb ik geloof ik nooit gezien. Nou was deel 1 wel een geinige ervaring, maar dit is meer van hetzelfde, maar dan niet leuker. Wederom is Shredder weer de vijand, maar het verhaal weet niet echt te boeien. De Turtles en Splinter blijven wel leuk, al zaten er weinig echte hoogtepunten in de film. Het massale gevecht in het begin was denk ik nog wel het leukste. Maar op gebied van actie, humor en typische Turtles zaken valt deel 2 gewoon behoorlijk tegen. Zal ook wel meespelen dat ik geen nostalgische gevoelens bij deze film heb.

iets minder dan deel 1 maar zeker een leuke film!

avatar van soom
De schildpadjes zien er beter uit dan in de 2014 film, en dat is wel opmerkelijk te noemen. Dat je met volgens mij, computergestuurde dingetjes, iets lelijker maakt dan mooier. Wat de 2014 versie dus heeft is wel heel veel sfeer en goed acteerwerk, leuke grapjes, maar lelijke schildpadden. En deze heeft dus beter uitziende popjes, maar hier mist overduidelijk een sfeerplaatje. Wat hier wel in zit is een hoop kolder en flauwige uitspraken die niet zo heel goed binnenkomen bij mij. Nee, dit is niet zo heel goed weer.
Het is dat ik eigenlijk een beetje verliefd ben op alle 4 de schildpadden, maar voor het betere werk hoop ik toch echt wel weer eens de versie uit 2014 te zien (die ik heel fijn in de voorpremiere vond). Dus mijn conclusie is dan ook: De poppen zijn geweldig, Paige Turco is heel leuk, alleen ontbreekt er een duidelijk lijntje in dit alles. Dat vind ik wel zonde.
Dat had ik dan ook graag anders gezien. Maar aardig geprobeerd.

avatar van rcuppen79
Na het succes van deel 1 kwam er al snel dit vervolg. Het budget werd hiervoor opgeschroefd naar 25 miljoen dollar, wat terug valt te zien in de wat grotere decors en de aanwezigheid van de nieuwe karakters Tokka en Rahzar. Oorspronkelijk zouden dit Bebob en Rocksteady worden, het gemuteerde zwijn en neushoorn uit de tekenfilmserie, maar de bedenkers van de Turtles, Kevin Laird en Peter Eastman, waren hierop tegen. Net als de eerste film was ook ditmaal Jim Henson’s Creature Shop verantwoordelijk voor het ontwerp van de poppen in deze film. En ook ditmaal zien ze er weer prima uit.

De donkere ondertoon uit de eerste film is helaas verdwenen en werd vervangen door een meer kindvriendelijke, humoristische ondertoon. Hierdoor is dit vervolg echter behoorlijk kinderachtig. Het verhaal, wat deels geïnspireerd is door één van de eerdere stripverhalen van de Turtles, genaamd De Fugitoid uit 1984, is mager en ook de actiescènes zijn bijlange na niet zo spectaculair als in het eerste deel. Een teleurstellend vervolg dus.

avatar van PEN15
Met alle felle bekritisering op Tokke en Razhar had ik verwacht dat de kostuums armoedig zouden zijn. Ik vond het helemaal niet eens zo slecht en de animatronics van de turtles en splinter zijn na het verstrijken van een kwart eeuw aan tijd nog steeds wervelend. Uiteraard zijn de gevechten veel puberaler en de plotholes zijn soms niet eens meer te turven. Hij is gelukkig nog niet dusdanig kinderachtig dat je maximaal twaalf jaar oud mag zijn om er naar te kijken, zoals deel III. Jim Henson was naar wat blijkt verbolgen dat er teveel geweld voorkwam in de vorige film en wellicht werden de pakken alleen nog geleverd op voorwaarde dat het geweldsgehalte zou worden ingedamd. Het resulteert in gevechten waarin allerlei knullige objecten als wapens worden gebruikt in plaats van de wapens die ze bij zich dragen. En als ik dan kijk naar al die scherpe mespunten die Shredder aan zijn helm en handschoenen heeft, hmm.. misschien is dat de reden dat we hem niet meer terug zien in deel III. Het verdwijnen van de donkere toon vind ik geen gemis, aan de andere kant krijgen we er veel meer shots van NYC voor terug, shots van de brookyn bridge, manhattan en zelfs uitzicht vanuit een raam. Inderdaad mag het slot met supershredder tegenvallend zijn, het is wel weer eens wat anders dan het einde uit deel 1 en 3 waarin de tegenstander altijd maar (diep) valt. Dit was meer mijn idee van een verfilming van de cartoon, ik geef het zelfs een 4* en misschien dat je het kunt klasseren als een goede slechte film, dan is het een 'guilty pleasure' waar ik me niet voor schaam.

avatar van keimpeS
Pure jeugdsentiment en stiekem vindt ik het nog steeds leuk!
De legendarische Scene met Vanilla Ice en de Ninja Rap is onvergetelijk!

avatar van Phantasm
Ik vond deze toch een stuk beter dan zijn voorganger, komt ook omdat hier veel meer in gebeurt.

avatar van thoyouknow1980
Puur vermaak
Heerlijk nostalgisch kijkvoer,hoe vaak ik deze videoband wel niet gehuurd heb vroeger
En hij blijft briljant,nog steeds de beste turtle film tot nu toe allemaal dankzij:
-een boeiend en onderhoudend verhaal
-fantastische scenes en locaties
-meer dan genoeg actie
-en humorvolle schildpadden,die ook echt grappig zijn