Solomon Kane (2009)

Frankrijk / Tsjechi√ę / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Michael J. Bassett
met James Purefoy, Max von Sydow en Ian Whyte

Solomon Kane is een zwaardvechter en soldaat in de 17de eeuw die ontdekt dat hij door zijn brute en wrede daden gedoemd is. Hij is vastbesloten zichzelf weer in het reine te krijgen door vreedzaam te leven, maar het kwaad dwingt hem opnieuw de wapens op te nemen.

avatar van Zeriel
Best vermakelijk.

De film begint vrij slecht, met matige animaties.

Het "Britse schip" voert de originele Union Jack in 1600, alleen bestond die vlag toen nog niet, in 1606 werd die pas ingevoerd. Tiepfoutje in het jaartal misschien.

Het middenstuk is prima, tot er op het eind een soort Balrog tevoorschijn wordt getoverd. Een klein beetje belachelijk.

avatar van tattoobob
Best een leuke film,jazekers ik ben tevreden!!

avatar van Daan258
Aardig filmpje.
Leuk verhaal, prima acteerwerk van James Purefoy, de actie scene's vielen wel een beetje tegen maar verder toch redelijk goed mee vermaakt.

avatar van J.Ch.
Gisteren gezien toen hij op tv was in het kader van 'Movies voor mannen'. Als vrouw hoor ik een film als Solomon Kane blijkbaar niet te kunnen waarderen...? Eigenlijk vind ik dit een heel leuk genre, ook al weet ik pas sinds gisteren dat het blijkbaar 'sword & sorcery' genoemd wordt. Nu zou ik niet willen beweren dat deze film erg goed is, maar er is een verschil tussen een goede en een vermakelijke film, en vermakelijk is Solomon Kane zeker.

De duistere sfeer met hier en daar wat bovennatuurlijk kwaad kan mij zeker wel bekoren. Heksenverbrandingen, kruisigingen, plunderingen, allemaal leuk in een film. Wat ik wel jammer vind is dat die typische pestdokters die je in het begin ziet vervolgens niet meer terugkomen. De pest had het geheel nog wat sfeervoller gemaakt (ook al klinkt dat wat vreemd...). Solomon zelf is een beetje een enigmatisch karakter dat mij meer dan eens aan Aragorn deed denken (dolende edelman ver van huis, thuis in de natuur, goede vechter, lange zwarte jas, zelfde kapsel...). Op zich maakt het feit dat je zo weinig van hem weet zijn personage wel boeiender, maar ik had toch graag iets meer achtergrond gewild (zou dat zijn omdat ik vrouw ben?). Aan de andere kant is het ook geen probleem om hem gewoon te zien vechten. Op de actie heb ik niets aan te merken.

Soms is het verhaal wat voorspelbaar. Zoals het gebeuren met die priester die hem dat luik in gooit. Zelf had ik dat al lang zien aankomen en het past mijns inziens niet echt bij een doorgewinterde avonturier als Solomon Kane om daar in te trappen. Een ander minpunt is dat veel acteurs niet de ruimte krijgen om iets met hun personages te doen, zoals de broer van Solomon of Meredith. Het zijn niet bepaald de meest memorabele personages zo.

Maar desalniettemin heb ik hiervan genoten. Drie sterren, welverdiend.

avatar van wu-tang
had eigenlijk veel slechter verwacht toch maar opgezet omdat ik hem had opgenomen , maar viel me eigenlijk best mee

film is van tijd tot tijd behoorlijk hard en de aktie is ook best best aardig , alleen het begin en het eind daar ben ik niet zo over te spreken , maar daar tussen zit dan toch een film die toch redelijk lekker wegkijkt

dikke 3*

avatar van the new guy
Afzichtelijke film.

avatar van mar007
Mag ik vragen, wat je dan zo afzichtelijk aan de film vond?

avatar van panax
ik dacht steeds de broer van hugh jackman te zien spelen,best wel aardige film,donker sfeertje
mooie aktie,prima in orde!!

avatar van Parisa
J.Ch. schreef:

Lol, ik vind die beschrijving ook te grappig voor woorden. Sword & sorcery, daar had ik dan weer nooit van gehoord.

Behalve het enigzins stroeve acteerwerk aan het begin wel een leuk filmpje met een goed sfeertje en mooie plaatjes. En ik heb stemnummer 666, hoe cool is dat?

avatar van Spirit_Catcher
viel me te pruimen. deed mij wat denken aan een kruising tussen Mad Max, Van Helsing en Constantine (in mindere mate dan)... gewoon middelmatig tv filmpje

avatar van adso
Dat einde...

avatar van thunderball
Deze laatst nog eens bekeken, nadat hij de eerste keer niet echt indruk maakte.

Aardige poging eens een iets ander middeleeuws spektakelfilm te maken, met een verhaal, wat zeker de nodige potentie heeft, maar waar helaas niet alles uit wordt gehaald.
Film heeft zeker een aantal zeer originele vondsten, zoals de spiegels scene in het begin, of de zombie-achtingen onder de kerk ruïne.

Hoofdrolspeler lijkt meer een mindere Hugh Jackman kloon en zijn handelingen zijn niet bepaald altijd logisch, maar op zich is het wel een cool bedacht personage.

De finale laat dan weer te wensen over en is uiteindelijk weer een doorsnee SFX show.
Kortom: beetje gemiste kans, want er had duidelijk meer in gezeten.

Vermakelijk, maar niet bepaald een klassieker in zijn genre.

Een zes, ofwel drie sterren.

avatar van spirit2011
Prima film. Een lekkere wegkijk film. En het einde, nou ja, dat zat einde en duurt lekker kort.

Leuke film om een keer te zien.

avatar van ambrosini
leuk film

avatar van 606
Ik herkijk het nu, en blijf het gaaf vinden. Heb van alle films van deze regisseur genoten. James vind je terug als creepy seriemoordenaar in de serie The following. Daar is hij sterk in, ook in deze film acteerd hij goed.

avatar van horizons
Na een matig begin wordt de film eigenlijk best wel oké, jammer dat de film op het eind weer een beetje van dat goede spoor afdwaalt. Dan had het zomaar een hele grote topper kunnen zijn.

Een traag verlopend, maar onderhoudend fantasieavonturenverhaal rond een einzelgänger die op zoek was naar verlossing van zijn zwarte ziel en het gevecht tegen het kwaad aanging (bloedvergieten in naam van god). De actiescènes die er waren, waren hard of met veel bloed, de speciale effecten zagen er goed uit, de grauwe landschapsbeelden zorgden voor de juiste sfeer en ik vond vooral de bijrollen uitstekend bezet.

avatar van Thorongil
Zojuist nog eens herbekeken op blu ray. Blijft één van de weinig goeie Sword & Sorcery films van de laatste jaren. Purefoy is erg goed gecast.

Aparte film, kijkt niet heel erg makkelijk weg, en op sommige punten zelfs moeizaam en saai.

al met al niet geheel zonde van de tijd. er zaten uiteraard ook spannende stukken tussen.
Geen hardloper maar beste de moeite waard..

Kitsch.

Kan me nog wel voorstellen dat deze film een publiek heeft, want Bassett gaat er op zich wel voor. Hij probeert de film een zekere cool te geven, maar of dat ook aanslaat hangt vooral af hoe begaan je bent met de gebruikte clichés.

Solomon Kane is niet echt m'n setting. Kitscherige personages, veel riddergebeuren met modder, regen en mannen met zware stemmen. Daarbovenop ook nog wat sorcery. Westers fantasy en roleplay gebeuren dus, je moet er van houden. Die je dat wél dan is dit vast nog een leuk genrefilmpje, maar ik verdronk in de serieux en kon mij niet echt vinden in de stijl van de film.

Nogal vervelende gevechten, domme bad guys en een lompe boer van een hoofdpersonage. Daar zit je 100 minuten mee opgescheept. Vond het al snel vervelend worden en buiten wat aardige slomo introtjes en overdreven grappige monologen viel er maar weinig te beleven. Teleurstellend gebeuren.

avatar van Antonev
Niet onaardig. Het heeft eigenlijk van alles wat, een beetje drama, actie, fantasy, avontuur. Kabbelt aardig door naar het eind, maar dreigt op sommige momenten wel een beetje te verzanden. Gelukkig wordt dit dan weer recht getrokken door wat boeiende actie scenes.

avatar van john mcclane 2
Voor wat het is ,,,een zich zelf iets te serieus nemende ( het is lotr niet ) fanatasy horror achtige die soms neigt naar epische cinema , totaal niet verkeerd .
De cgi is best te pruimen .
Hoofdrolspeler purefoy draagt zijn rol met verve .
Maar boven middelmaat stijgen doet ie niet ,
Maar het is erg vermakelijk en komt soms in de buurt van wat het zou kunnen zijn.
Mega epische langer then Life , fantasie horror .

Nou ja , in ieder geval een goede voldoende waard . Maar valt ook onder de categorie leuk voor een keertje .

avatar van MovieHolic
J.Ch. schreef: