Alien: Covenant (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Australiƫ / Nieuw-Zeeland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Ridley Scott
met Michael Fassbender, Katherine Waterston en Billy Crudup

De bemanning van het kolonieschip Covenant is op weg naar een verre planeet aan de andere kant van de Melkweg. Ze ontdekken daar, wat zij denken, een onbekend paradijs, maar wat eigenlijk een duistere gevaarlijke wereld is. De enige bewoner blijkt de 'synthetische' David (Michael Fassbender) te zijn, een overlevende van de gedoemde Prometheus expeditie.

915 BERICHTEN 62 MENINGEN

avatar van RaoulDuke
Plotlijn is 'n stuk minder interessant en filosofisch onderbouwd als Promotheus, en de crew van de Covenant neemt in noodtempo de ene domme beslissing na de andere, waardoor het allemaal nogal voorspelbaar wordt,
Maar dat wordt grotendeels goedgemaakt door de spectaculaire beelden en de geweldige rol van Fassbender. Deze acteur ontpopt zich gaandeweg als 'n kameleon die werkelijk alles aankan en bovendien zeer overtuigend neerzet.

ik ben echt een mega alien fan.... Toen ik het einde van prometheus (de rest van de film vond ik middelmatig) zag was ik echt verrast en was ik zo blij dat er een nieuwe alien kwam. Ook na previews op tv was ik zo enthousiast telkens als ik de alien zag.... maar nu lees ik alles van iedereen hier en ben ik bang dat ik teleur gesteld word... dus nog steeds geen alien? .... dan maar predator volgend jaar... en laten ze dan ook maar weer een avp doen!!! ik laat nog wel weten wat ik hier van vind als ik hem gezien heb.

avatar van Stephan
Heb ik het goed begrepen dat de film begint met een neutrino-burst en dat het schip daar schade van ondervindt?
#fail

avatar van JacoBaco
In de film heeft het dacht ik te maken met een supernova.

In het geval van zéér dichte materie (neutronensterren, zwaartekrachtimplosies bij de vorming van supernova's) is er wel een relevante interactie met neutrino's.

Neutrino - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van krosnicky
Stukken beter dan Prometheus en eindelijk na 28 jaar komen we te weten waar de aliens vandaan komen en het is nog niet gedaan er staat nog een 3 de deel te wachten verder zeer spannende film met zeer goeie actie

avatar van Brave-Neo

Misschien iets voor Neill Blomkamp om zich te storten op de volgende avp nu zijn Alienfilm niet door lijkt te gaan ....

avatar van Trefwoord

krosnicky schreef:

Volgens mij is dit een verkapte spoiler.

avatar van tattoobob
Prima film hoor,ik heb mij hier flink mee vermaakt.
Goede aanvulling op Prometheus al zeg ik zelf.
Het vele negatieve commentaar snap ik niet echt en neem ik niet zo serieus....gewoon een prima film.
Mensen staan nog steeds na zoveel jaar later te wachten op een Alien 1 cloon....maar als dat zou gebeuren word er gezeurd dat die film te veel op Alien 1 zou lijken,door diezelfde mensen

Enige minpunt vond ik dat de aliens veelal uit CGI zijn gemaakt en ik ben daar niet zo'n fan van.

Fassbender is natuurlijk ster van de show.....laat het volgende deel maar komen.

Wouter schreef:

Eindelijk? Ik vond het een zeer suffe en onnodige uitleg.

Er was ook geen backstory tijdens het maken van Alien. Ridley Scott heeft gewoon scripts nodig en geeft daarom zijn schrijvers de opdracht om snel wat te verzinnen. De essentie is verteld, laat de rest gewoon maar borrelen in de obscuriteit. De kracht zit in het mysterieuze. Uitleg doodt alleen maar de verbeelding.

avatar van IH88
Heb ik ook een beetje bij Darth Vader. Door de prequels weet ik nu dat Darth niet van zand houd en mama issues heeft. Dingen die ik niet hoefde te weten. Mijn kijkgenot is niet afgenomen, maar het had niet gehoeven. Ik denk dat sommige hardcore Alien fans dat nu ook hebben bij de backstory van de Aliens.

IH88 schreef:

Sommige ja, dus deze groep is in de minderheid. En de zogenaamde backstory is slechts het topje van de ijsberg.

Ook al zien ze eruit als gespierde babies, de engineers in Prometheus zijn wat mij betreft een schot in de roos. Het is een intrigerend alien ras waarvan we nog lang niet alles weten. Prometheus breidt het Alien universum op een inventieve manier uit en er gaat amper wat aan het mysterie verloren. Het enige wat we weten, is wie die vent in dat olifantenpak is. The pilot/space jockey uit Alien 1 is een engineer. En in Prometheus komen we iets meer te weten over die lui, maar het blijft gering.

Vooraf werd al bekent gemaakt dat A:C de oorsprong van de Xenomorph gaat onthullen. Ik denk dat we opa Scott nog steeds niet moeten onderschatten, want zelfs A:C doet er nog een schepje bovenop qua mysterie. De oorsprong van de Xenomorph wordt niet onthuld en dat hoef ik de echte fans en de mensen die daadwerkelijk goed hebben opgelet niet uit te leggen.

De Alien franchise blijft mij positief verrassen. RS heeft wederom een film gemaakt welke oppervlakkig bekeken kan worden, maar tevens een beroep doet op de verbeelding. De film zit weer creatief in elkaar.

P.S. Alien: Awakening gaat zich afspelen tussen de gebeurtenissen van Prometheus en Alien: Covenant.

avatar van Onslaught
artoffiilm schreef:

begrijp zelfs niet waarom dit gedrocht zoveel aandacht krijgt
sequels en prequels stellen meestal ook niks voor en maken afbreuk van het origineel

Aliens vond ik dan weer beter dan Alien, dus het kan wel en je hoopt het ook, maar vaak weten ze het niet waar te maken.

Wouter schreef:

Eindelijk? Ik vond het een zeer suffe en onnodige uitleg.

Wel ja blijkbaar niet suf genoeg als jij het de moeite vind om er op te reageren
En ja eindelijk.
De vraag waar komen ze vandaan werd dankzij Prometheus gesteld maar niet beantwoord dus nu word vraag voor een deel beantwoord

Trefwoord schreef:

Volgens mij is dit een verkapte spoiler.

Een spoiler waar je zeer weinig mee bent

avatar van IH88
JacoBaco Daarom zeg ik ook sommige Alien films. Zelf ben ik geen super fan, maar alle Alien films die ik gezien heb vind ik erg sterk. Prometheus included. Aliens vind ik beter dan Alien, maar dat is vloeken in de kerk waarschijnlijk .

avatar van JacoBaco
IH88 Ja sommige, dat bevestig ik toch ook in mijn reactie?

Valt mee wat dat vloeken in de kerk betreft. Bekijk mijn top 10 maar.

avatar van IH88
Valt me trouwens wel op dat de recensies alle kanten opvliegen. Van 2 sterren tot 4 sterren of zelf meer. Ik heb kritiek op het feit dat er te veel consensus is tussen filmrecensenten, maar Covenant bewijst mijn eigen ongelijk. Gelukkig maar.

avatar van johan_sb2
Grote tegenvaller. Niet spannend en heel matig verhaal. Plus dat de hoofdpersonen echt de meest idiote keuzes maken.

krosnicky schreef:

Mag men niet reageren uit teleurstelling? Alleen fans hebben toelating om te posten en alle andere moeten zwijgen?

avatar van JacoBaco
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
johan_sb2 Alien (1979) staat in mijn top 10. En ook in deze film maken de mensen de meest domme keuzes. Bijvoorbeeld verre van goed voorbereid naar een onbekende planeet gaan. In A:C hebben ze tenminste nog wapens bij zich. En dan Kane die in zijn eentje naar beneden gaat en dan voor het eerst in zijn leven te maken krijgt met wat eruit ziet als een groot buitenaards ei. Vervolgens moet hij het aanraken, het ei gaat open en wat doet hij? Hij gaat erin kijken. Wat een pannenkoek! En wanneer de Facehugger van Kane's gezicht is, gaat o.a. Ripley naar het lichaam van Kane, maar die doos laat vervolgens de deur open! Stel dat de Facehugger daardoor alsnog ontsnapt. (ze wisten namelijk niet meteen dat het al dood is) En dan Brett. Ook zo'n held. Er is net een alien uit iemands torso gekomen. Zou het gevaarlijk kunnen zijn? Mwa, vast niet. Ik ga de kat dus wel in mijn eentje zoeken. En zo kan ik er nog wel 5 geven. Maar maakt dat wat uit? Ik vind van niet. Dit soort zaken horen er nou eenmaal bij.

IH88 schreef:
Heb ik ook een beetje bij Darth Vader.

Dat gevoel kreeg ik ook bij de originele trilogie. Hoe meer je te weten kwam, hoe kleiner het universum werd. Bij Alien gaat het dezelfde richting op.

avatar van JacoBaco
AC1 Gelukkig is dat in het Alien universum niet het geval. En dat heb ik hierboven trouwens al uitgelegd waarom dat zo is.

avatar van JacoBaco
En trouwens AC1.. Je hebt de film niet eens gezien. Gaat hoogstwaarschijnlijk ook niet gebeuren , maar iedereen met negatief commentaar wat betreft A:C, daar reageer je op met: Ja, zie je nou wel.. onnodige backstory en blabla. Je hebt de film niet eens gezien, maar iedereen met negatief commentaar heeft gelijk en alle mensen die wel positief zijn, hebben ongelijk. Ik vind het hilarisch.

avatar van Donucius
tattoobob schreef:

Komt door het verwachtingspatroon van mensen voor deze filmreeks. Niemand zit te wachten op een Alien cloon (of een shoot em up), omdat dan driekwart van de zaal in slaap is gesust, voordat de daadwerkelijke actie zou beginnen. Geen enkele regisseur zal anno 2017 nog risico durven nemen met een dergelijke trage diepe opbouw voor een blockbuster met deze budgetomvang. Het script van Alien was voornamelijk een B-script en de film was dan ook classificeerbaar als een B-film. Niemand had ooit verwacht dat de film een dergelijk succes zou worden (RS inbegrepen). Dat gezegd, het is wel een van die bovengenoemde elementen die de film zo intrigerend en speciaal maakten in die tijdsperiode. Als ik de film nu kijk dan denk ik, klopt het is een B-film, echter blies de film mij weg toen ik die voor het eerst keek in de jaren 80. Je moet beseffen dat visuele herinneringen zullen vervagen of kunnen veranderen naarmate de tijd verstrijkt. Echter emotionele herinneringen zullen altijd (bewust of onbewust) door de hersenen onthouden worden. Alien is dan ook een emotionele rollercoaster van de bovenste plank, terwijl A:C goed bezig is, kan het maar zelden hetzelfde niveau kan halen. Persoonlijk denk ik dat het ook onmogelijk is om hetzelfde niveau te halen; zelfde middelen (of concept), maar totaal andere tijdsgeest. De reden dat mensen zeggen 'vroeger was het beter', terwijl dit niet altijd waar hoeft te zijn, maar wordt versterkt door de eerder genoemde emotionele herinnering. Wat mij betreft zal iemand zonder de (positieve) emotionele herinnering van Alien, A:C hoger beoordelen dan iemand die wel die herinnering heeft. (Just my two cents btw.)

Of een film goed of slecht gewaardeerd wordt hangt af van de criteria die 'de recensent' hanteert. Dat iemand een film waardeert met 5 sterren hoeft niet altijd te zeggen dat de film ook daadwerkelijk 'goed' is. Je moet ook naar de beargumentatie kijken. Dan pas snap je waarom iemand op die manier beoordeelt. Soms beoordelen mensen zonder enige beargumentatie en is men vaak bewust of onbewust subjectief naar een film gegaan met een bepaalde verwachting. Dat zie je dan terug in de beoordeling. (Mijzelf inbegrepen, maar het verschil is dat ik weet wanneer ik biased ben en mijn cijfer (ofwel beoordelingscriteria) daarop aanpas.) Ook is het belangrijk om te weten of iemand de film in een bioscoop heeft gezien of thuis. De ervaring is onvergelijkbaar echter wel van grote invloed op de beoordeling (zowel positief als negatief).

Het waarderingssysteem of cijfer is dan ook slechts bedoeld als een indicator en is eigenlijk ook maar een een algemene beoordeling van het MM-publiek. Ik kijk meestal naar het IMDB-cijfer om te beoordelen of een film wel of niet waard is om te kijken. Echter moet een cijfer nooit de enige reden zijn om een film wel of niet te gaan kijken. Het is een hulpmiddel, niet meer dan dat, die je kunt gebruiken om een keuze te maken. De uiteindelijke keuze ligt bij jezelf.

So, this concludes my Sunday afternoon essay...

avatar van JacoBaco
Donucius Daarbij is het altijd goed om de film op korte termijn nog een keer te kijken. Je moet dan wel ''enigszins'' positief zijn over de film. Je hebt een verwachtingspatroon inderdaad en hoe vaak komt het nou voor dat een film precies geeft wat jij verwacht? Ik had A:C net iets beter verwacht, maar bij een tweede keer kijken, ben je niet meer bevooroordeeld en dan kan je de film wel met de juiste instelling gaan kijken.

AC1 schreef:

Men mag zeggen over de film wat hij zij wil wat ik gezegt heb is mijn mening Als een ander dat te suff vind is dat hun probleem maar daarom hoef ik dat niet te weten voor mijn part zet iedereen hier dat hij het een shit film vind mij boeit dat zeer weinig ik Vind het 1 van de betere alien films

avatar van Captain.janek
En dat is Alien Covenant zeker Krosnicky!!!

Ik heb de film nu twee keer gezien, de eerst keer liet ik mij verrassen door plot en spanning en de tweede keer kon ik alles goed bestuderen en heb ik mijn score naar boven toe aangepast.

Het is een waardig opvolger van Prometheus en maakt nieuwsgierig naar de opvolger!
Diepe buiging voor Sir Ridley Scott!

artoffiilm
JacoBaco schreef:
Donucius Daarbij is het altijd goed om de film op korte termijn nog een keer te kijken. Je moet dan wel enigszins positief zijn over de film. Je hebt een verwachtingspatroon inderdaad en hoe vaak komt het nou voor dat een film precies geeft wat jij verwacht? Ik had A:C net iets beter verwacht, maar bij een tweede keer kijken, ben je niet meer bevooroordeeld en dan kan je de film wel met de juiste instelling gaan kijken.

dit is complete bullshit dat er verwachtingen werden geschept komt nu eenmaal dat de eerste Alien zo'n goede film was..een film meerdere keren gaan zien omdat je hem zo graag goed wil vinden is zon beetje als een loser die een date heeft dat achteraf op een sisser uitloopt maar toch graag zou willen dat het klikt of matched met zijn date