Genre: Avontuur / Historisch
Speelduur: 212 minuten
Alternatieve titels: Ben Hur / Ben-Hur: A Tale of the Christ
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: William Wyler
Met onder meer: Charlton Heston, Jack Hawkins en Haya Harareet
IMDb beoordeling:
8,1 (269.302)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Ben-Hur
"The entertainment experience of a lifetime!"
Twee oude jeugdvrienden komen na een lange tijd weer tegen over elkaar te staan, de ene is een Joodse Prins (Ben-Hur) en de andere een Romeinse generaal. Ze zijn blij elkaar weer te zien na zo'n lange tijd maar hun verschillende politieke meningen zorgen voor heel wat overlast tussen de twee. Uiteindelijk wordt Ben-Hur als slaaf op de Romeinse galeien gezet en men verwacht dat hij nooit meer terugkeert. Vastbesloten om zijn joodse volk te redden houdt hij vol in het harde leven als slaaf.
Externe links
Acteurs en actrices
Judah Ben-Hur
Messala
Scheich Ildirim
Quintus Arrius
Esther
Miriam
Tirzah
Simonides
Balthasar
Pontius Pilatus
Video's en trailers
Reviews & comments
Pacino87
-
- 25 berichten
- 100 stemmen
Prachtige film! Kan er niks anders over zeggen! Een van de beste films die ik ooit gezien heb!
Derekbou
-
- 281 berichten
- 3590 stemmen
Net als bij vele anderen hier deed de christelijke inslag teveel afbreuk aan deze film. Verder een onderhoudende film met enkele memorabele scènes. Het acteerwerk vond ik, zelfs voor de jaren 50, redelijk houterig. Al met al een krappe voldoende, omdat deze film van 3,5 uur toch de hele tijd heeft kunnen boeien.
Sjoerdow
-
- 1006 berichten
- 1304 stemmen
Prachtig verhaal, geweldige film.
Zo groots en mooi gemaakt voor die tijd. Anno 2009 kan ik nog steeds genieten van de decors en het acteerwerk.
iris.vessem
-
- 106 berichten
- 79 stemmen
ik vond dit echt een goede film!! heb 'm in groep 7 met de klas gezien...
zeffie
-
- 54 berichten
- 51 stemmen
Wat een meeslepend epos.
Ik vind het alleen jammerlijk dat Charlton Heston zich naast zijn acteerwerk zich ook actief bezig hield met die achterlijke wapenlobby in de VS.
Zo ken ik het verhaal dat hij en zijn organisatie(NRA) 1 dag nadat een klein jongetje zijn zusje(geloof ik) per ongeluk doodschoot, in het desbetreffende stadje kwam pleiten voor het recht op het dragen van een wapen.
1 dag na het ongeluk!!!
Dan ben je echt niet goed wijs.
En toen filmmaker Michael Moore hem later vroeg of hij(Heston)ooit was overvallen, bedreigt of beroofd moesttie ontkennend antwoorden.
Nee, Heston zakte bij mij van de hemel naar de diepste trog in de oceaan.
Als acteur een grootheid, als mens een flapdrol.
Ben-Hur vind ik wel 5 sterren waard('k zou bijna zeggen helaas.
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
Charles Heston heeft ook veel betekend voor de rechten van Afro-Amerikanen. Bovendien is het weel makkelijk te zeggen dat hij een flapdrol is enkel omdat hij voorzitter is van de NRA. Je kent hem nog niet eens.
zeffie
-
- 54 berichten
- 51 stemmen
Charles Heston heeft ook veel betekend voor de rechten van Afro-Amerikanen. Bovendien is het weel makkelijk te zeggen dat hij een flapdrol is enkel omdat hij voorzitter is van de NRA. Je kent hem nog niet eens.
Alle mensen die wapengeil zijn vind ik flapdrollen,ik heb zelf met wapengekletter te maken gehad en sindsdien staan dat soort idividuen mij zeer tegen en trouwens, ik hoef hem niet persoonlijk te kennen om een mening over hem te hebben, hij was een publiek figuur en in die hoedanigheid is er een mening over hem te vormen.
En dan een vraag aan jou, vind jij die NRA een normale organisatie dan?
Om steeds, als er iemand door een vuurwapen is omgekomen te komen lobbyen voor wapenbezit, zie jij zoiets al voor je in Nederland?
C. Heston was een republiekein(en over het algemeen zijn de republiekeinen de vroegere slavenbezitters die na de onafhankelijksheidsoorlog in de vs als de dood waren voor al die bevrijde slaven, vandaar dat ze wapens wilde blijven dragen )en die betekenen in positieve zin niks voor afro-amerikanen, dat doen de democraten weer wel.
Dus die republiekein zou wat betekent hebben voor de afro-amerikanen? Laat me niet lachen.
Als dat wel zo zou zijn tekent dat zijn kromme kijk op de wereld.
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
Ja, Abraham Lincoln was ook een republikein. Je kijkt iets te veel Michael Moore 'documentaires' dan goed voor je is. Daarnaast kregen Afro Amerikanen pas hun vrijheid na de Amerikaanse burgeroorlog en niet na hun onafhankelijkheidsoorlog. Het is dan ook door de founding fathers bedoeld als middel om je te kunnen verzetten tegen een dictoriale overheid.
In de jaren 50 en 60 steunde Heston Martin Luther King en was hij tegen de Viernamoorlog.
Michael Moore kan wel makkelijk scoren door een man met Alzheimer te ondervragen en in de war te brengen, maar dat is nu ook weer niet zo moeilijk lijkt me. Daarnaast vind ik dat je man niet (in zijn geheel) moet afrekenen omdat hij pro-wapenbezit was. Kijk ook naar zijn goede kanten.
Ik ben inderdaad tegen vrij wapenbezit.
zeffie
-
- 54 berichten
- 51 stemmen
Ik lees net dat Charlton Heston aan verschillende presidenten zijn steun betuigde, aan democratische en dan weer aan republikeinse,
hij veranderde dus nogal eens van kamp, dus daaruit blijkt wel dattie van beide walletjes wilde eten.
En als hij alzheimer had, waarom is zo iemand dan voorzitter van de grootste wapenlobbyorganisatie in de vs?
Dat lijkt me een iets te grote verantwoordelijkheid voor een alzheimerpatient,dat zegt genoeg over de NRA.
En Martin Luther King?
Die man bedroog zijn vrouw aan alle kanten met zijn buitenechtelijke relaties( al is zijn werk voor gelijke burgerrechten wel te prijzen natuurlijk).
Ga nu maar buitenspelen wmjm!!!
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
hij veranderde dus nogal eens van kamp, dus daaruit blijkt wel dattie van beide walletjes wilde eten.
Dus je moet voor de rest van je leven een partij steunen? Ik dacht dat het juist een democratisch recht was op andere partijen te stemmen.
En als hij alzheimer had, waarom is zo iemand dan voorzitter van de grootste wapenlobbyorganisatie in de vs?
!
Toen was het nog pas door dokters geconstateerd. Daarnaast ben ik ook niet pro-NRA. Ik heb er niets mee.
En Martin Luther King?
Die man bedroog zijn vrouw aan alle kanten met zijn buitenechtelijke relaties
!
Heeft dat iets te maken met Charles Heston? Charles Heston steunde MLK om zijn werk voor gelijke rechten, niet vanwege zijn affaires.
Ga nu maar buitenspelen wmjm!!!
Leuk die persoonlijke aanvallen, maar waarom? Is dit een punt dat je wilt maken of zo?
zeffie
-
- 54 berichten
- 51 stemmen
jij zegt dat ik teveel michael moore kijk en me alleen op zijn visie baseer, vind ik een onderschatting van mijn interlect en ook een belediging, en ik sta zelf op het punt om buiten te gaan spelen, de zon schijnt dus ik dacht ga jij ook maar.
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
Ja, je interlect is inderdaad zeer groot. Misschien heb je wel gelijk en baseer je je visie inderdaad op meer dan enkel en alleen Michael Moore. Toch zie ik duidelijk Michael Moore zijn Bowling for Columbine mening je bericht. Waar basser je je mening dan nog meer op? Daarnaast is je opmerking: "Ga nu maar buitenspelen wmjm!!!", duidelijk een poging om mij te infantiliseren.
zeffie
-
- 54 berichten
- 51 stemmen
Ik zal het uitleggen want je snapt het blijkbaar niet.
C Heston als acteur een grootheid als mens een flapdrol, (weloverwogen conclusie mijnerzijds).
Ik heb drie jaar in vs gewoond dus ik denk wel te weten waarover ik praat, ik ben gewoon in grote lijnen dezelfde mening toegedaan als M Moore, het is echt niet zo dat alles wat hij zegt onzin is, de onderwerpen die hij aanhaalt zijn breder gedragen dan je zou denken, ik lees kranten en volg het nieuws en heb aardig wat vrienden in de vs waar ik regelmatig contact mee heb.
En trouwens, ik hoef me aan jouw eigenlijk helemaal niet te verantwoorden en ik heb ook geen zin in een eeuwige discussie met jou, dus ga nou maar naar buiten, naar de speeltuin ofzo.
met vriendelijke groeten aan jou gewenst , wmjm
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
Ik snap het wel, ik vind het alleen kortzichtig. Jammer van die enerlaatste alinea. Zulke bewoordingen zijn nergens voor nodig. Laten we maar praten over Ben-Hur i.p.v. meneer Moore. Nog een prettige dag verder.
zeffie
-
- 54 berichten
- 51 stemmen
Ik snap het wel, ik vind het alleen kortzichtig. Jammer van die enerlaatste alinea. Zulke bewoordingen zijn nergens voor nodig. Laten we maar praten over Ben-Hur i.p.v. meneer Moore. Nog een prettige dag verder.
Je hebt gelijk, ik was even vergeten dat dit ook een discussie-site is en had mijn laatste bericht niet zo moeten eindigen, ik ben al 3 weken ziek en daarom wellicht iets te snel aangebrand.
Ben-Hur blijft 1 van mijn favoriete films hoe ik ook over mister Heston denk.
have a nice weekend.
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
Als kind heb ik deze film heel vaak gezien en ik kan zeggen dat de film me wel raakte. Dit is ee ngeweldige film en zeker voor een film uit 1959.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12852 stemmen
Had een uur korter gemogen.
Hoogtepunt van de film ligt duidelijk bij de race. Meteen ook de enige leuke scene uit de film. Daarna zwalpt het nog een beetje verder en wordt het eigenlijk alleen maar ridiculer, met een pijnlijk onleuk happy end als klap op de vuurpijl.
Kende het verhaal niet echt dus was even verrast dat het verhaal van Christus zo sterk in de film verwerkt zat. Verder een kluwen van subplotjes en sequenties die met haken en ogen aan elkaar hangen. Hoe Ben-Hur ontsnapt aan zijn roeitijd is op z'n minst ... "bedenkelijk" te noemen.
Voor een blijkbaar dure film ook teveel het idee dat ik naar planken en sets aan het kijken was. Zeker de waterscenes zien er erg slecht uit, gaven mij sterke Gojira flashbacks. Gefilmd ergens in een bassin neem ik aan? Acteerwerk verder ook verre van goed, met Heston als bijna Schwartzenegger en veel theatrale bewegingen en zwaar aangezette uitspraken.
Van de muziek werd ik ook een beetje gek na verloop van tijd. Eerste twee uur zijn nog redelijk vlot, met de race uiteindelijk als hoogtepunt en enige scene die deze film zijn naam een beetje waar zou kunnen maken. Laatste uur is pijnlijker als de lijdensweg van Jezus zelf.
1.0*
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Spektakelstuk van jewelste. Tegen het einde is de rek er wel wat uit, maar daarvoor is Ben-Hur, zeker gezien de lengte die je drvoor moet nemen, een aangename film. Plot ontvouwt zich mooi en je raakt betrokken met Ben-Hur zijn levensloop.
De chariotscene is wel zo ontzettend stoer en lekker lang
. Het ging ook onbedoeld ietwat te heldhaftig er aant toe, toen één van de stuntmannen per ongeluk bijna uit zijn wagentje werd gekatapulteerd. Daarna volgt een shot van Charlton Heston die zichzelf weer binnen zijn span weet te klimmen. Wat mij betreft één van de hoogtepunten op cinema-gebied
.
Quaest
-
- 1314 berichten
- 1733 stemmen
Op school had ik altijd een discussie over of het jezus wel bestaat. Maar toen was ik altijd tegen, dus dat t jezus niet bestaat. Na deze film zit ik nu aan het twijfelen. Het gaf best veel invloed op mij over jezus. Maarjah,
Het film komt uit 1959.. Dus mijn eerste mening dacht ik van.. Deze doe ik pas als t laatste. Mijn moeder zag hoes van Ben-Hur en zei tegen mij.. Je moet dit echt zien! Het is geweldige film enzo.. Zij kon best goed overtuigen:/ Dus had ik besloten om te kijken 
Het is best een lange film maar andere kant is.. ik heb geen 1 moment verveeld! Het is zo knap gemaakt. Jullie moeten dat niet vergeten dat t uit 1959 komt. Zoiets is gewoon onmogelijk! Met al die perfecte scenario gemaakt! Zoveel verschillende landschappen. En in stad. Dus dat is 1 van de grootste pluspunt van t film. Charlton Heston acteert prima. Nou nee ik kan beter zeggen van perfect! En andere rollen zijn goed. William Wyler is gewoon totaal onbekend voor mij. Dus grote respect voor hem dat hij het zoiets film kon regisseren. Het renwestrijd is ook nog totaal zeer geslaagd!
4.5* Ik weet eigenlijk niet waarom ik hem niet 10 geef. Er mis gewoon iets in de film. Maar jammer dat ik het niet weet:(
soom
-
- 24919 berichten
- 2751 stemmen
I see no enemy.
Ik kom uit een gelovige achtergrond. Familie (ooms, tantes, nichten, neven, opa, oma, m'n ouders en broer) hebben allemaal tenminste wel in de kerk gezeten en zijn nog steeds bezig met het Woord. Ik kom niet zo veel meer in de kerk, maar ik hang de gedachten en waarden die eigenlijk gewoon letterlijk m'n strot zijn ingeramd, wel degelijk nog steeds aan, en ik lees af en toe nog steeds in de Bijbel. Ik geloof dus, al kom ik zelden tot nooit meer in de kerk, en laat ik af en toe weleens wat woorden vallen die betrekking hebben tot wat niet mooi en goed is.. Ik weet niet wat voor gelovige mij dat maakt, maar ik vertrouw op God, en wat ik geleerd heb en aanhoud. Ik wil er verder niemand mee lastig vallen, wat ik wel of niet geloof, maar het is wel aanwezig, elke keer dat ik mensen hoor praten in de wereld om me heen. Ik vang echt wel dingen op, hoor dingen, lees over ontrouw, echtscheiding, oorlogsmisdadigers-en slachtoffers, en zie enge films, zoals bijvoorbeeld Drag me to Hell. Ik houd desondanks niet van occultisme, horoscopen en voorspellerij en alle zaken meer, omdat het me bezighoud op een manier die niet goed is, en dat weet ik, maar ja, mensen doen nu eenmaal verkeerde dingen, en of je het nu gelooft of niet, ik ben net zo menselijk als ieder ander. Ik heb ook verkeerde dingen gezegd en gedaan, dingen die ik betreur, die nog soms wel in m'n gedachten terugkeren.
En zoals gezegd, ik hang de waarden aan die ik geleerd heb. Ik vind vergeving en genade schenken aan mensen die het niet verdiend hebben, iets ongelooflijks moois. Omdat het zachtmoedig is, en omdat je daar gewoon veel meer aan hebt dan haat en boosheid en nijd. Natuurlijk is het niet eenvoudig om te vergeven of om mensen die je absoluut niet liggen, met zachtmoedigheid tegemoet te treden, maar dat is beter dan harde woorden en gescheld op elkaar.
Om die reden, omdát ik gelovig ben opgevoed en opgegroeid, vond ik het citaat van Ben-Hur, na de onfortuinlijke val van Messala, ontzettend goed, en dat zette me ook aan het denken. Want ja, ik ben ook best iemand die niet vanuit het verstand werkt en doet, ik laat eigenlijk m'n gevoel meer spreken, en bepaalde mensen kan ik zachtjes uitgedrukt, heel erg achter het behang willen plakken, terwijl ik beter Ben-Hur's voorbeeld kan volgen. Want niemand is een vijand van mij. Ik haat niemand zó vurig en zo erg dat ik diegene naar het leven sta, ik zie alleen maar Liefde.
powerman
-
- 1226 berichten
- 3230 stemmen
Mooie klassieker uit de vijftiger jaren, die na bijna vijftig jaar nog steeds behoorlijk weet te boeien. Hoewel het een lange zit is,blijft de film op enkele momenten na behoorlijk boeiend. Het acteerwerk van de film is meer dan goed, daarbij ondersteund door goede dialogen.
Het hoogtepunt van de film ligt voor mij ook bij de strijdwagenrace is het Colloseum, die niet alleen spannend is, maar ook erg goed in beeld gebracht.
Nijmegen
-
- 323 berichten
- 692 stemmen
ik vond dit echt een goede film!! heb 'm in groep 7 met de klas gezien...
de hele (ruime) drie uur in groep 7?
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Ik haat niemand zó vurig en zo erg dat ik diegene naar het leven sta, ik zie alleen maar Liefde.
Jij bent te benijden, Soom.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4897 stemmen
Eindelijk eens gezien. Was al eens aan deze Ben-Hur begonnen, maar toen ik na een half uur besefte dat ik nog drie uur te gaan had, heb ik maar besloten 'm stop te zetten. Gister had ik er wel de kracht voor.
Enorm groots opgezet, mooie locaties en natuurlijk één briljante scéne die eruit springt; de race-scéne in het Colloseum. Had wel verwacht dat het de beste scéne uit de film zou zijn, maar dit overtrof mijn verwachtingen toch wel wat. Acteerprestaties waren redelijk, jammer dat veel dialogen zo houterig waren. Camerawerk was uitstekend en ook de muziek draagt zijn steentje op een positieve manier bij.
Het duurt allemaal wel erg lang trouwens, ik denk dat ik na een dagje werk op een gegeven moment in slaap gedonderd zou zijn. Nu werd het echter nooit zo saai dat dit het geval was. Het hele ''uiterlijk'' van de film, de settings, het camerawerk, etc. vond ik het mooist. Dikke voldoende.
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2287 stemmen
de race-scéne in het Colloseum.
Het is het Circus Maximus. Volgens mij is het Colloseum nooit gebruikt voor paardenraces. 
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Het is het Circus Maximus. Volgens mij is het Colloseum nooit gebruikt voor paardenraces.
Klopt als een zwerende vinger, Pieter. 
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4897 stemmen
Het is het Circus Maximus. Volgens mij is het Colloseum nooit gebruikt voor paardenraces.
Ik zeg ook maar wat.
Walsan
-
- 2 berichten
- 12 stemmen
Van kinds af aan is Ben-Hur voor mij de ultieme film. Groots, schitterend, heerlijk herkenbaar verhaal. Woorden te kort om dit meesterwerk aan te prijzen. Al zie ik de film voor de honderdste keer, hij zal mij nooit vervelen.
SnakeDoc
-
- 4687 berichten
- 2243 stemmen
Vroeger wel (geprobeerd) te kijken.
Kon me er moeilijk door heen slaan.
Niet echt mijn film!
Redelijk .... dat wel!
* * *
Bekijk ook

Der Untergang
Historisch / Oorlog, 2004
1.639 reacties

Judgment at Nuremberg
Drama / Oorlog, 1961
262 reacties

Papillon
Avontuur / Drama, 1973
351 reacties

Dances with Wolves
Western, 1990
707 reacties

Lawrence of Arabia
Avontuur / Biografie, 1962
596 reacties

Die Brücke
Drama / Oorlog, 1959
199 reacties
Gerelateerde tags
christendommidden-oostengebaseerd op boekromeinse rijkjewish lifejew persecutionjood / joodsmiracleromanprinschariot raceleprosyjerusalemoude romegovernorpolitiekepischliefdevriendenremakewraakreligious conversion gay interestreligieverlossingjudaismhistorical fictiongeweldperiode stukdungeongalley hatredsheikh sea battlejewish familygalley slavefalse inprisonment kindertijd liefdesalvation 1st centuryjesus christfalse imprisonmentjudeasubjugated people gay subtextawestruck
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









