De Brief voor de Koning (2008)

Alternatieve titel: The Letter for the King

Nederland
Avontuur

geregisseerd door Pieter Verhoeff
met Yannick van de Velde, Quinten Schram en Daan Schuurmans

De 16-jarige schildknaap Tiuri zet zijn toekomst op het spel wanneer een stervende ridder hem de opdracht geeft een mysterieuze brief voor de koning van Unauwen te bezorgen. Zijn avontuurlijke tocht leidt hem door bossen, bergen en dalen waar het gevaar altijd op de loer ligt. Lukt het hem heelhuids Unauwen te bereiken en de brief aan de koning te overhandigen?

avatar van Grover
Saai, traag en slecht geacteerd, dat zijn de eerste woorden die in mij opkomen bij het zien, of beter gezegt doorspoelen van deze film. Yannick van de Velde is niet geloofwaardig en blijkbaar is het wel handig om een bekende vader als regisseur te hebben in dit filmwereldje.
Het boek is veel leuker om te lezen, daar vorm jezelf het beeld en de hoofdpersonen.
En met Jan Smit als filmliedje, nou dan weet je het wel.
Goede Tijden, Slechte Tijden vertaald op het filmdoek, maar dan in een bergachtige omgeving.

pfff wat een tegenvallende film, dit was 1 van mijn favo jeugdboeken maar de film is echt niks.
Slecht geacteerd, zit totaal geen spanning in, gewoon saai!
echt jammer.
1.5 *

avatar van ManMetPet
Boek = Goed
Film = Slecht

Heb de film vorig jaar gezien met m'n klas in de bios, na 2 minuten lag iedereen te slapen.
Gewoon een slechte film lees maar het boek.

De film is niet in staat de spanning van het boek te benaderen en komt wat ongeïnspireerd en onderwijs-achtig over. Ook ontbreekt het aan voldoende vaart en de acteerprestaties zijn niet om over naar huis te schrijven. Een positieve uitzondering zijn de camerabeelden die vaak verbluffend mooi zijn.

Ook hier blijkt maar weer eens dat het verfilmen van een jeugdklassieker geen sinecure is. Visueel is het allemaal prima te pruimen, maar dat is dan ook meteen het enige pluspunt. De spanning vanuit het boek valt volledig weg door het ronduit slechte acteerwerk en de zwakke opbouw van de diverse scenes.
Ik geloof niet dat ik vaak een slechtere cast heb meegemaakt dan die van Yannick van de Velde.
Na spijkerbroek de volgende grote teleurstelling.

Mijn waarderring voor stephan blijft groeien, want hij is zo'n beetje de enige die met zijn verfilming van Oorlogswinter overeind blijft.

met de grootste moeite nog net *1/2

avatar van anne J
Prima kinderfilm.

avatar van Mescalino
Het acteerwerk is af en toe tenenkrommend, soms komt het niet tot het "niveau" van GTST en dat zegt een hoop. Het meeste licht er ook zo dik boven op alsof ze elke scene spelen en verklaren. Kom op zeg zo dom zijn we niet ook de doelgroep van de film niet.

2 sterren omdat de locaties wel heel mooi zijn en mooi in beeld gebracht.

Thieu92
Wat een flop! Acteerwerk op amateuristisch niveau met Yannick van de Velde op kop. Je kan dit gratis op telenet digibox bekijken. Ik raad het geenszins aan en ben dus ook gestopt met kijken. Echter zeer jonge kinderen zullen dit wel nog leuk vinden.

avatar van m1701
Boringgggg
Begin was echt traag! Daarna werd t iets beter, maar nog steeds geen reet aan
Setting en sfeertje was goed maar wat een belabberd acteerwerk!
Hoe amateuristisch kan de film zijn: je ziet gewoon takken bewegen omdat de camera tegen een tak aankomt....sorry maar dit is wel heel erg.

1,5 voor die blik nederlandse acteurs die ze hebben opengetrokken...

Weet iemand toevallig of het kasteel in het begin diegene is die in Vianden Luxemburg op de heuvel staat??

BBC
Shit. Boek echt stukgelezen toen ik wat jonger was. Vond het boek zo leuk omdat het een vrij serieus boek was die het thema ridders geweldig behandelde. De serieuze zwaargevechten, de constante dreiging van de rode ridders enzovoorts. Deze film heeft dit dus allemaal precies niet in zich, het voelt zo amateuristisch aan dat het in mijn ogen nieteens meer het boek behandelt. Het acteerwerk is echt dramaatisch slecht, inderdaad haalt het soms het GTST niveau niet, wat in mijn ogen al bijna een dieptepunt is.

Kortom, deze film niet kijken, houd het maar bij het boek.

avatar van Phantasm
Geweldig was het allemaal niet, het boek heb ik niet gelezen, kan ik niet over oordelen, maar de film was inderdaad traag en saaie momenten.

BLÉCH!

avatar van coenta010
Acteer werk van deze film is zo slecht. Terwijl er acteurs mee spelen die hoog aangeschreven staan in ons landje.en dan hebben we het nog niet gehad over het film werk wat een drama

avatar van rondh
Voor mij zelf vind ik dit niet zo... Voor de (jonge)jeugd is het een hele leuke film. Alles zit er in wat een kind leuk vind. Veel avontuur, veel actie! Het acteren is niet best gedaan, maar dat geeft daardoor ook niet. Voor de kinderen dus leuk, voor volwassene minder. Echt een jeugdfilm dus. Zo moet je hier ook naar kijken.

avatar van baspls
Het boek is 100x beter. als ze de film door Peter Jackson of Steven Spielberg hadden laten maken zou hij nog beter als LOTR zijn. nu is het alleen de beste nederlandse film die ik ken de andere nederlandse zijn echt shit en deze is nog te doen.

avatar van BlueJudaskiss
baspls schreef:
nu is het alleen de beste nederlandse film die ik ken de andere nederlandse zijn echt shit .

Dertien jaar. Dat is inderdaad nog een leeftijd dat je anderen klakkeloos kan nawauwelen.

BlueJudaskiss schreef:

Hoezo? ik ben niet zoals de gemiddelde van mijn leeftijd en wie praat (wauwel) ik dan na?

avatar van BlueJudaskiss
De rest die hier schreeuwt 'NL Films zijn slecht!' zonder een Nederlandse film gezien te hebben.

avatar van Noodless
Mooie jeugdfilm die op de eerste plaats de kinderen zeker zal aanspreken. Er zit heel wat avontuur en actie in de film. Allemaal vermakelijk en voldoende spannend voor de kids.
Natuurlijk ook wat minpunten. Vooral het acteerwerk kon echt wel beter. Ook bepaalde scènes zijn overbodig of te lang uitgewerkt. Maar een groot pluspunt zijn toch wel de verbluffende mooie locaties en fraaie settings...en dat voor een Nederlandse film.
6/10

BlueJudaskiss schreef:

Ik heb nederlandse films gezien. De Animatiefilm "Als Je Begrijpt wat ik Bedoel", het werk van Paul Verhoeven, jeugdfilms uit de jaren 70 en 80 en De Brief voor De Koning zijn de enige nederlandse films die ik goed vind.

Dat je het boek ongeveer uit je hoofd kent; kan een nadeel zijn bij het zien van de film AL HOEFT HET NIET zie bijvoorbeeld Remains of the day en Maurice. Hier is het helaas wel zo; zelfs het aardig avontuurlijke verdween door de overrompeldende teleurstelling die de film bij mij teweergbracht.Alles wat niet direct met de achtervolging te maken had, is gewoon weg gelaten; en de achtervolging is verworden tot een wilde rit.

@MauriceMankes
Ik vind ook dat het verhaal niet goed overeen komt met het boek. Wat in het boek een grote spectaculaire strijd is is in de film twee gasten met zwaarden . Vermoedelijk hadden ze niet genoeg geld om het boek goed te verfilmen. Als iemand als Spielberg of Peter Jackson het boek had verfilmd zou het veel beter zijn gegaan.

avatar van stijntjeee4
Meh, erg saaie film, ik kon mijn aandacht er niet bij houden en ik vond dan ook (net zoals vele hier) dat het verhaal van de film niet overeen komt met het boek. Jammer, hier had naar mijn mening veel meer in kunnen zitten, wat zeg ik, dit zou een ware filmklassieker kunnen worden.

stijntjeee4 schreef:

Daar ben ik het mee eens. Als je het boek gewoon precies zou verfilmen zou dat een kaskraker van jewelste worden.

avatar van RuudC
Het boek niet gelezen en dus heb ik een reden minder om deze film kut te moeten vinden. Sterker nog, ik vond het een heerlijk avontuur en waande me weer een tienjarig jochie dat in de winterdagen in het weekend voor de buis zat. Nee, het acteerwerk is niet top notch, maar ik kreeg in elk geval het gevoel dat de makers hun best gedaan hebben. De kale, koude decors deden me hier veel meer dan in de gemiddelde hollywoodfilm. Prachtig toch? die vervallen en verweerde kastelen! De sfeer zat er goed in. De zwaardgevechten mogen er wezen, de kostuums zijn leuk en eigenlijk heb ik me nergens aan gestoord. Prima jeugdfilm!

RuudC schreef:

Vind het ook - zeker voor Nederlandse standaarden - een erg goede film. Maar als je het boek leest zul je merken dat de film stukken minder spectaculair is, personages weg gelaten en veldslagen enorm versimpelt. Wat in de film een confrontatie is tussen een tiental ridders is in het boek een heuse veldslag tussen grote legers...

MaartenTuinstra
Nederlands kinderboekverfilmingen zijn gewoon mijn ding niet.

Het acteerwerk is beroerd, de personages zijn totaal niet interessant en de spanning van het boek is in de film nergens aanwezig. Het enige pluspunt is de regie en het camerawerk, die beide van goede kwaliteit zijn. Dat kan de film echter niet meer omhooghalen.

Slecht rond uit slecht.

Acteer prestaties zijn waardeloos en er is totaal geen spanning in de film dit maakt te doen dat dit een pijnlijke lange zit is om de film uit te kijken.

Ik heb niet het boek gelezen, maakt verder ook niet uit of je dat hebt gedaan. Het is een draal van een film.

avatar van Shadowed
Slecht.

Het enthousiaste acteerwerk van Van der Velde in In Oranje is hier volledig teniet gedaan. Nu speelt hij ronduit slecht en is verkeerd gecast voor zijn rol. Al doet hij tenminste een beetje zijn best. De rest bakt er eigenlijk ook vrij weinig van en het verhaal is werkelijk super cliche.

Een film die je gerust over kan slaan. Visueel is de film vrij lomp, de aankleding voelt onecht aan en alhoewel de locaties dan wel weer mooi zijn gekozen, is er elke 10 minuten wel weer een cliche te bespotten. Pietje Bel zien we ook nog even, waarom zit hij hier eigenlijk in?

Een slechte film, waar je niks bij mist. Je mist niks qua historie en krijgt 107 minuten lang een matige en vrij saaie film voorgeschoteld. Dan hoop je tenminste nog wat actie te bespotten, maar zelfs die is vrij matig uitgevoerd.

avatar van Roger Thornhill
Hmm, tja, het boek heb ik een half dozijn malen gelezen, maar dit is meer een invulling van het verhaal dan een film die echt op eigen vleugels "los" komt. Eén van de belangrijkste oorzaken daarvoor is voor mijzelf het feit dat ik steeds word afgeleid door de belachelijke hoeveelheid bekende acteurs en actrices die hier hun opwachting maken (soms maar voor een halve scène, zoals Kees Hulst en Jeroen Willems). En àls ze dan wat meer tijd hebben komen ze vaak niet verder dan uiterst matig acteerwerk waar zelfs respectabele namen als Hans Dagelet en Michiel Romeyn in worden meegesleept (of misschien schamen ze zich wel om hun gezichtsbeharing en pruiken : dat semi-rastahaar van Daan Schuurmans!). Het dieptepunt daarbij wordt bereikt door Hanna Schwamborn als Lavinia, maar dat zou ook nog aan haar nasynchronisatie kunnen liggen – in dat geval nomineer ik Lou Landré, wiens rolletje bijna pijn aan de ogen doet (èn aan de oren: "Nee maar, wat een verrassing – jongemannen uit Dagonaut!"). En doordat er zo weinig spel is dat naturel aandoet blijft de hele film enigszins houterig en komt er slechts zelden echt "flow" in, zoals bij de incidentele lichtpuntjes van Raymond Thiry als Tiuri senior, Ton Kas als struikrover, Kees Boot als Jaro en Reinier Noordzij als de vampierachtige klerk van wie je tot het laatst niet weet of hij nou goed of fout is.
        Nee, een echt goede film kan ik dit met geen mogelijkheid noemen, en dan vergelijk ik het nog niet eens met die ene trilogie, ondanks de aanwezigheid van een ring, een reis, een helper, die kaart aan het begin... Toch pleit er een hoop vóór deze film: de energie, de vaart, de professionaliteit, de prachtige visuals van kostuums, interieurs, bossen en bergen (en incidentele CGI), en natuurlijk het feit dat het verhaal zelf onverwoestbaar is. Kortom, terwijl ik er naar kijk besef ik dat het allemaal gewoon net niet goed genoeg is, maar ik beleef er toch best veel plezier aan.

avatar van Harmonica Man
Er waren veel kleine bijrolspelers uit Polen, Tsjechië die al hun teksten fonetisch opzegden. Daardoor is er een heleboel opnieuw nagesynchroniseerd. Ik heb met nog een stuk of vier man deze stemmen opnieuw ingesproken in een studioootje vlak bij de Amsterdam Arena. De geluiden van bepaalde vechtscenes hebben we toen ook gedaan. Voor een keer was het best leuk om te doen maar voor de camera is toch leuker om te doen.