Cloverfield (2008)

Horror / Thriller

geregisseerd door Matt Reeves
met Michael Stahl-David, Mike Vogel en Lizzy Caplan

Een groep jonge mensen organiseert een afscheidsfeestje voor Rob Hawkins, die naar Japan vertrekt. Wanneer er een korte aardbeving gevoeld wordt en er korte tijd later een gigantische explosie plaatsvindt, is het duidelijk dat hun avondje uit er één wordt om nooit te vergeten. Met een videocamera slaagt Hud, één van de jongeren, erin om de diverse taferelen die zich die nacht voordoen, vast te leggen. De beelden tonen onder meer het verloop van een beangstigend chaotische nacht in New York City, waarbij veel slachtoffers vallen.

avatar van nakada
gvlaere schreef:
Halverwege afgezet vanwege een knappende migraine die ik krijg van dergelijke filmbeelden....
Is die ene ster dan voor de film of voor jouw migraine ?

avatar van tattoobob
Dope filmpje jongens..de sfeer van deze film vond ik top..deeltje twee mag van mij wel een keer komen!!

HALVE TAMME.
Vond dit wel een gave film de eerste 10/15 minuten moet je even doorheen
bijten,maar zodra de hel losbarst blijf je tot het einde geboeid kijken.

Leuke filmproductie met hier en daar zeer spannende momenten.

avatar van Safaci
gvlaere schreef:

Cloverfield een 1 geven omdat jij er migraine van krijgt... Laat de film voor wat het is en geef dan geen beoordeling. Dat is wel zo eerlijk.

Ach, ik heb helaas vandaag een recensie gelezen van recensent die maar eens met pensioen moet. Ik weet helaas teveel om deze film nog leuk te gaan vinden. Ik beperk me voortaan tot MovieMeter. Met dank aan aan het spoiler alert en al die verschillende meningen.
Ik vrees dat zo'n 30 jaar "recensies" schrijven afstompt.......

avatar van hdehoon
Ik had de eerste scene met het feestje gemist, maar zo te horen heb ik daar letterlijk niks aan gemist. Vanaf de eerste explosie vond ik het een redelijk goed en consequent gemaakte film. Het filmen alsof het een ooggetuigenverslag is, met een amateurcaera, is niet nieuw maar het werkte goed hier. Door het ontbreken van de gebruikelijke vette filmmuziek, werkte deze monsterfilm toch heel anders en dat was wel verfrissend. De beelden van de instortende gebouwen en de wolken stof die door de straten gingen, doen heel erg denken aan de beeldne van 9/11. Dat blijft waarschijnlijk nog heel lang terugkomen in films. De monsters waren behoorlijk eng, ze deden me denken aan die van de videogame Alone in the Dark. Soms zag je wel goed dat het computeranimaties waren, maar dat mocht de pret niet drukken.
Het slot vond ik wel goed zo. Gelukkig bleef ons de gebruikelijk 'uitleg' over het hoe en waarom bespaard en ook een typisch Amerikaanse moralistische boodschap waarbij vaak nog het volkslied wordt gezongen door dappere mensen. Fijntjes was dat na de laatste boodschap, een stukje van oude opnames die nog op de camera stonden te zien was, waar het koppel in een pretpark zit: 'Het was een geweldige dag'.

avatar van wihu61
Stukken beter dan ik had verwacht. Het camerastandpunt vond ik hier een toevoeging, in de meeste andere gevallen gaat het uiteindelijk toch storen.

avatar van jpg97
hdehoon schreef:

En ook dat heeft waarschijnlijk met het verhaal te maken. Als het stelletje in het reuzenrad gaat, dan zie je op de achtergrond iets neerstorten in zee

avatar van swenbos
Wat was dit een indrukwekkende film zeg, god and jesus.

Geweldige film als je van dit genre houdt.
Ik dus wel EEN DIKKE 5

avatar van JeroenFR08
HALVE TAMME. schreef:
Vond dit wel een gave film de eerste 10/15 minuten moet je even doorheen
bijten,maar zodra de hel losbarst blijf je tot het einde geboeid kijken.

Leuke filmproductie met hier en daar zeer spannende momenten.

Helemaal mee eens. Bleef hele tijd geboeid kijken naar de film. Effecten zagen er ook zeer goed uit. Lekker!

HALVE TAMME.
JeroenFR08 schreef:

Merci .

Goeie film ,en zeker de manier van de camera is zeer realistisch gedaan, en goed geacteerd!,alleen het einde vond ik wel jammer de film duurde veel te kort...

avatar van daredevil666
Wat een shit film...handcam is echt geen ding om te gebruiken voor films te maken en te vertonen aan het grote publiek. En wat is er nu boeiend in die film? Juist ZERO!

avatar van AC1
AC1
daredevil666 schreef:

Het geeft toch een realistisch beeld van de oppervlakkigheid van de New Yorkse yuppies?

avatar van lars-pixar
Leuke vermakelijke film die volledige uit de hand is opgenomen of wel het found footage ganre.
Enige min punt aan de film is toch wel de donkere scènes die het af en toe onduidelijk maakt,
maar verder is het zeker een goed tussendoortje. 3,0*

Dit moet zowat de slechtste film zijn die ik ooit heb gezien. Je wordt gewoon gek van dat geshake met die camera. Nee, een dikke nul.

avatar van AmazingPP
Ik hou niet zo van "found footage"-films. De eerste ("Blair Witch" naar mijn mening) vond ik vet tegen vallen. Daarom heeft het heel lang geduurd voordat ik aan deze ben begonnen. De camera beweegt constant en dat is niet echt prettig om naar te kijken, maar toch kon ik het in deze film wel hebben op één of andere manier. Daarnaast vond ik dat de personages redelijk tot goed werden uitgediept, voordat je zelf in het diepe werd gegooid. Goede effecten ook, dat scheelt natuurlijk ook de helft. Helemaal geen onaardig stukje film. 3,5 *

avatar van AmazingPP
bderbove schreef:

Dan moet je "Captain Phillips" zien, ik werd gewoon beroerd in de bioscoop!

Prachtig gemaakt allemaal. Zeker spannend! Matig geacteerd. Middelmatige eind

avatar van panax
best wel heel goed
realiteit door de handycam
heftig,je ondergaat het echt en het maakt indruk op je
het einde is gewoon okee !!!

blijft een topper. Snap het gezeur over de schokkerige beelden niet want dat valt heel erg mee, soms lijkt het zelfs steady. En het idee van iemand in paniek zal ook niet zijn om de tijd te nemen om stil te gaan staan om goed te filmen.
Alleen onvergeeflijk: Wanneer ze wegrennen van de helicopter en Hud de camera laat liggen en terug moet om deze te pakken -dat het monster er opeens is, die moet je al van een afstand eraan zien komen en horen lijkt mij

MichaelMovie
Aardig filmpje met een realistische weergave door het camerawerk.
Op sommige momenten waren de effecten echt wel goed.

Herziening met de bibber.

Want wat is er nog over van een film als deze nu het found footage genre zowat een parodie op zichzelf is geworden. Toen was het héél verfrissend en een geweldige rush, de vraag was of dat nog steeds het geval was.

Moet zeggen dat het absoluut erg goed meeviel. Het blijft opvallen dat er niet zomaar wat met een camera gegooid wordt, maar de juiste dingen op de juiste momenten getoond worden. Nooit teveel, nooit teweinig.

Verder een lekker tempo, genoeg variatie, genoeg budget voor de money shots en een meer dan uitstekend einde. Nog steeds een voorbeeld voor alle nakomelingen, én de film heeft dat beetje extra omdat het hier toch meer om een Kaiju films gaat ipv een volbloed horror.

4.5* (blijven staan) en een uitgebreide review

avatar van Mescalino
Waardeloze film.
De film duurd 85 minuten, de laatste 10 minuten vallen af aan aftiteling dus effectief 1 uur en een kwartier. Op zich geen probleem ik heb kortere films gezien. Maar het duurd ruim 20 minuten voor de film op gang komt en deze 20 minuten voelen aan als een uur. Je hebt dan og geen uur voor de eigenlijke film. De film zelf heeft maar 1 mooi shot en dat is het shot dat we ook in de trailer hebben gezien.
Het hoofd van het statue of liberty dat voorbij komt stuiteren.

Het camerawerk. Geef een persoon een camera terwijl hij een eleptische aanval heeft.

Het acteerwerk was ook niet echt van een hoog niveau.

Blair witch had nog eneige charme maar deze film is echt te slecht voor woorden. Vanwege de scene hierboven in spoiler vermeld toch 2 sterren maar dan ben ik erg genereus!

avatar van ILDIB
Mescalino schreef:
Waardeloze film.

Het acteerwerk was ook niet echt van een hoog niveau.

zinedine1983 schreef:
Prachtig gemaakt allemaal. Zeker spannend! Matig geacteerd. Middelmatige eind

Smaken verschillen maar dit zijn uitspraken waar ik het 100% mee eens ben.

"Oh my God! Oh my god?"
Heeft iemand weleens geturfd?

is nu op RTL7 en toch blijf ik weer hangen

avatar van madmax2011
vond er niets aan

avatar van blurp194
Voor een found footage film wel erg knap gemaakt - sommige beelden zijn erg ok, en wat we te zien krijgen klopt prima, en blijft grotendeels los van waar de meeste found footage bagger vol van zit - beelden van niets terwijl er rondgerend wordt. Toch irriteert vooral in de tweede helft wel dat er veel beelden van het stikkedonker in zitten - als ik niks kan zien, hoef ik er ook niet voor naar de film.

Wel echt mis zat het met het begin wat mij betreft. De introductie duurt al best lang, maar faalt er op een of andere manier totaal in om de personen die we later blijken te gaan volgen op een of andere manier sympathiek te maken. Het kon me dan ook geen moer schelen hoe het zou aflopen eigenlijk. En zonder dat er uit die hoek spanning komt, met veel donkere beelden in de tweede helft, wordt het toch een lange zit tot eindelijk de titelrollen komen.

geweldige film! Goed verhaal, orgineel verhaal en tof camerawerk. Die Hud is echt supercool!