Disgrace (2008)

Australië / Zuid-Afrika

geregisseerd door Steve Jacobs
met John Malkovich, Eriq Ebouaney en Scott Cooper

Een wetenschapper, werkzaam aan de universiteit maar in ongenade gevallen door een affaire met een studente, trekt zich terug op de afgelegen boerderij van zijn dochter. Hij hoopt enig evenwicht in zijn leven aan te kunnen brengen. Maar de harde werkelijkheid rukt meedogenloos op en verstoort alle broze relaties. Hij wordt samen met zijn dochter het slachtoffer van een gewelddadige actie.

avatar van icy
icy
redelijke film, goed acteerwerk, mooi thema, maar stom einde

avatar van zembla
Prachtige film, met een uitstekend spelende Jessica Haines.

Je moet de situatie van Lucy in de film wel in het licht zien van de leefgewoonten in Zuid Afrika, anders begrijp je niet waarom ze bepaalde dingen doet of juist nalaat.

avatar van eppy
ik ben het eens met scumfrog, het acteer werk is goed en het lukte me de flick af te kijken....
en hoewel de film mij aan het eind ook een beetje tegenzat, kon ik alles wel in perspectief brengen. maar om nou te zeggen dat ik er iets wijzer van geworden ben, nee........
misschien is het wel testosteron die nu het woord voert, want ik heb een redelijk zorgeloos leventje gehad, maar als iemand aan één van mijn naaste kwam....ik sta dan niet voor mezelf in..

maar vooralsnog drie van de vijf, want de film doet het 'm wel en is een plaatje om naar kijken....

Belachelijke film, de eerste anderhalf uur hadden in 10-15 minuten verteld kunnen worden. Welke vader zou dit nu accepteren? Ik had die 3 gasten opgespoord en persoonlijk terecht gesteld. De dochter had verplicht opgenomen moeten worden, die spoort echt niet. Langdradige film met een mega anti-climax. Voor de liefhebbers zullen we maar zeggen.

Een frustrerende film. Ik irriteerde me aan die naieve dochter. Haar honden werden afgemaakt, haar vader werd mishandeld en zij werd verkracht en vervolgens gaat ze met die mensen trouwen. Hoe naief kun je zin? Waar was haar liefde voor de honden gebleven?

Bovendien vond ik die buren maar rare en ondankbare mensen. Ze waren louter bezig om steeds meer grip te krijgen op het landgoed van Lucy. Je geeft ze één vinger en ze pakken je hele hand. Haar toekomst is dan ook gedoemd te mislukken.

avatar van b00ts
Prima film. Laat een andere kant zien van hoe blanken in Zuid-Afrika leven. Althans, wat je kan overkomen en hoe daar mee te dealen. Dochter inderdaad erg naïef. Als vader zou ik hier waarschijnlijk ook anders hebben gereageerd maar daar is de situatie anders. Ik kan daar moeilijk over oordelen. Ik wil over de personages in de film geen psychologisch betoog houden. De kijkers moeten in ieder geval rekening houden met de achtergronden van Zuid-Afrika.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik het boek las, maar ik vond het uitermate indrukwekkend, vooral ook de rol van de dochter. Het feit dat zoveel mensen hierboven die het boek niet hebben gelezen geen begrip krijgen voor die dochter, haar afdoen als naïef of dom, is voor mij een teken dat de film niet geheel geslaagd is, want in het boek komt ze volstrekt niet naïef of dom over, maar juist als iemand die weet wat ze wil, en dat heel bewust doet.
Ook het onbegrip over een meisje als Melanie bij sommige eerdere commentaren ('zo, dan ben je echt wel dom, als je je laat neuken door je literatuurprofessor', etc.) doet vermoeden dat de film niet geheel geslaagd is. Of dat mensen elkaar gewoon snel veroordelen. Dat kan ook. Want dat doe ik nu zelf eigenlijk ook...

Enfin, al bij al vond ik het als literatuurverfilming een stuk beter dan bv The Human Stain, maar Disgrace-het-boek is een hoogtepunt in de literatuur van de laatste pakweg twintig jaar, en de film niet, ondanks heel degelijk acteren en een mooie soundtrack.

avatar van Zandadder
Heel goed boek in ieder geval. Vanavond ga ik de film kijken. Ben benieuwd.

Edit: topfilm.

Dro
Prachtig boek, dat voorop. Film krijgt goeie kritieken.
Enige kennis over Zuid-Afrika is wel wenselijk, om het te begrijpen. Deze film is in mijn ogen een prachtige ode aan het boek.

avatar van kanjertje
Draak van een film.
Afgezet na 20 min want puur tijdverlies

avatar van wendyvortex
Die mijnheer Coetzee die het originele boek schreef is een zeer interessante persoon.
Deze verfilming was eigenlijk het eerste wat ik ooit van hem zag qua verhaal en we hadden er net iets meer onontkoombare intensiteit van verwacht.
Ik vermoed dat het boek dat wat meer levert.
Puur als film gezien: Behoorlijk sterke film toch wel.
Zeker geen actiefilm en de situatie in Zuid-Afrika is voor blanken toch een stuk lastiger dan ten tijde van de apartheid.
Vergeet niet dat er behoorlijk wat "bad blood" zit tussen blank en zwart.
Verwar dus niet pure overlevingsdrang met naieviteit.
De blanken zijn veruit in de minderheid en hebben een wat minder grote kans om te winnen van de zwarte meerderheid als het er op aankomt.

avatar van benan89
Zal inderdaad wel een film voor liefhebbers zijn, ik vondt het zonde van mijn tijd...heb hem met veel moeite afgekeken.
Langdradig verhaal, onbegrijpelijke situaties.....pfffffffff

van mij 1,5*

Zeker geen slecht drama.
Langzaam is de film wel.
Malkovich speelt de rol als excentrieke over de scheef gegane leraar
zoals enkel hij dat kan. Uiterst ingetogen
Verder speelt de moeizame en zeer aparte verstandhouding tussen blank en zwart een belangrijke rol.
Film kent een aantal behoorlijke confrontrerende scenes en met name dierenliefhebbers zullen af en toe moeten slikken.
Einde vond ik persoonlijk niet merkwaardig of vreemd maar toepasselijk in de lijn van het verhaal.

avatar van mayhemblik
Mooie film maar ook ik kon me niet vinden in sommige beslissingen die werden genomen, maar mensen zijn nou éénmaal verschillend.
Vadertje lief was natuurlijk ook een hufter eerste klas door dat (minderjarige?) meisje te verkrachten, ja verkrachten want het was natuurlijk puur machtsmisbruik wat hij deed.
Pas als het zijn eigen dochter overkomt komt er iets van berouw boven borrelen, best wel eng als je bedenkt dat hij er daarvoor eigenlijk geen moeite mee had.
Wat mij wel opvalt is dat (meestal) mannen roepen dat als ze aan mijn gezin komen de dader eraan gaat.
En als er dan zoiets gebeurd doen ze niks, ik ken daar een paar voorbeelden van in mijn kennissenkring.
Je weet gewoon niet hoe je op zo'n situatie reageert totdat het je overkomt. (wat ik natuurlijk niemand toewens)

avatar van nr10micha
Ik vond dit geen goede film, heeel langzaam en vaak rare misschien zelfs niet realistische gebeurtenissen. Natuurlijk zit er wel wat in wat echt zou kunnen gebeuren, maar een heleboel beslissingen vind ik wat raar en ik denk niet dat dat in het echt ook zo zou gaan. Ik ben ook geen groot fan van Malkovich. De film viel mij dus wat tegen.

avatar van tevelenco
Een aparte en wat vreemde dramafilm.
Met een verhaal wat maar niet op gang wilde komen.
Ik had dan ook totaal geen binding met de hoofdpersonen.
En ik vond dat ze wel hele vreemde beslissingen namen na bepaalde gebeurtenissen.
Nee deze film sloeg voor mij de plank behoorlijk mis.

avatar van mayhemblik
mayhemblik schreef:
]Ik heb net wel gelijk het boek besteld want daar ben ik toch wel erg nieuwsgierig naar geworden.

Heb het boek nu gelezen en ik wil iedereen aanraden om dat ook te doen, prachtig geschreven boek!

avatar van dennis013
Mooie film met veel filosofische lijnen erin. Zeer krachtig gespeeld door de hoofdrolspelers en het was vooral mooi hoe het verhaal niet alles verklaarde waardoor je zelf erop los kon filosoferen waarom iets gebeurde zoals het was. En ook als dat onbegrijpelijk leek, dan was dat de waanzin van het leven daar.
Ik vond m echt schitterend.

avatar van Aapje81
Waardige verfilming van het boek van Coetzee. Malkovich zet een topprestatie neer en ook de andere acteurs doen het prima. De sfeer past perfect bij het boek en de karakters zijn mooi uitgewerkt. Het contrast tussen de twee werelden wordt heel rauw en realistisch neergezet. Aan de ene kant snap ik het personage van Malkovich helemaal maar tegelijkertij kan ik ook begrip opbrengen voor de Zuid Afrikaanse cultuur. Wat vooral heel overtuigend was dat Jacobs erin slaagt om niemand te veroordelen en eerlijk te laten zien hoe de dingen werken zodat je als kijker zelf een beeld kan vormen.

Goed.

avatar van Decec
Goede film! 4 sterren...

avatar van Fran
Nou, ik ben dus niet bepaald gecharmeerd van deze film. De personages zeiden me namelijk totaal niets. Ik snapte hun beweegredenen totaal niet en ik vond ook dat het niet uitgelegd werd. Vaderlief gaat als professor zijnde een affaire aan met een studente en wordt daardoor ontslagen. Hij toont er echter totaal geen emotie bij. Ik snap ook helemaal niet waarom hij uberhaupt iets aanknoopte met de studente.

En van dochterlief begrijp ik al helemaal niets. Waarom wilde ze in godsnaam in dat huis blijven en waarom liet ze zich zo vernederen door die buurman. Nergens in de film word dit uitgelegd. Ik hou er best wel van als bepaalde dingen opengelaten worden in een film maar dit was waarschijnlijk toch iets te filosofisch voor me.

Qua mooie beelden en sfeer etc. sprong de film er ook niet echt uit voor mij.

avatar van Menno
De film is niet slecht. Het verhaal lijkt een metafoor te zijn voor wat zich in zuid-afrika afspeelt. En dat is goed verteld, doch kortzichtig en volledig vanuit het witte perspectief..en dat vind ik niet zo acceptabel.

Deel 1: De witte onderwijzer maakt misbruik van macht en 'gebruikt' iemand's zwarte dochter. Deel 2: De blanke dochter van de onderwijzer wordt door drie zwarten verkracht. De dochter accepteert (?) dit, de vader heeft daar geen begrip voor.

Technisch is de film sterk; kleurgebruik, fotografie e.d. En John Malcovitch is altijd spannend om te bekijken.

avatar van thomzi50
Juist die leegheid die hier zo veel bekritiseerd wordt, en het gebrek aan uitleg, vond ik zo ijzersterk; het wordt niet uitgelegd, en toch krijg je een zekere ontroering voor de totaal mistroostige Malkovich. Waar hij ook komt, hij raakt niet betrokken, en waar hij ook komt, zijn aanwezigheid brengt niets goeds. Ingetogen, subtiel en ontzettend indringend. 4*

Redelijk drama waarvan ik de eerste 30 minuten gemist heb. Ik ben erin gekomen toen de 3 kinderen bij het huis van de dochter (Jessica Haines) stonden te wachten en waar vlak daarna de gewelddadige actie begon. Hoe de dochter daarna in het lot beruste en zich overgaf aan de buurman (die kreeg uiteindelijk de macht over haar grond) vond ik wel raar en stom. Dat vond ik wel jammer want daardoor gebeurde er eigenlijk weinig meer en raakte ze eigenlijk alleen maar gefrustreerd. Ik had liever gezien dat John Malkovich terug kwam met een Kalashnikov (standaard wapen in Afrika) en wraak nam op de buurman. Maar ja dan zou het waarschijnlijk een ander soort film zijn geworden dan waar de regisseur naartoe wilde.

Meneer Bungel
Een film die veel losmaakt, misschien wat teveel leunend op de ontwikkelingen van Lurie zelf, maar eigenlijk zit er heel veel in, als het gaat om Zuid-Afrika: de blanke man die misbruik maakt van zijn positie, de zwarte jonge vrouw die het in eerste instantie gedoogd, maar uiteindelijk zich tegen hem keert. Dan de zwarte jonge mannen die zijn dochter bruut verkrachten en zij lijkt het te willen accepteren. Omdat ze niet weg wil van het stukje land waar zij (kennelijk, en in het eindshot kan je zien hoe prachtig het land kan zijn) een bepaald geluk gevonden heeft, in combinatie met haar vaststelling dat haar vader haar (ook al was hij ter plaatse) niet heeft kunnen redden van het kwaad... Natuurlijk zit je als kijker bijna te roepen, wanneer ze zegt dat ze niet terug zal komen als ze eenmaal naar Nederland zou gaan (en Lurie juist dan plots afstand van haar neemt, mede op advies van de hondenvrouw): GA in godsnaam!. Zijn hun keuzes ongeloofwaardig? Of alleen maar onbegrijpelijk?

Misschien een beetje té makkelijk van opzet, maar vooral door de uitwerking, wanneer Lurie teruggaat naar de stad (hij is eigenlijk niet veranderd en gaat nogal laconiek op de knieën om vergeving vragen, zoekt ook de jonge vrouw weer op, etc.) en eigenlijk verslagen (door het weer ontdekken van zijn eigen slechtheid) terugkeert naar zijn dochter die hem een kopje thee aanbiedt en hij nogal schaapachtig toezegt... om stil van te worden, met het petje diep af voor Malkovich, maar natuurlijk ook voor Jacobs en Coetzee.

4,5*.

avatar van janhero
Sorry hoor maar voor mij zo'n film die iets zou willen maar het lukt de hele film niet. Te traag, te vaag, te nietszeggend.
Maak hem maar over en dan goed omdat het verhaal wel ok is.

Meneer Bungel
Traag, vaag en nietszeggend... Dat is het tegenovergestelde van wat het in mijn ogen is.

-edit- Alhoewel, als 'snel' zou ik het ook niet bestempelen.

avatar van Partyboooi
Pff, dit waren 2 zware uren zeg. John Malkovich is altijd goed natuurlijk maar ik vind dit een erg saaie prent. Er gebeurd zo weinig dat het knap is dat ze 2 uur volmaken, maar hij had behoorlijk ingekort mogen worden. Ik verwachtte nog dat er op het eind iets ging gebeuren, maar zelfs dat niet.

avatar van Lord Flashheart
Goede film, al valt die wel zwaar op de maag. De hele film ademt een trieste en nare sfeer en je kan onmogelijk met een goed gevoel de zaal uitlopen.

John Malkovich schittert in zijn rol als onsympathieke, egocentrische professor en de toon is hiermee gelijk gezet. Pakweg de eerste drie kwartier wordt het lege bestaan van de professor getoond: zijn jacht op (te) jonge studentes, zijn prostituee bezoekjes en zijn eenzaamheid lijken synoniem te staan voor het verval van de Zuid-Afrikaanse samenleving. Zijn maatschappelijke ondergang is dan ook een kwestie van tijd.

Enige troost vindt hij in de muziek en de dichtkunst, maar als een van zijn escapades verkeerd loopt en hij zijn baan verliest, kan ook de kunst geen voldoening meer geven en besluit hij zijn dochter op het platteland te bezoeken. Spijt heeft de professor in dit stadium nog niet: hij omschrijft zichzelf als een roofdier dat, gedreven door instincten, geen onderscheid maakt tussen goed of kwaad.

Dat verandert als hij bij zijn dochter arriveert. Ook haar leven blijkt een puinhoop en gecombineert met de onveiligheid van het Zuid-Afrikaanse platteland, voelt de professor zich voor het eerst in lange tijd bezorgd om iemand. Als ze vervolgens beiden slachtoffer worden van een geweldadige overval, realiseert de professor zich voor het eerst wat de gevolgen zijn voor anderen van zijn eigen seksuele escapades en volgt een boetedoening.

De setting in Zuid-Afrika maakt de film: verval, corruptie en wetteloosheid in Zuid-Afrika zijn synoniem met de staat van de professor. Waar hij echter tot inkeer komt, geeft de film geen uitsluitsel hoe het nu verder moet met het land en het leven van de professor en zijn dochter. Hij is verandert van een jager in een prooi en is letterlijk overgeleverd aan de plaatselijke inwoners. John Malkovich zet deze transformatie overtuigend neer: van zelfverzekerde arrogante professor, naar een vernederde en berouwvolle, bijna gebroken man.

De rol van zijn dochter komt iets minder uit de verf en ze komt wel erg laconiek over nadat ze net door drie mannen is verkracht. Andere minpunten zijn het lage tempo, mede veroorzaakt door wat overbodige herhalingen van soortgelijke scenes. Grootste ergernis was een scene van een van toneelstuk dat de professor bijwoont. Schijnt ook niet zo in het boek voor te komen, heb ik me laten vertellen. Deze kleine minpuntjes en het feit dat de film wel erg op Malkovich leunt, voorkomen een topnotering. 3,5*

mayhemblik schreef:

Het boek is al een oscarwinnende film: algemeen gelauwerd en geprezen vanwege realistische kern en historische waarde ... zal wel interessant zijn, maar ontspannend niet echt. Heb al beter gelezen