• 144.094 films
  • 7.146 series
  • 21.731 seizoenen
  • 489.163 acteurs
  • 287.197 gebruikers
  • 8.263.104 stemmen
Avatar
 
banner banner

Disgrace (2008)

Drama | 119 minuten
3,11 314 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 119 minuten

Oorsprong: Australië / Zuid-Afrika

Geregisseerd door: Steve Jacobs

Met onder meer: John Malkovich en Ériq Ebouaney

IMDb beoordeling: 6,5 (5.462)

Oorspronkelijke taal: Engels

Releasedatum: 4 juni 2009

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Disgrace

Een wetenschapper, werkzaam aan de universiteit maar in ongenade gevallen door een affaire met een studente, trekt zich terug op de afgelegen boerderij van zijn dochter. Hij hoopt enig evenwicht in zijn leven aan te kunnen brengen. Maar de harde werkelijkheid rukt meedogenloos op en verstoort alle broze relaties. Hij wordt samen met zijn dochter het slachtoffer van een gewelddadige actie.

image

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2122 berichten
  • 1161 stemmen

Een wat overbodige verfilming van van de roman van Coetzee.

De sfeer, het barakje buiten, bleken wonderwel aan te sluiten bij het beeld dat ik daarvan had toen ik het boek las. Prachtige beelden ook van een heel mooi, woest landschap. Het woord 'schepping' komt spontaan bij me op en voor een atheïst wil dat wel iets zeggen.

Maar zoals gezegd: alles wat aan bod komt, stond al in het boek. De kracht die in het boek zit (de interne beleving van David) wordt echter niet echt gecompenseerd met cinematografische meerwaarde.

Een mooie film, zonder meer.


avatar van frans123

frans123

  • 2256 berichten
  • 572 stemmen

om deze film echt te begrijpen zijn twee zaken nodig 1 in zuid afrika zijn er per jaar 500.000 verkrachtingen!!! ja ,1750 per dag. dan is ghana nog een vakantie land want daar gebeurt 'het 'maar 48 keer per uur!!! waar ik niemand over zie schrijven is dat de rol van david een bedenkelijke is. hij gebruikt ook vrouwen! alleen verhult hij het in een ander jasje, en geeft er een bijna filosofische onderbouwing en legitimatie aan. 'schoonheid is niet van het vrouwelijke individu,maar maakt deel uit van de omgeving.....".tja. lucy weet dat verkractingen deel uit maken van het leven in z afrika. natuurlijk kan ze weg gaan,maar het is haar keuze.. ze probeert er mee te leven. en of dat tegen de 'kijkers' logica indruist is niet van belang. malkowich rol is prachtig ,voor degenen die zijn rol niet begrijpen. als 'gevoelsarme man die alleen maar voor lust leeft , het dagelijkse leven zeker in z afrika als ondraaglijk ervaart, en wegvluchtte in erotiek, breekt aan het einde van de film. hij huilt,maar vooral om zich zelf. a-klasse film die boeit van de eerste tot de laatste minuut,vergezeld door het prachtige landschap.


avatar van Hectometerpaal

Hectometerpaal

  • 707 berichten
  • 944 stemmen

Van Afrika weet u heel veel.

Van hoofdletters en leestekens daarentegen....


avatar van DjFrankie

DjFrankie

  • 2337 berichten
  • 2429 stemmen

Er is al veel geschreven over deze film, in kan me iig vinden in het verhaal van frans123


avatar van stipstap

stipstap

  • 157 berichten
  • 192 stemmen

frans123 schreef:

om deze film echt te begrijpen zijn twee zaken nodig 1 in zuid afrika zijn er per jaar 500.000 verkrachtingen!!! ja ,1750 per dag. dan is ghana nog een vakantie land want daar gebeurt 'het 'maar 48 keer per uur!!! waar ik niemand over zie schrijven is dat de rol van david een bedenkelijke is. hij gebruikt ook vrouwen! alleen verhult hij het in een ander jasje, en geeft er een bijna filosofische onderbouwing en legitimatie aan. 'schoonheid is niet van het vrouwelijke individu,maar maakt deel uit van de omgeving.....".tja. lucy weet dat verkractingen deel uit maken van het leven in z afrika. natuurlijk kan ze weg gaan,maar het is haar keuze.. ze probeert er mee te leven. en of dat tegen de 'kijkers' logica indruist is niet van belang. malkowich rol is prachtig ,voor degenen die zijn rol niet begrijpen. als 'gevoelsarme man die alleen maar voor lust leeft , het dagelijkse leven zeker in z afrika als ondraaglijk ervaart, en wegvluchtte in erotiek, breekt aan het einde van de film. hij huilt,maar vooral om zich zelf. a-klasse film die boeit van de eerste tot de laatste minuut,vergezeld door het prachtige landschap.


avatar van Tasha27

Tasha27

  • 34 berichten
  • 34 stemmen

Ik ben geen fan van John Malkovich ondanks het feit dat hij een topacteur is die bijzondere rollen neer weet te zetten. Echter, na het lezen van de recencies (de menselijke kant van het verhaal en de beweegredenen die de personages hebben voor hun gedrag), werd ik wel nieuwsgierig. De eerste drie kwartier wekte de film mijn interesse, maar later vond ik het wat langdradig worden. De terugkerende discussies tussen vader en dochter over het wel of geen actie te ondernemen tegen het geweld. De accepterende, gelaten houding van Lucy en haar pogingen de boel te sussenderen en te bemiddelen om op deze wijze haar boerderij te behouden. Dit irriteerde me en uiteraard zegt dat meer over mijn karakter dan over de kijk op het leven door Lucy zelf en haar gevoel. De film schetst een mooi beeld van de cultuurverschillen op deze wereld en ook het Afrikaanse landschap is erg mooi gefilmd. John Malkovich blijft zelf nogal passief en lijkt, ondanks zijn vraag om vergiffenis, niet veel geleerd te hebben van zijn levenservaringen en die van zijn dochter. Hij geeft aan het hele leven een filosofische draai. Het einde valt mij wat tegen. Ik blijf bij deze film het gevoel houden dat er geen afsluiting is en het geheel gewoon stopt. Beoordeling: 3 sterren.


avatar van blurp194

blurp194

  • 3138 berichten
  • 2866 stemmen

Knap werk.

De onsympathieke persoon die Malkovich neerzet maakt het onmogelijk om een binding met de hoofdrol te voelen. Toch is het boeiend om zijn belevenissen te volgen. Het contrast tussen hem en zijn dochter is sprekend ondanks dat het moeilijk is om je in een van beiden in te leven, de problemen die ze tegenkomen worden neutraal en observerend verteld, en in het contrast wordt duidelijk dat geen van beiden daar het laatste woord in heeft. Juist daardoor een erg knappe film.

Het boek van Coetzee zal ik maar eens op mijn lijstje zetten, ik ben nieuwsgierig geworden.


avatar van Boenga

Boenga

  • 2060 berichten
  • 1248 stemmen

Sterke film.

Hard, pakkend verhaal, met Malkovich in een rol die hem op het lijf geschreven is.

Verschillende meningen hier over de geloofwaardigheid van vooral de houding van Lucy. Niet makkelijk in te schatten, maar gezien de situatie op dat (en dit) moment in Zuid-Afrika, en wat daar de voorbije eeuw is gebeurd, lijkt me dat toch heel realistisch. De noodzaak om bepaalde zaken te aanvaarden, een bijna gedwongen boetedoening voor fouten die door een grote groep mensen gemaakt zijn. Fatalisme.

Een film ook die ik me liever blijf herinneren dan dat ik er (ooit) nog eens zou naar kijken.


avatar van FlorisV

FlorisV

  • 1024 berichten
  • 490 stemmen

Lastig te duiden. Niet echt een film met een kop en een staart of een catharsis, wel met enkele thema's die terug blijven komen. Lust. Chaos. Vernedering. Macht en vooral onmacht. En gelaten acceptatie van zaken die eigenlijk niet acceptabel zijn, omdat er geen andere mogelijkheid lijkt te zijn. Primitieve krachten winnen het van moraliteit. De film laat je vooral achter met een machteloos gevoel.

Wat ik kan waarderen is dat de personages allemaal complex zijn, niet alleen David en zijn dochter Lucy, maar ook de boer Petrus. Alle 3 hebben ze ook hun eigen manier van wegkijken. David doet geen enkele moeite zijn carriere te redden en deed daarvoor al geen enkele moeite zijn lust te beheersen, hoewel hij eerst onnozel opmerkt dat hij het niet zover zal laten komen. Petrus laat zijn familie en eigen belang voor al het andere gelden, zelfs misdaad. En Lucy gaat nog het verst. Toch wordt geen van de voornaamste karakters neergezet als slappe hap of heel slecht. David neemt verantwoordelijkheid en handelt wel degelijk om Lucy te beschermen. Petrus en Lucy hebben vooral door hard zwoegen hun leven opgebouwd en willen vooral verder bouwen en niet teveel achterom kijken, op het blinde af.

Extra complexiteit is onvermijdelijk door de verwikkelingen die Zuid Afrika kenmerken, een verscheurd land dat steeds wettelozer wordt. Hier wordt niet diep op ingegaan maar de haat en verachting die de criminelen in het verhaal extra aanmoedigt worden wel pijnlijk voelbaar gemaakt.

Ondanks de pracht van het landschap is de prent niet gericht op mooifilmerij en romantiseert of dramatiseert het niets. Zeker in het begin komt het daardoor wel wat klinisch en droog over. Helemaal omdat David vooral dan nogal een flapdrol is, met zijn mooie praatjes. Hij lijkt door het leven te slaapwandelen, zonder veel emotie.

In zoverre kent de film toch een soort van catharsis, David heeft veel "verrijkende" ervaringen van het soort waarbij je liever wat armer was gebleven en bereikt eindelijk, tegen het einde aan, zijn emotionele breekpunt.

Bij al teveel analyse zou ik het gevoel te krijgen teveel een soort David te worden zoals hij in het begin is. De film slaagt er in ieder geval in zonder al teveel poespas de complexiteit te behandelen van een leven met traumatiserende gebeurtenissen.

Niet om vrolijk van te worden, ook geen klassieker als Death and the Maiden maar met goed acteer- en camerawerk en interessante, lastige thema's.