Orca (1977)

Alternatieve titels: Orca: The Killer Whale | The Killer Whale

Verenigde Staten / Nederland / Italië
Actie / Thriller

geregisseerd door Michael Anderson (I)
met Richard Harris, Charlotte Rampling en Bo Derek

Wanneer de visser Nolan per ongeluk een zwangere orka doodt, zint het mannetje op wraak en vernielt hij een aantal boten in de vissershaven. Onder druk van de overige vissers gaat Nolan de oceaan op, om de dodelijke confrontatie met de op wraak beluste orka aan te gaan.

FisherKing
Probeerde mee te liften op het succes van Jaws.. Ongeloofwaardig stuk film

avatar van petey
Had de hele cast moeten laten opeten na 30 minuten en dan de rest een beetje docu moeten maken over Orca´s. Zou de film aanzienlijk van opgeknapt zijn.

In Nederland uitgebracht als Orca, the killer whale.

1 ster, voor Bo Derek.

avatar van jester
Voor wie? Het is al weer een tijd geleden, maar ik kan me Bo niet herinneren in deze film.

cenobite
Haar been wordt afgebeten...en daarom 2 sterren voor Bo.

avatar van De Knip
We kregen thuis onze eerste videorecorder en daarbij deze film.
Natuurlijk was het toen een festijn, onze eerste videofilm.
Aantal jaren later op tv weer gezien: natuurlijk stuk minder leuk, maar voor de nostalgie:

**1/2

avatar van puck
Belabberde prutfilm die nergens op gebaseerd is. Slechte effecten, irritante personages, en vooral volstrekt ongeloofwaardig verhaal waaruit blijkt dat de makers van orka's zeer weinig verstand hadden, ondanks dat in die tijd toch al bekend was dat orka's slechts zelden aggressief reageren op mensen (laat staan wraakacties ondernemen ).
Een welverdiende 0,5 ster.

Tomaszz
dit is nou een film die echt helemaal nergens opslaat, spinnen en slangen hebben nog wel wat engs maar orca's zijn voor mij gewoon lieve beesten

Niet dat de film goed is, maar dit is natuurlijk gewoon een kulargument.

avatar van ThaMovieVoter
beetje overdreven om van zo'n beest een monster te maken.
Wat is het volgende, een mensenetende goudvis?

Film gezien?
Zo'n monster is het niet, hoor.

Overigens zijn haaien of piranha's ook niet zo gevaarlijk als de films ons doen denken....

Zeer matige films, waar grote namen zich toch voor hebben laten strikken. Opvallende muziek van Morricone.

neo (crew)
Wat deze van Morricone vooral anders en misschien nog wel beter maakt dan Williams zijn Jaws, is misschien wel dat Morricone het dramatischer aanpakt en niet te vergeten hier en daar atonaler. Maar de vocaal op het einde

Deze Morricone is veel meer gedateerd dan (de oudere) Williams' Jaws.

neo (crew)
Dan weet jij iets wat ik niet weet Wat ik wel een soort van gedateert vind worden,of eerder gezegd ergelijk,is het gebruik van vocalen die ik soms in zijn werk compleet ongepast vind.

Ben niet zo'n kenner hoor, maar hij gebruikt toch juist heel vaak vocalen?

neo (crew)
Dan komen we even uit bij zijn bekendste werken als Ce'ra en The Mission, kijk daar is het de volle 100 procent gepast. En ja hij gebruikt ze regelmatig en daardoor fronzen mijn wenkbrauwen weleens. Als je alleen zijn ''grote werk'' kent je haast denken dat het cliche ding is. Dus ik stoor mij er weleens aan. Maar in principe evenveel dat andere componisten wereldwijd zich zelf recyclen, wat op zich niet erg hoeft te zijn, maar gezien over het geheel pik je hier en daar wat slechte eruit. En nog even voor de duidelijkheid ik heb het nog steeds over vocaal gebruik

Okay, ik ken idd slechts zijn grote werk en ik had het idee dat het een beetje bij zijn 'stijl' hoorde, vandaar.

neo schreef:

Dan weet jij iets wat ik niet weet

De score van Jaws zou zo vandaag gebruikt kunnen worden. De score van deze film is erg een product van zijn tijd.

neo (crew)
Tja dat is dan een meningsverschil. Maar neem Elmer Bernstein's werk van de jaren 70'. En let eens op zijn werk voor Twilight of Far From Heaven, dat klinkt ook als een product uit de jaren 70 of eigenlijk nog veel eerder. Dus uitsluiten doe ik het niet.

avatar van mikey
Bo derek is visvoer in deze matige jaws rip-off, lekkerrrr 1.5

Slechts gedeeltelijk hoor. Ten minste, dat dacht ik.

avatar van Witch-king
Een paar jaar geleden stond deze in de gids, dus ik wilde de film zien. Na een half uur gekeken te hebben, was er reclame, en na de reclame formule 1. Ik wil deze film nog een keer zien, maar dan helemaal.

avatar van italian
richard harris!! is dat niet de vorige perkamentus(de eerste twee films)van harry potter?

Orca is geen Jaws.Kan er al helemaal niet aan tippen.
En daar wil ik het bij laten.

west&east
ichi schreef:
1 ster, voor Bo Derek.

dan nog een 1 voor Harris en een andere 1 voor Rampling.

Falkor
Is dit een aanrader om te kijken?
mij lijkt het wel een spannende film.

maar bijna iedereen hier, vind de film niet zo geweldig geloof ik?
tenminste dat heb ik gelezen hoor!
ik weet niet of dat zo is.

Tja, de mensen die hem gezien hebben vinden hem duidelijk matig. Ik ook. Niet rotslecht.
Wat wil je horen?

avatar van narva77
Het leukste is nog met het been van Bo Derek.

Film is best te pruimen vooral in 1977 toen ik hem zag, geen hoogvlieger maar best de moeite waard.