Blown Away (1994)

Actie / Thriller

geregisseerd door Stephen Hopkins
met Jeff Bridges, Tommy Lee Jones en Lloyd Bridges

Jimmy Dove werkt voor de bomb squad in Boston, en is degene die altijd met de lastige klusjes opgezadeld wordt. Op een dag besluit hij met z'n werk te stoppen om een leraar te worden in z'n vak. Zijn opvolger wordt echter na een paar dagen al gedood door een bom, en Jimmy krijgt het vermoeden dat deze bom misschien het werk kan zijn van een voormalig vriend van hem. Hij begint de zaak te onderzoeken.

avatar van Metalfist
I've come here to create a new country for you called chaos, and a new government called anarchy

Eigenlijk heb ik een gloeiende hekel aan examens. Het is altijd een enorme stressperiode maar langs de andere kant heb je echt wel veel vrije tijd. Ik zit weeral in mijn blok en als ontspanning na het leren zet ik tegenwoordig een film op. Blown Away was een titel die me alweer niets zei toen ik hem tegenkwam in de lijst op de decoder maar de informatie van Belgacom leerde me al snel dat het met Jeff & Lloyd Bridges was en dat was genoeg om hem op te zetten. Ik had totaal geen idee waarover de film ging (om de een of andere bizarre reden kreeg ik alleen 3 namen van acteurs te zien) dus nam ik een stap in het onbekende.

En soms draait dat slecht uit en soms draait het goed uit. Blown Away is zo'n film waar het goed bij uitdraait maar dat is voornamelijk dankzij de uitmuntende cast. Vroeger kende ik Jeff Bridges eigenlijk alleen maar van The Big Lebowski en op zich is dat een goede film maar ik begreep niet waar Bridges zijn faam vandaan haalde. Oké, hij speelde zijn rol erg vermakelijk maar daar stopte het voor mij dan ook. Althans, dat was het geval tot ik hem in meer films begon tegen te komen. Als piepjonge gast in het geniale The Last Picture Show en onvergetelijk in TRON. Langzaamaan begon hij zich op te werken als een acteur die ik graag zie spelen en dat hier doet hij dat gevoel nog verder eer aan. Alleen jammer van het verschijnen/verdwijnen van zijn Iers accent. Bridges speelt zijn rol met overtuiging maar slaat hier toch wel een beetje de bal mis. Dan kwam Lloyd Bridges authentieker over. Geweldig trouwens om vader en zoon samen te zien acteren. Lloyd Bridges zal voor mij altijd de gestoorde maar geniale Commander Cain uit de originele Battlestar Galactica maar hier is hij ook wel lekker op dreef. Dat geldt trouwens ook voor Tommy Lee Jones, een acteur waar ik normaal gezien bitter weinig van moet hebben maar hier komt hij echt heerlijk krankzinnig over. Alleen ook hier jammer van het ontzettend fake Ierse accent. Eigenlijk kent Blown Away een grote sterrencast want ook Forest Whitaker komt nog opdraven in een vrij leuke rol. Let trouwens ook op het kleine bijrolletje van Cuba Gooding Jr.

Blown Away is op sommige vlakken nogal voorspelbaar. Stoort dat? Nee, niet echt. Stephen Hopkins schotelt ons een ietwat standaard actiefilm voor maar toch is het allemaal ontzettend vermakelijk gebracht. Heel het plot rond het mysterieuze verleden van Jimmy en de relatie tussen hem en Ryan is boeiend en wordt op zich ook goed uitgewerkt. Het is alleen spijtig dat er hier en daar een paar kleine fouten zijn ingeslopen. Zo zijn vooral de acties van Kate, Jimmy's vrouw, soms echt wel te stom voor woorden. Vooral die scène op het strand waar ze haar dochter kwijt geraakt en haar dan terug vindt in gezelschap van een Ier maar dat haar frank niet valt dat dit wel eens de Ier zou kunnen zijn die haar man belaagd, komt nogal ontzettend lame over. Ook het feit dat de laatste bom van Ryan zo ontzettend lang duurt waardoor ze nog een lekker potje kunnen vechten was nu niet echt hoogstaand. Jammer eigenlijk want voor de rest zit de film boeiend ineen maar verscheidene minuten kijken naar water en knikkers en buisjes die allerlei andere zaken in beweging zetten was voor mij wat teveel van het goede. Gelukkig is er voor de rest nog genoeg te beleven in actieland want daar heeft Hopkins zeker wel weet van. De climax verloopt lekker en de ontploffingen doorheen de film zien er ook geloofwaardig uit. Normaal gezien ben ik ook geen fan van U2 maar de nummers pasten wel lekker in de sfeer van de film.

Erg vermakelijke maar ietwat standaard film. Het plot zit goed ineen maar het is vooral dankzij de uitmuntende cast dat dit naar een hoger niveau is getild. Geweldig om vader en zoon Bridges tezamen te zien, al blijft het jammer van de vele fake accenten doorheen de film. Ach, ik heb me in ieder geval goed geamuseerd.

Kleine 4*

avatar van StevenMighty
Lekkere explosieve film
Ik vond de ontmantelingen steeds spannend en origineel bedacht.
Al was de explosie waarbij zn collega om het leven komt nogal onrealistisch, ik ben geen expert maar volgens mij maak je geen bom onschadelijk door er vanop een afstandje op te schieten...

Verder heel goeie acteerprestaties van Jeff Bridges en Tommy Lee Jones die zich voor een Texaan best een aardig Iers accent had aangemeten voor de gelegenheid.

Mooie nummers van U2 tussendoor zorgden voor een goeie passende Ierse soundtrack.

Je krijgt geen spijt van Blown Away te zien.

4 sterren

avatar van Beertje45
Aardige, maar niet hoogstaande thriller. Jeff Bridges wist me niet echt te overtuigen als de held van de film. Lloyd en dan vooral Tommy Lee Jones redden deze doordeweekse film.

avatar van xxERWINxx
Matige film vond ik zelf, gebeurd niet echt veel en weinig actie, einde is ook niet echt spannend.
ook wat langdradig

avatar van FunkStarr
Inderdaad een wat langdradige film die naar het einde toe wat meer actie heeft. Tommy Lee Jones zet een aardige schurk neer en Jeff Bridges doet z'n best maar komt niet echt lekker uit de verf als actieheld. Ook de onnodige familiescenes zijn overbodig en irritant. Toch nog wel een krappe voldoende.

Een rumoerige actiewraakthriller met het nodige vuurwerk, over een ex-bommenmaker van de IRA die in de Verenigde Staten een nieuw leven probeerde op te bouwen en bommen ontmantelde. Ik vond vooral de personages geloofwaardig overkomen en bovendien kregen ze ook nog diepgang.

Matige film over een agent die bij de explosievenopruimingsdienst werkt en te maken krijgt met een maniakale bommenlegger. Een nogal slap verhaal dat bovendien niet bepaald even geloofwaardig gebracht wordt. De scenes met de bommen zijn nog wel vermakelijk en de explosie op het eind is spectaculair. Voor de rest had het best wat korter gemogen. Een nipte 2.5 sterren.

Ondanks de cast met 2 van mijn favoriete acteurs (Tommy Lee Jones en Forst Whitaker) vond ik het maar een matige film.
De spanning is ver te zoeken, en het is nergens boeiend.
Wel leuk is de samenwerking tussen vader Lloyd Bridges en zoon Jeff Bridges.
Maar het had allemaal wel beter gekund.

avatar van john mcclane 2
Niqk schreef:
hmm.. ik vond jeff bridges toch beter als luie stoner

Dat zal hij zijn hele levenblijven horen,,,,,dude

avatar van zoutzak
Tommy Lee Jones is geen John Malkovic

In the Line of Fire (1993)