Orca (1977)

Alternatieve titels: Orca: The Killer Whale | The Killer Whale

Verenigde Staten / Nederland / Italië
Actie / Thriller

geregisseerd door Michael Anderson (I)
met Richard Harris, Charlotte Rampling en Bo Derek

Wanneer de visser Nolan per ongeluk een zwangere orka doodt, zint het mannetje op wraak en vernielt hij een aantal boten in de vissershaven. Onder druk van de overige vissers gaat Nolan de oceaan op, om de dodelijke confrontatie met de op wraak beluste orka aan te gaan.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Jaws-kloon.

Maar niet eens een slechte.

Het verhaaltje van de vete tussen het monster en de schipper wordt hier dunnetjes overgedaan. Met de toevoeging van enige dramatiek en sentiment.

Buiten Harris wordt er behoorlijk beneden de maat geacteerd, maar de man draagt de film bijna alleen. De verschrikkelijke dubs helpen ook al niet mee.

Wat wel meehelpt zijn een aantal spannende momenten en de sfeerverhogende muziek van Morricone.

Redelijk.

avatar van Halcyon
Magere Jaws rip-off die tegenover zijn grote voorbeeld inboet aan spanning, effecten, een logisch script en goed uitgewerkte personages. Het grote verschil tussen beide is dat in Jaws het dier de klootzak is en in Orca de mens. Dat levert op zich een interessante invalshoek op (dier neemt wraak voor winstbejag van de mens), maar die wordt zo ongeloofwaardig gebracht dat het na een tijd tenenkrommend slecht wordt.

Pijnlijk feit is eveneens dat de score van Ennio Morricone er op geen moment in slaagt de beoogde spanning te creëren. Dan besef je pas hoe geniaal dat simpele deuntje van Jaws wel niet was. Op alle fronten is deze prent dus inferieur aan zijn grote voorbeeld. Enkele geslaagde beelden van de vin die dreigend boven het water uitkomt en een mooi in beeld gebrachte finale kunnen daar helaas nog weinig aan verhelpen.

avatar van Left4Dead
Als klein joch vond ik hem zeer spannend en zielig tegelijk. De herziening bracht me een compleet ander gevoel. Slap en nep.

avatar van Insignificance
Intelligente schepsels, die orka's. Dit is een wel héél pientere jongen. Niet het enige waar de film wat in doordraaft. Blijkbaar kan je niet om de vergelijking met Jaws heen, maar het neemt eigenlijk direct een afslag naar een totaal ander perspectief, waarbij de rollen van mens en dier zijn omgekeerd. Het is per slot van rekening een uit de kluiten gewassen dolfijn, waar we sinds Flipper al gek op zijn.

Die vergelijking is vast nog niet gemaakt. Hoe dan ook, het zal wel een van de redenen zijn waarom een spanningsboogje maar niet van de grond komt. Geen aanval die echt iets teweeg brengt, zelfs een klein beetje dreiging zit er niet in. Morricone is ook veel te druk in de weer om er ergens stroom op te krijgen. Wat dat betreft geen beste beurt van Anderson, al verzuipt z'n film ook niet helemaal.

Een rare reflex. Ontelbare horrors die zonder enig effect de gekste dingen met mensen uitvreten, maar pak een dier als slachtoffer en het is meteen zielig met een dikke dosis verontwaardiging. Dan nog had het rondom die geboorte wel een onsje minder mogen zijn en Nolans achtergrond is bespottelijk, maar de film speelt, al dan niet bewust, een geniepig spelletje met de sympathie van de kijker.

Deze film heb ik vroeger, begin jaren 80, als tiener gezien tijdens één van de eerste "Meimaand Filmmaand" (zeer populair destijds) van de televisiezender Veronica en toen vond ik het een boeiende en spannende film. Deze film heeft best veel overeenkomsten met de betere film "Jaws (1975)", maar dan met een wraakzuchtige (en terecht) orka i.p.v. een haai en de orka is in deze film eigenlijk ook niet de slechterik.

Het vrij eenvoudige maar goede verhaal weet te boeien en is spannend van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 90 minuten) en ook met de uitvoering, inclusief de sfeer en de muziek, van het verhaal zit het wel goed. Dat komt vooral door de wraakzuchtige mannetjes orka, waar ik best veel sympathie voor had en hij zag er ook best realistisch uit en werd regelmatig fraai in beeld gebracht. Dat de orka wraak wilt nemen is overigens meer dan terecht, want wat er met zijn zwangere vrouwtjes orka gebeurt (beter gezegd wat visser Nolan en zijn bemanning haar aandoen) was best heftig en ook zielig/aangrijpend om te zien. Dat laatste is zeker ook van toepassing als de orka zich ontfermd over het vrouwtje als deze meer dood dan levend weer te water wordt gelaten. De manier waarop de mannetjes orka wraak neemt op de bemanning en visser Nolan was uitstekend en ook heel slim doordacht. Daarbij ging het er ook niet bepaald zachtzinnig aan toe, want zo wordt er van Annie (gespeeld door Bo Derek) een been afgebeten en de overige bemanning moet het het zelfs dodelijk ontgelden. Op het einde van het verhaal gaat het natuurlijk nog tussen Nolan en de orka en dat was best goed en mooi en dan vooral de manier hoe de orka afrekent met Nolan.

Visueel ziet het er allemaal best fraai uit en zeker de opnames gemaakt in de kleine vissershaven en natuurlijk ook de opnames op zee en ijs (laatste gedeelte van het verhaal), hoewel het ijs er wel wat nep uitzag. De cast doet het best aardig in deze film en bevat een aantal bekende acteurs en actrices zoals de hoofdrolspelers Richard Harris (in de rol van visser Nolan) en Charlotte Rampling (in de rol van wetenschapster Rachel Bedford), die er toen niet onaardig uitzag. Zoals eerder gezegd speelt ook Bo Derek mee in deze film, maar haar rol stelt eerlijk gezegd weinig voor. Als ze nu bloot was te bewonderen (destijds een zeer mooie vrouw) dan had haar rol nog nut gehad, maar dat is zelfs niet van toepassing. De gehele cast wordt overigens weggespeeld door de mannetjes orka

Ondanks dat de film nu bijna 40 jaar oud is, blijft het nog steeds een boeiende en spannende film en vind ik hem persoonlijk ook niet eens zo gedateerd.

P.S. de poster met de gigantische orka is lachwekkend slecht en dat is ook helemaal niet van toepassing. Zo'n poster is meer van toepassing op de films welke te zien zijn op de televisiezender "Syfy".