• 8.347.231 stemmen

Oorsprong: Verenigde Staten / Nederland / Italië

Geregisseerd door: Michael Anderson

Met onder meer: Richard Harris, Charlotte Rampling en Bo Derek

Plot Orca

"Terror just beneath the surface."

Wanneer de visser Nolan per ongeluk een zwangere orka doodt, zint het mannetje op wraak en vernielt hij een aantal boten in de vissershaven. Onder druk van de overige vissers gaat Nolan de oceaan op, om de dodelijke confrontatie met de op wraak beluste orka aan te gaan.

imageimageimageimage

avatar van Dick2008

Dick2008

Zaterdag 21 juli Duitsland 1 (ARD) 1.05 - 2.33 uur.

avatar van Joek

Joek

Baggerman schreef:

Helemaal mee eens! Deze film is beter dan Jaws!

nee joh, dat niet maar Orca vond ik vroeger wel een goede film.Nu kijk ik wat kritischer omdat de kijk op films wat meer referentiekader heeft, dus hij is vanzelf iets minder.

Niveau jaws haalt deze film echt nooit.

Het is wel een fijnere film dan al die rip offs van Jaws (kijk maar eens naar het belachelijke Bait, nep nep nep)

avatar van Reinbo

Reinbo

Best aardig sfeervol werkje. Kan natuurlijk niet de vergelijking met Jaws doorstaan, maar poogt ook niet er een spannende jacht van te maken. Film koerst meer op sfeer, mythe en de psychologische kant van de zaak.

avatar van Joek

Joek

Wouter schreef:

Jammer dat iedereen hem met Jaws vergelijkt en vervolgens doe je zelf niets anders...

Hilarisch en scherp!

avatar van misterdhdh

misterdhdh

matig filmpje; verhaal vond ik een beetje raar, weet niet of dit in het echt kan.

2/5

avatar van shrink

shrink

• 1961 stemmen

Topper en deze film is minstens zo goed als 'Jaws'. Een zeer ondergewaardeerde klassieker op deze site. Het verhaal, de special effecten (voor 1977) en de acteurs zijn zeer goed. Heb na 25 jaar weer genoten !!

avatar van umbra

umbra

Had deze al lange tijd geleden gezien, nu net nog eens bezien en ja ie blijft dus goed. Ik vond dit echt wel goede film hoor, leefde kei hard mee met die orka's, mjaa een van de betere shark/whale films zeer blij deze nog eens gezien te hebben. Een 4/5

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Als klein joch vond ik hem zeer spannend en zielig tegelijk. De herziening bracht me een compleet ander gevoel. Slap en nep.

avatar van Insignificance

Insignificance

Intelligente schepsels, die orka's. Dit is een wel héél pientere jongen. Niet het enige waar de film wat in doordraaft. Blijkbaar kan je niet om de vergelijking met Jaws heen, maar het neemt eigenlijk direct een afslag naar een totaal ander perspectief, waarbij de rollen van mens en dier zijn omgekeerd. Het is per slot van rekening een uit de kluiten gewassen dolfijn, waar we sinds Flipper al gek op zijn.

Die vergelijking is vast nog niet gemaakt. Hoe dan ook, het zal wel een van de redenen zijn waarom een spanningsboogje maar niet van de grond komt. Geen aanval die echt iets teweeg brengt, zelfs een klein beetje dreiging zit er niet in. Morricone is ook veel te druk in de weer om er ergens stroom op te krijgen. Wat dat betreft geen beste beurt van Anderson, al verzuipt z'n film ook niet helemaal.

Een rare reflex. Ontelbare horrors die zonder enig effect de gekste dingen met mensen uitvreten, maar pak een dier als slachtoffer en het is meteen zielig met een dikke dosis verontwaardiging. Dan nog had het rondom die geboorte wel een onsje minder mogen zijn en Nolans achtergrond is bespottelijk, maar de film speelt, al dan niet bewust, een geniepig spelletje met de sympathie van de kijker.

avatar van riefenstahl

riefenstahl

Indertijd als 12 jarig jochie met mijn vader in de bioscoop gezien en toen was ik zwaar onder de indruk, vond het de beste film die ik tot dan toe ooit gezien had.

Later bij herziening valt dat dan toch tegen, de zo gewenste herbeleving blijft dan uit wat overigens eigenlijk bijna voor alle films geldt; ik geef 'm toch drie sterren, anders wordt de ik van toen boos.

avatar van ipman-99

ipman-99

"The killer whale. He is a mammal with warm blood, found in every sea." ... " !!!

Nostalgische genre film (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'Orca The Killer Whale' is een genre film

die me als kind wist te raken. Nog steeds zijn er scènes die me kippenvel bezorgen.

Aangrijpend en dramatisch gebracht, zeker hoe het begin verloopt met de vrouwelijke Orca.

De mannelijke Orca gaat op wraak pad, dit met de nodige 'slachtoffers' tot gevolg.

De sfeer zit er nog steeds heerlijk in, net zoals de Orca's die wel degelijk steeds overtuigend

overkwamen. De cast kent enkele geweldige namen zoals o.a Richard Harris, Charlotte Rampling

en Bo Derek. Enkele scènes stonden nog steeds op mijn netvlies gebrand.

Spannende genre film met een Orca die uit is op wraak !

Het betere werk in zijn genre, en niet vergeten deze klassieker dateert uit 1977!

Theunissen

Deze film heb ik vroeger, begin jaren 80, als tiener gezien tijdens één van de eerste "Meimaand Filmmaand" (zeer populair destijds) van de televisiezender Veronica en toen vond ik het een boeiende en spannende film. Deze film heeft best veel overeenkomsten met de betere film "Jaws (1975)", maar dan met een wraakzuchtige (en terecht) orka i.p.v. een haai en de orka is in deze film eigenlijk ook niet de slechterik.

Het vrij eenvoudige maar goede verhaal weet te boeien en is spannend van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 90 minuten) en ook met de uitvoering, inclusief de sfeer en de muziek, van het verhaal zit het wel goed. Dat komt vooral door de wraakzuchtige mannetjes orka, waar ik best veel sympathie voor had en hij zag er ook best realistisch uit en werd regelmatig fraai in beeld gebracht. Dat de orka wraak wilt nemen is overigens meer dan terecht, want wat er met zijn zwangere vrouwtjes orka gebeurt (beter gezegd wat visser Nolan en zijn bemanning haar aandoen) was best heftig en ook zielig/aangrijpend om te zien. Dat laatste is zeker ook van toepassing als de orka zich ontfermd over het vrouwtje als deze meer dood dan levend weer te water wordt gelaten. De manier waarop de mannetjes orka wraak neemt op de bemanning en visser Nolan was uitstekend en ook heel slim doordacht. Daarbij ging het er ook niet bepaald zachtzinnig aan toe, want zo wordt er van Annie (gespeeld door Bo Derek) een been afgebeten en de overige bemanning moet het het zelfs dodelijk ontgelden. Op het einde van het verhaal gaat het natuurlijk nog tussen Nolan en de orka en dat was best goed en mooi en dan vooral de manier hoe de orka afrekent met Nolan.

Visueel ziet het er allemaal best fraai uit en zeker de opnames gemaakt in de kleine vissershaven en natuurlijk ook de opnames op zee en ijs (laatste gedeelte van het verhaal), hoewel het ijs er wel wat nep uitzag. De cast doet het best aardig in deze film en bevat een aantal bekende acteurs en actrices zoals de hoofdrolspelers Richard Harris (in de rol van visser Nolan) en Charlotte Rampling (in de rol van wetenschapster Rachel Bedford), die er toen niet onaardig uitzag. Zoals eerder gezegd speelt ook Bo Derek mee in deze film, maar haar rol stelt eerlijk gezegd weinig voor. Als ze nu bloot was te bewonderen (destijds een zeer mooie vrouw) dan had haar rol nog nut gehad, maar dat is zelfs niet van toepassing. De gehele cast wordt overigens weggespeeld door de mannetjes orka

Ondanks dat de film nu bijna 40 jaar oud is, blijft het nog steeds een boeiende en spannende film en vind ik hem persoonlijk ook niet eens zo gedateerd.

P.S. de poster met de gigantische orka is lachwekkend slecht en dat is ook helemaal niet van toepassing. Zo'n poster is meer van toepassing op de films welke te zien zijn op de televisiezender "Syfy".

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19853 berichten

Ik herinner me dat ik als kind wel gefascineerd was door de cover van deze film. Ik heb hem nu vele jaren later dan eindelijk eens gezien. Nu ben ik mij ervan bewust dat deze ook wel ergens een rip off is van Jaws, waar ik niet meteen gek op was. Persoonlijk vond ik deze een stuk onderhoudender dan de eerste haaienfilm. De effecten waren goed en er waren best wel spannende momenten in. Dat het wellicht niet echt logisch is wat die orka allemaal doet, neem ik er dan maar bij. Nadeel was de karakters die nogal oppervlakkig blijven en het gebeuren wordt allemaal wat uitgerekt. Al bij al toch een leuke wegkijker.

avatar van Marvinleeaday

Marvinleeaday

Waardeloze film, half puntje extra voor gerechtigheid op het einde

avatar van shrink

shrink

• 1961 stemmen

Veel beter dan Jaws! Deze vis lijkt ten minste echt en het verhaal is super!

avatar van TheProwler020

TheProwler020

Verassend slecht! Verhaal was matig maar dit werd enigzins gecomponseerd door het mooie en de soundtrack. Einde was net alsof ik op de tribune in Dolfinarium zat. **

avatar van GrobbekuikenXL

GrobbekuikenXL

Als kind in bios gezien en behoorlijk onder indruk van toen. Vooral door sfeer en muziek van Morricone. Muziek nog steeds prachtig, mooie beelden en Jaws is toch echt wel een ander soort film( wel veel spannender ) dus nog steeds 3***

avatar van Gert1980

Gert1980

misterdhdh schreef:

2/5

Want Jaws kan wel in het echt bedoel je?

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19853 berichten

Deze is toch beter in de herziening vandaar halve ster erbij in mijn waardering. Ik blijf vaak lezen dat het een rip off is van Jaws, maar eigenlijk worden alle films van moordzuchtige waterwezens Jaws rip-offs genoemd ook al gaat het niet om haaien. Op die manier kunnen we Jaws ook een rip-off noemen van de goedkope watermonsters uit de jaren 50 zoals The Monster that Challenged the World (dat nepmonster zag er zelfs beter uit dan de plastic haai van Spielberg).

Dit verhaal bevat emotie,wraak, spanning en bovenal de beelden van de orca's (die wel degelijk echt zijn) zijn prachtig. Lekker grauw gefilmd ook, niet al te veel oeverloos gelul. Ook netjes ingeblikt binnen een acceptable speelduur van 90 minuten. Allemaal dingen die ik in de Spielberg haaienfilm niet of nauwelijks heb teruggevonden. Ik zal maar stoppen met vergelijkingen te maken want anders blijven er nog nauwelijks sterren over voor de blockbuster uit 1975 van mijn kant.

avatar van Noodless

Noodless

alexspyforever pure jeugdsentiment voor mij.

avatar van B.B. Jim

B.B. Jim

Één van mijn favoriete films.

Sta te kijken van de uiteenlopende reacties hier.

Persoonlijk voor mij 1 van de beste films met een dier in de hoofdrol. Zeg bewust geen enge beesten film, of een Jaws achtig iets.

Jaws is veel simpeler qua verhaal en vooral, een heel ander verhaal, maar hoeft daarom niet beter of minder te zijn.

Het verdriet, van de mannelijke orca om zijn partner en kind vond ik heel mooi verteld: deed me denken aan hoe olifanten rouwen..

Het komt heel puur over.

Wat dan volgt is de jacht van (wal) vis op visser. Het waarom van beide partijen, wordt ook goed verteld.

Een tijdloos verhaal over, liefde, haat, wraak en begrip, berusting in het lot.

Maar wanneer je gewoon monsters wilt zien die mensen slopen, dan is dit misschien niet jouw film

avatar van Mondragon

Mondragon

In jaren 80 als klein jochie gezien en was zeer onder de indruk, en nog steeds prima film.

avatar van Woland

Woland

De vergelijkingen met Jaws liggen natuurlijk voor de hand, gezien het productiejaar en de focus op de strijd tegen een groot zeeroofdier, maar het is toch een hele andere film geworden. In Orca is de antagonist intelligent en heeft ie echt een persoonlijke vendetta, in plaats van het simpele kwaad in Jaws. Maar echt veel leuker wordt het er niet van. Orca sleept geregeld, en ook geloof het ook allemaal niet zo - dat een orca een stuk intelligenter is dan een haai, ongetwijfeld, maar de absurd gecompliceerde streken die hier af en toe uitgehaald worden slaan als een tang op een varken. De persoonlijke strijd en de obsessie tussen Nolan en de Orca deed me ook wel wat denken aan Ahab vs Moby Dick. Ach, het is allemaal niet écht slecht hoor, maar het weet zelden echt te boeien en het blijft wat dertien in een dozijn aanvoelen.

avatar van Collins

Collins

Orca is een curieuze mix van de kaskraker van Spielberg uit 1975, Moby Dick en een stalkerthriller. Een weinig meeslepende, maar goed gemaakte film met indrukwekkenede beelden en een solide cast, aangevoerd door Richard Harris met zijn onverzorgde en verlopen uiterlijk als handelsmerk. Hij is als belaagde visser en opponent van een wraakzuchtige orka goed op zijn plek.

Een orka jaagt vooral op vis, zeevogels, zeeleeuwen en inktvissen. De orka jaagt niet op de mens. Een verhaal over een orka die het tegen een mens opneemt, vergt derhalve een creatieve insteek. De film begint met scènes waarin twee orka‘s romantisch door de zee dartelen. Een liefdesgeschiedenis met twee speelse zeezoogdieren in het gladde water van de zee beschenen door een ondergaande zon. De kijker realiseert zich opeens: goh, het zijn net mensen.

De schrijvers maken van de orka een wezen dat zich tenminste op eenzelfde gevoelsniveau bevindt als een mens, maar misschien moreel gezien wel boven hem staat. Charlotte Rampling die de rol van de deskundige op zich neemt, onderstreept die waarneming. Vrij vertaald: "De Orcinis Orca is een sociaal wezen met een ondubbelzinnig familiegevoel. Iets dat je van de mens niet kan zeggen. Hij kan een goede vriend van de mens zijn als je hem goed behandelt. Zo niet, dan wordt de orka een vijand".

In deze film is Richard Harris een hebzuchtig mens die een orka-gezin uiteenrijgt en in het overlevende gezinslid een hele slimme opponent vindt die gevoed door wraakgevoelens zijn gram wil halen. De wraakzuchtige orka handelt precies zoals een mens zou handelen.

De wraakgeschiedenis is af en toe spannend. De confrontaties tussen Harris en de orka gaan gepaard met veel drama en leveren een paar spectaculaire actiescènes op. Het eindgevecht is prachtig geënsceneerd maar vliegt in dramatisch opzicht wat uit de bocht. De orka geportretteerd als opperwezen en Harris als drama-king, die al het leed van de wereld op zijn schouders neemt. Daar leek het een beetje op. Tja...

Laat ik het zo zeggen: de combinatie haai, strand, Spielberg en John Williams beviel me stukken beter.

scorsese

Redelijke film waarin een visser het mikpunt is van een wraakactie van een orka. Uiteraard haalt deze film het bij lange na niet bij de haaienklassieker Jaws. Toch kijkt deze film wel gemakkelijk weg. Het ziet er ook allemaal prima uit, deels vanwege de mooie locatie en ook de beelden van de orka's zijn mooi. Verder doet Richard Harris het prima in de hoofdrol.

avatar van blurp194

blurp194

Een poging om mee te liften op het succes van Jaws, zo komt deze film vooral op me over. Oh, er was al een boek - nouja, dat was dan toch beslist geinspireerd door het grote voorbeeld van Herman Melville. Maar daar kan je natuurlijk zo ongeveer elk verhaal met een vis en een man mee doodslaan.

Slecht is de film zeker niet. Maar ook niet echt goed, er komt net een beetje te weinig uit en de beelden zijn ook niet niet echt goed - tenminste niet voor de normen van nu. En vergelijkbaar is Richard Harris als Captain Nolan - close, but no Ahab. Wat dan overblijft is vooral de altijd tijdloze muziek van Ennio Morricone, en de mysterieuze uitstraling van Charlotte Rampling. En dat is ook wel genoeg.