Orca (1977)

Alternatieve titels: Orca: Killer Whale | The Killer Whale

Verenigde Staten / Nederland / Italië
Actie / Thriller

geregisseerd door Michael Anderson (I)
met Richard Harris, Charlotte Rampling en Bo Derek

Wanneer de visser Nolan per ongeluk een zwangere orka doodt, zint het mannetje op wraak en vernielt hij een aantal boten in de vissershaven. Onder druk van de overige vissers gaat Nolan de oceaan op, om de dodelijke confrontatie met de op wraak beluste orka aan te gaan.

Dick2008
Zaterdag 21 juli Duitsland 1 (ARD) 1.05 - 2.33 uur.

Joek
Baggerman schreef:

Helemaal mee eens! Deze film is beter dan Jaws!

nee joh, dat niet maar Orca vond ik vroeger wel een goede film.Nu kijk ik wat kritischer omdat de kijk op films wat meer referentiekader heeft, dus hij is vanzelf iets minder.

Niveau jaws haalt deze film echt nooit.

Het is wel een fijnere film dan al die rip offs van Jaws (kijk maar eens naar het belachelijke Bait, nep nep nep)

Reinbo
Best aardig sfeervol werkje. Kan natuurlijk niet de vergelijking met Jaws doorstaan, maar poogt ook niet er een spannende jacht van te maken. Film koerst meer op sfeer, mythe en de psychologische kant van de zaak.

Joek
Wouter schreef:
Jammer dat iedereen hem met Jaws vergelijkt en vervolgens doe je zelf niets anders...

Hilarisch en scherp!

avatar van misterdhdh
matig filmpje; verhaal vond ik een beetje raar, weet niet of dit in het echt kan.

2/5

Topper en deze film is minstens zo goed als 'Jaws'. Een zeer ondergewaardeerde klassieker op deze site. Het verhaal, de special effecten (voor 1977) en de acteurs zijn zeer goed. Heb na 25 jaar weer genoten !!

avatar van umbra
Had deze al lange tijd geleden gezien, nu net nog eens bezien en ja ie blijft dus goed. Ik vond dit echt wel goede film hoor, leefde kei hard mee met die orka's, mjaa een van de betere shark/whale films zeer blij deze nog eens gezien te hebben. Een 4/5

avatar van Left4Dead
Als klein joch vond ik hem zeer spannend en zielig tegelijk. De herziening bracht me een compleet ander gevoel. Slap en nep.

avatar van Insignificance
Intelligente schepsels, die orka's. Dit is een wel héél pientere jongen. Niet het enige waar de film wat in doordraaft. Blijkbaar kan je niet om de vergelijking met Jaws heen, maar het neemt eigenlijk direct een afslag naar een totaal ander perspectief, waarbij de rollen van mens en dier zijn omgekeerd. Het is per slot van rekening een uit de kluiten gewassen dolfijn, waar we sinds Flipper al gek op zijn.

Die vergelijking is vast nog niet gemaakt. Hoe dan ook, het zal wel een van de redenen zijn waarom een spanningsboogje maar niet van de grond komt. Geen aanval die echt iets teweeg brengt, zelfs een klein beetje dreiging zit er niet in. Morricone is ook veel te druk in de weer om er ergens stroom op te krijgen. Wat dat betreft geen beste beurt van Anderson, al verzuipt z'n film ook niet helemaal.

Een rare reflex. Ontelbare horrors die zonder enig effect de gekste dingen met mensen uitvreten, maar pak een dier als slachtoffer en het is meteen zielig met een dikke dosis verontwaardiging. Dan nog had het rondom die geboorte wel een onsje minder mogen zijn en Nolans achtergrond is bespottelijk, maar de film speelt, al dan niet bewust, een geniepig spelletje met de sympathie van de kijker.

avatar van riefenstahl
Indertijd als 12 jarig jochie met mijn vader in de bioscoop gezien en toen was ik zwaar onder de indruk, vond het de beste film die ik tot dan toe ooit gezien had.
Later bij herziening valt dat dan toch tegen, de zo gewenste herbeleving blijft dan uit wat overigens eigenlijk bijna voor alle films geldt; ik geef 'm toch drie sterren, anders wordt de ik van toen boos.

ipman-99
"The killer whale. He is a mammal with warm blood, found in every sea." ... " !!!

Nostalgische genre film (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'Orca The Killer Whale' is een genre film
die me als kind wist te raken. Nog steeds zijn er scènes die me kippenvel bezorgen.
Aangrijpend en dramatisch gebracht, zeker hoe het begin verloopt met de vrouwelijke Orca.
De mannelijke Orca gaat op wraak pad, dit met de nodige 'slachtoffers' tot gevolg.
De sfeer zit er nog steeds heerlijk in, net zoals de Orca's die wel degelijk steeds overtuigend
overkwamen. De cast kent enkele geweldige namen zoals o.a Richard Harris, Charlotte Rampling
en Bo Derek. Enkele scènes stonden nog steeds op mijn netvlies gebrand.
Spannende genre film met een Orca die uit is op wraak !
Het betere werk in zijn genre, en niet vergeten deze klassieker dateert uit 1977!

Deze film heb ik vroeger, begin jaren 80, als tiener gezien tijdens één van de eerste "Meimaand Filmmaand" (zeer populair destijds) van de televisiezender Veronica en toen vond ik het een boeiende en spannende film. Deze film heeft best veel overeenkomsten met de betere film "Jaws (1975)", maar dan met een wraakzuchtige (en terecht) orka i.p.v. een haai en de orka is in deze film eigenlijk ook niet de slechterik.

Het vrij eenvoudige maar goede verhaal weet te boeien en is spannend van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 90 minuten) en ook met de uitvoering, inclusief de sfeer en de muziek, van het verhaal zit het wel goed. Dat komt vooral door de wraakzuchtige mannetjes orka, waar ik best veel sympathie voor had en hij zag er ook best realistisch uit en werd regelmatig fraai in beeld gebracht. Dat de orka wraak wilt nemen is overigens meer dan terecht, want wat er met zijn zwangere vrouwtjes orka gebeurt (beter gezegd wat visser Nolan en zijn bemanning haar aandoen) was best heftig en ook zielig/aangrijpend om te zien. Dat laatste is zeker ook van toepassing als de orka zich ontfermd over het vrouwtje als deze meer dood dan levend weer te water wordt gelaten. De manier waarop de mannetjes orka wraak neemt op de bemanning en visser Nolan was uitstekend en ook heel slim doordacht. Daarbij ging het er ook niet bepaald zachtzinnig aan toe, want zo wordt er van Annie (gespeeld door Bo Derek) een been afgebeten en de overige bemanning moet het het zelfs dodelijk ontgelden. Op het einde van het verhaal gaat het natuurlijk nog tussen Nolan en de orka en dat was best goed en mooi en dan vooral de manier hoe de orka afrekent met Nolan.

Visueel ziet het er allemaal best fraai uit en zeker de opnames gemaakt in de kleine vissershaven en natuurlijk ook de opnames op zee en ijs (laatste gedeelte van het verhaal), hoewel het ijs er wel wat nep uitzag. De cast doet het best aardig in deze film en bevat een aantal bekende acteurs en actrices zoals de hoofdrolspelers Richard Harris (in de rol van visser Nolan) en Charlotte Rampling (in de rol van wetenschapster Rachel Bedford), die er toen niet onaardig uitzag. Zoals eerder gezegd speelt ook Bo Derek mee in deze film, maar haar rol stelt eerlijk gezegd weinig voor. Als ze nu bloot was te bewonderen (destijds een zeer mooie vrouw) dan had haar rol nog nut gehad, maar dat is zelfs niet van toepassing. De gehele cast wordt overigens weggespeeld door de mannetjes orka

Ondanks dat de film nu bijna 40 jaar oud is, blijft het nog steeds een boeiende en spannende film en vind ik hem persoonlijk ook niet eens zo gedateerd.

P.S. de poster met de gigantische orka is lachwekkend slecht en dat is ook helemaal niet van toepassing. Zo'n poster is meer van toepassing op de films welke te zien zijn op de televisiezender "Syfy".

avatar van alexspyforever
Ik herinner me dat ik als kind wel gefascineerd was door de cover van deze film. Ik heb hem nu vele jaren later dan eindelijk eens gezien. Nu ben ik mij ervan bewust dat deze ook wel ergens een rip off is van Jaws, waar ik niet meteen gek op was. Persoonlijk vond ik deze een stuk onderhoudender dan de eerste haaienfilm. De effecten waren goed en er waren best wel spannende momenten in. Dat het wellicht niet echt logisch is wat die orka allemaal doet, neem ik er dan maar bij. Nadeel was de karakters die nogal oppervlakkig blijven en het gebeuren wordt allemaal wat uitgerekt. Al bij al toch een leuke wegkijker.

avatar van Marvinleeaday
Waardeloze film, half puntje extra voor gerechtigheid op het einde