Orca (1977)

Alternatieve titels: Orca: The Killer Whale | The Killer Whale

Verenigde Staten / Nederland / Italië
Actie / Thriller

geregisseerd door Michael Anderson (I)
met Richard Harris, Charlotte Rampling en Bo Derek

Wanneer de visser Nolan per ongeluk een zwangere orka doodt, zint het mannetje op wraak en vernielt hij een aantal boten in de vissershaven. Onder druk van de overige vissers gaat Nolan de oceaan op, om de dodelijke confrontatie met de op wraak beluste orka aan te gaan.

ik vind dit een aangrijpende film vooral als de orca geharpoeneerd wordt en als die baby orca geboren word met dat gekrijs en als dat mannetje dat vrouwtje naar de kust duwt en dan nog met die muziek ebij.

Soms vond ik het wel wat vergezocht.
ik geef 3.5sterren voor orca.

slap aftreksel van Jaws. de film valt er tegen een 2,5.

Belachelijke film à la JAWS. Mijden, deze film.

avatar van uberjason
nee, niet mijden, Orca is dan wel geen Jaws, maar heeft meer reden om te killen dan Jaws. bovendien bevat de film prachtige beelden van orcas en je voelt echt mee met de groep, als ze het dode wijfje naar de kust duwen. vond de orca ook echter lijken dan Bruce, de witte haai, en het recht zegeviert in deze film eens voor de tegenpartij. mooie muziek en de sfeer is letterlijk zoals die op de plek waar het zich afspeelt. kijken deze film, want ik ken wel ergere Jaws rip-offs (Piranha, Shark attack, Shark hunter)

avatar van Baggerman
uberjason schreef:

Helemaal mee eens! Deze film is beter dan Jaws!

Ga toch weg....

avatar van bisse
Wat veel negatieve reacties hier. Volkomen onterecht. Echt weer jammer dat het alleen maar weer gaat om een vergelijking met jaws. Maar ja...ik voel me toch geroepen op deze vergelijking in te gaan als dat dan toch hetgene is waar iedereen het over heeft.Orca is zeker geen slappe rippoff en is een topfilm die volledig op zichzelf staat. Buiten het basis uitgangspunt van een killa vis/zoogdier is de film ook totaal anders en ligt 90 % van de accenten in de film op een heel ander vlak dan jaws. Deze film heeft meer diepgang maar iets minder spanning en entertainment.
De orca is inderdaad veel realistischer dan de witte haai dat valt gewoon niet te ontkennen.
Wat montage betreft zit jaws weer veel strakker in elkaar maar orca bevat weer veel meer mooie shots van omgeving. Het grootste verschil zit um in de acteurs en hun vermogens en het meeste talent zit zonder twijfel in jaws. Wat script en plotpoint betreft scoort orca weer hoger in mijn boekje...iets minder eendimensionaal dan jaws.
Ik heb nu wat dingen vergeleken maar ga niet aangeven wat of welke nu beter is. Simpelweg omdat er haast een genre-verschil is als je verder kijkt dan je neus lang is. Orca is een zeer goede avondvullende speelfilm. Jaws is een action-packed thriller.

conclusie: orca is een niet te missen topfilm 4*

Jammer dat iedereen hem met Jaws vergelijkt en vervolgens doe je zelf niets anders...

avatar van bisse
Wouter schreef:

ja en ik zeg ook waarom...pff flauwe voor de hand liggende typische wouter reactie

Aangezien orca's mijn favoriete dieren zijn,heb ik deze film toegevoegd in mijn top 10.
Ik vind hem wel de moeite waard om te zien.
Ieder heeft zijn eigen smaak van films,en terecht.
Voor zijn tijd is deze film de moeite waard,en ga geen vergelijking trekken met Jaws

avatar van baakien
Ik zou deze film zeker niet met Jaws gaan vergelijken, persoonlijk vind ik het verhaal van deze film een stuk beter dan het verhaal van Jaws, en ik moet ook zeggen dat ik deze film een stuk beter gemaakt vind.
Ik heb toen ik Orca voor het eerst zag echt op het puntje van mijn stoel gezeten, maar ja dat is weer persoonlijk.

Ik vind dit echt een aanrader.

Dick2008
Dit soort films is helemaal niet mijn smaak, maar vind de opmerkingen van o.a. cuvack en baakien volkomen terecht. Het is een tijd geleden dat ik hem gezien heb daarom 3.0 maar 3.5 had ook gekund.

avatar van psycholamp
Mooie natuurbeelden. Morricone levert weer prima score. Hier en daar wat nep en studio-achtig. Verhaal is best te pruimen, sfeertje ook. Lang niet slecht.

aerts007
Jammer genoeg nergens meer te vinden!
Topper, Harris op z'n top.

avatar van TerryA
een redelijk film dat wat hoger scoort vanwege Ennio Morricone`s sterke soundtrack. ik denk dat die Jaws vergelijkingen komen doordat allerbij in de jaren 70 waren gemaakt en hebben een haai of killer whale (orca) als hoofd thema, terwijl de verhaal lijnen heel anders zijn. voor iemand die het nooit gezien heeft toch een aanrader. 6.5 uit 10 (bijna een 7)

avatar van FreakyGurrl
Ik vind het wel een goeie film.
Heb ik vroeg gezien en is me altijd bijgebleven.
Heeft geen reet met Jaws te maken.
Hele mooie muziek.

avatar van hkoster
de oude filmencylopedie: "voor niet al te scherpzinnige actieliefhebbers". dit zegt genoeg. ik vind het verhaal voor kleine kinderen.

Onderhoudende film met een goede Richard Harris, wat ik toch altijd wel een leuke acteur heb gevonden. Harry Potter is toch minder zonder hem. Voor de prachtige muziek een ster erbij.

avatar van namingway24
Een goede film, die bovendien een geloofwaardiger script heeft dan menig Jaws-vervolg, en een einde dat een grote emotionele impact heeft.

Is nu op US Import te verkrijgen bij Boudisque, voor 8 euro, meen ik.

avatar van kirk douglas
deze film is verre van slecht. hij kan jaws natuurlijk niet evenaren maar is ook geen totale rip-off of rommel zoals de films van
nu image. de effecten en de cast zijn best goed het verhaal is ook redelijk origineel voor die tijd.

avatar van Vascago
Gave film en bij vlagen inderdaad best aangrijpend. Ik had superslecht acteerwerk verwacht, maar dat viel alleszins mee. Prachtige beelden ook van de orka's.

vond hem erg goed de cast en het acteerwerk was allebei goed jammer dat er zo laag op gescoord wordt

avatar van PascaL
Mooie film... Maar ik wist niet dat orca zo licht waren, de orca waaide bijna om op het strand xd

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Jaws-kloon.

Maar niet eens een slechte.

Het verhaaltje van de vete tussen het monster en de schipper wordt hier dunnetjes overgedaan. Met de toevoeging van enige dramatiek en sentiment.

Buiten Harris wordt er behoorlijk beneden de maat geacteerd, maar de man draagt de film bijna alleen. De verschrikkelijke dubs helpen ook al niet mee.

Wat wel meehelpt zijn een aantal spannende momenten en de sfeerverhogende muziek van Morricone.

Redelijk.

avatar van Noodless
Tja, vroeger al vele keren gezien. Blijft voor mij een mooie film met een paar beklijvende scènes zoals de orca in het vissersdorp, de gevangen orca door de vissers, het slot bij de ijskap en daarbij de muziek. Jeugdsentiment. 8/10

avatar van Halcyon
Magere Jaws rip-off die tegenover zijn grote voorbeeld inboet aan spanning, effecten, een logisch script en goed uitgewerkte personages. Het grote verschil tussen beide is dat in Jaws het dier de klootzak is en in Orca de mens. Dat levert op zich een interessante invalshoek op (dier neemt wraak voor winstbejag van de mens), maar die wordt zo ongeloofwaardig gebracht dat het na een tijd tenenkrommend slecht wordt.

Pijnlijk feit is eveneens dat de score van Ennio Morricone er op geen moment in slaagt de beoogde spanning te creëren. Dan besef je pas hoe geniaal dat simpele deuntje van Jaws wel niet was. Op alle fronten is deze prent dus inferieur aan zijn grote voorbeeld. Enkele geslaagde beelden van de vin die dreigend boven het water uitkomt en een mooi in beeld gebrachte finale kunnen daar helaas nog weinig aan verhelpen.

avatar van Noekje
Goh, wat heb ik me kapot gelachen om deze film, geniaal!

avatar van Phantasm
Lijkt inderdaad soms wel wat op Jaws, maar niet helemaal, onderhoudende film, vroeger ooit eens gezien.