White Noise (2005)

Canada / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Mystery

geregisseerd door Geoffrey Sax
met Michael Keaton, Deborah Kara Unger en Ian McNeice

Het rustige leven van architect Jonathan Rivers (Michael Keaton) verandert op slag door de onverklaarbare dood van zijn vrouw Anna. Een tijd daarna wordt Jonathan benaderd door een man die beweert contact te hebben met de overleden Anna via EVP - Electronic Voice Phenomenon - waarbij de doden via audio en video apparatuur communiceren met de levenden. Jonathan staat eerst nogal sceptisch tegenover dit verhaal maar gelooft al snel dat de boodschappen werkelijk van Anna komen. Zijn speurtocht via de EVP en de bovennatuurlijke berichten openen een deur naar de andere wereld, waardoor iets onaangenaams zijn leven binnendringt.

467 BERICHTEN 22 MENINGEN
avatar van Boeikens
Goede mysterie thriller.

Onderhoudend verhaal, sfeervol gebracht en redelijk spannend. Alhoewel die spanning soms wat zakt door de soms ontbrekende vaart in de film.
Ook naar het einde toe draait het plot naar mijn smaak wat naar de verkeerde richting.

avatar van JulesTMNT
Matig thrillertje.

Het verhaal is niet bijster sterk, en het einde erg onduidelijk (wie of wat zijn nu die 3 schimmen, wie is de liftmonteur en wat zijn zijn beweegredenen?)

Eng wordt het nergens, en de spanning werkt vaak niet. Als je de schrikeffectjes weghaalt, blijft er verder ook niet zo veel over.

Vond de personages net wat te bordkarton om me goed te kunnen inleven, ook door het acteerwerk dat over het algemeen wat matig is. Keaton doet het dan nog vrij goed.

Een vrij vermakelijk en vlot filmpje, maar gebrek aan echte spanning, sfeer en een goede verhaallijn houden deze van een voldoende. Een 5.

Audio en video; ergens daartussen ging er iets mis: 1.50 (1.70)
De onvolledige uitwerking overstemt het aardige concept. Want vele vragen en verhaallijnen worden opengelaten, evenals dat de moraal achter de prent me nog altijd schier onduidelijk is. Alsof men het fenomeen EVP wil tonen, maar vervolgens eigenlijk niet goed weet hoe dat te doen. Naarmate de film vordert neemt de interesse dan ook zienderogen af, en maakte ik me langzaam aan op voor een goed slotakkoord om nog enigszins het goede gevoel over te houden. Niets is echter minder waar, want het besluiteloze einde is zo nodig nog wel het meest onbevredigende stuk uit de hele prent. Daar kunnen Keaton, Unger en West nauwelijks verandering in brengen met hun kleurloze personages, en zijn ook de uitermate geforceerd ingezette schrikmomenten ondermaats. De bedoelingen zullen ongetwijfeld goed zijn geweest, maar regisseur Sax heeft die in elk geval niet bloot weten te leggen.

avatar van Woeke
Weertenaar schreef:
Audio en video; ergens daartussen ging er iets mis: 1.50 (1.70)

Helemaal mee eens.

avatar van eavymetal
Uitstekende bovennatuurlijke Horror/thriller met goede rollen van Michael Keaton en Deborah Kara-Unger.

avatar van Angelo2
Lekkere thriller met een creepy sfeertje.

avatar van Perry Meer
toch wel een enge film, ik krijg de kriebels van dat communiceren
met gene zijde via teevee of radio, boeboe, zoals het Zwarte Gat jaren terug op de radio
ook zo griezelig, achtergrondmuziek was een drama
misschien liepen daarom ook wel de rillingen over mijn rug
en simpel camera technisch, het had er allemaal wat fraaier, mooier en nog
spannender uit kunnen zien

3,5 spookjes

avatar van Sid-the-gekste
Goede film en zeker als het met entiteiten gaat..
Goed verhaal en spannend
3.5 waard

avatar van TimZor
leuk filmpje die gewoon netjes een voldoende hoort te krijgen. En wat al leuk was, is de soundtrack van our lady peace (somewhere out there) & de aanwezigheid van Kara Unger

avatar van RuudC
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Met het oproepen van geesten heb je altijd wel een leuke formule te pakken. Het werkt altijd wel. White Noise is dan ook helemaal geen verkeerde film. Wat stemmetjes hier, wat verschijningen daar. Probleem is vooral dat het nergens echt spannend wordt. Geesten blijven flauwe wezens trouwens. Altijd maar opduiken wanneer de persoon net niet kijkt. Wanneer de EVP’s worden gebruikt om vermisten en verongelukten op de sporen, gaat het mij een beetje te ver. Niet slecht, maar ook niet goed. Gewoon redelijk.

avatar van black swallow
een film die het ondanks Michael Keaton toch niet echt redt, hoewel het geen slechte film is -
maar een meesterwerk, of iets in die buurt ervan,..nee

inhoud mager, plot matig en teveel voorspelbare schrikmomenten

maar okee, het is geen straf om de film te zien, er zijn slechtere

avatar van Rodger
best wel goed, zat prima in elkaar, spanning bouwde zich langzaam op.. en een paar "leuke" schrik momenten..
3**

avatar van rox91
Sommige schrikmomenten zijn goed, maar over t algemeen vond ik het toch een lange zit, hij begon me op het laatst te vervelen.

avatar van Erick1985
Mwa, zoals bij zoveel films; had er veel meer uitgehaald kunnen worden. Vaak erg voorspelbaar, en jammer van het einde... 2,5 ster

avatar van RolandH
Prima mysterieuze film, uiteraard sterk overdreven maar echt één van mijn faves op dit vlak, jammer dat hij af en toe inzakt.

avatar van misterdhdh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vermakelijk filmpje, al is het natuurlijk geen echte topper. Ik hou wel van dit soort verhalen, deze film is redelijk goed uitgewerkt al viel er misschien nog net iets meer uit te halen. Het verhaal is wel leuk bedacht en de film op zich vond ik wel nog leuk om naar te kijken. Er zaten toch redelijke spannende stukken in een een paar zeer leuke en goede schrikmomenten, wat ik altijd wel een pluspunt vindt en de score toch wat verhoogt. Films over geesten vind ik toch nog altijd iets extra eng hebben, bestaan ze nu wel of niet? Ook leuk dat we wat meer te weten komen over E.V.P. Het acteerwerk was niet zo sterk al was het zeker niet slecht. Het einde kon misschien iets beter. Die drie schimmen vond ik wel eng tijdens de hele film, op het einde worden ze iets te ongeloofwaardig, voor zover je dit verhaal geloofwaardig kan noemen natuurlijk. Al bij al interessante en leuke film om eens gezien te hebben. Heb er wel nog van genoten, maar een echte topper vind ik hem nu ook weer niet. Gewoon een leuk tussendoortje.
3/5
***