ad

Geregisseerd door: Geoffrey Sax

Met onder meer: Michael Keaton, Deborah Kara Unger en Ian McNeice

Releasedatum: 7 januari 2005

Over White Noise

"The line separating the living from the dead has been crossed."

Het rustige leven van architect Jonathan Rivers (Michael Keaton) verandert op slag door de onverklaarbare dood van zijn vrouw Anna. Een tijd daarna wordt Jonathan benaderd door een man die beweert contact te hebben met de overleden Anna via EVP - Electronic Voice Phenomenon - waarbij de doden via audio en video apparatuur communiceren met de levenden. Jonathan staat eerst nogal sceptisch tegenover dit verhaal maar gelooft al snel dat de boodschappen werkelijk van Anna komen. Zijn speurtocht via de EVP en de bovennatuurlijke berichten openen een deur naar de andere wereld, waardoor iets onaangenaams zijn leven binnendringt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Boeikens

Boeikens

Goede mysterie thriller.

Onderhoudend verhaal, sfeervol gebracht en redelijk spannend. Alhoewel die spanning soms wat zakt door de soms ontbrekende vaart in de film.

Ook naar het einde toe draait het plot naar mijn smaak wat naar de verkeerde richting.

avatar van JulesTMNT

JulesTMNT

Matig thrillertje.

Het verhaal is niet bijster sterk, en het einde erg onduidelijk (wie of wat zijn nu die 3 schimmen, wie is de liftmonteur en wat zijn zijn beweegredenen?)

Eng wordt het nergens, en de spanning werkt vaak niet. Als je de schrikeffectjes weghaalt, blijft er verder ook niet zo veel over.

Vond de personages net wat te bordkarton om me goed te kunnen inleven, ook door het acteerwerk dat over het algemeen wat matig is. Keaton doet het dan nog vrij goed.

Een vrij vermakelijk en vlot filmpje, maar gebrek aan echte spanning, sfeer en een goede verhaallijn houden deze van een voldoende. Een 5.

avatar van Weertenaar

Weertenaar

Audio en video; ergens daartussen ging er iets mis: 1.50 (1.70)

De onvolledige uitwerking overstemt het aardige concept. Want vele vragen en verhaallijnen worden opengelaten, evenals dat de moraal achter de prent me nog altijd schier onduidelijk is. Alsof men het fenomeen EVP wil tonen, maar vervolgens eigenlijk niet goed weet hoe dat te doen. Naarmate de film vordert neemt de interesse dan ook zienderogen af, en maakte ik me langzaam aan op voor een goed slotakkoord om nog enigszins het goede gevoel over te houden. Niets is echter minder waar, want het besluiteloze einde is zo nodig nog wel het meest onbevredigende stuk uit de hele prent. Daar kunnen Keaton, Unger en West nauwelijks verandering in brengen met hun kleurloze personages, en zijn ook de uitermate geforceerd ingezette schrikmomenten ondermaats. De bedoelingen zullen ongetwijfeld goed zijn geweest, maar regisseur Sax heeft die in elk geval niet bloot weten te leggen.

avatar van Woeke

Woeke

Weertenaar schreef:

Audio en video; ergens daartussen ging er iets mis: 1.50 (1.70)

Helemaal mee eens.

avatar van eavymetal

eavymetal

Uitstekende bovennatuurlijke Horror/thriller met goede rollen van Michael Keaton en Deborah Kara-Unger.

avatar van Angelo2

Angelo2

Lekkere thriller met een creepy sfeertje.

avatar van Perry Meer

Perry Meer

toch wel een enge film, ik krijg de kriebels van dat communiceren

met gene zijde via teevee of radio, boeboe, zoals het Zwarte Gat jaren terug op de radio

ook zo griezelig, achtergrondmuziek was een drama

misschien liepen daarom ook wel de rillingen over mijn rug

en simpel camera technisch, het had er allemaal wat fraaier, mooier en nog

spannender uit kunnen zien

3,5 spookjes

avatar van Sid-the-gekste

Sid-the-gekste

Goede film en zeker als het met entiteiten gaat..

Goed verhaal en spannend

3.5 waard

avatar van TimZor

TimZor

leuk filmpje die gewoon netjes een voldoende hoort te krijgen. En wat al leuk was, is de soundtrack van our lady peace (somewhere out there) & de aanwezigheid van Kara Unger

avatar van RuudC

RuudC

Met het oproepen van geesten heb je altijd wel een leuke formule te pakken. Het werkt altijd wel. White Noise is dan ook helemaal geen verkeerde film. Wat stemmetjes hier, wat verschijningen daar. Probleem is vooral dat het nergens echt spannend wordt. Geesten blijven flauwe wezens trouwens. Altijd maar opduiken wanneer de persoon net niet kijkt. Wanneer de EVP’s worden gebruikt om vermisten en verongelukten op de sporen, gaat het mij een beetje te ver. Niet slecht, maar ook niet goed. Gewoon redelijk.

avatar van black swallow

black swallow

een film die het ondanks Michael Keaton toch niet echt redt, hoewel het geen slechte film is -

maar een meesterwerk, of iets in die buurt ervan,..nee

inhoud mager, plot matig en teveel voorspelbare schrikmomenten

maar okee, het is geen straf om de film te zien, er zijn slechtere

avatar van Rodger

Rodger

best wel goed, zat prima in elkaar, spanning bouwde zich langzaam op.. en een paar "leuke" schrik momenten..

3**

avatar van rox91

rox91

Sommige schrikmomenten zijn goed, maar over t algemeen vond ik het toch een lange zit, hij begon me op het laatst te vervelen.

avatar van Erick1985

Erick1985

Mwa, zoals bij zoveel films; had er veel meer uitgehaald kunnen worden. Vaak erg voorspelbaar, en jammer van het einde... 2,5 ster

avatar van RolandH

RolandH

Prima mysterieuze film, uiteraard sterk overdreven maar echt één van mijn faves op dit vlak, jammer dat hij af en toe inzakt.

avatar van misterdhdh

misterdhdh

Vermakelijk filmpje, al is het natuurlijk geen echte topper. Ik hou wel van dit soort verhalen, deze film is redelijk goed uitgewerkt al viel er misschien nog net iets meer uit te halen. Het verhaal is wel leuk bedacht en de film op zich vond ik wel nog leuk om naar te kijken. Er zaten toch redelijke spannende stukken in een een paar zeer leuke en goede schrikmomenten, wat ik altijd wel een pluspunt vindt en de score toch wat verhoogt. Films over geesten vind ik toch nog altijd iets extra eng hebben, bestaan ze nu wel of niet? Ook leuk dat we wat meer te weten komen over E.V.P. Het acteerwerk was niet zo sterk al was het zeker niet slecht. Het einde kon misschien iets beter. Die drie schimmen vond ik wel eng tijdens de hele film, op het einde worden ze iets te ongeloofwaardig, voor zover je dit verhaal geloofwaardig kan noemen natuurlijk. Al bij al interessante en leuke film om eens gezien te hebben. Heb er wel nog van genoten, maar een echte topper vind ik hem nu ook weer niet. Gewoon een leuk tussendoortje.

3/5

***

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Een zeer intrigerend uitgangspunt met twee fijne acteurs in de hoofdrollen (hoewel Michael Keaton volgens de IMDb-trivia-pagina schuld bekende aan " 'phoning in' some of his scenes"), maar vanaf het moment dat Keaton de overledenen gaat helpen verliest de film z'n interessante focus, en dan krijg ik gewoon te veel tijd om te beseffen dat RuudC helemaal gelijk heeft wanneer hij op 4 april 2012 schrijft dat "Geesten blijven flauwe wezens trouwens. Altijd maar opduiken wanneer de persoon net niet kijkt." De laatste tien minuten zijn wel lekker creepy, maar dat er dan opeens een menselijke dader bijkomt èn dat zijn identiteit tamelijk onvoorspelbaar is halen daar wel een beetje de angel uit. Toen ik deze film indertijd bij de videotheek huurde had ik hoge verwachtingen die maar zeer ten dele werden ingelost, en nu ik hem nog maar eens opnieuw heb geprobeerd (en bijna de hele plot was vergeten) is het niet anders. Jammer, maar gelukkig is het geen straf om naar Deborah Kara Unger te moeten kijken.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

• 2091 stemmen

Geweldige thriller.

Nou is EVP een vaker gebruikt onderwerp in films, maar Sax geeft er zijn eigen draai aan. In het begin was het even schrikken toen hij koos voor een moordgerelateerd plotje, maar i.c.m. de bizarre en angstaanjagende monitorbeelden wordt de spanning enorm opgevoerd. Richting het einde wordt het ietwat banaal, maar dan heb je er al een ijzersterke 80 minuten op zitten.

Ruime 3,5*

avatar van Phantasm

Phantasm

Niet echt geweldig, leuk om een keer gezien te hebben. Te voorspelbaar.

avatar van Shadowed

Shadowed

Best tof.

Helemaal geen verkeerde film, waar ik vooraf weinig van had verwacht. Des te meer verrassend dat dit 1 van de leukere paranormale thrillertjes zou zijn die ik ben tegengekomen. Dat ligt vooral aan een staaltje knappe regie tussendoor.

Keaton is altijd wel een prima acteur geweest. Hij heeft wel altijd een beetje een boze, sarcastische uitstraling. Het feit dat hij hier een wat serieuzere rol heeft, is dus soms wat moeilijker serieus te nemen. Ook McNiece maakt best indruk hier.

Maar wat de film vooral naar boven helpt is de regie. En dan vooral op visueel gebied. Er is duidelijk veel aandacht naar enkele leuke trucjes gegaan. Vooral sommige shots zijn heel gaaf, cameragebruik is in het algemeen erg top.

Maar ook de scenes met EVP zijn allemaal best sfeervol. Er is soms wel wat onschuldig gegriezel aanwezig, dat natuurlijk beperkt blijft (met de kijkwijzer) maar uiteindelijk best sfeervol uitpakt. Het is vooral te danken aan de regie dat de boosaardige poppetjes vaak maar heel even in beeld zijn.

Het had allemaal wel wat enger en uitdagender gemogen, maar Sax houd het vooral op kwaliteit hier. Dit zorgt voor enkele zeer sfeervolle scenes, en in het algemeen een erg vermakelijke thriller, dat soms even tegen de horror aan ketst.

Tegen het einde lijkt de film even de rust te verliezen en daarbij een wat stijve landing te maken, maar uiteindelijk in de allerlaatste scenes weet de film zich weer even te herpakken. Enkele sterke keuzes met de regie helpen hierbij. De film had soms wel net iets enger gemogen, maar in het algemeen is dit best een tof filmpje.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Dit al weer relatief oud werkje weer eens opgezet. Nog altijd een heerlijk creepy stuk werk dat lekker wegkijkt en me nog steeds niet verveeld na vele kijkbeurten. Keaton heeft het goed in de vingers, evenals de regisseur. Verhaal is aardig origineel, het script loopt lekker op een gematigd tempo. Effectief trillertje, met een snufje horror.

3,5** een 7,5/10

Tarkus

Tarkus schreef:

Het verhaal van deze film sprak me wel aan, het heeft iets mysterieus en dat keek lekker weg.

Maar een schrikeffect heb ik in deze film niet gezien, daarvoor zijn er wel betere filmen in dit genre.

Toch beviel de vertolking van Michael Keaton me in deze film wel, al behoort hij niet tot m'n favoriete acteurs. Deborah Kara Unger is dat daarentegen wel, en hoewel haar rol klein is doet ze het weer aardig.

Geen topper deze film, maar wel eens de moeite om te bekijken.

Blijf bij mijn eerste mening, geen topper, maar wel de moeite waard om eens te bekijken.

avatar van notsub

notsub

White Noise was vroeger mijn favoriete platenzaak in Utrecht! Daar gaat het hier natuurlijk niet over, hier luisteren en kijken we naar de doden via een wel heel bijzonder fenomeen. Dat hele EVP zorgt voor wat gefronste wenkbrauwen, maar de film komt heel aardig weg met deze bizarre mix van mystery, horror en thrillerelementen. Het haperende scenario wordt gecamoufleerd door enkele goed getimede schrikmomenten en zakt nergens in. Technisch moet je je er niet te veel in verdiepen. White Noise is zeker niet baanbrekend, maar toch zeker bovengemiddeld amusant.