Taken (2008)

Frankrijk / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Pierre Morel
met Liam Neeson, Maggie Grace en Famke Janssen

Bryan (Liam Neeson) is een overbezorgde vader, die gescheiden is van zijn vrouw (Famke Janssen). Als zijn dochter naar Parijs wil staat hij dit met tegenzin toe. Als ze dan in handen komt van vrouwenhandelaren, reist hij naar Parijs af om haar te zoeken, waarbij zijn bij de Geheime Dienst opgedane ervaring goed van pas komt...

avatar van jumpstylemovie
Ja, ik zag het. Krijg je Taken dan ook op BluRay (niet dat ik Unknown nou zo graag wil hebben)

avatar van riefenstahl
Nu voor de tweede keer gezien en weer genoten.
Qua geloofwaardigheid en gegeven heeft het wel wat weg van Commando (daadkrachtige vader redt dochter en roeit daarbij zo'n beetje alle betrokken criminelen uit) maar bij deze film lijkt het allemaal wat realistischer ( maar dat is het natuurlijk niet als je er over nadenkt- wat je beter niet kan doen xD).
Wat deze film goed maakt is het feit dat het een echte mannenfilm is: geen gezeik, geen romances, geen lange conversaties, geen slaapverwekkende saaie scenes maar continu harde actie.
Daarbij moet gezegd worden dat Neeson hoofdverantwoordelijke is dat je er in mee gaat want hij is érg goed en overtuigend.
Taken speelt knap in op onderbuikgevoelens waardoor je zelfs na de liefdevolle behandeling die meneer GoedGeluk krijgt nog sympathie voelt voor Neeson.
De meedogenloze manier waarop hij het gajes uitschakelt en harde klappen uitdeelt is gewoon geweldig. De gevechten zijn naar mijn mening buitengewoon goed gechoreografeerd.
Dat alles maakt dat deze film terecht door velen, en ook door mij, zo hoog gewaardeerd wordt.

avatar van Djumbo
Volledig ongeloofwaardig, maar wel spannend.... en goed gemaakt

avatar van Nelusje
Ontzettend leuke film hoor, maar top 250? Dat vind ik net te ver gaan.

avatar van hdehoon
De film had spannende momenten, maar gaande weg begon ik me steeds meer te ergeren aan het buitensporige geweld waarmee de hoofdpersoon te keer ging; niet alleen tegen gangsters die hem aanvielen (dat was begrijpelijk) maar ook tegen elke sukkel die hem in de weg stond. En dan de manier waarop de verschillende nationaliteiten werden weggezet: de immorele Arabieren, de laffe Fransen die alleen achter hun bureau zaten en de handen niet uit de mouwen staken, terwijl de Amerikaanse held de hete kastanjes uit het vuur haalt...Waar hebben we dat meer gehoord? Een stukje onvervalste Amerikaanse propaganda. En dan al die clichees over de vader die overbezorgd is en dan gelijk krijgt. Het slot was dan wel weer ontroerend en goed gespeeld.

avatar van Dennissssss
De film begint ontzettend slecht! Het verhaal komt heel simpel op gang en het is allemaal heel ongeloofwaardig. Dat kind (Maggie Grace) speelt echt overdreven kind-achtig. Bah wat irritant. Als ik niet van tevoren gekeken had naar de waardering op moviemeter, had ik deze film waarschijnlijk al afgezet.

Maar dan, als ze ontvoerd wordt, dan wordt de film spannend en dan begin ik de hoge waardering voor deze film te begrijpen. Ook dan is het allemaal nogal ongeloofwaardig dat hij dat allemaal in zijn eentje voor elkaar krijgt,maar ok dat is nog tot daar aan toe. Maar dat slechte begin krijg ik niet uit mijn hoofd en ook het eind is weer slecht. Maggie huppeld al weer rond, ondanks dat ze net een paar dagen ontvoerd is geweest en haar vriendin dood is.

avatar van Lennert
de kardinaal schreef:
Dat is nu precies waar het om gaat ;
Steven Seagall en van Damme spelen niet in deze film. Of eigenlijk niet in dit soort films.
Daarom worden actie-films met Schwarzenegger ook hoger gewaardeerd.
Betere films gewoon.
De actie in deze film overstijgt die van de films van de twee voorgenoemde acteurs.
Dit is actie in de stijl van The Bourne Identity of Man on fire met Denzell Washington.
Snelle rauwe actie op vernuftige wijze in uitvoering gebracht. En op vernuftige wijze achter de tegenstanders aan gaan! Geraffineerd,sluw listig enzovoorts.
Dat doen de andere twee heren niet. Dat is simpelere actie toch met vaak simpelere tegenstanders die met dertig man tegelijk niet van één man kunnen winnen omdat zij plotseling allemaal niet met een vuurwapen weten om te gaan.
Dit oogt veel realistischer. En daarmee bedoel ik niet dat het realistisch is.
En inderdaad,Ook is Liam Neeson is gewoon een betere acteur en heeft daarom meer impact vind ik persoonlijk. Dit zijn toch wel de voornaamste redenen voor het feit dat de waardering hoger uitvalt als bij de gemiddelde Seagall of Van Damme.

Dit is wel heel kort door de bocht. Een film als Taken is ook gewoon een product van zijn tijd, we schieten actiescenes nu eenmaal veel harder dan het gebeurde in de tijd van Van Damme en Seagal, omdat het moderne publiek dit nu eenmaal graag ziet. Zowel de films van Schwarzenegger als Van Damme en Seagal werden hoog beoordeeld door zowel pers als fans ten tijde van de dagen dat ze werkten met goeie regisseurs (mensen als McTiernan, Woo, Davis) en gigantische budgetten hadden.

Schwarzenegger bofte dat hij terug kon vallen op de Terminator reeks, want de komedies hebben zijn carriere weinig goeds gedaan. Van Damme had zijn cocaine verslaving en Seagal had het feit dat weinig mensen met hem konden opschieten, anders hadden zij beiden best films als Taken kunnen krijgen. Neeson is absoluut een beter acteur en wordt hier prima gefilmd als het op actie aankomt, maar hij had er in de jaren '80/'90 precies hetzelfde uitgezien als de eerder genoemde acteurs, gewoonweg omdat actie toen zo geschoten werd. Overigens is Seagal dan alsnog een acteur die de vechtscenes juist behoorlijk realistisch schoot in vergelijking met andere actiehelden die alleen maar hoog trapten, maar dat is een ander verhaal.

Samengevat: vergeet niet dat er zoiets als tijdsbeelden en budget/regisseurs vastzitten aan films. Van Damme is vandaag de dag nog steeds in perfecte vorm en acteert sinds Replicant (2001) behoorlijk goed, ik zou hem met het grootste gemak een film als Taken zien maken. Blijft wel bij: Neeson is gewoon een beter acteur.

avatar van Uzza_Sparta
zo te zien een van de hoogst gewaardeerde films hier op MM met die ultra-amerikaanse "i love you daddy" thema
een redelijk actiefilm van Luc Besson, al geeft hij de regie aan iemand anders in deze film. Niet slecht maar toch erg overgewardeerd

avatar van maxroelofs
Erg goede film.

Het onderwerp dat erg lijkt op die van man on fire sprak me erg aan. Het verhaal wordt verder ook goed uitgewerkt.. Het begint allemaal erg rustig. Al snel zijn ze3 op weg en als ze een jongen tegen komen weet je mede door de titel al waar het naartoe gaat. De rest van het verhaal ontpopt zich in bloedstollende achtervolgingen en James Bond achtige actie scènes. Deze zagen er echt goed uit. Heerlijk hoe koelbloedig hij was, zoals het hoort. Bij andere films is het vaak zo dat ze eerst heel veel treuzelen, dichter bij lopen en het dan alsnog verpesten. Hier schiet hij tenminste gewoon. Heerlijk hoe hij zich bij die scène dat hij aan de buis hangt toch nog weet te redden.

Dat het allemaal erg Amerikaans was mag de pret niet drukken. Gewoon een heerlijke actiefilm die je met een korreltje zout moet nemen en gewoon niet bij na moet denken en kijken.

Acteerwerk boven gemiddeld al acteerde die dochter wel erg slecht af af en toe. Het einde het van mij ook niet zo gehoeven. Het kwam te geforceerd over dat ze nu moesten stoppen omdat die actrice natuurlijk helemaal niet kon zingen.

Heerlijke film die je niet al te serieus moet nemen.

avatar van maxroelofs
Uzza_Sparta schreef:

Volgens mij is Luc Besson van Lëon en dat is een andere film.

avatar van eltorro
Luc Besson heeft deze film geschreven en geproduceerd.

avatar van Angelo2
Goede, lekker vlot lopende actiefilm. Gevechten zien er goed uit en verhaal loopt lekker door. Natuurlijk is alles wel erg ongeloofwaardig er wordt verder geen woord gerept over haar vermoorde vriendin maar heb me weer uitstekend vermaakt!

avatar van LostCauze
Ik had naar het eind toe wel ff een actie overdose, hoe hij op een gegeven moment de één na de andere uitschakelt wat er overigens allemaal wel supergelikt uit zag. Er had van mij wel wat meer dialoog in gemogen, zoals dat stuk waar hij zich voordoet als agent en het hol van de leeuw instapt en 1 van die gasten uitlokt om "good luck" uit te spreken, echt geniaal. Ik had verwacht dat hij die info zou nemen om het pad naar z'n dochter te vervolgen, toen hij toch begon ass te whoopen zat ik echt met een big smile voor de TV.

Die scene en de scene waar hij de vrouw van die "agent" in haar arm schoot waren echt wat deze film voor mij top maakte, heb echt luidkeels ( ) genoten van die scenes.

avatar van Gang_Star
Sterke vlotte actie/thriller met een vleugje misdaadsfeertje die rustig opbouwt waardoor duidelijk wordt wat voor man Mills is, en hoe hij in het leven staat. Het begin lijkt daardoor wat langdradig, maar op het moment dat zijn dochter en haar vriendin worden aangevallen in hun appartement gaat de film compleet los.

Liam Neeson zet in mijn ogen een geweldige rol neer als oud werknemer van de geheime dienst. Hij gaat over lijken, schuwt geen enkel vorm van geweld, is ijskoud en heeft geen enkel medeleven. Zijn zoektocht/slachtpartij is een ware achtbaanrit.

Sterke film.

Zwaar thema met een matig verhaal en matig acteerwerk van oa Famke Janssen. Neeson acteerde goed, maar zijn persoon werd niet genoeg opgebouwd om het geloofwaardig te maken.

Goede van de film was wel dat dit onderwerp aan het licht word gebracht. Natuurlijk heel erg datdit soort dingen gebeuren.

Alleen jammer dat de film teveel op die emotie gebaseerd is waardoor het de realiteit en op het laatst ook de moraliteit uit het oog verliest.

Komt op alle fronten tekort deze film.

avatar van Minotaures
''My job made me aware.''

Een ontvoeringsfilm met Neeson, dat belooft veel.

Een film met een interessant verhaal rondom het ontvoeren, verkopen en prostitueren van jonge vrouwen in het buitenland.

Het verhaal is boeiend genoeg om je aandacht vast te pakken. Het is simpelgezegd 'de nachtmerrie van elk ouder'. Het kwijtraken of verliezen van je kind tijdens een vakantie. Bij Neeson gebeurt dit... alleen is dit net een vader waar je het niet bij moet flikken. Tijdens hun verblijf in Parijs, komt Neeson's dochter en haar vriendin iemand tegen die je liever niet wilt hebben. Een vriendelijke jongeman die hun helpt en hun aanbiedt om naar een feestje te gaan. Na enkele uren, dringen een aantal mannen het gebouw binnen en nemen de 2 dames mee. Het is dus aan Neeson, om in zeer korte tijd, zijn dochter terug te vinden voordat ze voorgoed verdwijnt.

De personages zijn boeiend, vooral Neeson, al had ik het gevoel alsof zo'n rol ook perfect zou staan als andere acteurs Bryan zouden spelen, Pitt of Cruise, als voorbeeld. Neeson's personage is een mysterieuze man met een overheidsachtergrond, tevens overbezorgde vader. Zijn oud-collega's komen ook even aan bod, die tijdens een avondborrel gezellig hun missies bespreken. Neeson's ex-vrouw, Janssen, komt ook zo nu en dan op beeld. Precies hoe een ex-vrouw gedraagt; als een bitch... De kant van de ontvoerders komt ook goed over. Je hebt hier te maken met Albaniërs, zware jongens wat zelfs de Russen met rust laten. Je hebt zo een spotter (een vriendelijk en knappe jongen die dames aanspreekt) en natuurlijk de 'Albanian muscle', de ontvoerders en pooiers van de jonge vrouwen. Ook hun kant is best interessant, mede om te zien hoe ze ook te werk gaan.

De achtervolging en het uitzoeken van de daders is prima gedaan, erg duidelijk, op bepaalde punten realistisch en confronterend. De perspectief van de kijker is via Neeson, je volgt wat hij doet en bent getuige van al z'n acties en daden. Ook zijn manier van werken vind ik hard en noodzakkelijk. Soms zitten er ook bepaalde stukjes in voor waar ik een glimlach van kreeg, dat dankzij zijn overtuigingskracht. Wanneer die bijv. in een verdieping stond met zeker 10 Albaniërs, lukte het hem zelfs om hun te overtuigen dat die een machtige en corrupte politieman is. Geweldige scène, trouwens. Daarnaast zitten er ook een aantal harde scènes bij die de toestand van de vrouwen laat zien, onder drugs, mishandeld en geslagen tot wel zelfs de dood. En er komt nog een stuk in voor waar er geveild wordt met de 'beste meiden', maagden dus. Zo worden ze dus aan rijke en machtige cliënten geveilden voor enkele tonnen.

De actie komt ook goed aan bod. Al duurde het wel een tijdje voordat er èchte actie in voorkomt, zoals een achtervolging en een grote schietpartij tussen Neeson en de Albaniërs en zelfs machtige Arabische cliënten op een cruiseschip. En natuurlijk wat martelingen, ondervragen en in elkaar slaan van je vijanden.

Verder is de totale speelduur prima, er komen eigenlijk geen overbodige stukjes in voor. En de tempo is ook wel goed, alleen duurde het ietsje voordat er wat actie kwam. En de beelden van Parijs waren nog wel prima. Ook de Audi die in voorkwam zag er gelikt uit...

De film bevat spannende momenten, interessante personages, een boeiend verhaal en een goed tempo met nette actiescènes. De beste film van Morel (Banlieue 13 en From Paris with Love), met een uitstekende Neeson.

Zeer vermakelijk en interessant.

avatar van bozzy
niet echt een origineel verhaal maar toch wel een erg spannend en boeiende film.
zitten een paar onwaarschijnlijkheden in maar dat neem ik op de koop toe.
de film heeft een lekkere vaart en daarom verdient de film voor mij een DIKKE voldoende!

avatar van russo
goed en spannend verhaal, enige minpunt vond ik de actie, die was aardig wat overdreven, 1 man die bijna een leger aan vijanden verslaag

Tarkus schreef:
Sterke vertolking van Liam Neeson, die sterk doet denken aan James Bond, maar dan nog wat meer actie en geweld.
Het verhaal is voorspelbaar, maar dat neemt niet weg dat deze film barst van de actiescènes en spanning.
Helaas is de rol van Famke Janssen een beetje klein om haar echt te kunnen beoordelen.
Maar de ganse film is gebouwd rond het personage van Neeson en dat zit dan wel weer zeer goed.
Ik heb aan deze, weliswaar wat te korte, film bijzonder veel pret beleefd.

Opnieuw bekeken op blu-ray.
Heb niets te wijzigen aan mijn eerdere commentaar.

avatar van movierobert
Een van de betere films die ik de laatste tijd heb gezien. Zeker het aanraden waard als je van actie en wraakfilms houd!

russo schreef:

Zoiets is voor Rambo routine

avatar van Mikemans
Lekkere vlotte wraakactie film.

Lekkere no-nonsens actieprent die weliswaar tamelijk hoog wordt aangeslagen hier, maar ergens zijn score wel verdient. Het stevige tempo, de effectieve kills die niet ontaarden in minutenlange vechtpartijen (op de een-na-laatste na dan), de geslaagde cinematografie met een paar meer dan geslaagde actiescenes en de krachtige rol van Neeson doen de prent veel goed. Het wordt hier en daar een tikje overdreven wat de geloofwaardigheid in twijfel brengt, er komt wat cliché om de hoek kijken en bleef ook het onvermijdelijke slotakkoord niet uit; het is uiteindelijk net niet voldoende om mijn nipte score van 3,5 ster aan het wankelen te krijgen.

avatar van assowise
leuke aktiefilm met een paar schitterende bad-ass akties van meneer Neeson. Famke Jansen is het stereotiepe ex-vrouw/zeikwijf (want geen enkele scheiding kan ook maar enigszins civiel eindigen in aktiefilm land)

Zoals bij zoveel van dit soort films moet je niet teveel op details gaan letten want dan zijn er wel erg veel losse einden maar als je iets minder kritisch kijkt is het een zéér vermakelijke aktiefilm. Leuk om een tough guy te vinden die het niet nodig vindt om overal een kwinkslag bij af te vuren. Liam is hier gewoon extreem effectief en nagenoeg medogenloos, een echte pro. Toch maar eens een paar andere films van hem gaan huren.

avatar van moviemafketel
Erg sterke wraakfilm met een goed spelende Neeson. Zie nu pas dat die hier in de top 250 staat. Mij wat overdreven, maar in zijn genre is dit gewoon een hele goede film, waar het nodige geweld niet geschuwd wordt. Je blijft constant in spanning of zijn dochter nog wel leeft of niet. Misschien was Taken meer blijven hangen wanneer de afloop minder goed was geweest. Maar verder zijn de vechtscènes lekker hard en rauw en is er geen genade voor de vrouwenhandelaren. Was Neeson niet gewend in dit soort rollen, maar het kwam allemaal prima over. Don't fuck with Neeson!

Wow, ik ben zeer verbaasd. Vindt men deze niet in verschrikkelijke mate over the top? Deze koele actieheld popt maarliefst 50 man, de een nog op merkwaardigere wijze dan de ander. Stapt op het vliegtuig naar de states en eind goed al goed?

Dit is toch serieus geen 'goede' film? Dit is veel actie ala steven segal, ongelovelijk over the top acteerwerk van Liam, en een onwaarschijnlijk (dat hoeft niet erg te zijn) maar vooral ongelovelijk voorspelbaar en plat verhaal.

Naar mijn mening een regelrechte wanvertoning.

Laatst toevallig voor de 2e keer gezien en dit blijft een strakke actie film. De rollen worden goed vertolkt door de acteurs en het blijft boeien tot het einde. Enige kritiek punt is dat de krachten en kunstjes van vader op den duur wel erg overrated worden.

avatar van Koning Sem
Ik vond deze film niks. Het verhaal had zo in een Steven Seagall-film voor kunnen komen. Een voormalig geheim agent moet allemaal mensen in elkaar slaan om zijn dochtertje te redden. Dat is toch een verschrikkelijk cliché verhaal. Ik erger me ook aan achtervolgingsscènes met auto's die achter elkaar aanrijden waar je al weer hoe het gaat aflopen. Het is een simpele actiefilm waar één man verschrikkelijk veel mensen gewoon in elkaar slaan om bij z'n dochter te komen. Voor mij totaal geen topper. Liam Neeson speelt wel aardig (ondanks dat hij iedereen in elkaar slaat, zie je toch nog zijn verdriet) maar ook dit kan de film niet redden.

avatar van Artsmak
Standaard actie-film, had er meer van verwacht. dochter wordt-ontvoerd-vader-saves-the-day-film. . Onze vriend Liam heeft zowat de Albanese populatie gehalveerd en houdt er zelf slechts een paar schrammen aan over.
Einde vond ik vrij abrupt en cheesy.

2 sterren.

avatar van planet_of_death
De snelheid die in de film zit maakt het verre van standaard. Noem mij eens een Hollywood-productie die zo gelikt is qua snelheid als deze.