The Crazies (2010)

Horror / Drama

geregisseerd door Breck Eisner
met Timothy Olyphant, Joe Anderson en Radha Mitchell

De bewoners van een klein plaatsje in Kansas krijgen te maken met een vervuiling van hun watervoorziening. Het water blijkt te zijn besmet door een mysterieus gif, dat is vrijgekomen na een vliegtuigcrash vlakbij het plaatsje. Langzaamaan beginnen de inwoners gestoord te worden...

opzich wel vermaakt. ! leuke film

avatar van Metalfist
Don't ask me why I can't leave without my wife and I won't ask you why you can

The Crazies is de zoveelste in de rij van oude horrorwerkjes die door Hollywood in een nieuw jasje worden gestoken. Ik had zowel het origineel als de remake niet gezien, had ook geen flauw benul waar de film eigenlijk over ging, maar mijn broer is redelijk dol op deze versie dus had hij die een paar maanden geleden voor 5 euro meegenomen in de Free Record Shop. Daarstraks nog zin in een horrorfilm dus de keus viel hier op.

En wanneer een film opent met het heerlijke We'll Meet Again van Johnny Cash dan ben ik al verkocht. Het zet meteen de sfeer voor één van de weinige stadjes waar iedereen elkaar nog effectief bij naam kent. Redelijk zeldzaam vandaag de dag maar in ieder geval wel een leuke setting voor dit soort films. In dat opzicht is The Crazies dan ook een erg vermakelijke zit. Toegegeven, op zich is de film redelijk standaard. Het aantal keren dat David op het laatste nippertje gered wordt is al bijna niet meer op één hand te tellen maar het verhaal verloopt vlot en verveelt geen minuut. Door dit anno 2010 te maken heeft de film ook als resultaat dat het er allemaal een stuk gelikter dan vroeger kan uitzien. De Crazies zelf zien er goed uit maar ook de ontploffing op het einde is geslaagd. Voor de rest weet de film vooral in zijn eerste helft echt hard te overtuigen. Het langzaamaan gestoord worden van de buren, de buurman die zijn familie en huis in de fik steekt, de rector(?) die wat met zijn riek ligt rond te lopen in de school, ... Erg lekkere momenten in ieder geval. Het einde op zich laat nog vrij veel ruimte over voor een eventueel vervolg (zal wel iets te maken hebben met de zwangerschap van Judy of iets dergelijks) maar dat stoort niet doordat het nu een mooi afgesloten geheel is. Let trouwens ook nog op het korte fragmentje tijdens de aftiteling.

Ik weet niet hoe het komt maar ik herken Timothy Olyphant nooit met haar. Ook hier moest ik weer eens een paar keer goed loeren of dat hij het was doordat ik me hem altijd herinner als Hitman. Waarom weet ik ook niet goed want in mijn herinnering is die film niet al te denderend maar soit. Olyphant doet het hier in ieder geval meer dan behoorlijk. Ook de mooie Radha Mitchell (al moet ik zeggen dat ze op de foto's op Imdb wel serieus tegenvalt) doet het goed als vrouwelijke hoofdrol. Dit zijn natuurlijk geen rollen waarvoor je een of andere prijs moet verwachten maar om gewoon als vermaak te dienen is het geslaagd. Daar komt dan ook nog eens de sterke ondersteuning van Joe Anderson bij. Nog even als sidenote trouwens: het is wel redelijk jammer dat je nooit echt een duidelijk beeld krijgt wat er nu juist met de Crazies aan de hand is. Ze zijn allemaal geïnfecteerd geraakt, zoveel is duidelijk, maar sommige lijken er minder last van te hebben en kunnen nog beter functioneren dan anderen? Zo was de familie van Ronny (degene die als eerste op het honkball field wordt afgeknald) nog goed in staat om na te denken precies maar leken anderen gewoon hersensdood..

Niet echt een idee wat ik moest verwachten maar waarschijnlijk hierdoor ben ik aangenaam verrast. The Crazies is een film die nergens met de gebruikelijke horror ideeën breekt maar gewoon degelijk is op een standaard manier. Niet meer niet minder maar door de goede cast, het vlot verlopende verhaal en de visuele update is dit een leuke zit.

Dikke 3.5*

avatar van leijsten
Teveel van het goede (of liever slechte). Er was totaal geen spanningsboog. De ellende scenes kwamen te snel achter elkaar. Een magere 2.0

avatar van galaxydriver32
heb deze is op film 1 gezien ik vond het wel een leuke film

Niet heel slecht. Leek in de verte toch wel wat op 'the stand' en één of andere zombiefilm

2,5 sterren. Geen slechte film, maar voor dit genre is hij eigenlijk niet spannend genoeg. Sommige scènes duren nogal lang waardoor het saai wordt en je de neiging hebt om wat op de fast forward knop te drukken (wat ik ook gedaan heb). Het is geen zombiefilm, dit moet je niet verwachten, hierdoor voelt het wel realistischer aan. Mensen worden werkelijk gek, hebben ze niet meer alle 5 op een rij. Maar het worden geen bloeddorstige wezens.
Voila, mijn eerste comment op moviemeter... wou gewoon mijn ervaring delen.

avatar van ibendb
Inderdaad niet veel spanning, maar wel boeiend.

The Crazies is een goede remake. De setting is erg goed en het verhaal werd ook goed uitgewerkt. De personages zijn niet allemaal even interessant of sympathiek, maar dit is niet zo erg. Het acteerwerk is in het algemeen best goed. De special effects zijn redelijk, maar de eindscène was wel erg mooi. 3*

avatar van Nohands
Het is geen horor, maar gewoon een aardig thriller waar je jezelf toch prima bij vermaak. Ik tenminste wel, goed gefilmt en goede regie goede acteurs en spanning en een lekker eind muziekje van Nellie Wilson.

avatar van RuudC
’extreme’ agressie door een infectie. Eigenlijk is het een heel leuke variant op het zombiethema. Qua opbouw is het dan ook vrij voorspelbaar. Een groepje (hoofd)personen komt klem te zitten tussen geïnfecteerden en het leger. Het spreekt wel erg in de voordeel van de film dat het goed geproduceerd is en dat er genoeg momenten van spanning en mysterie zijn. De cast is niet heel bekend. Ratha Mitchell en Timothy Olyphant hebben het bijvoorbeeld niet onverdienstelijk gedaan in respectievelijk Pitch Black en Die Hard 4.0. Het camerawerk is erg goed, maar de film zelf mist wel iets in het verhaal waardoor het niet kan uitgroeien tot een topper als bijvoorbeeld 28 Days Later. Al moet ik zeggen dat het moment waarop de hulpsheriff geïnfecteerd raakt en daarmee compleet onbetrouwbaar wordt, wel best sterk is. Prima film die me voor een remake reuze meevalt.

avatar van Daan258
Voor de 2e x gezien en het blijft wel een aardig horror filmpje.
Paar leuke schrikmomenten, gore zat er ook wel aardig in en het acteren was ook prima.
Enige wat ik jammer vond is dat de sfeer en de spanning later in de film erg inkakt, hij begon namenlijk echt goed spannend met een lekkere sfeer,maar dat later minder werd.
Verder is het zeker een vermakelijke horror film die toch ze leuke momenten heeft.

Ook voor de 2e x weer prima mee vermaakt.

avatar van Roger Thornhill
Niets nieuws, gewoon een standaard genrefilm, maar als je er gevoelig voor bent hoe de standaard-situaties worden ingevuld is dit een zeer onderhoudende film. Goede rollen voor de drie belangrijkste acteurs, met Timothy Olyphant als een sympathieke sheriff en Radha Mitchell als kundig arts en tevens zijn vastberaden (en mooie) vrouw, maar deputy Russell steelt echter de show : eerst lijkt hij een beetje een ongeleid projectiel (hoe komt zo'n man door de politie-opleiding heen?), daarna blijkt hij toch betrouwbaar, dan wordt hij helaas zelf een crazy, en tenslotte offert hij zichzelf op bevredigende wijze op, door Joe Anderson in alle stadia van zijn personage sterk en overtuigend gespeeld.

Daarnaast nog als pluspunten een aardig portret van het stadje, fraaie fotografie (dat shot tegen het einde wanneer de vrachtwagen is gekanteld en je in de verte over een niemandsland uitkijkt!), de aardig opgebouwde spanning van de "rasteropnames" om aan te geven dat iets of iemand het stadje van op afstand observeert, en een paar mooie verrassingen, zoals de manier waarop Timothy Olyphant met het door zijn hand gestoken mes nog iemand weet uit te schakelen, en natuurlijk de briljante twist op het einde wanneer blijkt dat de twee overlevenden er zonder het te willen de aanleiding voor zullen zijn dat na het kleine Ogden Marsh (1260 inwoners) ook de grote stad Cedar Rapids (128.056) van de kaart zal moeten worden geveegd, ook weer getoond door middel van zo'n "rasteropname". En de film zat vol met "boe!"-momenten, maar zelf vond ik het vooral een mooi schokeffect wanneer de sheriff, zijn vrouw en de deputy bij toeval hun auto verlaten (namelijk om te kijken of Becca de aanval van de crazies in de wasstraat heeft overleefd), en dan zie je als kijker opeens hoe de auto in de achtergrond van het shot in de lucht vliegt (na een precisiebombardement vanuit de overvliegende helicopter). De sheriff en zijn vrouw zijn verbijsterd, de deputy lacht nerveus…

En ja, jammer dat het tot drie keer toe voorkomt dat een personage gered wordt door iemand anders die nèt ongezien de kamer is binnengekomen of iets dergelijks. Maar ja, jammer dan, dat stoort me verder niet echt.

Een lekkere, simpele, vet aangezette en goed uitgevoerde film die ik met heel veel plezier heb bekeken.

avatar van LOTR-lover
Voorspelbare en standaard filmpje maar daarom niet minder vermakelijk. Voor liefhebbers van het genre een heerlijk zaterdagavond filmpje. Acteerwerk zit ook eindelijk is een keer goed (daar schort het nogal is aan bij dit soort films).

avatar van judgepaddy
Een paar aardige scènes, waaronder de scène die op de filmposter staat, en het einde met het muziekje is ook wel aardig.
Maar voor de rest, totaal zielloos en fantasieloos. De kills zijn meer slaapverwekkend dan (wat de bedoeling was) shockerend, en de sfeer is slaapverwekkend.

Waarom werken de "geïnfecteerden" eigenlijk met elkaar samen? Slaat toch eigenlijk helemaal nergens op?

Daarnaast een, af en toe, wel vermakelijke film. Niets nieuws onder de zon echter.

avatar van knusse stoel
Een meevallende film want de titel sprak mij niet erg aan, het verhaal wel.
Geen spijt van het kijken naar het spel van deze akteurs.
Het verhaal is actueel in sommige gevallen en dus mooi verwerkt in deze film.

avatar van tattoobob
Leuke wegkijkert geen hoogvlieger!!!!

avatar van jipt
Nogal kleurloos en ongenuanceerd filmpje, maar verveelde niet. Score was tof en zag er bij vlagen ook mooi uit. 3*

avatar van Dying Rose
Dit was niet slecht. Dit was zeer slecht.

De film barst van de clichés en alle spanning verdwijnt als sneeuw voor de zon aangezien de enge scènes op de meest voorspelbare momenten gepland zijn. Je kan dus alles gewoon voorzien.

Het helpt natuurlijk ook niet als alle personages je gestolen kan worden. Ze wekten namelijk bij mij maar één gevoel op; irritatie. Met geen enkel van hen kan je meeleven en het maakt dus ook niet uit wat er met hen gaat gebeuren. Daarbovenop weet je wie het gaat halen en wie op de één of andere minder gelukkige manier het loodje gaat leggen.

Ik zag niets nieuws of verfrissends de revue passeren. Alles is gewoon vanuit andere films in 'The Crazies' geïntegreerd en de makers hadden geen zin om er dingen aan te veranderen. Of dat lijkt zo toch na dit gedrocht te zien.

De film duurde ook niet eens zo lang, maar toch was het een lange rit om me er door heen te sleuren. Nee, een tweede keer hoeft zeker niet voor mij. Of ik ga zelf met een hooivork beginnen zwaaien. Uit miserie.

avatar van dirk-dv
Goed geacteerd, leuke scenes geen zombie's maar gewoon Crazies! haha een mooi einde gewoon een leuk filmpje op een regenachtige dag !

avatar van ikkegoemikke
Fuck you for what you did.

Ik heb nog altijd de gewoonte om nooit op voorhand een summiere beschrijving van een film te lezen , laat staan dat ik de trailer ga bekijken. In de meeste gevallen worden de meest cruciale dingen verteld of getoond, zodanig dat de meeste verrassingen min of meer verbrod zijn. Bij blockbusters maakt dit in de meeste gevallen niks uit , daar de inhoud meestal in grote lijnen gekend is. Bij films zoals "The Crazies" begin je dan wel met een totale onwetendheid en kan het soms een aangename verrassing zijn. Afgaande op de filmaffiche (welke ik al zeer intrigerend vind) en het genre zet ik me dan ook telkens klaar om me te laten overdonderen.

Ik moet toegeven dat de openingscene me terstonds hoopvol stemde. Prachtig in beeld gebracht en subtiel gedragen door een passende soundtrack van Johnny Cash ("We'll Meet Again"). Het eerste half uur vond ik ijzersterk. Een prachtig in beeld gebracht portret van een kleine stad in de US. Een dorp waar iedereen nog iedereen kent, met zijn tradities. Een dorp als het ware waar de lokale politie nog een vermanend vingertje opsteekt omdat er buiten het jachtseizoen geschoten word en andere futiliteiten. De uiteindelijk hoofdpersonages komen hier direct aan bod : Sherrif David Dutten en zijn zwangere vrouw Judy en deputy Deputy Russell Clank. Allereerst vind ik de acteerprestaties van deze 3 uitermate geslaagd.

Het moment dat de eerste symptomen van een epidemie zich manifesteren laat niet lang op zich wachten en komt overtuigend over. Langzaam ontrafelt zich het mysterie beetje bij beetje en beseffen de Sherrif en zijn hulpje dat ze in de shit zitten. En dan besef je dat het weeral een zombie-achtig/epidemie-catastrofe verhaal is. Het enige verschil is dat de zombies niet meer dan in comateuze toestand verkerende inwoners zijn van de gemeenschap die na het drinken van het besmette water transformeren in agressieve wezens met een "killing spree" stemming. Buiten het feit dat het allemaal boven de standaard ligt in vergelijking met andere horror-films in dit genre qua beeld, dialoog, acteren en verloop, beginnen de clichés zich dermate op te stapelen dat het uiteindelijk begint te irriteren : Natuurlijk komt het leger weeral opzetten om hun fout recht te zetten door deze gemeenschap letterlijk in de doofpot te steken en van de kaart te vegen, de sherrif ontglipt wel vreselijk veel keren de dood op het nippertje, telkens weer die domme beslissingen (Waarom laten ze nog altijd iemand "Stay here .." zeggen, terwijl je toch weet dat diegene toch nog eventjes op eigen houtje iets moet gaan bekijken), de zo voorspelbare situaties, het op voorhand al weten wie er uiteindelijk zal overblijven en dat het zal eindigenen in een deja-vu-situatie m.a.w. alles begint dus weer van vooraf aan.

Grootste minpunt vond ik dat er van spanning totaal geen sprake was, de goorheid (buiten een opeenstapeling van lijken en het koelbloedig lequideren van burgers door the U.S. army) was ver te zoeken, nepbloed was blijkbaar peperduur op dat moment dus schaars gebruikt en schrikmomenten waren er totaal niet. Daarom dat dit niet echt voor mij een Horror/Drama was , maar eerder een Thriller/Drama. Ontgoocheling aldus. Het einde vond ik dan weer iets dat vliegensvlug eraan gebreid werd.

Eindconclusie : niet slecht, maar niks baanbrekends met enkele beklijvende beelden en momenten (de hooivork bv.) maar merendeels irritante afgezaagde cliché beelden en situaties.

PS. Had geen idee dat dit een remake was en de originele film is voor mij ook geen referentiepunt wegens niet gezien.

Niet slecht, de acties van de zombies waren wel vermaakt maar er zat constant spanning in de film, daarom een 3 van mij.

avatar van cantforgetyou
Toch best een goede film. Soms ook een beetje irritant, omdat je het verhaal steeds van één kant maar ziet. Waardoor er vele vraagtekens blijven. Ik vind het jammer dat het 'zombie' gehalte best laag is en dat er teveel ook gewone mensen blijven bestaan.

avatar van jippie2010
Aardig concept, en zeker vermakelijk, maar te voorspelbaar en vol met fouten.
Dat laatste nam bij mij het plezier wel gedeeltelijk weg. *2,5

Leuk voor een keer ........... je hebt het idee dat er meer mee kon worden gedaan

avatar van frolunda
Beviel me uitstekend in de herziening.Goede genre film en een waardige remake van Romero's film.The Crazies zag er goed verzorgd uit,kende een paar sterke spannende en gore momenten en ook met het acteerwerk was niet veel mis.Half punt erbij.

avatar van Gang_Star
Kan beter. Hoewel het onderwerp verre van origineel is, is het qua verhaallijn goed te doen. Helaas is het grote mankement aan deze film dat de film nauwelijks echt spannend word. De factor gore is niet hoogstaand maar voldoet desondanks. Qua sfeer is het een stuk beter, en de setting is vrij goed. Echter is het wat mij betreft een stuk minder dan verwacht overall gezien.

avatar van tattoobob
Destijds vond ik dit toch wel een tegenvaller en had ik na het zien van de trailer er toch meer van verwacht.....een van de redenen waarom ik dus nooit meer trailers kijk.
Acteerwerk vond ik nog wel oke maar het verhaal vond ik drie maal niets...ook was er weinig spanning te vinden.

avatar van Proeneke
Beetje vaag allemaal... ik wil wel, maar ik kannie.
Niet echt byzonder.

avatar van HK Senator
Redelijke standaard genre film. Hij viel me niet tegen en ik was verrast door wat leuke scenes die zelf enigsinds grappig waren. Prima productie maar ook niet meer dan dat. Ik geef hem over enige tijd een herziening...

avatar van Rickyman
Matige gerne-film dat nauwelijks spanning weet op te bouwen.
Een paar aardige momenten, maar verder vooral flauwe saaie tijdrekkende scènes. Enkele schrikmomentjes werken wel, voordat je bijna in slaap valt.

Overbodige film in het bekende genre. Niet spannend, boeiend of pakkend en vooral...lang......verschrikkelijk lang. Komt geen eind aan. Dus dikke laatste half uur snel door gezapt.

avatar van Shadowed
Prima.

Zeker geen slechte zombiefilm dit, die zijn best doet om een beetje origineel uit de hoek te komen maar hier slechts maar deels in slaagt. Daarvoor is er uiteindelijk niet genoeg met het concept gedaan wat verfrissend of origineel genoeg uit de hoek komt.

Het verhaal duurt niet te lang om op gang te komen, maar eenmaal opgang gaat het verhaal wel lekker door. Dit levert hier en daar genoeg gespat en viezigheid op. Acteerwerk is wat zwak, maar de film slaagt erin om te doen wat het moet doen: vermaken.

Prima film met lekker veel actie en horror. Geen hoogstandje in het genre, maar wel eens leuk om gezien te hebben. Aan het begin was het nog wat saai, maar daarna gaat de film er helemaal voor. Precies zoals ik het dus graag zie.