The Crazies (2010)

Horror / Drama

geregisseerd door Breck Eisner
met Timothy Olyphant, Joe Anderson en Radha Mitchell

De bewoners van een klein plaatsje in Kansas krijgen te maken met een vervuiling van hun watervoorziening. Het water blijkt te zijn besmet door een mysterieus gif, dat is vrijgekomen na een vliegtuigcrash vlakbij het plaatsje. Langzaamaan beginnen de inwoners gestoord te worden...

avatar van Elineloves
Vorig jaar, toen deze film net uit was, heb ik 2 á 3 keer geprobeerd om deze film te kijken. Let wel, uit te kijken. Telkens er aan begonnen en toch weer afgezet. Waar het aan gelegen heeft? Geen idee. Misschien viel het me toen zodanig tegen dat ik er geen zin meer in had, of was ik gewoon telkens te moe om verder te kijken en heb ik het daarom meerdere kansen gegeven. Ik had het, tot nu dan, nog nooit in zijn geheel gezien en het verbaasde me hoe weinig ik me er überhaupt nog van herinnerde. Hoeft op zich ook niet, want de film is voorspelbaar genoeg om te kunnen raden wat er zou gebeuren.

Toch viel het me nog wel mee. Het is een vermakelijke film die goed wegkijkt, zijn spanningsmomenten kent en het acteerwerk was ook niet slecht te noemen. Toch is het allemaal een typisch geval van: 'net niet'. Je zit niet helemaal geïntrigeerd te kijken, de binding met de personages is niet altijd even voelbaar en de sfeer die voornamelijk in de eerste helft goed aanwezig is, wordt naarmate de film vordert steeds minder.

Ik heb het origineel overigens nooit gezien, misschien moet ik die over een tijdje een kans geven. Dit voelde voor mij in ieder geval teveel aan als 'leentjebuur'.

avatar van TragieStar.*
Vandaag dus eindelijk gezien na lang door dromen, en ben eigenlijk wel teleurgesteld. Hoopte op meer. Het eerste helft is prima, en je krijgt ook de sfeer goed te pakken. Het 2de helft word minder spannend, en word dan ook meer een film dat draait om 4 personen die proberen te vluchten voor de gekke mensen, en je dus bijna zeker weet dat de 2 belangrijkste mensen het samen overleven.

Ik had de film dus heel anders voorgesteld. Ik had gehoopt op een betere sfeer, en dat de oorzaak en de gevolgen veel meer werden besproken tussen de bewoners en het virus zijn gang deed. Nu was het meer Radha Mitchell en Timothy Olyphant.

Op den duur begon het toch echt een beetje te vervelen, maar heb de film toch afgekeken. De film moet het toch echt hebben van het begin, waar de mensen nog geen idee hebben wat er gebeurd, en dat mensen langzaam gek worden en sommige niet.

Een aanrader, maar verwacht geen hoogvlieger, het was nergens vernieuwend en meer van hetzelfde.

avatar van Decec
Een redelijk horrorfilm...
Het is mijn smaak niet...
Komt verhaal bekend (andere film) voor...
Tjonge te veel virus...
Ontevreden acteerwerk...
Nee, geen spannende film...

avatar van david bohm
Mwah had best wat gekker gemogen deze film. Het begin, de aanloop naar de catastrofe vind ik vrij sterk, wat daarna volgt wordt voor mij al gauw wat saai. Acteerwerk is redelijk, hoewel de reacties allemaal nogal cliché zijn.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Tja, het enige leuke aan dergelijke films is de sarcastische humor of de manier waarop de besmette mensen om het leven komen. Of je moet natuurlijk echt origineel uit de hoek komen om op te vallen tussen zombie/geïnfecteerden films. Deze film is niet slecht gemaakt en ik zie zowel Mitchell als Olyphant graag aan het werk. Maar bijzonder veel houdt de film ook weer niet in. Af en toe leuke ideeën, maar nergens echt memorabel. Eentje voor tussendoor dit, maar meer niet.

avatar van Seifer
david bohm schreef:

De film begon inderdaad aardig, maar toen er militairen bij kwamen was het wel duidelijk waar die film heen ging. Beetje jammer.... Daarnaast heb je in elke Horror film veel clichés. Altijd maar op dezelfde manier spanning willen opbouwen, net alsof de kijker dan nog compleet verrast wordt.

avatar van Malibu Stacy
Dertien in een dozijn film, maar verder best aardig om te kijken.

avatar van soom
Vrees uw buurman.

Fear Thy Neighbor.

Ik had weer eens een stukje van the Crazies geprobeerd te zien, maar nu was het de beurt aan een hele film. Met bovenstaande tekst verwachtte ik een extreem enge film, eentje waar het angstzweet in golven van me af zou stromen, bij wijze van spreken dan. Ik had geen zombie film verwacht, hoewel dat aspect wel met horror te maken kan hebben.. Toch deed dat gedoe me niet heel erg veel. Beetje braafjes verder eigenlijk, typische film met een paar mooie beelden, niet echt mijn ding. Moet zeggen dat ik er net iets meer van verwachtte dan ik kreeg.

Timothy Olyphant is altijd fijn, Radha Mitchell is wel goed, samen hebben ze een bepaalde klik. En toch is hun samenspel niet genoeg om een hele film lang te kunnen blijven boeien en amuseren. Kleine 3*, maar ik had er wel iets meer van verwacht als geheel.

avatar van maerk
Nee niet weer een razernijuitbraak!

Dat ging door mijn hoofd toen The Crazies in de Nederlandse bioscopen verscheen. Ik ben hem dus ook niet gaan zien, maar films over mensen die helemaal loco gaan ala 28 Days Later boeien me wel dus kon ik het niet laten deze toch te bekijken toen hij op Film 1 draaide. Het begint goed, na vijf minuten is er al een bepaalde spanning en het duurt niet lang voordat alles verkeerd loopt.

De film lijkt zoals ik verwachtte inderdaad veel op 28 Days Later of eigenlijk 28 Weeks Later aangezien de inwoners voor zowel de geïnfecteerden als het leger moeten vrezen. Dat deert echter niet want er valt nog steeds te genieten van The Crazies. Visueel ziet de film er goed uit en de cast doet het verrassend goed, vooral Olyphant doet het toch erg goed. En de film kent behoorlijk wat spannende momenten. Ik heb er zeker geen spijt van dat ik de film toch heb opgezet.

Alleen haalt deze film niet het niveau van een 28 Days/Weeks Later. Die films zaten visueel toch iets beter in elkaar en daar werden menselijke emoties en stribbelingen van de hoofdpersonen veel beter uitgewerkt. The Crazies is in dat opzicht toch wat te cliché. Maar hé, zeker een fijne film. Het einde vond ik ook goed. Geen nep schrikeffect van een zombie die nog even schreeuwend en bloed spugend naar de camera toesnelt ofzo, maar een nieuwe quarantinezone. Evil.

3,5*.

Nomak
Goed, sfeervol en de spanning zit er ook goed in. Helaas zijn er toch een aantal minpuntjes waar ik moeilijk kan langskijken. Zo wordt het vervelende cliché van 'het hoofdpersonage wordt toch steeds op de allerlaatste seconde gered' wel heel erg uitgebuit. En zo nemen de personages ook vaak de meest idiote en onlogische beslissingen zoals seconden lang een gewonde en zwaar bloedende hand tegen de opengesneden keel van zo een creatuur houden, vreemd ook dat niemand zich daar zorgen over lijkt te maken, zelfs de vrouw van de sherrif niet terwijl zij toch een dokter is. Ook dat "blijf jij maar hier wachten" (dom, blijf toch samen in zo een situatie) naar het einde toe is alweer voor problemen vragen, en die problemen komen uiteraard ook want dat domme vrouwtje gaat wat rondwandelen in plaats van te wachten.
De kernbom kan je voorspellen, maar is wel geslaagd. Wel bizar dat het leger de gezonde mensen van de zieken probeert te scheiden terwijl ze toch gewoon de hele bevolking van dat stadje uitroeien. Ik ga ervan uit dat het op het einde niet gedaan is en dat de epidemie zich verplaatst naar een andere stad. De sherrif zal wel geïnfecteerd zijn door die bloedende hand die je toch nog een aantal keer nadrukkelijk in beeld zag komen. Kan je wel zeggen dat het virus niet door bloed overdraagbaar is, maar er is niemand die dat met zekerheid weet.
Ondanks enkele minpunten is The Crazies zeker wel een goede film die geen moment saai is.

best vermakelijke film. redelijk tot goed acteerwerk, lekker tempo (je zit er GELIJK in!), genoeg spanning en suspense.
minpunten: hier en daar nogal ongeloofwaardig, en ja, we hebben t natuurlijk al veel vaker op het doek gezien... 3 sterren.

avatar van jordandejong
Vermakelijke remake waarvan ik het orgineel nooit heb gezien.
Vond het eerste deel van de film toch behoorlijk moeilijk om door te komen, gewoon erg saai.
Later begint het een beetje los te komen. De stad wordt door steeds meer Crazies overlopen en dat doet de film goed.

De film heeft redelijk wat spanning, 1 a 2 schrikmomenten, maar een tekort aan gore wat ik toch wel erg jammer vond.

Redelijk filmpje die (vooral in het tweede deel) wel vermakelijk is maar nergens echt overtuigend is.
Ik struikel toch ook wel een beetje over de speelduur van de film. Wat mij betreft iets te lang voor zo''n degelijk horror filmpje.

avatar van DjFrankie
Leuke vermakelijke film, echter drama/ thriller treft de film beter, zeker geen horror.
Verhaal loopt goed, en inderdaad film draait lekker vanaf minuut 1.

avatar van daxclusive
Herzien op blu-ray en ben van mijn stem veranderd.
De eerste keer gaf ik deze film 3 sterren, en nu toch wel 3.5 sterren.
Leuk verhaal, spannend en goed geacteerd.
Kijkt lekker weg, zeer vermakelijk!

puckb96
Net gezien op blu-ray.
Vermakelijke horrorfilm.
Acteerwerk is prima; timothy olyphant speelde erg sterk.
Net zoals iedereen trouwens.
Wel fijn; de film begint eigenlijk meteen met het verhaal.
de 'crazies' waren ook af en toe best wel creepy.
mooi verhaal.
Af en toe best wel spannend.
Kortom: een prima en vermakelijke horrorfilm.

avatar van El  Loco
Erg voorspelbare horrorfilm

Echt boeiend kan je het verhaal niet noemen. Weer zo’n een of andere epidemie dat ergens in een klein dorpje uitbreekt. Eerst zijn het een paar die zich vreemd gedragen, maar al snel raakt het hele dorp besmet, uitgezonderd een klein groepje dat zich probeert te redden. Dit concept heb ik nooit echt goed gevonden, maar het pluspunt van deze film is dat de zombies niet de zombies zijn zoals we ze over het algemeen kennen. Het zijn geen vleesetende zombies, maar meer “gekken” die alleen maar willen moorden.

Het grootste minpunt dat ik bij deze film heb, is de voorspelbaarheid bij vele scènes en eigenlijk over gans de film. Hoe vaak heeft Russel zijn sheriff wel niet weten te redden op het laatste moment. Zoals die ene scène waarbij de sheriff bijna een kettingzaag in zijn edele delen kreeg. Zijn hulpsheriff kan op het laatste moment de stekker nog uittrekken, want anders hadden ze zijn edele delen kunnen bijeenrapen. Of zoals de scène waarbij Russell vanuit de tuin een jongen neerschiet. Als hij een seconde later had geschoten, had de jongen de sheriff al neergeknald. Daarna kwam er nog de scène in de carwash. Je voelt al onmiddellijk wanneer hij de carwash inrijdt en even stopt, dat de auto enkele ogenblikken later niet meer zal starten. En ja hoor, juist op het moment dat hij de auto wil starten, omdat er daar ook gekken zijn, laat hij het toch even afweten zeker. En zo zijn er nog van die zaken die je niet voor mogelijk houd. Natuurlijk mag er wel iets voorspelbaar gebeuren, maar zo gaat het bijna de hele film aan toe, dat het gewoon begint te ergeren.

Eindigen met een positieve noot doe ik met de acteurs. Hen valt niets te verwijten en doen het over het algemeen vrij goed. De sheriff en de hulpsheriff, Timothy Olyphant en Joe Anderson doen het zelfs uitstekend, vind ik.

Te voorspelbaar, te cliché en niet helemaal mijn ding.

herder
Soms vraag ik me af waarom filmmakers films als The Crazies maken. Als het goed is hebben we al 100000000 maal dit soort films voorbij zien komen.
De risico is natuurlijk dat bijna elke scene zeer voorspelbaar is, dus de spanning is al bij voorbaat weg.

Tjah, dan zit je naar schreeuwende personages te kijken, terwijl ik als kijker letterlijk in slaap val....

Een horrorliefhebber die in slaap valt tijdens het kijken naar een horrorfilm? Hmm, dan klopt er iets niet he.

avatar van Angelo2
Aardige film. Kijkt lekker weg maar was verder wel vrij standaard en werd verder nooit echt eng. acteerwerk was ok.

avatar van KSUS
Wat een ongelofelijke KAK film..

avatar van John Lee Hooker
Doorsnee horror waarbij er een virus is uitgebroken en de hoofdrolspelers moeten vluchten voor hun leven. Clichématige situaties worden niet gemeden, zoals het redden van Judy door David wanneer een geïnfecteerde persoon nèt op het punt stond om een hooivork door haar lichaam te boren. Effecten konden op sommige plaatsen beter maar de sfeer is aardig en de cast weet ondanks de vele voorspelbare momenten een overtuigende performance neer te zetten.

avatar van Boeikens
Goede apocalyptische horror thriller.

Het verhaal begint zondert veel poespas en blijft onderhoudend tot het eind.
De spanning is eerder matig en het verloop is vrij voorspelbaar maar alles blijft lekker sfeervol, prachtige setup en passende sound.
De acteurs doen het best goed en die zombieachtigen zien er best goed uit.
De gore had voor mij persoonlijk wat meer gemogen, maar voor mij is het nu eenmaal nooit genoeg

avatar van Karentje77
SUPER film!!!!!!!!

SlasherMovieMan
Is The Crazies remake nou goed of niet?

Hmmmm, is wel redelijk. Goed acteerwerk van een absoluut favo van mij: Timothy Olyphant en ook wel een redelijk griezelig sfeertje. Niet zo goed als het origineel, maar zeker niet verkeerd.

avatar van Kr!kke
Ik ben wel een fan van het genre, dus The Crazies kon ik haast niet slecht vinden. Mijn vermoedens werden bevestigd: ik vond het een zeer aangename film om naar te kijken. Het plaatje klopt gewoon volledig: er is een goede mix tussen actiescènes en spanning, naast het feit dat de acteerprestaties in orde zijn. Ook het verhaal zelf is boeiend genoeg om volgen, al hangt het natuurlijk aaneen van de clichés.

avatar van mikey
Heftige en ook best grappige zombieflick waarin niet eens de zombies de show stalen maar juist the US Army. Veel kills (waarvan sommige nogal smakeloos waren) en veel actie. En een goeie dosis spanning.

avatar van Lennert
Interessante film. Acteerwerk van Mitchell en Olyphant is weinig op aan te merken en het is allemaal mooi gefilmd. Soundtrack deed me heel erg aan de oude John Carpenter films denken en de hele sfeer van een epidemie en een overheid die dit probeert te verbergen is ook goed weergegeven. Toch knaagt er ergens iets dat er zoveel meer in had kunnen zitten.

De film voelt de hele tijd aan alsof men een boodschap heeft, maar het er tegelijkertijd niet uit komt. Daarnaast is de film dan wel sfeervol, eng is het allerminst, helemaal omdat je de scares ver van te voren aan ziet komen. Uiteindelijk verloopt het ook allemaal redelijk volgens het boekje qua gebeurtenissen. Dat maakt de film niet slecht, want er is veel zorg en aandacht ingestopt, maar het voelt soms nog wat onaf aan.

avatar van snarfje5508
Natuurlijk niveau absolute nonsens maar toch aardig in beeld gebracht. Flink jatwerk links en rechts maar de film verveelt niet. Met 2,5 ster keurig gewaardeerd.

avatar van Jawaddedadde
Aardig, maar behoorlijk standaard.

Valt weinig op aan te merken, behalve dat het allemaal erg voorspelbaar en cliché is, wat niet per se een nadeel is voor dit genre.

Olyphant en Mitchell zijn geknipt voor dit soort werk. De geïnfecteerden vielen me wat te licht uit en boezemden te weinig angst in, al waren er momenten die wel effectief waren.

Einde was dan weer wel uitstekend.

Al bij al een krappe 3.

avatar van Thorak
Na het zien van deze film was ik zeer positief verrast, ik had er namelijk véél minder van verwacht! Na het zien van de nodige horror flops (onder de noemer 'camp') dacht ik dat dit er ook zo een zou zijn. Niets bleek minder waar!
Enige nadeel is dat ik Olyphant niet meer serieus kan nemen sinds zijn beroerde 'Hitman', toch heeft hij met deze film wel weer een pluspuntje verdient in mijn boekje.

3.5* voor de soms standaard, maar toch nèt iets andere zombie film.

avatar van NERD
Werkelijk niets origineels aan of in deze film. Geen originele maar wel enorm platte karakters, geen sympathie, geen origineel concept, totaal geen originele scenes.

Het begon me ook behoorlijk te irriteren hoe het groepje van het ene in het andere "just in time" moment liepen, was blijkbaar de enige manier om spanning in de film te krijgen...

Heb eigenlijk nog nooit een zombie/infectie film gezien die niet op z'n minst een beetje spanning bracht. Deze kwam behoorlijk ver.

Slechts 1,5 sterren