The Crazies (2010)

Horror / Drama

geregisseerd door Breck Eisner
met Timothy Olyphant, Joe Anderson en Radha Mitchell

De bewoners van een klein plaatsje in Kansas krijgen te maken met een vervuiling van hun watervoorziening. Het water blijkt te zijn besmet door een mysterieus gif, dat is vrijgekomen na een vliegtuigcrash vlakbij het plaatsje. Langzaamaan beginnen de inwoners gestoord te worden...

avatar van voskat
Amusant, vrij standaard zombiefilmpje met één geniaal messteek-moment en een alleraardigste kernexplosie.
Weinig op aan te merken, maar ook niet verheffend.

2,5 *

avatar van Prudh
Ik ken helaas het origineel nog niet, maar zonder dat vergelijkingsmateriaal vond ik dit in ieder geval wel een geslaagd horrorprentje. Deze remake drijft niet op het meest originele schrijfwerk, maar erg hinderlijk is het niet. Domme personages maken horror doorgaans toch wat spannender. En ook al zitten er wat voorspelbare schrikmomenten in (begeleid door voorspelbare schrikgeluiden), spannend is The Crazies wel. Verder zijn de decors bij tijd en wijlen indrukwekkend, vooral als die gepaard gaan met toaalshots. Dan is de destructie die ontstaat na de virale uitbraak het best in beeld. Bloed is ten slotte ook niet van de lucht. Het einde is helaas wel erg slecht uitgedacht (die kernbom is wel heel braafjes... er wordt blijkbaar niet gedacht aan radiation poisoning en de EMP die bij zo'n explosie horen).

goede film, hoewel ik het einde wat vond tegenvallen. ik had het idee dat het een beetje was afgeraffeld. verder was het voornamelijk goede actie en veel zombie-achtige wezens.

avatar van Jesse93
Het was leuk vermaak. Inderdaad niet erg origineel lijkt wel een beetje op Carriers. Vond Olyphant in ieder geval een stuk beter overkomen dan in Hitman. Zaten een paar aardige scènes bij. Vooral de laatste scene waarin wordt duidelijk gemaakt dat die stad ook plat gegooid moet worden, alleen omdat zij twee het hebben overleeft.

Vermakelijke horror, niet super, maar ook niet slecht

avatar van Minotaures
Wallpaper ziet er anders erg tof uit

avatar van barcam
Al bij al leuk horrorfilmpje. Idee is wel goed gevonden: zal de staat mensen proberen te helpen die geïnfecteerd zijn door een mysterieus gif of zal ze gewoon het leger er op zetten en de boel platbranden om zo verdere uitbreiding te voorkomen?
Uitwerking is wat rommelig met veel over en weer geloop maar zeer sterke vertolking van Olyphant. Persoonlijk had ik liever nog wat meer "Crazies" gezien, beetje genre "The Hills Have Eyes".
Een beetje metal muziek op de achtergrond zou ook het geheel wat meer pit gegeven hebben. Ook waren er te weinig echte schrik momenten ondanks de liters ketchup. Persoonlijk had ik liever gehad dat er hier en daar nog een hoofdpersonage sneuvelde.
Het einde vond ik tegenvallen, film was abrupt gedaan.
Op naar de volgende remake, hou mijn hart al vast voor "Hellraiser" en "Nightmare on Elm Street".

avatar van Jesse93
Er waren uiteindelijk nog maar 2 personen uit de hele stad over, dan lijkt het me dat er genoeg gesneuveld zijn. En voor lang zullen deze twee denk ik niet leven

avatar van Draconian
Dit was een uitstekende film!
Hopen dat ze een deel twee maken.

avatar van bennyboy
een leuk horror-filmpje ik vind het altijd wel leuk met die zombie's overal. maar het beste van deze film is wel de drama. het acteerwerk was hier en daar wat mager maar verder wel oke. verhaal zat er ook goed in. en een geweldige sweer

Vrij goede en spannende horror/thriller die naar het einde toe wat aan kracht verloor. Sommige "crazies" waren echter wel meer crazy dan anderen.

avatar van casperspook
haaa

een echte op-het-puntje-van-de-bank film zeg maar
continue spanning en angst aanwezig
verstand op nul en gewoon kijken zou ik zeggen...

zo nu naar bed

avatar van Psolitsa
Ik moet zeggen, ik had er eigenlijk niet veel verwacht. Het verhaal trok me niet, maar na 100x die naam te zien staan, toch maar bekeken.
En het viel reuze mee. Vanaf het begin van de film zit je er meteen goed in. Nergens wordt het saai, of langdradig, daar is simpelweg geen tijd voor. Wel stoorde ik me aan enige personages, maar dat zal ik altijd blijven houden. Verder keek de film lekker weg.
Wat een stoere vent zeg. Ik betwijfel of de meeste mannen zouden/kunnen doen wat hij allemaal doet. Er zijn er toch weinigen zo.
Alleen het einde viel me wat tegen. Ik vond het erg pats boem over. Daar had ik wat meer diepgang in gewild. Vandaar, voor mij, een 7.5. Prima film, vol met spanning en ja..de nodige cliche's. Maar het wordt ook weer zo'n cliche om te zeggen dat de films cliche's bevat dat ik dit laatste maar vergeet.

avatar van mrwhite
dit zou wel eens een goeie film kunnen worden zij ik in mezelf na 20 min.
en iets later valt de film volledig in elkaar en kwam de ene domme en veel te voorspelbaare scene's na elkaar.ik kan hier de ene na de andere scene uitleggen waarom deze film op een bepaald moment zo zwak wordt.om dan nog maar te zwijgen over einde van de film.
ik keek erg uit naar deze film maar kom niet verder dan 2* en dan is het voor de eerste 28 min de erg goed zijn

avatar van RooieBloemkool
The Crazies

Leuke film met wat voorspelbare momentjes. Het verhaal is spannend, en als je van tevoren het plot niet op MovieMeter hebt gelezen, zit je de eerste helft van de film vol met vragen over hoe en waarom iedereen in het dorpje veranderd in een zombie. Een leuke film die een keer wat anders is als het standaard zombie verhaal.

Een minpuntje is dat de film voorspelbare stukjes kent. Tot twee maal toe redt Russel, het hulpje van de sheriff, op het aller aller laatste moment sheriff Dutton van de dood. Precies op het moment dat een over de grond rollende slijptol met een bloedgang bijna de private delen van de sheriff in rolt, trekt Russel de stekker eruit. Het had geen seconde langer moeten duren. Daarna op het moment dat de sheriff wederom bijna vermoord wordt (door de vrouw van de man die hij tijdens de honkbalwedstrijd heeft neergeschoten), schiet Russel vanuit buiten met een geweer op bijna ongeloofwaardige wijze de vrouw met een cleanshot in de rug. Het had wederom geen seconde langer moeten duren. En dan natuurlijk nog het moment dat een aantal mensen, waaronder de vrouw van de sheriff, vastgebonden op enkele bedden liggen in een verlaten kamer. Nadat een 'crazy' inwoner van het dorp 3 mensen heeft vermoord en op het punt staat de vrouw van de sheriff met een drietand te doorboorden, schiet de sheriff hem van achteren neer. En wederom, je raad het al, het had geen seconde langer moeten duren. Beetje jammer, want je voelt van verre aankomen wat er gaat gebeuren.

Gelukkig kent de film veel spanning, schrik momenten en een heerlijk tempo waardoor de film erg aangenaam is om naar te kijken. Op de eindscène na ziet de film er visueel ook erg aangenaam uit.

Ik zou er geen bioscoopbezoek voor over hebben, maar het is desalniettemin een erg leuke film.

Ik ga er Donderdag heen maar ik vrees dat het niet een geweldige film wordt zo te lezen.

avatar van Jesse93
Hangt er van af wat je smaak is. Het is een gewone horror. Dus als je van horror houdt is het geen probleem

avatar van nuijten19
ik vond het een goede film twee weken geleden gezien en zal hem zo nog is kijken

De scene met die man en de hooivork had anders ingeleid moeten worden, want zoals het nu was zag je het van ver af aankomen... de sherrif had al een tijdje buiten beeld moeten zijn geweest dit was slechts 1 van de gemiste kansen.

Intelligente zombies. T'is weer 'ns wat anders

avatar van james_cameron
Prima remake, heel wat beter dan het origineel, niet één van de betere films van regisseur George A. Romero. Goed gemaakt, met een sympathieke cast, vlot verteld en met genoeg spanning en aktie om de hele speelduur te blijven boeien, Natuurlijk is de film hier en daar voorspelbaar en onlogisch, maar dat is enigzins inherent aan het genre. Ik vind de film in ieder geval flink uitsteken boven het maaiveld.

Ik vond 'm niet echt geweldig... veel te weinig actie in mijn ogen. Echt eng is ie ook niet aangezien de film vrij voorspelbaar is. Een 3,5 vind ik meer dan genoeg voor deze film.

avatar van SpooXxX
Ben een echte horrorfreak dus zat in de bios lekker te wachten op een zombiefilm! Echter werd ik aangenaam verrast. Ik moet zeggen dat ik bij deze film toch een beetje opgelucht was dat de film niet draaide om zombies die hersenen moesten eten of anderen bijten om ze te infecteren.

De film heeft wel een iets te trage opbouw. Desalniettemin werkt dit wel in het voordeel van de spanning. Die gedurende de grootste delen van de film goed voelbaar zijn. De schrik en gruwelmomenten zijn al 1000 x eerder gedaan en soms ook 1000 x mooier/beter... Echter slaagt deze film er dik in om op de juiste momenten zeer spannend te zijn.

Alléén voor dit gevoel zou ik aanraden om hem in de bios te bekijken.... Maar heb je een vette home cinema en hele goede gordijnen..... Dan kun je het thuis ook wel af lijkt me....

Enjoy!

avatar van TrickySmalls
Leuke film om een keer te zien.
Niet echt ontzettend spannend als je het mij vraagt. Dat was Case 39 daarentegen weer wel. De trailer laat bovendien de leukste stukjes zien.

Leuk om een keer te kijken, maar niet erg bijzonder

avatar van Jesse93
Vond ze beide niet super spannend, ze hadden zo wat momentjes. En ze waren beide aardig voorspelbaar.

avatar van Skrean
Het onderwerp 'zombies' is misschien niet een nieuw, maar de manier waarop het verhaal verloopt en de manier waarop dit gefilmd is, was uitermate vermakelijk.

avatar van MyOwnStyle
Het is zeker een leuke film, zeer vermakelijk en origineel gebracht. Ben ook geen fan van horrorfilms, maar af en toe zie ik er wel eens ééntje graag. De film is af en toe voorspelbaar, maar aangenaam genoeg om te kijken. Wel jammer dat het einde weinig voorstelde. een 3.5 dus

MyOwnStyle schreef:
en origineel gebracht.

Ik weet niet wat je origineel vind, maar dat is dit dus duidelijk niet . Kijk bijv maar naar Carriers

avatar van Q Jones
vermakelijke film maar veder niet hoogstaand. Het verhaal vind ik niet echt orgineel en de film leunt een beetje op Olyphant, zonder hem was de film een stuk minder geweest. Conclusie gewoon een keer kijken en daarna ben je hem al weer snel vergeten

avatar van rox91
Lijkt me interessant

avatar van interista2001
Jesse93 schreef:

of misschien naar het origineel uit 1973

Beetje saai.

Sowieso niet enorm fan van die epidemic horror films. Zeker niet als er een streek legerdwang doorgegooid wordt.

Film begint visueel wel aardig, maar weet het niet de gehele speelduur lang vol te houden. Het verhaaltje is écht te uitgekauwd om 90 minuten te boeien en het "het zijn geen zombies, echt niet!" concept werkt ook niet helemaal.

Schrikmomenten té getelefoneerd en de gore eerder bedroevend. Toch is het sfeertje redelijk, mede dankzij een best aardige soundtrack en wat visueel stijlvollere momenten.

Gaatjesvulcinema. Leuk voor een keertje, maar verder helemaal niet verheffend. Vraag me ook af wie dit soort dingen nog wenst te maken. Zoveelste herhaling van zetten.