Nineteen Eighty-Four (1984)
Genre: Drama / Sciencefiction
Speelduur: 113 minuten
Alternatieve titel: 1984
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Michael Radford
Met onder meer: John Hurt, Richard Burton en Suzanna Hamilton
IMDb beoordeling: 7,1 (82.153)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 15 november 1984
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Nineteen Eighty-Four
"George Orwell's terrifying vision comes to the screen."
Verfilming van George Orwells gelijknamige boek. Na een atoomoorlog is de wereld verdeeld in drie supercontinenten. Winston Smith woont in Londen, dat de hoofdstad is van Oceania. Hij ondergaat, net als alle mensen, het strakke regime dat wordt uitgeoefend door de staat. De mensen hebben er geen vrijheid en er is een totale afwezigheid van privacy. Big Brother loert altijd en overal met camera's en spionnen. En dan begaat Winston een grote misstap: hij wordt verliefd.
Externe links
Acteurs en actrices
Winston Smith
O'Brien
Julia
Charrington
Parsons
Syme
Tillotson
Martin
Rutherford
Waiter
Reviews & comments
Kanisz
-
- 152 berichten
- 0 stemmen
Zo, dat was wel een van de meest deprimerende films die ik heb gezien. Ik ken het boek niet, dus had geen idee waar het verhaal over zou gaan, ik wist slechts dat het bekende 'big brother is watching you' uit dit boek/deze film komt.
Wat een bedrukkende sfeer weet de film neer te zetten. Wat dat betreft komt het goed over hoe het moet zijn om in een totalitaire staat te leven. Toch blijft de film voor mij wel wat te veel hangen in alleen die sfeer neerzetten. Het duurde allemaal vrij lang en er gebeurde weinig. Het woord saai is dan haast het eerste wat bij me op komt. Ik vond de 'twist' dat ook die kamer waar Winston en Julia 'vrijheid' hadden, gecontroleerd bleek te worden door de gedachtenpolitie. Ik had meer een verhaal à la Equilibrium verwacht, met een soort van vrijheidsstrijders rol voor Winston en Julia. Dit bleek echter totaal anders uit te pakken en daarmee was die eventuele mogelijkheid op een positief einde ook verkeken. Dit zorgde er echter wel voor dat de meest sterke scene in de film kon gebeuren: de marteling van Winston. Zeer sterk geacteerd. Verder vond ik het acteren niet heel bijzonder, gewoon voldoende. De soundtrack is me niet opgevallen, zat er uberhaupt muziek in? (nu ik er zo over terugdenk, lijkt me dat niet eens logisch: in zo'n staat is muziek natuurlijk verboden).
Qua visueel gebeuren vond ik het echt 'oud' uitstralen, wat gezien het 'bouwjaar' (1984) natuurlijk niet vreemd is. Ik miste echter wel een paar 'grote shots' waarin het straatbeeld in Londen wat meer naar voren kwam. Nu bleven de decors beperkt tot wat kamers. Had beter gekunt: de sfeer en samenleving in zulk een gecontroleerde wereld had met wat grotere shots wat mij betreft nog duidelijker verbeeld kunnen worden.
Ik vind het vrij moeilijk om deze film te beoordelen. Het verhaal biedt totaal geen blijdschap oid na het kijken, puur een sfeerschets van zo'n verschrikkelijke maatschappij. Ik houd het eerst maar op 3*, grotendeels door de zeer sterke scene met de marteling.
marre123
-
- 17 berichten
- 68 stemmen
Zelden zo'n matige film gezien met zo'n matige acteer prestaties. In de film gebeurde echt helemaal niks en vond er dan ook niks aan.
linxde1
-
- 394 berichten
- 346 stemmen
Het boek is beter dan de film. Ik ben geen fanatieke lezer, maar sommige boeken moet je gelezen hebben waaronder 1984. Worstel je eerst door het eerste gedeelte heen en het verhaal slurpt je op. Ik zie ook weldegelijk overeenkomsten met de huidige maatschappij en waar het naar toe gaat.
Wat de film betreft is het acteerwerk goed. De film heeft iets duisters en geeft een ongemakkelijk gevoel bij mij. Er was meer uit te halen geweest, denk ik. Al met al moeten mensen op de hoogte zijn van dit verhaal en als je echt geen lezer bent ga dan deze film zien.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Ben hem op schoon aan het kijken (nog niet helemaal af gekeken). Mijn klasgenoten vonden het een erg saaie en rare film. Ik vond het wel aardig al heb ik nog niet genoeg gezien om hem voldoende te begrijpen. Tot nu toe zou ik hem een 4/5 geven/
flaphead
-
- 773 berichten
- 927 stemmen
tegenvaller. door de geschiedenis van het boek, de naam en de 'erfenis' waren de verwachtingen misschien wat te hoog.
het is bijzonder om in 2013 een sciencefictionfilm te kijken over het jaar 1984 vanuit het oogpunt in 1948. hoewel de film in '84 gemaakt is, is het duidelijk dat het verhaal niet uit de tijd is (ik heb het boek overigens niet gelezen). ik vind 'oude' sf-films altijd wel bijzonder, om te zien hoe de beleving over de toekomst toen was. echter kwam dat gevoel bij mij nergens goed over.
vanaf het begin is het puur dictactuur (dus politiek gericht). na een tijdje concludeer je dat het eigenlijk gewoon saai te noemen is. eerst denk je dat het komt doordat je moet wennen aan de setting, maar het is de traagheid, het gebrek aan opmerkelijke gebeurtenissen, het dramatisch houterige acteerwerk én met name de aanpak wat hem de das omdoet; het eerste deel van de film is simpelweg een romance (met een meid die zijn dochter kon zijn, gatver) tegen een oorlogsachtergrond. tja, daarvoor ben ik de film niet gaan kijken. in het tweede deel is het iets interessanter omdat er meer van het regime naar voren komt, maar redden doet het de film niet meer.
ik vraag me af of het komt doordat ik het boek niet heb gelezen, maar ik vind dat een verfilming ook compleet op zichzelf moet kunnen staan. zonde, zonde, zonde.
kappeuter (crew films)
-
- 74054 berichten
- 5900 stemmen
Een film met een zeer interessant uitgangspunt, naar het beroemde boek.
Een enorm benauwende wereld, die helaas raakvlakken heeft met onze huidige big brother maatschappij. Daarnaast zal de propaganda in Noord-Korea niet ongewoon voorkomen.
De hoofdrolspeler vind ik helaas niet zo'n interessant personage, en zijn 'avonturen' vind ik wisselend boeiend. De gevolgen van zijn handelen zijn te voorspellen, maar daarom niet minder indrukwekkend.
Een deprimerende film, in een voortdurende nachtmerrie-achtige setting. Extra grauw aangezet in de art direction, vergelijkbaar met die van apocalyptische films.
Brazil heeft een vergelijkbaar thema, die spreekt me qua verhaal en art direction toch wat meer aan.
Robi
-
- 2410 berichten
- 2470 stemmen
Het is vooral het verhaal dat erg sterk is en bepaald geen rooskleurig beeld van de wereld geeft. Maar dat verhaal wordt wel mooi weergegeven en de mistroostige sfeer komt ook goed over. Dus in die zin is de film zeker goed geslaagd, maar ook niet veel meer dan dat. Echt indrukwekkend was hij niet.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Deze film staat compleet in de schaduw van het boek en is halfvergeten. Niettemin, als iemand die als tiener enorm gegrepen werd door Orwells roman (al is het wellicht 10 jaar geleden dat ik hem las), wilde ik deze wel graag zien.
Het is eigenlijk best een geslaagd geheel. Al snel werd ik weer gegrepen door de hopeloosheid van de situatie van de hoofdpersoon en van het wel erg machtige regime dat de mensheid onderdrukt. Het basisverhaal is eigenlijk zo sterk dat een verfilming die een beetje trouw is al snel werkt vermoed ik. Sinds ik het boek las heb ik veel dystopische films gezien, waaronder hele goede, maar niettemin blijft Nineteen Eighty-Four een bepaalde kracht hebben die verder gaat dan slechts de functie van "oerboek" waar alles uit voort komt. Het is vooral het pessimisme dat verder gaat dan veel opvolgers, iets wat deze film ook weer weet over te brengen.
Radford maakt echter zowel goede als slechte keuzes. Erg sterk vond ik de implicaties van de tv-schermen en het continu aanwezige commentaar dat er vanaf komt. Dat is iets wat op papier beter zou kunnen werken dan op film, maar hier voegt het echt iets toe. Ook interessant dat de wereld ouder oogt dan het jaar waarin het zich afspeelt. De ouderwetse, kale look zorgt voor veel van de sfeer en past op een bepaalde manier erg goed. Het correspondeert ook wel met mijn leeservaring moet ik zeggen.
Minder waren echter de wat meer poëtische momenten. De groene buitenwereld en sowieso alles buiten de grote binnenstad kwam nooit echt tot leven. Radford creëert een wereld die wellicht wat al te klein aanvoelt, alsof alles wat je ziet alles is wat bestaat (dat past verrassend goed thematisch moet ik toegeven, maar het maakt de film ook wat te "nep"). Daarbij is Radfords ingetogen aanpak soms ook gewoon wat suf, waardoor het geheel zijn greep verliest. Hij had ook wat meer tijd nodig voor de martelingen op het einde. Dat voelde wat abrupt aan, al vond ik dat in het slotgeval met de ratten eerlijk gezegd ook al bij Orwell.
Wel goed gecast. Hurt heeft de juiste uitgebluste kop en Burton past ook beter bij O'Brien dan ik verwacht had, al had hij misschien iets charismatischer gemoeten bij zijn eerdere scènes. Tijdens het slotstuk komt zijn vermoeide kop goed van pas.
Spannend blijft het in ieder geval, al vraag ik me af wat er werkelijk voor nodig zou zijn om hier echt iets speciaals van te maken. Het boek lijkt me niet onverfilmbaar en Radford was gepassioneerd genoeg. Het komt er echter nog niet helemaal uit. Stiekem ook wel benieuwd naar de versie uit 1956.
3,5*
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Een ironisch, deprimerend en grimmig verhaal over een verboden liefde, dat zich afspeelde in een duistere toekomstvisie: een totalitaire, gewelddadige en gecontroleerde maatschappij, vol van oorlogszucht en willekeur. De cast speelde excellent, maar de film miste voor mij toch de horrorvisie, indringendheid, intensiteit en overtuigingskracht uit het boek van Orwells. Maar het blijft wel een mooie film.
Davidus
-
- 648 berichten
- 947 stemmen
Indrukwekkende film. De totale ontmanteling van de mens ten koste van het systeem. Beklemmende en deprimerende kijk op de toekomst. Film geeft goed de ontluisterende sfeer weer van een leven waarin geen plek is voor het individu, voor gevoel en voor vrij denken. Geen hoop en geen uitkomst.
Heb zelden zo'n deprimerende en duistere film gezien.
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Niet zo indrukwekkend als het boek, maar het is wel een erg fijne verfilming. De sfeer is nagenoeg perfect. Alles ziet er vies, kaal en gruizig uit, wat de sfeer erg ten goede komt. Op prachtige wijze worden totalitaire regimes en heersende ideologieën op de hak genomen, terwijl het tegelijkertijd een duidelijke waarschuwing is. Je kan goed zien waar veel dystopische verhalen hun mosterd vandaan hebben gehaald. Goede rollen van Jon Hurt en Richard Burton (die er heel slecht uit zag. Verbaasde me niks dat hij kort na de opnames is overleden).
Opvallend is wel hoeveel er in gesproken wordt. Ook in het boek was dat het geval en het bleef met gemak tot het einde boeien. De stiekeme uitstapjes, de vrijpartijen en de verhoren waren erg indrukwekkend. Continu hoor je de productiecijfers opgerateld worden. De tomeloze loyaliteit in combinatie met diepe angst zie je sterk terug. Complimenten voor de decors die subliem zijn. Genieten is wellicht niet het juiste woord, maar ik heb gefascineerd toegekeken.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30696 berichten
- 5299 stemmen
Ik het het boek niet gelezen en kan dus geen vergelijking maken. Als is 1984 geen onbekend verhaal natuurlijk. Het puur autoritaire regime dat alles opvolgt en iedereen uitschakelt die afwijkt van de regel hebben we ook nog gezien in films als Matrix, Equilibrium, The Hunger Games, Divergent of V for Vendetta. Allemaal voor een deel hun mosterd gehaald bij 1984.
1984 toont een wereld zonder hoop waar het regime de norm bepaald. En net die hoop mis ik in de film. Veel verzet is er niet en daardoor wordt het vooral een beeld scheppen van zo'n regime. Misschien had daar dan nog maar wat duidelijker (sommige verstaanders hebben nood aan een extra woord) het vergelijk gemaakt met reële voorbeelden als de nazi's of minder extreem onze recente strijd tegen privacy.
De film kent weinig kracht en gaat net niet richting saaie koek. Jammer, want als je deze film kijkt geef je niet aan dat het boek zo'n klassieker is. Dat had ik net willen zien in de film. Opnieuw een voorbeeld van het boek dat (veronderstel ik toch) beter is dan de film.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
"April the 4th, 1984. To the past, or to the future. To an age when thought is free. From the Age of Big Brother, from the Age of the Thought Police, from a dead man... greetings."
Ik heb George Orwell's beroemde boek nog nooit gelezen. Wel heb ik eerder films gezien die (losjes) zijn gebaseerd op 1984 of vergelijkingen vertonen, zoals bijvoorbeeld Equilibrium, Blade Runner en Metropolis. Omdat ik het boek wel voor mijn Engels-literatuurlijst ga lezen dacht ik dat de film kijken een goede voorbereiding was. Ik heb begrepen dat deze verfilming trouw blijft aan het boek, maar dat kan ik niet beoordelen.
John Hurt is een van mijn favoriete acteurs en hier speelt hij wederom een sterke rol als de Gedachte-crimineel Winston Smith. Richard Burton die vlak na de opnames is overleden heeft ondanks dat hij er duidelijk slecht aan toe was een goede rol gespeeld. Het acteerwerk was helemaal in orde, het zijn immers ook allemaal Britse acteurs.
Het bijzondere aan deze verfilming is dat hij is opgenomen in Londen tussen April en Juni 1984. Precies de plaats en tijd waar Orwell's boek uit 1949 zich afspeelt. De cast en crew beweert zelfs dat de opnames zijn opgenomen op precies de zelfde dag als word genoemd in het boek. De film is dus helemaal chronologisch opgenomen, een niet erg praktische manier van filmen. Hoewel ik dit idee wel kan waarderen voegt het natuurlijk helemaal niets toe aan de uiteindelijke film.
De sets van de film zijn erg goed gemaakt en de vormgeving is ook mooi gedaan. Zeer geslaagd als toekomstbeeld uit de jaren '40 (compleet met draaitelefoons). Hoe vies alles is past ook zo mooi bij de Orwelliaanse sfeer van de film.
De muziek van componist Dominic Muldowney en de band Eurythmics waren erg geslaagd en paste prima bij de film. Ook de muziek IN de film, die me erg deed denken aan liederen uit Nazi-Duitsland of de Sovjet Unie, waren grappig in elkaar gezet.
De filmmakers kregen de rechten omdat ze Orwells erfgenaam beloofde geen Science-fiction special-effects te gebruiken, de erfgenaam had een enorme hekel aan de jaren '50 verfilming.
Ik zal niet ontkennen dat het best een lange zit was en ik af en toe niet helemaal door had wat er nou precies gebeurde. Toch wist de film me te blijven boeien en vond ik de dialogen bijzonder fascinerend. Ben benieuwt hoe het boek me zal bevallen, waarschijnlijk heb ik de Nederlandse vertaling nodig om erbij te houden. Ook moet ik nog steeds George Lucas' THX 1138. Dit was in ieder geval een goede verfilming en terecht winnaar van de prijs voor Beste Britse film van 1984.
Geno
-
- 298 berichten
- 224 stemmen
Ik moest me er echt toe zetten de film te zien. Het is loodzwaar. Dat wist ik. Het boek had ik al gelezen... en 't is niet voor niets een boek dat je gelezen móet hebben. Een knaller in de wereldliteratuur. In het boek onderga je met de hoofdpersoon tal van processen van geestelijke teloorgang. Het gevecht om logica te behouden en die uiteindelijk ten onder gaat door de totale waanzin en manipulatie van een totalitair regime. Er is geen ontkomen aan als het individu niet telt dan alleen het systeem. Hoewel een en ander was geënt op communistische regimes, zijn er nog steeds voorbeelden te over vandaag de dag. Voeg er maar rustig de indoctrinatie van religieuze dictaturen aan toe waarin individuele een geestelijke vrijheden ook met voeten worden getreden. Hoe dan ook, het gaat je niet in de koude kleren zitten. Het is een boek dat je nooit meer vergeet, het is een boek dat je vormt, en in zekere zin altijd met je 'meeneemt'. En daar dan een film over maken... tja... dat is bijna vragen om moeilijkheden.
Ik kan niet anders zeggen dan dat de filmmakers de essentie goed te pakken hadden. De ontmenselijking is zeer goed in beeld gebracht. Uiteraard altijd anders dan dat het in literaire vorm zelf bij je binnen is gekomen, maar toch.... Dat is echt een prestatie. Ik heb het boek gelezen en de film gezien. Maar dit moet het echt wezen. Hier laat ik het echt bij... want het prikkelt wel al je somberte.
Een dikke voldoende...
Lavrot
-
- 724 berichten
- 0 stemmen
Mooi verwoord, Geno. Heb 't boek, de Engelse versie, pasgeleden nog herlezen, en de film twee maal gezien, maar laat deze voorlopig weer in de kast liggen, wegens de "zware kost."
Gisteren in Zembla, weer een stuitend voorbeeldje van een van onze gevaren in dit ICT-tijdperk, waarin getoond werd hoe "Big Data" achter de schermen gegevens over iedereen verzamelen en verkopen. Ze opereren even geheimzinnig als O' Brien en zijn Big Brother. Ook de NSA (met klokkenluider Edward Snowden) en onze eigen NSO komen dichter en dichter in de buurt van ons brein.
Nee, 1984, is allerminst "slechts" een waarschuwing tegen een totalitair regime; in de macht van multinationals, banken en overheden schuilt minstens eenzelfde gevaar, binnen het doorgeslagen kapitalisme.
Hoe dan ook, de film geeft net als het boek zo'n doffe dreun dat ie heel je leven nagalmt; schitterend en afschuwelijk tegelijk is de manier waarop het laatste restje menselijkheid uit het individu wordt weggevaagd. Een dystopia die elke nachtmerrie met verve overtreft.
witboek
-
- 905 berichten
- 1117 stemmen
Oude film die in de nasleep van WO2 is gemaakt of geschreven want het komt van een boek.
Wat ze tegenwoordig maken van films vond ik deze aangenaam om te zien. Rustige opbouw en goed verhaal. Wel voorspelbaar, maar ja.
missl
-
- 3866 berichten
- 5483 stemmen
Deze film komt er traag op gang maar laat dan wel wat misstellingen binnen een maatschappij en kuddegedrag zien, ik vond het wel fascinerend om te kijken, echter een beetje moeilijk om door te komen. Boek niet gelezen overigens.
Ste*
-
- 1985 berichten
- 1308 stemmen
ik vind het altijd lastig om boekverfilmingen te beoordelen. Je moet boeken en films natuurlijk op hun eigen manier beoordelen, maar ik weet niet of deze film wel echt tot zijn recht komt zonder dat je het boek gelezen hebt. Die wordt namelijk nogal gedragen door alle theoretische achtergrond en de gedetailleerde beschrijvingen van hoe het leven is voor Winston als Partijwerker in Oceania. Dat is juist wat dit soort dystopische verhalen interessant maakt. In de film ontbreekt dat grotendeels. Zo'n scene dat hij het briefje krijgt van Julia heeft in de film dan ook niet echt dezelfde impact, net als een hoop andere dingen die in de film gebeuren.
Slecht is het verder niet echt, het is sfeervol gedaan, maar het heeft wat te weinig body om op zichzelf te kunnen staan. Voor de lezer is het wel oke, aangezien je dan ook de subtielere verwijzingen en details wel meekrijgt, maar denk niet dat ik dit erg goed of boeiend had gevonden als ik het boek niet had gekend.
Ik zou er eigenlijk wel een nieuwe verfilming van willen zien, lekker lang, minstens 2,5 uur met voldoende achtergrond. Want een boeiend verhaal is het zeker, maar dan wel in een film die wat meer op zichzelf kan staan. Maar goed, anno 2018 is het waarschijnlijk wat mosterd na de maaltijd om dit nog eens te verfilmen.
3*
jono
-
- 335 berichten
- 3961 stemmen
In 1984 zat ik in de eindexamenklas van het VWO, en zoals iedereen moest ik een boekenlijst samenstellen van maar liefst vijftien Engelse boeken die je gelezen moest hebben voor je eindexamen. Ik was toen, en ben nog steeds geen liefhebber van het lezen van fictie, en dat werden dus vijftien uitgebreide samenvattingen. Ik had echter gehoord dat je bij je mondeling altijd zelf mocht bepalen welk boek je als eerste wilde bespreken, dus besloot ik er toch maar een te gaan lezen. Het werd Nineteen Eighty-Four van de Britse schrijver George Orwell, dat geschreven is in 1948. Ik kon er de helft van mijn mondeling mee vullen, en de andere helft blufte ik me er wel uit. Ik kreeg zelfs een 5,5 voor mijn mondeling, waar ik uitermate tevreden mee was.
Het boek is in 1984 verfilmd, met John Hurt en Richard Burton in de hoofdrollen. De film laat een alternatief 1984 zien, een echte dystopie met vervallen, grijze gebouwen en een bevolking die continu wordt gehersenspoeld. Engeland is onderdeel van de supermacht Oceanië, en is continu in oorlog met buurland Eurazië. De mensen hebben er geen vrijheid, er is een totale afwezigheid van privacy en elke vorm van lichamelijke intimiteit is er verboden. In deze wereld woont Winston Smith, een lagere partijmedewerker die in het Ministerie van de Waarheid werkt. Hij maakt echter één fout: hij wordt verliefd op de mooie Julia, en die verliefdheid is wederzijds. Dat geeft natuurlijk complicaties, want op een gegeven moment gaan ze toch met elkaar naar bed. Vervolgens worden beiden gearresteerd en heropgevoed door de Dunkpolitie.
De Britse karakteracteur Richard Burton speelt een glansrol als de dubbelagent O’Brien, die verantwoordelijk is voor het martelen van Winston Smith. Ik had hem eerst niet herkend, want hij is in deze film aardig vermagerd en ziet er erg vermoeid uit. Ik herkende hem in eerste instantie dan ook alleen aan zijn stem. Zelf zou hij de film echter nooit te zien krijgen; twee maanden voor de première stierf hij aan een hersenbloeding, slechts 58 jaar oud.
De film was eigenlijk nóg somberder dan ik me in het boek had voorgesteld, en Winston Smith zag er heel anders uit dan ik verwacht had. Ik dacht aan een klein, dik mannetje, maar in de film is hij een magere vent met een verlopen kop. Ik vind John Hurt dan ook eigenlijk te oud voor deze rol (hij was overigens slechts 44, maar hij ziet er uit alsof hij al dik in de 50 is), en ik vind het dan ook onwaarschijnlijk dat de jonge, mooie Julia voor hem valt. Toch is Nineteen Eighty-Four een aardige film met uitstekend acteerwerk en met de nodige spanning. 3,5*
Lovelyboy
-
- 3395 berichten
- 2499 stemmen
Film die ik al eens eerder zag, toen een redelijke indruk maakte maar nu toch bij herziening best wel tegenvalt.
Een beeld wordt gecreëerd dat parallellen heeft met Vendetta, het hersenspoelen doet me denken aan A Clockwork Orange en ik zie zelfs dingen uit Minority Report. Een beeld dat verder opvalt is de hersenloze op gezweepte massa. Het menen van de massa door middel van betutteling en controle. Iets dat mijn inziens niet werkt omdat de mens van nature nieuwsgierig en opstandig is. Iets wat dus ook alleen met geweld, druk en angst behaald kan worden. Een verder soms sferisch beeld met oorlog, censuur en een dikke pleuris bende komt naar voren. Een beeld dat overigens niet veel verschilt met Hitlers-Duitsland of Stalin's-Rusland.
Maar...dat is het dan eigenlijk ook wel een beetje. Het tempo hobbelt wat aan tot de gevangenname wanneer er eindelijk wat meer diepte en spanning in komt. Maar behalve dat biedt de film net wat te weinig. De affaire komt wel erg gemakkelijk op gang en dat in een wereld vol controle, niemand mist de twee die de nacht bij elkaar door brengen...? Naar het einde komt er soms een iets naargeestige sfeer en zal het einde natuurlijk inhouden dat het systeem zegeviert.
Mijn interesse naar het boek is onverminderd, toch heb ik de indruk dat de film het boek geen recht aan doet en zelden echt uit de verf komt. 1984 slaagt vooral in een triest toekomstbeekd maar daar blijft het dan ook bij.
clubsport
-
- 3413 berichten
- 6717 stemmen
, het hersenspoelen doet me denken aan A Clockwork Orange en ik zie zelfs dingen uit Minority Report. Een beeld dat verder opvalt is de hersenloze op gezweepte massa. Het menen van de massa door middel van betutteling en controle. Iets dat mijn inziens niet werkt omdat de mens van nature nieuwsgierig en opstandig is. Iets wat dus ook alleen met geweld, druk en angst behaald kan worden.
Ik zie juist de paralellen steeds meer overeen komen met nu , de angst regeert ( volledig onterecht ) opgeklopt door de media en puur gericht op emotie ipv rationaliteit en dat komt lijkt het steeds meer overeen met de hersenloze massa uit de film .
Lovelyboy
-
- 3395 berichten
- 2499 stemmen
Ik zie juist de paralellen steeds meer overeen komen met nu , de angst regeert ( volledig onterecht ) opgeklopt door de media en puur gericht op emotie ipv rationaliteit en dat komt lijkt het steeds meer overeen met de hersenloze massa uit de film .
Let me hear you make decisions without your television song Depeche Mode in hun nummer Stripped.
En je hebt overigens gelijk met de hedendaagse tijd, hoewel ik persoonlijk wel vind dat dit deels aan de groeiende domheid van de mens zelf ligt die zich alleen maar om hun smartphone bekommert en wat er op TikTok en Insta komt. De mens maakt zichzelf dom en is überhaupt niet meer in staat met een eigen mening te komen, slechts achter de meute aan te hollen. Weinig meer die een boek lezen, geschiedenis opdoen, kortom zich ontwikkelen.
The Oceanic Six
-
- 60063 berichten
- 4022 stemmen
1984 is natuurlijk wel vrij bekend, met het deprimerende toekomstbeeld dat door George Orwell werd geschetst. Gelukkig is het nooit zo vreselijk geworden en dat maakt dat het ook allemaal een beetje gedateerd aan voelt. Nou is er niks mis mee om iemands gedachten te zien in een boek of film, maar mij pakte het niet zo. Het boek heb ik overigens nooit gelezen, ik ken alleen de verhalen en nu dus ook deze film. Het viel niet mee om dit helemaal uit te zitten, want het het is traag en weinig boeiend. Pas halverwege werd het een beetje de moeite. Het oogde ook wat goedkoop. Het strenge regime komt wel weer goed in beeld, met censuur, controle, straffen en oorlog. Dat gevoel dat je wordt gecontroleerd is er tegenwoordig wel, maar dan vooral via internet en social media. Ik zou best wel eens een moderne verfilming van het boek willen zien, met een wat beter script en meer budget.
2,5*
Alathir
-
- 2103 berichten
- 1617 stemmen
1984 is een interessant toekomstbeeld dat weleens werkelijkheid zou kunnen worden of toch gedeeltelijk. Ik zie dat de (vrije) wereld hier steeds meer naar toe aan het streven is. Allemaal regeltjes om corona een halt toe te roepen, terwijl corona zich daar eigenlijk zo goed als niks van aantrekt. Een pandemie als deze terugbrengen kan alleen doordat het virus er zelf mee stopt, en dat is in de geschiedenis gebeurd door het bereiken van groepsimmuniteit. Dit gebeurde ook veelal na 3 golven (waarvan de 2e en 3e de dodelijkste zijn), ik dacht dat er 1 griep was die er 4 had (weet niet meer dewelke). Anyway, het zal dus interessant worden nadat we april/mei bereiken of er een stop kan worden gesteld aan covid. Groepsimmuniteit voor covid wordt al lang in twijfel getrokken en ondertussen zijn de eerste "grote" mutaties ontstaan. Ik denk ook dat dit nog maar het begin is van mutaties. Het virus krijgt het stilaan moeilijker door de vele besmettingen en inmiddels de eerste vaccins, waardoor het virus zich zal aanpassen en dus muteren.
De grootste overeenkomsten met deze film zie ik tegenwoordig in het veel vaker controleren van mensen of ze ja dan neen de regels volgens bijvoorbeeld of ze misschien stiekem bijeen komen bij Kerst en Nieuwjaar. Ik heb het gevoel of ze nemen stukje bij beetje onze vrijheden weg. Gelukkig mag werken nog. Covid is geen extreem dodelijk virus zoals Ebola (deze maatregelen zijn buitenproportioneel, de financiële drama's die zullen volgen onwezelijk). De griep in Hongkong van rond de jaren '60 daar werd amper over gesproken. Mensen deden gewoon verder zoals ze bezig waren en nu mag bijna niets meer. Nu goed ik denk dat dit boek en film steeds populairder zal worden, want ik denk dat deze crisis nog lang niet achter de rug is.
Ik vond het wel niet echt een enorm inhoudelijke film. Er wordt een soort van wereld gebouwd en je komt wel in die nare, totalitaire sfeer terecht maar het voelt alsof er wel meer in had gezeten. Veel mensen denken oh in 1984 is er niets van terecht gekomen, maar vraag eens aan de Chinezen hoe ze zich voelen. Dat is echt een soort van Big Brother (in wording).
Flavio
-
- 4654 berichten
- 4949 stemmen
Echt zo'n literatuurlijst boek. Ook ik las het lang, lang geleden voor mijn lijst, net als die andere bekende distopie Brave New World (ook verfilmd zie ik, maar kennelijk met minder succes).
Het boek is wat te lang geleden om de vergelijking met de film te maken, maar de beklemmende sfeer zit er in elk geval goed in. Toch is het anders om een beklemmend boek te lezen dan de uitwerking op film te zien en in dat opzicht beviel de verfilming me toch matig. Misschien was ik niet zo in de stemming voor neerslachtige grauwheid maar ik was op het eind doodmoe. De film doet denk ik wel wat hij moet doen, je wordt als kijker meegezogen in de triestigheid, en zaken als staatspropaganda en marteling lenen zich ook niet echt voor subtiliteit maar een aangename kijkervaring was het allerminst.
Phantasm
-
- 7036 berichten
- 6956 stemmen
Je moet het leuk vinden, in de film gebeurt eigenlijk niet veel, wel teveel gepraat.
FlorisV
-
- 1718 berichten
- 721 stemmen
Ooit in mijn vroege tienerjaren gezien en ik wist nog goed hoe grauw en deprimerend de film was, maar toen had ik er nog te weinig mee. Het leek vooral een parallel met de Sovjet Unie. Later is het bronmateriaal interessanter geworden door de (wat mij betreft alleszins terechte) aandacht die Orwell bij Engelse les kreeg. Uiteindelijk heb ik toen Animal Farm gelezen en vond ik Brave New World interessanter voor mijn lijst, van het lezen van deze klassieker is het nooit gekomen, waarschijnlijk had ik het idee dat ik het verhaal eigenlijk al kende en misschien ook wel door deze film. Brave New World had voor mij ook een interessantere toekomstvisie omdat die dystopie zoveel vrijer leek en dan vraag je je meer af wat er mis is met het aanvankelijk geschetste paradijs.
Maar de essentie van 1984 die deze film ook overdraagt (voor zover ik die ken dan, ik heb enkel gelezen over het boek) is zeker indringend en belangrijk, het grijpt bij de strot.
Bij sommige dingen moest ik evengoed wel lachen .dat lijkt raar maar dat was door de propaganda trucs die ze laten zien in de film. Je weet al heel snel dat mensen voor de gek worden gehouden, ook door het goudvissen geheugen. Het is als het NOS journaal, vraag mensen wat ze een week geleden zagen en ze zijn het vergeten. Ze zouden bij wijze van spreken deze maand kunnen beweren dat het heel slecht gaat en over een maand dat het heel goed ging en niemand zou het opvallen.
Prachtig vond ik trouwens toen Burton vertelde dat hij het zeldzame privilege had om de TV UIT te zetten! Geweldig.
Zeker, plezier is niet het woord wat van toepassing is bij deze film. Plezier is ook een woord wat waarschijnlijk in het woordenboek van deze dystopische wereld is afgeschaft.
Waarom dan toch zo'n film opzetten? Omdat hij nog steeds erg relevant is en denk ik gewoon even tijdloos als het boek. Het is duidelijk geen main stream film en niet alleen door de grauwheid en depri sfeer, maar ook door het bloot. Een geliktere versie zou er meer uit zien als Equilibrium (die ik ook goed vond hoor). Natuurlijk, de bittere armoede die je hier ziet is niet aanwezig in de westerse wereld, maar leugens en propaganda vanuit het establishment en diens bondgenoten zijn wel toegenomen.
Dus vrolijk wordt je er niet van maar het maakt indruk en is een belangrijke studie van de mens en beschaving. Drijvende krachten als macht en liefde waarbij de laatste enkel is toegestaan richting de macht. En onwetendheid van het gepeupel aan wordt gemoedigd.
Wie naar de mechanismen van deze Big Brother samenleving in de film kijkt zal ook parallellen zien met moderne pogingen om de mens te onderwerpen aan megalomane projecten waardoor niet zozeer de mensheid maar wel de menselijkheid ervan op het spel staat. Newspeak is alomtegenwoordig ook.In Nederland zijn hier ook voorbeelden van. Een woord als "buitenlander" wilden veel progressieven eigenlijk vernietigen. Dat moest "allochtoon worden". En dat woord mag nu eigenlijk ook niet meer.
Maar heel veel concepten en woorden uit 1984 zijn ook gemeengoed geworden in onze taal: Big Brother, gedachtenpolitie en de al genoemde newspeak. Orwell heeft ons bewust gemaakt van deze gevaren.
Het deed me ook even denken aan het Uur Der Waarheid van Philip K Dick (The Penultimate Truth). Hierin worden mensen wijsgemaakt dat er al heel lang een oorlog is en dat ze daarom hard moeten werken om gevechtsrobots te maken. Maar die robots worden gewoon als butler ingezet voor de elite, die het aan niets ontbreekt. Ook Dick moet ongetwijfeld Orwell hebben gekend.
De acteurs zijn sterk in hun vertolkingen, heel naturel. Hurt is nog meer een scharminkel dan normaal maar in zo'n film als deze past hij. De romance tussen Winston en Julia wordt wel erg snel gerealiseerd en je vraagt je dan toch af wat Julia ziet in Winston. Burton komt pas laat in de film maar is ijzingwekkend. De gebruikte muziek is apart en niet heel memorabel maar wel goed ondersteunend. Het budget kan niet erg hoog zijn geweest maar is slim gebruikt. (Bijna) alles ziet er vervallen en troosteloos uit maar overtuigt ook als setting.
Misschien moet je het kijken van zo'n film als deze vergelijken met studeren. Het is niet perse leuk maar het is zeker van waarde. En ik heb nu het gevoel door een mokerslag te zijn gemept maar voel toch ook enig optimisme omdat ik net als Winston (voordat hij "geneest") toch kan blijven geloven in iets dat sterker is dan de banale kwaad zoals het door beul Burton wordt verpersoonlijkt, hoe onvermijdelijk zoals die zich ook presenteert. Iedereen kan gebroken worden en omgevormd maar de mens zal zijn natuur en drang naar vrijheid en levenslust nooit helemaal kunnen verloochenen.
N00dles
-
- 577 berichten
- 2259 stemmen
In "1984" schetst Orwell zeer vindingrijk een dystopiaanse maatschappij met een totalitair regime. Zeker voor die tijd was het creatief geschreven en ook van grote invloed geweest op toekomstige boeken en films. Wel was het af en toe wat droog geschreven en vond ik Animal Farm leuker om te lezen.
Dan de film; die volgt het boek trouw in zowel plot als sfeer. De grauwe, zielloze wereld is met zorg vormgegeven en in beeld gebracht.
Wel denk ik dat het voor de niet-lezer waarschijnlijk een vrij vage en onduidelijke film zal zijn. Het is namelijk vrij fragmentarisch en cryptisch verteld. Soms had een voice-over of wat meer emotie in Winstons gezicht een hoop kunnen verduidelijken. Waar het boek de mogelijkheid heeft om Winstons gedachten te begrijpen, is dat in het medium film toch vaak wat lastiger.
Daarnaast is het ook gewoon wat te vervreemdend en emotieloos allemaal; enerzijds versterkt dit het unheimliche gevoel, anderzijds maakt het de film ook een zware zit. Ik denk dat de film wel een (goede) remake kan gebruiken.
3*
Basto
-
- 10789 berichten
- 7050 stemmen
Beetje torture porn avant la lettre
Von de film toen die uitkwam niet geweldig en nog steeds niet. Ken het boek ook niet, maar vind het allemaal wat te abstract en afstandelijk. Hurt speelt wel goed, al begrijp ik niet wat die veel jongere dame in hem ziet. De fotografie van Deakens is wel sterk, maar te grauw om mooi te worden gevonden.
3*
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Volop kerst op Netflix: deze films trekken momenteel de meeste kijkers
Geprezen door de critici én het grote publiek: wordt 'The Brutalist' op de valreep nog de knaller van dit jaar?
Jeremy Allen White gaat stem van Rotta the Hutt inspreken in nieuwe 'Star Wars'-film
Bekijk ook
Léon
Misdaad / Drama, 1994
1.300 reacties
Portrait de la Jeune Fille en Feu
Drama / Romantiek, 2019
89 reacties
Liebelei
Drama / Romantiek, 1933
10 reacties
Qing Shao Nian Nuo Zha
Drama, 1992
21 reacties
Ai Qing Wan Sui
Drama, 1994
119 reacties
Mission: Impossible - Fallout
Actie / Avontuur, 2018
304 reacties
Gerelateerde tags
gebaseerd op boekfascismetotalitarian regimedystopieanarchistbrainwashingorwellian
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.