Passengers (2016)

3,26

Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Morten Tyldum
met Jennifer Lawrence, Chris Pratt en Michael Sheen

Op een routinereis door de ruimte naar een verre kolonie worden twee passagiers door een storing 90 jaar te vroeg ontwaakt uit hun hyperslaap. Jim (Chris Pratt) en Aurora (Jennifer Lawrence) zullen de rest van hun leven op het luxe ruimteschip moeten verblijven en al snel beginnen ze voor elkaar te vallen. De intense aantrekkingskracht tussen beiden valt niet te ontkennen, totdat ze erachter komen dat het ruimteschip in groot gevaar is. Met 5000 slapende bemanningsleden op het spel kunnen alleen Jim en Aurora een ramp voorkomen.

214 BERICHTEN 67 MENINGEN
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De setting is sterk en de film begint aardig. Zodra Aurora haar intrede doet wordt het minder. Er zitten nog wel enkele visueel sterke scenes in maar het geneuzel tussen die twee doet de film geen goed. Een korte opleving met de introductie van Fishburne is aardig toch wordt het nooit echt spannend en stelt de climax teleur. Leuke rol van Sheen overigens, die bovendien wat humor brengt.

avatar van Arnforpresident
mixmaster schreef:

Volledig mee eens !!!

ps : de bar scenes deden me denken aan ''The Shining'' waarin Jack Nicholson ook praat sessies heeft aan de bar hahaha.

Het patroon van het tapijt in de bar is hetzelfde als dat in de gangen van het hotel uit The Shining.

avatar van Barry83
Prachtige setting, special effects niks op aan te merken, Jennifer Lawrence een genot om naar te kijken

Zover allemaal prima, het is verder meer een romantische film dan avontuur. Dat is jammer, want het verhaal wordt op den duur erg langdradig. Had liever gezien hoe het verder zou gaan wanneer iedereen wakker wordt, het landen op de andere planeet zelf, misschien Aliens? Juist daar stopt de film en dat is een gemiste kans vind ik. Verder prima om eens te kijken.

Visueel prachtige film.Daarvoor alleen een 3.Voor het overige te langdradig.

avatar van david bohm
De kennismaking met het schip is een aangename dit is goed verzorgd door de makers en het beeld van de wellicht nabije toekomst weet te overtuigen. Het verhaal is behoorlijk standaard en de ontknoping een kleine anti-climax.
Redelijk.

Prachtige film. De beslissing die Jim neemt over dilemma tussen eenzaamheid voor altijd en samen zijn met een schuldgevoel, zorgt in eerste instantie voor woede bij Aurora, maar als ze hem dreigt te verliezen en ze zelf bang is voor de eenzaamheid, begrijpt ze hem. De uiteindelijke moraal van het verhaal is dat de zin van het leven, het leven zelf is.

avatar van Bud Spencer
Middelmatige film. Mooie beelden, redelijk verhaal. Maar het was me te zoetsappig, vooral het laatste gedeelte.

avatar van area51
Toppertje. Sci-Fi in een ander kleedje.

avatar van Sergio Leone
Matig.

Passengers' eerste 20 minuten vind ik vrij sterk. De sfeer is niet per se gespannen, maar er wordt wel wat gespeeld met het idee van alleen in de ruimte te zijn. Dat begin zonder Aurora is veruit het sterke gedeelte van de film. Vanaf haar introductie neemt het niveau af. De scènes aan de bar zijn de uitzonderingen.
Helemaal een afknapper is de finale waarbij het allemaal wel héél soft gehouden wordt. Spijtig.

Chris Pratt zit wel aardig in z'n rolletje: luchtig als het kan, zonder echt flauw te worden. Jennifer Lawrence bekoort me hoe langer hoe minder met haar overacting altijd. Geroep, dramatische bekkentrekkerij. Meh, haar beginjaren met subtiele performances waren stukken beter.

Visueel zeker wel de moeite. CGI lijkt in't algemeen bijna te zijn waar het zou moeten zijn, ook hier valt daar feitelijk weinig over aan te merken. Zowel de buitenkant als de binnenkant van het schip is leuk vormgegeven. Qua soundtrack natuurlijk wel weer wat opgeklopt zodra er heldhaftige dingen staan te gebeuren maar bon.

avatar van otherfool
Goeie genade zeg, wát een vervelende film.

Het eerste half uur met alleen Pratt is behoorlijk saai, als Lawrence ten tonele verschijnt wordt het kwezelig en de derde akte is niets minder dan stupide. Te veel dommigheid om op te noemen, maar de pratende boordcomputer die de kijker constant up to date hield wat er gebeurde was wel het toppunt.

Visueel ziet het er prima uit hoor, maar het verhaal was echt zó slap...

avatar van doncorleone
Vermakelijke film, dat wel, dus een zesje. Voornamelijk omdat ik van science fiction houd, het er erg goed uit zag, en het uitgangsprincipe erg leuk was. Maar dat was het dan ook wel, want er schort ook echt een hele hoop aan.
Die Chris Pratt vind ik bijvoorbeeld bar weinig charisma hebben in deze prent. Het tempo gedurende de film is totaal uit balans. En dat laatste stuk waarin alle problemen met het schip worden opgelost is gewoon ridicuul slecht.

avatar van aspers
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Man wat een fantastische film! Ik bergrijp hier echt niets van de negatieve reacties. Volgens mij heeft iedereen vooraf een beeld hoe de film moet gaan lopen, en als hij dat niet doet, dan zeiken we maar meteen de film af. Tip: Stap eens ergens volledig blanco in, en laat het over je heen komen.

Ik heb genoten van begin tot eind. Het eerste deel laat je zelf echt nadenken. Man wat zou er allemaal door je hoofd gaan als je zoiets zou overkomen? Je zou toch volledig in paniek raken!?

En dan komt Aurora erbij. Wat velen hier als saai en traag hebben ervaren vond ik juist prachtig om te zien. Je voelt en ziet hoe de twee steeds meer een relatie krijgen!
En dan het moment waar de barman haar het geheim vertelt...
Kippenvel door Lawrence!! Je voelt het. En dan de visueel prachtige scene's door de problemen op het schip. Grandioos!!

Ook wel bijzonder dat we hier commentaar hebben op het einde. Vond het hier juist wel meevallen! Ik had veel meer moeite met het o zo geprezen Gravity (2013). Dat vond ik dus juist over the top!

Tja, kan nog wel meer schrijven... maar dan zou ik delen van het verhaal moeten prijsgeven. En dat is zonde.

Pak deze film gewoon (Kijk 'm met je vriendin die eigenlijk totaal geen zin heeft in SF maar dan toch heel geboeid zit mee te kijken). Zorg dat je geen verwachtingen hebt en laat het gewoon gebeuren.

Een van mijn favorieten! 4,5*

Kan niet anders zeggen dat ik 2 uurtjes opt puntje van me stoel zat.. heerlijk filmpje !!
Filmmuziek was heerlijk, visueel schitterend.. oke verhaal was mager maar Jennifer Lawrence en vooral Chris Prat overtuigden me absoluut.. en tuurlijk had Chris ook de gunfactor.. maar het zal je maar gebeuren.. je staat voor dezelfde keuze.. ..

Ik hou wel van dit soort films, hij krijgt van mij een 8,5 en dat ronden we naar een 9 af.. Top filmpie !!

Leuke film, met de nodige humor, dat is denk ik toch wel niet helemaal gebruikelijk in dit genre films. Maar het beviel erg goed, de 2 uur waren zo voor bij. Ook in 3D is deze film best wel de moeite, ik was er wat septisch over, maar het valt erg mee.

avatar van macrobody
elayz schreef:

Ik denk dat je bedoeld "sceptisch"

avatar van macrobody
Origineel. Knap om een film boeiend te houden met weinig personages, maar deze film lukt het. Het verlies van de gravitatie was ook bijzonder om te zien. Het oplossen van het probleem was misschien een beetje te, maar de moeite waard wel vond ik.

macrobody schreef:

Ik denk dat je bedoeld "sceptisch"

Een letter vergeten, gelukkig is de taal politie ter plaatse

avatar van otherfool
Taalpolitie is één woord.

avatar van VincentL
elayz schreef:

Een letter vergeten, gelukkig is de taal politie ter plaatse

Er is een wezenlijk verschil tussen sceptisch en septisch. Dat eerste komt vaker voor bij films. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand begon te rotten tijden een film.

avatar van Stephan
Heel erg interessant

*there be spoilers*

Passengers, Rearranged - YouTube

avatar van mnrk
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
I laughed at a man with no pants, until I realized I have no legs.

Een prima SF film van Morten Tyldum...

Het verhaal is gewoon in orde en de manier waarop het gebracht wordt is ook nog eens goed, de combinatie van actie en humor werkte gewoon prima...

Jennifer Lawrence en Chris Pratt acteren samen gewoon goed en dragen deze film ook naar een hoger niveau en de rol van Michael Sheen was gewoon top ...

Special effect's zagen er ook mooi en goed uit, de scene in het zwembad was top...

Dit allemaal voorzien van een prima score...
Thomas Newman - Passengers (2016) - MusicMeter.nl

avatar van Macmanus
Gemiste kans.

Wat vooral wat stoort aan deze film is dat het budget heeft, aardige acteurs en space. Het had echt veel meer kunnen zijn. Helaas is dit een film gemaakt door mensen die op veilig spelen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze film zag in het vliegtuig. Dit heeft in het voordeel en nadeel gespeeld voor de film. Het nadeel is dat de effecten op een groot scherm vast indrukwekkender waren. (vond ik ze op een klein scherm ook niet onaardig) in zijn voordeel dat ik mij niet verveelde tijdens de 2 uur en dat is met een reis van 12 uur toch 1/6de van mijn reis dat ik niet dacht aan neerstorten.

Dat is ook waarom de film nog op een redelijk aantal sterren kan rekenen. Je merkt dat het scenario niet eens zo lui is als we uit Hollywood gewend zijn. Alleen is het wat te duidelijk geschreven. Het is een love story waarin we binnen een paar jaar hetzelfde zien als een relatie met de liefde van je leven in je hele leven. Weliswaar met wat groteskere gebeurtenissen, maar in essentie hetzelfde.

Nadeel is (link van Stephan is inderdaad sterk) dat het daardoor voorspelbaar is. Ik denk ook dat het met een Boyle, Anderson, Kubrick aan het roer meer uit was gehaald. Maar aan alles was te verwachten dat dit een film zou moeten zijn waarbij de IT stars van dit moment even moesten opdraven voor hopelijk een goed box office resultaat. Helaas zie je net als bij een film als de Tourist (dit was een minder erge flop) dat het uiteindelijk mager uitbetaald.

Tyldum blijkt een behendig job for hire regisseur maar dit had een regisseur met meer ballen verdiend.

3 kleine sterren.

avatar van ehgeahrev
Origineel verhaal, sterke effecten, oké acteerprestaties. Een goede, ontspannende SF.

avatar van Pim1993
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik had persoonlijk nog wat meer mooie vrouwen erbij wakker gemaakt. Maar dit was leuk! Origineel concept en prima uitgewerkt. Zeker een kijkbeurt waard.

avatar van ikkegoemikke
“We were woken too soon... Ninety years too soon.
We have too go back to sleep.
We Can't !”

In eerste instantie wou ik deze film links laten liggen en hoopte ik dat ik het wel eens zou tegenkomen op één of andere televisiezender op een rustige zaterdagavond. Eerst en vooral omdat ik niet sta te springen om een film te bekijken waar men Jennifer Lawrence in laat opdraven. Zelfs niet als haar tegenspeler de charmante Chris Pratt is. En ook omdat alles erop wees dat dit een doorsnee romantisch ruimteverhaal zou worden. Ik dacht dat dit de galactische versie van “Titanic” was. Alleen dat het ruimteschip niet tegen een banale ijsberg gaat opvaren en men de beide tortelduiven innig omarmd op het voorplecht ziet staan terwijl een kosmische wind door hun haren ruist. Of een moderne versie van “Loveboat” (alleen een in futuristische kledij gehulde dwerg ontbrak). Al bij al viel het romantisch kwijlgedeelte nogal mee en werd het tot mijn verrassing meer een visueel spektakel dan een lovestory over twee achtergebleven passagiers die de rest van hun dagen met elkaar moeten doorbrengen op een luxueus ruimteschip.

Om eerlijk te zijn was het eerste gedeelte zowel fascinerend als heerlijk humoristisch. Het ruimteschip zag er indrukwekkend uit. De eerste beelden van een enorme lange slaapzaal waar alle pods zijn opgesteld waarin een duizendtal passagiers een kunstmatige slaap slapen, waren fantastisch. Op weg , samen met een honderdtal bemanningsleden, naar betere oorden om nieuwe kolonies te stichten. Als een komeetstorm echter roet in het eten gooit, is het Jim Preston (Chris Pratt) die als eerste wakker wordt. Spijtig genoeg zijn er nog 90 jaar te gaan eer ze de eindbestemming bereiken. Dat is dan het begin voor het meer humoristische gedeelte. Geen hoogstaande humor, maar toch goed voor enkele gniffelmomenten. De manier waarop Jim zijn tijd spendeert en de onderhoudende conversaties met Arthur (Michael Sheen), een gerobotiseerde barman, zijn enkele grappige momenten. En dit speelt zich allemaal af in fraai geconstrueerde sets en adembenemende interieurs. Eén ding is zeker, op een cent hebben ze niet gekeken bij het ontwerpen van dit gigantisch ruimteschip.

Vanzelfsprekend verdwijnt langzamerhand het opgetogen sfeertje en maakt men plaats voor een meer diepzinnig karakter waarbij eenzaamheid en het zinvolle van een verder solitair bestaan aan de oppervlakte komt drijven. Tijd dus om Jim te voorzien van een vrouwelijk tegengewicht. Dat is dan het moment om Aurora (Jennifer Lawrence) ten tonele te voeren. Qua spettergehalte horen de beide Tinder-gewijs wel bij elkaar. Dat hier beeldschone kinderen uit voortkomen staat in de sterren geschreven. Dit is dus de aanvang voor het romantische hoofdstuk waarbij de beiden elkaar secuur en voorzichtig aftasten, elkaar beter leren kennen en tenslotte qua intimiteit een perfecte match zijn. Ondanks mijn vrees, bleef de romantiek redelijk beperkt. Het enige wat me opviel is dat Jennifer Lawrence niet alleen op acteergebied gegroeid is. Ofwel is er hormonaal iets verandert, ofwel is er chirurgisch ingegrepen. Je kon er niet bepaald naast kijken. Haar acteergedeelte was echter redelijk beperkt hier. Het leek eerder dat ze Jim gewoon voorzien hadden van het meest sensuele speeltje uit de gehele bemanning. Natuurlijk ontbrak dan ook niet een zwembadscene die toch spectaculair in beeld gebracht werd (en nee dan praat ik niet over de vrouwelijke rondingen van J. Lawrence) dankzij een wegvallende kunstmatige zwaartekracht.

Tijd dus om het actierijke gedeelte te beginnen met een kort optreden van Laurence Fishburne en enkele indrukwekkende sequenties met verdraaid goed gebrachte CGI. Soms deed het me een beetje aan “Gravity” denken en “The Martian”, maar echt storend vond ik dit niet. Het is dus een mengeling van meerdere genres. Het meest kwetsbare van de film is de beperkte cast (uiteindelijk is het alleen Jim en Aurora die de plak zwaaien de gehele film). Gelukkig valt hierover niet veel te zeggen en werkte de chemie tussen de beide hoofdrolspelers wel degelijk. Het enige wat me tegenviel was dat de morele kwestie eigenlijk op een lacherige manier van tafel werd geveegd. Op het moment dat dit een problematisch en delicaat onderwerp werd, schroeft men de actie op en verdwijnt het euvel naar de achtergrond. Spijtig want dit moreel vraagstuk was interessanter dan het clichématige actiegedeelte. Was ik degene die ze dit geflikt hadden, dan had ik de snoodaard met een stevige trap de oneindige ruimte ingestampt. Maar ondanks dit matig en voorspelbaar actierijk gedeelte, en het geromantiseerde einde, kon deze film me toch bekoren. Al een geluk dat ik niet gewacht heb om het te zien op het kleine scherm, maar nu heb kunnen genieten van zijn grootsheid in de cinema. En nee, dan ben ik niet alweer bezig over J. Lawrence !

avatar van Noodless
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooie romantische sciencefiction avontuur waarbij de cast, de opbouw van het verhaal en het visuele aspect de belangrijkste troeven van deze film zijn. Het probleem als je toevallig door iets wakker wordt tijdens de ruimtereis naar de planeet wordt prima en realistisch uitgelegd. Ook de drang naar een bevallige dame gezien de langdurige eenzame reis is wel egoïstisch, maar wel logisch. Het contact tussen beide wordt mooi opgebouwd naar zijn climax en de gevolgen ervan. Helaas wordt de oplossing voor het probleem van het ruimteschip maar magertjes ingevuld en visueel niet zo goed uitgewerkt. Dit had beter gemogen. De derde persoon in kwestie vond ik ook een rare toevoeging, al was dit natuurlijk nodig voor de mogelijke oplossing van het probleem want nu konden ze overal komen in het ruimteschip. Neem het leven zoals het is en probeer er van te genieten.
De robot aan de bar was ook wel een leuke toevoeging in het verhaal. Beter dan ik had gedacht. 7/10

avatar van Rickazio
Beste sciencefiction met een romantisch tintje sinds jaren.

Andere SF slaat snel de plank volledig mis, dat doet deze film niet.

Drifter schreef:

Vrouwtje totaal afhankelijk en manvolgend zonder serieuze kritiek. (0,5 score)

avatar van baspls
Aardige Sciencefiction-film met een goed gevonden verhaal rond de manier van ruimtereizen die we eerder ook in films als Alien uitgelicht zagen, namelijk voor honderden jaren in kunstslaap blijven.

De uitwerking had beter gekund en uiteindelijk is het niet heel bijzonder, maar de film wist de hele speelduur vermakelijk te blijven. Ben geen fan van de grootschalige CGI-effecten, de grote schaal maakt totaal geen indruk, maar verder is het hier ook niet storend. De muziek was wel een beetje slecht, op het einde totaal niet-passende popmuziek.

Jennifer Lawrence (zeker niet onaardig om te zien in de zwembadscènes) en Chris Pratt speelden beter dan dat ik had verwacht. Die robot was ook wel een geinige toevoeging.

Vermakelijke film voor een keertje.

Vermakelijke film zeker waar, maar het was het toch eigenlijk weer net niet.
Je zou kunnen zeggen dat de film een template is van iets wat veel genialer had kunnen zijn.
Er was een moment in de film waarbij ik dacht, dit gaat veel te traag en was het spannende er van het ene op het andere moment volledig verdwenen. Bij Scifi heb je dat vaak.. dan heb je een bepaalde opbouw in de spanning.. en dan komen er romantische dialogen die best verneukeratief zijn.
Natuurlijk, romantiek past hier prima bij.. maar het begon op een gegeven moment de boventoon te krijgen.

Dit schip is gigantisch groot, echter krijg je maar een paar ruimtes te zien. Dit had je tot het einde moeten opbouwen. Telkens een nieuwe ruimte, misschien zelfs meer mensen die ontwaken. Maar de indruk krijgen dat het schip echt gigantisch groot is, (naast wat shots van de buitenkant) is dit beeld niet optimaal weergegeven. Het verhaal an sich vind ik wel prima, het einde misschien toch tikkeltje teleurgesteld. Het acteerwerk vond ik trouwens wel erg goed.
3,5 misschien nog wat aan de hoge kant, maar m.b.t het magere sci-fi aanbod van de laatste jaren vind ik deze toch wel een van de betere.

avatar van Crook
High school musical in space.