Passengers (2016)

Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Morten Tyldum
met Jennifer Lawrence, Chris Pratt en Michael Sheen

Op een routinereis door de ruimte naar een verre kolonie worden twee passagiers door een storing 90 jaar te vroeg ontwaakt uit hun hyperslaap. Jim (Chris Pratt) en Aurora (Jennifer Lawrence) zullen de rest van hun leven op het luxe ruimteschip moeten verblijven en al snel beginnen ze voor elkaar te vallen. De intense aantrekkingskracht tussen beiden valt niet te ontkennen, totdat ze erachter komen dat het ruimteschip in groot gevaar is. Met 5000 slapende bemanningsleden op het spel kunnen alleen Jim en Aurora een ramp voorkomen.

avatar van Pompidou
Nou, ik vond het wel een aardige film om te kijken hoor. Ik heb mij geen moment verveeld.

avatar van Montorsi
het begint met wat morele tweespalt en de gekte van het isolement, maar waar het echt de kern kan raken gaat het een beetje te veel over naar Hollywoodspektakel. Dan is het niet meer dan typisch gevormd naar het 'voor-ieder-wat-wils'-model.

avatar van job98
Het is natuurlijk het ultieme drama, 90 jaar te vroeg wakker worden. Hetzelfde voel je als je op nieuwjaarsdag al om 8 uur op bent. Maar dan is dit natuurlijk wel extreem.

Chris Pratt en Jennifer Lawrence spelen de hoofdrollen in Passengers.Michael Sheen kwam er ook even tussen door. Wat ik zeer goed vond aan de film was de combinatie van romantiek, drama en actie. de overgang van drama, na romantiek, naar opnieuw drama, actie en vervolgens weer romantiek vond ik sterk.

Het verhaal was erg goed, heel erg veel kon je er niet uithalen maar het was ruim voldoende om er een film van ruim 2 uur te vullen. Het acteerwerk van Chris Pratt was indrukwekkend en dat van Jennifer Lawrence uiteraard ook. Beide acteurs zijn goed gecast voor deze rollen. Lawrence is natuurlijk de koningin van het ''overacting'' maar dat kwam juist hier goed van pas.

Wat ik jammer vond is dat sommige vragen toch onbeantwoord blijven. Waarom wilde Jim de aarde verlaten? Met het antwoord ''iets kapot gemaakt wat niet te repareren valt'' heb ik niet zo veel aan. En is de reden ''bouwen aan een nieuwe wereld'' echt de reden om je familie en vrienden achter te laten?

Het einde vond ik nog wel één van de beste stukjes. Jim geeft Arora de mogelijkheid om weer in hyperslaap te komen. Sterk was geweest als Arora dat zou doen, maar het mooiste was dat zij dat niet deed. Er werd een mooi ''feel good'' beeld gecreëerd van twee mensen die toch voor de rest van hun leven vastzitten op een ruimteschip.

Conclusie, leuk, vermakelijk, cinematografisch geweldig, spannend, meeslepend. Leuk feit is ook dat er maar 6 echte acteurs in deze film meespelen (met de robot niet meegeteld anders 7;). Je stelt wel vragen achteraf over de film maar dan is het juist leuk om daar zelf wat in te vullen. Kortom: zeker een aanrader. 4 sterren.

toch wel verrassend prettige film om naar te kijken, door de trailer een beetje op het verkeerde been (ik had het duisterder verwacht) gezet wat alleen maar goed is natuurlijk, visueel erg sterk en beetje veel cliche's maar prima vermaak

Dat ben ik met je eens. De trailer brengt het wat anders dan de film. Maar vond hem fijn wegkijken.
Halverwege de trailer zie je de bemanning binnen komen lopen, in de film is dat het laatste shot als ze 88 jaar verder zijn

Oef, wat een tegenvaller. Had ook zo makkelijk interessanter gekund, lijkt me.

avatar van horizons
Gelukkig dan! De eerste trailers maakte me blij, de eerste recensies niet zo. Gister de film in een uitverkochte zaal gezien (goed publiek), uiteraard in 2D.

De film is een soort van drietraps raket: We beginnen met de door Pratt gespeelde James, Jim, Preston die door een computer fout iets te vroeg ontwaakt. Pratt laat hier toch wel zien een film te kunnen dragen zonder digitale vrienden (dino's, wasberen of een boom) maar laten we vooral het schip zelf niet vergeten. Aantal erg mooie visuals om en in het schip, tel daarbij een behoorlijke soundtrack en de film weet een goede mysterieuze sfeer neer te zetten.

Als Aurora, gespeeld door Lawrence, haar intrede doet verschuift het mystery gedeelte naar de achtergrond en wordt het simpelweg een romantisch verhaaltje in een ruimteschip. Gelukkig is de chemie tussen Lawrence & Pratt van een aangenaam niveau en kijkt de film lekker weg.

In het laatste gedeelte komt de spanning terug en ook deze werkt weer goed door de sterke visuele aspect in deze film.

Ja, er zijn enkele momenten in de film dat de logica getart wordt maar dat doet de film mijn inziens niet zoveel pijn.

Erg genoten van deze met een zweempje mystery overgoten schattige romantische science fiction film.

ps. de film referenties in Passengers zijn toch wel heel erg veel:
Star Trek (James->Jim), 2001, Sunshine, Solyaris, Guardians of the Galaxy, Wall-E, Gravity, the Shining en zal er best nog wat missen.

avatar van El ralpho
Journey of a lifetime

Passengers is een film waar ik met vrij lage verwachtingen in stapte. Dit kwam omdat ik op basis van de trailer al het idee had dat dit puur een crowd pleaser in de zin van een lege popcornfilm zou worden. Daarnaast verwachtte ik ook dat men te veel zou gaan leunen op de sterrenstatus van de hoofdrolspelers. De verwachtingen die ik had bleken ook precies zo uit te komen als ik had gedacht, maar wel wat aangenamer dab ik had verwacht. Het was namelijk best leuk om de relatie tussen Jim en Aurora te zien ontwikkelen, zeker met de gedachte in het achterhoofd dat Jim haar bewust heeft laten ontwaken. Dit vond ik sowieso heel onverwacht aangezien de trailer je het idee geeft dat Chris en Aurora beiden tegelijk wakker zouden zijn geworden.

En zo zijn er nog wel meer zaken waarvan ik verwacht had dat ze anders zouden lopen op basis van de trailer omdat deze bepaalde zaken suggereert. Zo was daar aan het einde van de trailer de opmerking ''there is a reason we woke up early'' die suggereert dat de personages van Lawrence en Pratt express waker zijn gemaakt, maar niks is minder waar (nou ja, voor het personage van Pratt in ieder geval dan )

Wat er nu precies aan de hand is gaat een stuk minder diep dan je zou denken. Eenkapot schip zet namelijk alle gebeurtenissen in gang en het viel mij op dat het verhaaltje hier omheen verrassend dun is. Namelijk dat er amper een verhaal omheen was, het schip is waarschijnlijk in een meteorietenregen gekomen, waardoor het schip beschadigd is geraakt and that's it. Afgezien van het repareren van het schip en Aurora die boos wordt op Pratt als ze er achter komt dat hij de reden van haar voortijdige ontwaking is, gebeurt er eigenlijk niet zoveel en het mag dan ook geen verassing heten dat Jim en Aurora aan het einde dan ook gewoon weer bij elkaar komen. persoonlijk had ik Passengers wat duisterder verwacht en ook het plot had wel wat meer diepgang mogen gebruiken. Net zoals de personages overigens. Hoewel het even kort wordt aangestipt waarom zij ervoor gekozen hebben om hun leven op aarde achter te laten, wordt hier verder totaal niet op ingegaan, en dan vooral niet op de situatie van Jim.

Echter heb ik mij al met al nog best met Passengers weten te vermaken. De titel is dan wel wat voorspelbaar en gewoon een enorme crowd pleaser, het is wel een veilige keuze om heen te gaan op bijvoorbeeld een eerste date, een kerstuitje met de familie, of een film die je kunt zien met je kleine broertje of zusje. De film houdt namelijk alle partijen tevreden en wordt, hoewel nergens heel indrukwekkend, nooit heel vervelend.

avatar van pierre18
Blue Lagoon in de ruimte
Allereerst maar de 'Loden Loekie' uitreiken voor de slechtste preview van het jaar. Je krijgt echt totaal iets anders dan je verwacht. Voor mij was dit een variant op Blue Lagoon en soortgelijke vervolgen. Na de preview gezien te hebben denk je een mysterieus schouwspel voorgeschoteld te krijgen. Helaas. Bijna nergens was er iets van spanning te merken. Maar goed, buiten dit was het liefdesromannetje wel aardig. (Vraag me af waarom ze niet zwanger werd... )
Nu de positieve punten: de special effects (zoals met het lastige water) zijn prachtig. Het verhaal is uitstekend te volgen (kan ook niet anders in een liefdesroman) en Jennifer Lawrence speelt echt voortreffelijk. Man wat kan die goed acteren zeg, alles is ook geloofwaardigheid. Gus kwam net op tijd om de boel niet in te laten kakken. Had zelfs wel wat eerder mogen verschijnen wat mij betreft.
Tot zover. De rest valt bij de overige meningen wel te lezen.
Drie sterren voor de visual effects en Jennifer L.

avatar van lucdecoster
De moeite waard om hem in de bioscoop te zien. Prachtige beelden.

Ik heb genoten, fantastische film! Goede cast, goede vibe en boven al hele mooie beelden.

avatar van Walter S.
Lage verwachtingen (altijd handig), maar viel me best mee. Zag er mooi uit (vind ik in de bios altijd wel een pluspunt) en een aardig verhaaltje. Prima mee vermaakt. Geen hoogvlieger, gewoon een onderhoudende film die er mooi uit ziet.

avatar van TornadoEF5
Oei, ik had betere reviews en ratings verwacht. Goed, slecht zal hij wel niet zijn, maar het maakt het minder erg dat ik deze niet kan zien in de cinéma.

Origineel science fiction drama. Het verhaal is te dun om een klassieker te worden, maar het verhaal is leuk uitgewerkt. Dit plus de mooie beelden maken de film toch een aangename zit. Een 7.

avatar van j0enne
Chris Pratt had dood moeten gaan tijdens die vlammenzee of dat Jennifer Lawrence 'm echt niet meer aan z'n koord kon grijpen waardoor die dus overleed aan zuurstofgebrek. Dat Jennifer Lawrence dan voor de keuze zou staan om iemand te wekken of niet.
Dat had 'm in mijn ogen net wat beter gemaakt.

avatar van horizons
j0enne schreef:
Dat had 'm in mijn ogen net wat beter gemaakt.

Dat had de film qua concept sterker gemaakt maar gezien de acteurs+Hollywood vrijwel ondenkbaar. En gezien het een kerstfilm is past een happy end ook wel... Lolz.

avatar van LikeMovies
Ik heb werkelijk genoten van deze film, in de bios (3D Laser). Heb me geen moment verveeld en zeer mooie beelden gezien. Ruimteschepen, sterren en 3D gaat altijd goed samen! Verhaal had wat mij betreft nog verder door mogen lopen. De trailer beloofde immers meer verhaal, soort van complot... Toen de aftiteling kwam wilde ik nog meer!

avatar van Metalfist
A drowning man will always try to drag you down with him... Who planted a tree on my ship?!

Wanneer ik op vakantie ben, vind ik het altijd wel leuk om eens naar de lokale cinema te gaan. Niet dat we in België te weinig aanbod hebben, maar ik vind het altijd wel interessant om eens te zien hoe ze het in andere landen aanpakken. Deze keer was de Vue Cinema in Londen aan de beurt en dan valt het toch op hoe weinig films die, in tegenstelling tot onze Kinepolis complexen, in roulatie nemen. Er was de keuze uit 4 films waarvan deze Passengers logischerwijs er eentje was.

Ik hoorde indertijd voor het eerst van de film via een aflevering van The Graham Norton Show waar Jennifer Lawrence en Chris Pratt hun verplichte promotiepraatje kwamen doen. Een ietwat bewogen aflevering aangezien er nadien meer werd gefocust op Lawrence's kont in Hawaï (ten tijde van Hunger Games zat ze in een soort van wetsuit, had ze jeuk aan haar achterwerk en besloot ze om even tegen een heilig beeld aan te schuren waarna dat beeld kapot ging) maar als science-fiction liefhebber leek dit me wel een fijne film. Fijn is dan ook het juiste woord, want echt baanbrekend is dit niet. Verwacht dan ook geen echt technische science-fiction waar wordt gegoocheld met allerlei termen, maar meer een ethisch dilemma (mag Jim zijn Sleeping Beauty, die dan toevallig ook Aurora heet, wakker maken ten voordele van zichzelf?) dat zich toevallig op een ruimteschip afspeelt. Het resultaat mag er in ieder geval wel zijn, maar dat is vooral toch ook vanwege een aantal leuke visuele kunstjes.

Want daar zit voor mij dus de grote kracht achter Passengers. De film speelt zich logischerwijs bijna volledig op het ruimteschip af en dat ziet er toch wel erg mooi uit. Uiteraard moet het schip ook kuren beginnen te vertonen en dat zorgt dan weer voor een paar indrukwekkende scènes (de zwaartekracht die het opgeeft onder andere) die op een groot scherm toch magnifiek tot hun recht komen. Chris Pratt keert na Guardians of the Galaxy nog eens een keer terug naar de ruimte en doet dat toch erg goed. Hij is in het eerste deel van de film vooral op zichzelf aangewezen en hij weet de isolatie waar hij in terecht komt mooi weer te geven. Na een tijd vervoegt Jennifer Lawrence hem en dan blijkt dat de twee best wel een leuke chemie hebben. Goede zet ook om Michael Sheen nog in het verhaal te introduceren als een soort van robot-barman. Die geeft net dat beetje voldoende afwisseling aan de romantische escapades van Pratt & Lawrence.

Hier en daar wel wat vreemde stappen (net zoals Jack & Rose in Titanic samen op een vlot konden, dan konden James en Aurora toch ook samen in de medische pod? James zou hem kunnen laten programmeren door zijn robot bijvoorbeeld) maar dat deert de pret niet. Ik was natuurlijk in vakantiestemming, maar toch een erg vermakelijke 2 uur gehad.

avatar van Stephan
Ik was gelukkig voorbereid op een romantisch verhaal in de ruimte ipv een diepzinnig filosofisch epistel. Daardoor viel de film me meer dan 'een beetje' mee. Sterker.. ik vond de film bij vlagen heel goed de dilemma's weergeven. Natuurlijk waren er wat plotholes, maar het visueel spektakel maakte dat weer meer dan goed. En Lawrence en Pratt hebben een leuke chemie. Grote meevaller.

En ben ik nu echt de laatste in 2016 die hier op de site zit?

avatar van JacoBaco
Metalfist schreef:
Hier en daar wel wat vreemde stappen (net zoals Jack & Rose in Titanic samen op een vlot konden, dan konden James en Aurora toch ook samen in de medische pod? James zou hem kunnen laten programmeren door zijn robot bijvoorbeeld).

Ik denk niet dat Arthur bevoegd is voor dat soort handelingen.

Stephan schreef:
En ben ik nu echt de laatste in 2016 die hier op de site zit?

Ja..

avatar van missl
Wat een visueel spektakel, echt een feestje om te kijken deze film. Op groot scherm, 3D was ook goed. Er blijven na het kijken van de film wel wat vragen over, maar deze prent heeft voor ieder wat wils en daardoor vliegt de tijd voorbij.

avatar van MartMovie
Aardige film die meer wegheeft van een lovestory dan een SF verhaal. Tot zo'n 20 minuten voor het einde vond ik het echt wel vermakelijk maar het laatste gedeelte verdient geen schoonheidsprijs. De film wordt afgeraffeld met clichés, toevalligheden en feel good momenten. Verder zaten er wel erg vreemde fouten in de film. Als je 8 miljard weet ik veel verdient heb met de andere reizen kun je ook wel backup inbouwen. Waarom niet een paar bemanningsleden wekken om het probleem op te lossen en een paar meer apparaten plaatsen die je weer in Hyperslaap kunnen brengen dan de enige die er nu is. Vermakelijke film maar niet meer dan dat. Grootste pluspunt voor mij de prachtige uitwerking van het ruimteschip.

Mooie beelden ja, maar veel veel veel te zoetsappig!

avatar van nepdance
De film is een aanrader mits deze in de bios gekeken wordt vanwege de echt wel spectaculaire beelden.
Heb hem gisteren in 3D gezien en dat voegt toch wel wat toe. Verwacht geen keiharde actie en over the top stuntwerk maar ik heb me zeker niet verveeld.

avatar van arno74
Aardige film mits je voorbereid bent op een space opera, oftewel een romantische scifi. Niet zo geweldig als de trailer doet vermoeden, maar ook niet zo verschrikkelijk als sommige recensies van professionele critici voorspelden. Passengers zit daar tussenin. Het uitgangspunt is heel interessant voor liefhebbers van ruimtefilms: een schip maakt op de automatische piloot een reis van 120 jaar terwijl bemanning en passagiers zich in een 'hyperslaap' bevinden. Tot er iets misgaat en twee ontwaken. In het middendeel van de film verdwijnt scifi naar de achtergrond en wordt het vooral beheerst door de (romantische) relatie van die twee wakkere passagiers, een verhaal wat op zich niet verveelt maar die je niet snel als hoofdgerecht binnen een scifi-film zou verwachten.

Qua scifi heeft het zowel plus- als minpunten. Zo is het design van het schip relatief realistisch en wat afgekeken van de BBC-docu Space Odyssey: Voyage to the Planets (2004), het heeft net als in die docu een grote schild aan de voorkant en draaiende delen die daarmee zwaartekracht genereren, dat laatste was vermoedelijk het eerst te zien in 2001: A Space Odyssey (1968). Het schip maakt ook gebruik van de zwaartekracht van andere sterren om tijdens de reis te versnellen. Maar daar houdt het realisme wel op en daarmee kom ik op de minpunten uit (spoilers). Zo is het defect aan die "hypersleeppod" weinig geloofwaardig, een enorme botsing die net die ene pod uitschakelt heeft weinig overtuigingskracht. Ook dat ze pas na twee jaar gaan uitzoeken wat er is gebeurd is weinig overuitgend, net als dat ze niet bij de crew weten te komen vanwege die 'onvernietigbare' deur. En zo kan ik wel doorgaan... dat een van de spelers de blast overleeft, of het gemak waarmee hij het stervende schip weet te repareren. Ook bizar dat dit schip dan niemand van de crew uit hun slaap ontwaakt of dat het zichzelf niet kan repareren, al wordt dat in de film een beetje gerechtvaardigd omdat de reparatie de uitschakeling van de hoofdcomputer vereist. Al die plotfoutjes zijn wel nodig om het romantische lost-in-space-verhaal mogelijk te maken. Ik zag het zelf in 2D (prima beeld) en heb de 3D eerlijk gezegd totaal niet gemist. Een ruime 3*

avatar van Stephan
arno74 schreef:
...draaiende delen die daarmee zwaartekracht genereren, dat laatste was volgens mij voor het eerst te zien in Solyaris (1972).

2001: A Space Odyssey (1968) natuurlijk...

avatar van arno74
Klopt inderdaad . Ik corrigeer het wel even.

avatar van MENEER L3GIOEN
DaKKiE1984 schreef:
Mooie beelden ja, maar veel veel veel te zoetsappig!

Nou ja, mooie beelden. Misschien enkele hele imponerende effecten (vooral de scene in het zwembad vond ik er erg sterk uitzien), maar qua cameravoering is het toch allemaal vrij standaard en suf?

avatar van sonyjh
MENEER L3GIOEN schreef:

Ik had helemaal geen problemen met de cameravoering eigenlijk. Alles zag er gelikt uit. Belichting was top en camera irriteerde niet. Als de cameravoering niet echt opvalt is dat meestal een goed teken toch?

Qua verhaal was het tof, niet heel speciaal. Maar ik ben wel fan van dit soort settings, waardoor ik film toch wel waardeer.

avatar van MENEER L3GIOEN
Gelikt ziet het er zeker uit, maar ik vond het allemaal wat standaard en suf. Knippen naar over-the-shoulder shots tijdens gesprekken etc. Weinig mooie filmerij. Ik houdt zelf ook erg veel van dit soort settings, maar dit was er zo'n eentje waar ik totaal geen dreiging in de situatie voelde. Meer benieuwd naar LIFE die dit jaar uitkomt.