Passengers (2016)

Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Morten Tyldum
met Jennifer Lawrence, Chris Pratt en Michael Sheen

Op een routinereis door de ruimte naar een verre kolonie worden twee passagiers door een storing 90 jaar te vroeg ontwaakt uit hun hyperslaap. Jim (Chris Pratt) en Aurora (Jennifer Lawrence) zullen de rest van hun leven op het luxe ruimteschip moeten verblijven en al snel beginnen ze voor elkaar te vallen. De intense aantrekkingskracht tussen beiden valt niet te ontkennen, totdat ze erachter komen dat het ruimteschip in groot gevaar is. Met 5000 slapende bemanningsleden op het spel kunnen alleen Jim en Aurora een ramp voorkomen.

avatar van missl
Ik vind Morten Tyldum een goed regisseur, dus ik kijk wel naar deze film uit. Al klinkt het plot me niet zo goed.

avatar van centurion81
Haha soort Blue Lagoon: Space Age?

avatar van tattoobob
Dit lijkt mij wel wat te gaan worden.

avatar van Nick Theunis
Sneak Peek, morgen volledige trailer.

avatar van horizons
Lijkt me leuke film maar waarom geeft die trailer nu weer zoveel weg.

Vanaf 22 december in de bioscoop (Universal Pictures)

avatar van tbouwh
Als je twee van Hollywood's grote sterren van het moment naast elkaar zet weet je dat deze film de conventies wel fijntjes zal gaan volgen; desondanks lijkt het verhaal me nog heel aardig, en Pratt en Lawrence zijn ook weer de minsten niet. Maar waarom oh waarom moet ook dit werk weer in 3d uitkomen

avatar van Actarus
Ziet er veelbelovend uit...prachtig design...als het verhaal nu nog goed zit, denk ik dat Tyldum weer hoog gaat scoren...

avatar van mcdaktari
Een nieuwe sciencefiction daar ben ik altijd wel voor in, en zeker als het er ook nog eens veelbelovend uitziet. Zin in!!!

tbouwh schreef:
Maar waarom oh waarom moet ook dit werk weer in 3d uitkomen

Verschijnt ook in 2D.

avatar van clubsport
trailer ziet er goed uit deze wil ik zeker gaan kijken

avatar van Uier
Komt nogal puberaal over, zoals zoveel sci-fi blockbusters van de laatste 10 jaar. Jammer.

avatar van Fardune
Wat is daar nou puberaal aan?

Dat vind ik eerder met al die Marvel/superhelden films...

avatar van Uier
Typecast Lawrence, liefdesverhaaltje, PG13 en vermoedelijk een hoop clichés.

Zwolle84
Ik kijk er vooral niet meer zo naar uit omdat Pathé die trailer helemaal doodgedraaid heeft. Niet normaal, voorafgaand aan elk soort film vertonen ze die trailer, of het nu aansluit qua genre of niet.

Heb hem al een keer of 15 gezien.

avatar van MENEER L3GIOEN
Begint leuk en verrassend aangezien in de trailers geïmpliceerd wordt dat het puur en alleen gaat om hun twee die wakker worden. Prettig dat Pratt alleen wakker wordt en vervolgens voor een ethisch dilemma komt te staan om Lawrence wakker te maken om zijn eenzaamheid te verzachten. Hierna veranderd Passengers echt in een standaard romantisch verhaaltje van young adult-niveau waar nergens de angst en of dreiging van de situatie voelbaar wordt gemaakt, waardoor uiteindelijk een matige film overblijft.

avatar van Shinobi
"We’re stranded on a sinking ship."

De trailer zag er nog veelbelovend uit, maar het eindresultaat valt tegen.

De opzet is op zich intrigerend; twee passagiers die te midden van duizenden passagiers op weg naar een nieuwe planeet 90 jaar(!) voortijdig wakker worden. In eerste instantie wordt het gevoel van isolatie goed neergezet, ondersteund door een moreel dilemma waar gerust meer mee gedaan had kunnen worden. Voornamelijk omdat er steeds gehint wordt naar iets duisters dat al gauw weggemoffeld wordt.

Qua Sci-Fi hoef je hier helaas weinig achter te zoeken, aangezien de focus ligt op de romance die tussen Jim en Aurora opbloeit. Hierdoor lijkt het alsof de twee de hele tijd aan het daten zijn, met als setting toevallig een ruimteschip en enkele onheilspellende momenten. Niets ten nadele van zowel Chris Pratt als Jennifer Lawrence die onderling een prima chemie hebben.

Het resulteert zich in een vlak verloop waar men zo min mogelijk ingewikkeld over wil doen, terwijl daar alle ruimte voor is. Op deze manier ontstijgt de film het standaardniveau nooit ofte nimmer. Desondanks zijn er een paar interessante ontwikkelingen om je als kijker nog enigszins geboeid te houden. Daarbij is het geheel visueel prachtig om te zien, met name het strak vormgegeven ruimteschip zorgt voor wat prikkelende beelden.

Al met al is 'Passengers' best oké voor wat het is, zolang je de verwachtingen maar laag houdt.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van vph1272qm
ik vond het een geweldig mooie film, prachtig schip, prachtige beelden, prachtige sfeer...

avatar van Sjef Shagbuil
Slap verhaal, geen spanning, teleurstellend. Visuals zijn goed. Jammer.

avatar van eRCee
Zwolle84 schreef:

Eens, sowieso werkt het media-offensief voor deze film op m'n zenuwen. Geen talkshow in Amerika waar het olijke duo niet langs is geweest. Ik heb er ook al m'n bekomst van.

avatar van horizons
eRCee schreef:

Ik kijk geen talkshows. En reclame op tv valt wel mee.

avatar van eRCee
Ik ook niet, maar als ik naar youtube ga dan schreeuwt het me tegemoet.

avatar van tbouwh
Honderdtwintig jaar reizen naar een utopische kolonisatieplaneet. Maar Jim Preston (Chris Pratt) wordt negentig jaar te vroeg wakker uit zijn hyperslaap. Na een jaar op het uitgestrekte ruimteschip de Avalon is Preston verworden tot een soort ruimte-Robinson Crusoe, en ziet hij nog maar één mogelijkheid: een medepassagier (Jennifer Lawrence) wakker makken…

Als narratief concept werkt het goed. Twee Hollywoodsterren op een ruimteschip, een vleugje mysterie en uiteraard een opborrelende romance. Maar bij die clichés zou het niet mogen blijven. Waarom zijn Pratt en Lawrence op dit schip? Waarom wordt Pratt te vroeg wakker? De trailer belooft veel, maar uiteindelijk blijkt het scenario alle conventies strak te volgen, en geen greintje ruimte over te laten voor een inventieve twist.

En dat is eeuwig zonde. Passengers oogt cinematografisch gelikt, Pratt en Lawrence zijn aardig op elkaar ingespeeld en qua setting had de film zich heen beter platform kunnen wensen. Maar daarbuiten wringt het dat de voorspelbaarheid troef is, en alle elementen die de film vormgeven stuk voor stuk zinspelen op eerdere films. De barman lijkt van de set van The Shining te zijn getrokken, de hyperslaap en de kolonie doen sterk denken aan Avatar, de slaapmodules vertonen gelijkenis met die uit Moon (2009), en het ruimteschip leek ook gemodelleerd te zijn naar films als Alien, 2001 en Sunshine.

Om dan te verrassen, moet je met een inventief scenario komen, en dat gebeurt niet. Zeker het laatste gedeelte van Passengers is erg matig. Van tevoren keek ik hier erg naar uit, maar de voorzichtige vrees na de eerste reacties werd bewaarheid. Passengers is niet meer dan doorsnee.

Fonzzz002
Een verrassend goeie film, in vergelijking met de wisselvallige dingen die ik heb gehoord. De trailer verraadde bijna het gehele verhaal en het leek meer te draaien om actie & survival, desondanks ontnam mij het niet de plezier die ik uit de film haalde. Passengers gaat over eenzaamheid & isolatie: hoe iemand in een wanhopige positie zich probeert te redden of te vermaken. Dit thema wordt toegepast op het science-fiction genre wat voor vele creatieve ideeën & sfeervolle beelden zorgt. Het was fascinerend om alle science-fiction snufjes & gadgets in werking te zien gaan, hoe iemand zichzelf met deze technologie bezig probeert te houden. Het verhaal is langzaam & rustig wat de eenzaamheid die de personages meemaken onderstreept. Er is niets in het verhaal wat gehaast voelt: iedere keuze die de personages maken was duidelijk onderbouwd waardoor ik met ze kon meeleven. Daarnaast zag dit er erg indrukwekkend uit in 3D, één van de weinige films waarbij ik 3D iets vond toevoegen, en het niet bang om regelmatig humormomenten te creëren.

Ik had recensies gelezen van critici die vonden dat er te weinig gebeurde in het verhaal, maar persoonlijk vond ik dit de charme van de film. Het nam voldoening aan het leven van twee geïsoleerde individuen schetsen, het had niet allerlei plotwisten of onnodig spektakel nodig. Tenminste: tot het laatste 3e. Hier ligt Passengers grote struikelpunt: rond het laatste halfuur verloor het verhaal zijn charme door een overvloed aan clichés te geven. Ik kon letterlijk scene voor scene voorspellen wat er ging gebeuren, en ik merkte eerder ongeduldig af te wachten tot de clichés voorbij waren dan dat ik met fascinatie het verhaal volgde. Ik vond het verhaal prima werken als een rustige film over isolatie, het leek mij niet nodig om het verhaal onnodig bombastisch te maken door allerlei extra problemen aan te kaarten.

Voor het grootste gedeelte heb ik met volle interesse naar de film gekeken. Een verhaal dat genoegen neemt door de levens van twee geïsoleerde personages te tonen, twee aangename personages waarmee ik kon lachen en kon meeleven. Het laatste 3e schuift dit echter aan de kant door een overvloed aan clichés te geven die meer ontnamen dan toevoegde. Blij het gezien te hebben, maar had beter gekund.

avatar van cynta
Viel me zo tegen. Eerste helft nog wel aardig daarna totaal ongeloofwaardig met te veel clichés. Heb me kapot zitten ergeren.

Review in drie woorden:

Wat een ellende.

avatar van job98
Recensie Passengers
Het is natuurlijk het ultieme drama, 90 jaar te vroeg wakker worden. Hetzelfde voel je als je op nieuwjaarsdag al om 8 uur op bent. Maar dan is dit natuurlijk wel extreem.

Chris Pratt en Jennifer Lawrence spelen de hoofdrollen in Passengers.Michael Sheen kwam er ook even tussen door. Wat ik zeer goed vond aan de film was de combinatie van romantiek, drama en actie. de overgang van drama, na romantiek, naar opnieuw drama, actie en vervolgens weer romantiek vond ik sterk.

Het verhaal was erg goed, heel erg veel kon je er niet uithalen maar het was ruim voldoende om er een film van ruim 2 uur te vullen. Het acteerwerk van Chris Pratt was indrukwekkend en dat van Jennifer Lawrence uiteraard ook. Beide acteurs zijn goed gecast voor deze rollen. Lawrence is natuurlijk de koningin van het ''overacting'' maar dat kwam juist hier goed van pas.

Wat ik jammer vond is dat sommige vragen toch onbeantwoord blijven. Waarom wilde Jim de aarde verlaten? Met het antwoord ''iets kapot gemaakt wat niet te repareren valt'' heb ik niet zo veel aan. En is de reden ''bouwen aan een nieuwe wereld'' echt de reden om je familie en vrienden achter te laten?

Het einde vond ik nog wel één van de beste stukjes. Jim geeft Arora de mogelijkheid om weer in hyperslaap te komen. Sterk was geweest als Arora dat zou doen, maar het mooiste was dat zij dat niet deed. Er werd een mooi ''feel good'' beeld gecreëerd van twee mensen die toch voor de rest van hun leven vastzitten op een ruimteschip.

Conclusie, leuk, vermakelijk, cinematografisch geweldig, spannend, meeslepend. Leuk feit is ook dat er maar 6 echte acteurs in deze film meespelen (met de robot niet meegeteld anders 7;). Je stelt wel vragen achteraf over de film maar dan is het juist leuk om daar zelf wat in te vullen. Kortom: zeker een aanrader. 4 sterren.

-- mijn naam is trouwens Job Lanser, student, filmliefhebber en daarom net begonnen met het serieus recenseren van films. Passengers is mijn eerste film. Ik zou graag willen weten wat jullie er van vonden, wat goed was maar juist ook wat ik beter niet kan doen. Alvast bedankt voor de reacties!--

avatar van mjk87
FIlm begint vrij sterk, met enkel Chris Pratt en soort gevoel van leegte en eenzaamheid. Dat alles ondersteund door veelal registrerende beelden en een hele fijne score op de achtergrond. Ook als Lawrence erbij komt blijft dat lange tijd ook aanwezig. Maar aan het eind moet dit nog ineens een actiefilm worden. Geen idee waarom, tot dat moment was het prima. Verder een vrij ambitieuze film die wel onder zijn eigen gewicht doorzakt. De film wil veel vertellen en zou dit ook moeten kunnen, maar uiteindelijk hangt veel van die thematiek een beetje erbij. Wel is het design van het ruimteschip erg fraai. 3,0*.