Passengers (2016)

Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Morten Tyldum
met Jennifer Lawrence, Chris Pratt en Michael Sheen

Op een routinereis door de ruimte naar een verre kolonie worden twee passagiers door een storing 90 jaar te vroeg ontwaakt uit hun hyperslaap. Jim (Chris Pratt) en Aurora (Jennifer Lawrence) zullen de rest van hun leven op het luxe ruimteschip moeten verblijven en al snel beginnen ze voor elkaar te vallen. De intense aantrekkingskracht tussen beiden valt niet te ontkennen, totdat ze erachter komen dat het ruimteschip in groot gevaar is. Met 5000 slapende bemanningsleden op het spel kunnen alleen Jim en Aurora een ramp voorkomen.

avatar van mcdaktari
Het is inderdaad meer een liefdesverhaal dan een sciencefiction, maar ondanks dat vond ik de film wel lekker wegkijken. Het lijkt mij dat wanneer zoiets echt zou gaan gebeuren, ik bedoel mensen voor lange tijd in een hyperslaap brengen, dat er toch altijd iemand wakker zou moeten blijven voor het geval er iets mis zou kunnen gaan. Maar al bij al toch een redelijke film ondanks die liefdesverhalen nou niet bepaald mijn favorieten films zijn.

sdr
We hebben het begin gezien en we gaan de film toch wel verder kijken, maar ik kan wel alvast verklappen wat wij van de eerste 20 min. vonden.
Verkeerde mannelijke hoofdrolspeler gekozen, gewoon slechte acteur.

Maar we komen hier later heel misschien wel op terug

Vette 4. Prachtige beelden. Ik kijk SF vooral ook vanwege de speculatie over de toekomst. En deze film geeft een spectaculair beeld. Stel je voor dat dit mogelijk is en dat de mensheid ooit zulke technologische vooruitgang zal kennen. Schitterend. Dan kun je een filmkritiek geven o.b.v. verhaal of acteerwerk (wat overigens prima is), maar voor mij gaat het om het gerecht, niet de vraag of ieder ingredient perfect was. En dit gerecht was top!

Science fiction / Avontuur my ass... zet er maar gerust Romantische Drama neer. Helaas was de trailer ook erg misleidend aangezien daarin de verwachting geschept werd dat dit een actiefilm is. Pure tijdverspilling dit.

Y&T
mooi gemaakt, pracht beelden, maar niet om doorheen te komen. Was blij dat de pauze lampen aangingen.

sdr schreef:
Verkeerde mannelijke hoofdrolspeler gekozen, gewoon slechte acteur.

Maar we komen hier later heel misschien wel op terug

Dat vind ik nou echt totaal niet, dat het een verkeerde mannelijke hoofdrol is. Chris Pratt vind ik persoonlijk perfect gecast voor deze rol, maar dat is dus persoonlijk he!!

avatar van hoffhaan
Ik heb me vermaakt met deze film. Het is misschien hier en daar wat zoetsappig, maar desondanks een leuk S.F avontuur. 3.5

avatar van joolstein
Na het bekijken van de film was het eerste wat ik dacht: Mooie mensen in de ruimte. Want na een storing aan boord van het luxueuze ruimteschip The Avalon ontwaakt Jim (Chris Pratt) 90 jaar te vroeg uit zijn kunstmatige slaap. Om zichzelf te redden van de eenzaamheid besluit hij om de jonge vrouw Aurora (Jennifer Lawrence) ook wakker te maken. Naarmate dit verhaal vordert blijft het boeien met interessante ontwikkelingen op het schip, pittoreske beelden en vlotte dialogen. Helaas dringen er ook langzaam geforceerde scènes het script binnen. Vooral één scène in het bijzonder die met het zwaartekrachtloze zwembad ziet er spectaculair uit maar is vrijwel betekenisloos en wordt in de volgende scène gewoon weggewuifd. Dat stereotype 'mooie mensen in de ruimte' wordt ook nergens meer losgelaten. Maar is dat erg? Nee, maar hierdoor wordt het script wel een stuk vlakker. Op een bepaald moment begon zelfs de klassieke rolverdeling op te vallen. Jim die allerlei rot-klusjes opknapt en Aurora die in sexy zwemkleding rondloop. Ondanks dat er ook veel pluspunten aanwezig zijn in de film, voelt de film toch wat gewoontjes aan. Het lijkt alsof de regisseur constant met het Hollywood-handboek onder zijn arm heeft gelopen. Veel standaardsituaties en -scènes worden afgehandeld zoals het hoort, met uiteindelijk keurig de verwachte afloop. Originaliteit is wat dat betreft afwezig. De film is een fijne, vermakelijke film, maar helaas geen hoogvlieger.

sdr
Hier het eindresultaat van wat wij ervan vinden na de film te hebben uitgekeken.

Niet ons ding, totaal niets aan te beleven.
Maar dat is dus ook persoonlijk he!!

avatar van Brabants
Met enige zorg voor detail en uitwerking van een plot had dit oprecht een goede Sciencefiction film kunnen zijn. Het uitgangspunt, de missie, krijgt nauwelijks diepgang en de regisseur kiest met een zoetsappige hofmakerij duidelijk voor de gemakkelijkste weg. Het zeer voorspelbare happy end maakte dit eens te meer duidelijk. Jammer!

avatar van Madrox
Had er meer van verwacht, helaas is het verhaal flinterdun en gebeurt er tergend weinig. Toch 3 sterren voor de mooie plaatjes.

Ik vind het een goed verhaal, mooi opgebouwd van begin tot eind,
af en toe wat voorspelbaar.
Mooie high tech.
Geen moment verveeld.

avatar van schumacher
Saaaiiiiiiiiiiiii.

avatar van blurp194
Visueel best leuk.

De vormgeving van het ruimteschip is erg mooi vond ik, en het is ook nog wel ietsje in de verte geloofwaardig van concept ook, hoewel je er nou ook weer niet al te lang bij moet nadenken - maar, de spiraalvormige leefruimtes, het is best mooi bedacht. Het verhaal, en dan zeker de clou daarin is dan wel weer echt dramatisch mis, jammer. En de afloop had ook wel iets minder cliche, iets dapperder gemogen - het concept vraagt echt om een mooie zwarte hardhandige uitsmijter. Wat een geniaal goede film had dat kunnen opleveren.

Beetje jammer, dus. Maar het moet gezegd, J-Law in het zwembadje, het is een mooie scene.

Redelijke film, maar net als bij Arrival had ik er toch iets meer van verwacht. Wat mij overigens opviel
bij de meningen was dat niemand het heeft over de scene waarin je een paar blote billen door een
gang ziet lopen, waardoor de indruk gewekt wordt dat er meerdere personen wakker zijn.
Heb ik wat gemist of zo ?In elk geval bleef ik de rest van de film alert omdat ik verwachtte dat hier nog
op terug gekomen zou worden. Niet dus.
Wellicht kan iemand mij uit de droom helpen, want het blijft me dwars zitten.

avatar van olbo
Slechte soap op een ruimteschip. Middenstuk was te langdradig.

schumacher schreef:
Saaaiiiiiiiiiiiii.

Ja het niveau van The Scorpion King 3: Battle for Redemption, (2012) haalt ie bij lange na niet, zullen we maar zeggen. he?

avatar van schumacher
mcdaktari schreef:

Als je goed zou lezen dan geef ik daar ook heel wat kritiek op, meer kritiek dan positiefs, ik heb puur en alleen om de aktie zo'n cijfer gegeven, ik kan evenzeer een 1,5 geven op al het andere. Het is waar je prioriteiten liggen; als ik naar een film kijk dan mag het niet saai zijn, ik heb dan nog liever iets minder goeie acteurs of verhaal maar dat het nog aangenaam is om naar te kijken dan zoals deze film waarbij ik bijna in slaap van val.

avatar van Flat Eric
De bar is gejat van The Shining.

Een kleine verwijzing naar The Shining gelet op de barman, het jaren dertig-achtergrondmelodietje en het printje van het tapijt.
Maar daar houdt het verder gelukkig ook mee op.
Net als in Moon (2009) is het 'voor lange tijd alleen zijn in de ruimte'- concept interessant genoeg om als uitgangspunt voor een film te nemen.
De uitwerking vond ik minder omdat het uiteindelijk zo compleet voorspelbaar werd.
Het is een romantisch drama geworden met als dieptepunt de pogingen het schip van de ondergang te redden. 'Save the world, get the girl'. Dat werk.
Toch is de film niet heel vervelend om naar te kijken mede door de mooie vormgeving van het ruimtevoertuig.

avatar van Left4Dead
BOBBIE3224 schreef:
Wat mij overigens opviel
Heb ik wat gemist of zo ?

Nou hij liep in zijn nakie omdat hij juist de enige was die rondliep. Daarmee gaf men aan dat hij de toko voor zichzelf had en juist niet dat er nog anderen ontwaakt waren.

Bedankt L4D, heb ik vrede mee, waarschijnlijk niet goed opgelet, ga toch nog een keer kijken.

avatar van Drifter
Dit is gewoon een hele slechte film. De oorzaak van de storing kan nooit de oorzaak van de storingen zijn
Vrouwtje totaal afhankelijk en manvolgend zonder serieuze kritiek.
De barman zorgt voor een half punt.
Voor degene die zegt dat het erom gaat je fantasie te gebruiken geef ik hem/haar gelijk.

avatar van Ajax&Litmanen1
Enorme meevaller zeg, want ik verwachtte eigenlijk een sentimentele drol van een film. De trailers spraken me niet zo aan, het leek me een beetje een te commercieel versie van de afgelopen reeks ruimtevaartfilms en Jennifer Lawrence vind ik een erg mooie meid, maar wel heel slecht als ze emoties moet uiten, zoals in die tergend slechte Hunger Games films. Ook in Passengers is ze een zwakke schakel op die paar momentjes dat ze moet breken, maar verder viel ze me wel mee. Ze heeft natuurlijk wel charisma en flair en is best een pittige dame. Chris Pratt is vaak een wat kleurloze acteur, maar doet het ook keurig. Zijn gevoel van eenzaamheid in het eerste deel van de film komt er goed uit. De chemie tussen hem en Lawrence werkte ook prima. Ik had persoonlijk wel iets meer sci-fi verwacht, maar dit is gewoon een love story in een ruimteschipsetting. Was eventjes wennen, maar het beviel me wel. Het rustige tempo doet het lange tijd goed, waardoor de band tussen beiden ontwikkeld kan worden.

Het was ook vrij nutteloos dat plots Laurence Fishburne een klein rolletje krijgt. Dat haalde me toch een beetje uit de vibe van slechts 2 aanwezige mensen. Hij was dan ook weer snel weg, waarna het normale verhaal weer door ging. Ik vond de ethische kwesties waar ze mee te maken kregen nog best sterk, zoals of het gerechtvaardigd is dat Pratt Lawrence heeft gewekt om zijn eigen eenzaamheid mee tegen te gaan. En ook later natuurlijk de keuze die Lawrence maakt of ze terug in hyperslaap zou gaan. Voorspelbaar, maar wel mooi slot. En nog een groot compliment richting de special effects van de ruimte en het schip. Zag er meer dan prima uit.

Ondanks dat het een nogal simpel verhaal is, is de uitwerking dusdanig (het actievolle einde had van mij niet gehoeven) dat ik er een ruime voldoende voor geef.

avatar van IH88
“We were woken too soon... Ninety years too soon.”

Een romantisch drama in space. Met Chris Pratt en Jennifer Lawrence, het kan slechter. En Passengers is ook gewoon een prima film die niet veel diepgang heeft (met de discutabele beslissing van Pratt wordt weinig gedaan) , maar wel vermakelijk is en er ook nog eens schitterend uitziet.

De film kan je in drie delen opsplitsen. In het eerste gedeelte speelt Pratt Cast Awaytje, in het tweede gedeelte laten Pratt en Lawrence zien dat ze een geweldige chemie hebben en in het derde gedeelte doet Fishburne zijn intrede en wordt het spannender. Het concept is interessant en sommige mensen zullen driekwart van de film saai vinden, maar ik heb mij prima vermaakt met een Pratt en Lawrence die het samen moeten zien te rooien op een ruimtevaartuig. Voor de komende 90 jaar.

Afgaande op de trailer en spotjes, had ik wat meer actie verwacht. Dat neemt niet weg dat het visueel toch de moeite is. De chemie tussen de kopspelers Pratt en Lawrence zorgt ervoor dat het leuk blijft om naar te kijken. Beide stralen natuurlijk ook zoveel charisma uit dat ik me afvraag hoe de filmbeleving zou zijn geweest met andere personages. Ongelooflijk hoeveel promo die twee gemaakt hebben trouwens voor de film, je kon er gewoon niet naast kijken. Alleen is het soms moeilijk om 'Passengers' serieus te nemen, vooral naar het einde waarin Jim zich ontpopt tot een held die het ruimteschip zo goed als in z'n eentje herstelt en op onrealistische wijze aan de dood ontsnapt. Het verhaal is eenvoudig, in tegenstelling tot een hoop andere ruimtefilms. Men maakt het niet onnodig complex en dat is maar goed ook. Want eigenlijk draait het niet zozeer om het hele science fiction gebeuren, dan wel om het maken van morele keuzes en de gevolgen hiervan op menselijk niveau. Vond overigens het eerste deel waarin Jim vecht tegen de eenzaamheid en depressie (die uiteindelijk leiden tot het wekken van Aurora), het beste stuk. Was overtuigend en goed in beeld gebracht. Ook de shots waarin men naar buiten kijkt in het oneindige heelal, wekken een bepaald gevoel op. Beangstigend soms. Eigenlijk is dit meer een psychologisch, romantisch drama. Dat kon je ook een beetje afleiden uit de poster en als je in je achterhoofd houdt dat slechts 2 personages ontwaken op het schip. Die derde had voor mij trouwens niet gehoeven maar het bracht wel meer vaart en spanning in de film. Pratt bewijst hier ook dat hij meer serieuze rollen aankan, al valt niet te ontkennen dat het waarschijnlijk een grote lolbroek is op de filmset. Meer dan voldoende!

avatar van Donucius
Visueel hoogwaardige en mooie film. Verhaal is rechtlijnig en voorspelbaar.
De regisseur wilde duidelijk niet teveel risico nemen met het script.
Al met al een redelijke film, visueel aantrekkelijk, maar weinig verrassend.
Jammer, want er had meer in kunnen zitten.

Mooi visueel geheel. Gewoon romantiek in een "SF"-setting. Ik vond het prettig kijken en goed uitgewerkt, alleen veel onlogische zaken... maar daar was het dn ook romatiek voor en geen technisch verhaal. In tegenstelling tot sommige recenties vond ik de keuze voor de hoofdpersonen wel okay.

Leuk om te lezen dat sommige fanatieke kijkers dingen / hints naar andere films herkennen (bar uit "The Shining").

avatar van m1701
Heerlijke film! Zeker moeite waard. Veel sympathie voor de spelers...mooi gedaan

avatar van Pazmaster
Een standaard romantisch verhaal in een modern jasje, wat dat betreft is het ook weinig verfrissend. Het verloop zie je dan ook van mijlen ver aankomen. Er wordt goed gespeeld, helaas ben ik niet zo'n fan van Lawrence. Visueel gezien is het wel prachtig gemaakt, een waar spektakel om te aanschouwen, jammer van het zoete en voorspelbare verhaal. Een nipte voldoende.

Enige nadeel is het irritante karakter van Jennifer Lawrence.
Dit zou zonder zoetsappig liefdesverhaal een goede langer lopende serie kunnen worden.