Passengers (2016)

3,26

Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Morten Tyldum
met Jennifer Lawrence, Chris Pratt en Michael Sheen

Op een routinereis door de ruimte naar een verre kolonie worden twee passagiers door een storing 90 jaar te vroeg ontwaakt uit hun hyperslaap. Jim (Chris Pratt) en Aurora (Jennifer Lawrence) zullen de rest van hun leven op het luxe ruimteschip moeten verblijven en al snel beginnen ze voor elkaar te vallen. De intense aantrekkingskracht tussen beiden valt niet te ontkennen, totdat ze erachter komen dat het ruimteschip in groot gevaar is. Met 5000 slapende bemanningsleden op het spel kunnen alleen Jim en Aurora een ramp voorkomen.

214 BERICHTEN 67 MENINGEN
avatar van arno74
Musical??? Ik heb ze niet horen zingen...

avatar van Zyxx
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooie film, een soort kruising tussen (al eerder gerefereerd) The Shining, maar ook WALL-E en Moon. Het verhaal zit degelijk in elkaar (de meteorietenregen heeft meer ontregeld dan alleen Jims voortijdig ontwaken, hetgeen we mondjesmaat gepresenteerd krijgen) en de chemie tussen de hoofdrolspelers werkt in het voordeel van de film. Persoonlijk had ik het net iets interessanter gevonden als het script rekening had gehouden met eventuele kinderen van het stel aan het eind van de film.

avatar van broncode
Goede Science fiction film met groot budget, wat ook duidelijk te zien is in afwerking en oog voor detail. Maar dit romantisch vehikel kent ook een groot nadeel en dat is de aanwezigheid van Chris Pratt. Op het moment dat het puur op acteren en gezichtsexpressie aankomt, laat Chris zien dat hij tekort komt. Vond geen enkele chemie tussen Pratt en Lawrence, waarin de laatse de film red door haar aanwezigheid.

Zeer toffe film om te kijken, zowel grappige scene's als scene's waar je op je puntje van je stoel gaat van zitten. Ik heb echt genoten van deze film.

avatar van Banjo
Ik twijfel erg om deze te zien..
Is deze film even suf zoals het verhaal doet vermoeden?.

avatar van horizons
Lees de reviews door zou ik zeggen.

Ik vond het dus niet suf. De meeste zijn het er toch wel over eens dat het uitgangspunt sowieso sterk is. Over de uitwerking en afhandeling verschillen de meningen.

Gewoon kijken zou ik zeggen.

Vooral prachtige effecten en mooie beelden in een SF/roman film die afspeelt op vrijwel een lokatie, een ruimte schip. Ik had persoonlijk meer verwacht dit keer van de 3D effecten.
Verder een prima en boeiend verhaal met hoofdzakelijk 2 acteurs die de film eigenlijk dragen.
Kleine rol is weggelegd voor Laurence Fishburne. Ook opmerkelijk is de verschijning van toch wel grote naam Andy Garcia die zonder tekst en maximaal 20 seconden in beeld is. Mag wat kosten de cast.
3.5*/4*

avatar van Banjo
Banjo schreef:
Ik twijfel erg om deze te zien..
Is deze film even suf zoals het verhaal doet vermoeden?.

Nee dit was niks voor mij precies zoals ik verwachte...
Maar dat geeft niet ik heb in een paar dagen een boel moois gezien.
Dit hoorde daar niet bij..

1 1/2 ster

avatar van wimaroca
Zoetzure flauwe film overdreven gemaakte romantische comedy, die meid kon echt niet acteren, daar horen we nooit niets meer van ..

Wel aardig. Beetje jammer van het clichematige laatste half uur.

avatar van Basto
Eerste uur was best aardig, maar de laatste 20 minuten slepen met vlag en wimpel de prijs voor ' meest ongeloofwaardige scenes ooit in de geschiedenis van motion pictures' binnen.

avatar van 93.9
Weer een regisseur die zijn ziel aan de duivel heeft verkocht..
Z'n eerdere films waren zo goed tot er een opdracht uit Hollywood kwam..
Begon trouwens best leuk. Laatste uur wordt ie zo tenenkrommend slecht dat ik er maar 1,5 ster voor kan geven.

avatar van Onceuponanytime
Visueel top, vooral het ruimteschip op zich. Romantiek en Sciencefiction, beiden ingrediënten komen -
mede door het acteerwerk - geslaagd in beeld en bieden een mooie filmavond. Wie zich vragen stelt omtrent de geloofwaardigheid van het verhaal, mag met die bedenking heel wat films schrappen...

Minpuntje ? Toch wel, de filmmuziek kon beter

avatar van JM Q
Zo nu en dan redelijk vermakelijk. De film is ook niet anders bedoeld dan een sciencefiction comedy met een romantisch blue lagoon-tintje...

Het eerste gedeelte is aardig (niet meer dan dat), maar op het moment dat Lawrence op het toneel verschijnt wordt het minder. Het laatste 'actie-achtige' gedeelte is gewoon barslecht wat mij betreft, heb een aantal keer hard moeten lachen waar dat niet de bedoeling was.

Ziet er er leuk uit qua vormgeving, maar al met al helemaal niks voor mij. Te zoet, te jolig, te clichérijk, acteurs die me niet aanstaan en de bijbehorende soundtrack... Eigenlijk precies wat ik verwachtte.

1,5*.

avatar van Redlop
Visueel fantastisch. Genoten van eerste tot laatste seconde ondanks dat ik Jennifer Lawrence nogal irritant vind.

avatar van Capablanca
Door de hier en daar wat negatieve berichtgeving enigszins sceptisch aan begonnen. Mede daardoor viel ie me toch wel mee. Mooie beelden, een interessant menselijk dilemma, realistische hardware. Op het eind zakt de boel wat in, maar het bovenstaande is voor mij genoeg voor een ruime voldoende.

Ebenezer Scrooge
Hyperslaapcapsules zie je wel vaker in sciencefictionfilms, maar daar werd eigenlijk nooit iets mee gedaan, tot nu toe. Toch jammer dat er uit dat enorme ruimteschip - een kilometer lang werd er gezegd - niet het maximale wordt gehaald, zoals Kubrick deed met het Overlook Hotel in The Shining en het ruimteschip in 2001: A Space Odyssey, waar hij ruimte creëerde en verlatenheid vooral. Maar verder een prima film.

avatar van Nientje1980
Het idee is erg leuk, en hij is erg mooi gemaakt, maar helaas vind ik (en partner) het einde behoorlijk teleurstellend.
Af en toe erg traag, maar er zitten wel leuke elementen in.

avatar van Decec
Uitstekend avontuur/drama/romantiek/SF film...
Uitstekend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteur Laurence Fishburne en Chris Pratt...
Ook een bekende actrice Jennifer Lawrence...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prachtig 3D...
Super mooi gemaakte SF...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(DTS 5.1)...
Heerlijk genoten...

avatar van Baggerman
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het is dat ik gewoon een zwak voor dit soort science fiction heb...

Volgens mij was hier wel meer uit te halen wat betreft het dilemma van Jim om Aurora wakker te maken en daarna als zij dit te weten is gekomen. Het is toch vooral weer een heel erg oppervlakkige Amerikaanse productie met de actie waarin alles 'moet' eindigen. Vormgeving is wel aardig, maar niet meer dan dat. Evengoed wel mee vermaakt, 3*.

Beter dan verwacht.

Maar ik verwachte er dan ook niet zo heel veel van. Misschien omdat het mij wat deed denken aan The Host, al weet ik eerlijk gezegd niet waar die link net vandaan komt. Ik had in ieder geval iets young adult achtigs verwacht, dat was het gelukkig niet.

Het is een film die enerzijds erg goed werkt, anderzijds aanvoelt als bandwerk. Dat laatste is dan vooral te danken aan het plot, al moet ik zeggen dat het ook wel erger gekund had. De film geeft af en toe klassieke hints die gelukkig niet altijd gevolgd worden (zoals de pod manual in de lade - uiteindelijk niet de reden waarom het geheim uitkwam). Maar grosso modo blijft het klassiek Hollywood met voorspelbare verhaallijnen en een best lomp laatste half uur.

Maar het is een scifi film, en op dat gebied weet de film toch best iets moois en inspirerend voor te schotelen. Niet dat het boordevol geweldig originele ideeën zit, maar de uitvoering is best cool. Zoals het zwembad dat net nog even buiten het ruimtetuig doorloopt, de sun sweep of de mogelijkheid tot een korte ruimtewandeling/vlucht. Het schip zelf ziet er ook echt wel geweldig uit. Je zou er zo op willen.

Wat mij betreft wint die goede scifi uitwerking het van het lamme plot, want net dát is iets wat ik toch vaak mis in heel wat scifi. Verder nog een pluspuntje voor de barscenes. Doen inderdaad aan The Shining denken maar ze zijn gewoon leuk. Lawrence en Pratt doen het verder ook naar behoren, al zijn ze uiteindelijk redelijk inwisselbaar.

Amusante film dus, al moet je niet te hard hopen op een boeiend verhaal. En of een betere regisseur hier meer had mee kunnen doen? Allicht, maar de kans is minstens even groot dat ze het verkloten omdat ze iets "interessants" willen vertellen.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Beide hoofdrolspelers overtuigen niet. Chris Patt komt te dom en onnozel over, Jennifer Lawrence vind ik niet krachtig genoeg. Gezicht spreekt niet aan, te weinig uitstraling en universele appeal. Qua gezicht ook een 13 in een dozijn vrouw. Te rond gezicht met te lage jukbeenderen en geen mooie ogen. Voor zo'n rol ben je haast verplicht een vrouw te nemen met een universele appeal. Een vrouw die wat moeilijk/diepzinnig/moederlijk kijkt, vrouwelijk, klassevol, klassiek mooi. Lawrence is veel te lomp en doodgewoon voor zo'n rol. Bovendien kan ze gewoon niet acteren, maar zal wel goede contacten in het wereldje hebben.

Maar los daarvan, er was gewoon geen chemie tussen beide. Ze pasten qua uiterlijk niet bij elkaar, en dan wordt het ook lastig ze samen voor te stellen. Daardoor voelde ik ook geen echte romantiek tussen beide.

Visueel vond ik de film wel schitterend. En ik kreeg er best een beklemmend gevoel van. Miljoenen lichtjaren van de aarde, alleen op zo'n ruimtechip. Qua heelal wellicht iets te donker, maar voor de rest zaten er mooie scenes in, bijvoorbeeld met dat water en zwaartekracht.

Ook de android speelde heel goed. Beste rol.

Best een leuke film.

Passengers kenmerkt zich door een wanstaltig simpel verhaal. Dat hier tegenwoordig nog budget voor wordt vrijgemaakt is ongelofelijk. De film bevat verder een aardig begin en spaarzame visuele hoogtepuntjes, maar kenmerkt zich voornamelijk door ver onder gemiddeld niveau te presteren.

Er is blijkbaar een reden waarom de dialogen van Amerikaanse films niet diepzinnig zijn. In de VS neemt het publiek blijkbaar genoegen met vlakke dialogen, of wil het publiek zelfs dit soort vlakheid. Anders kan ik het niet verklaren. Want anders zou je denken: neem een tekstschrijver aan die er wat diepgang in brengt, daar zijn er heus genoeg van te vinden. Maar men wil dat blijkbaar niet.

helpdefilm
Je mening over Jennifer Lawrence is wel duidelijk. Maar gezien het succes met The Hunger Games, waardering voor haar rollen in Winter's Bone en Silver Linings Playbook, met daarnaast rollen in films als American Hustle en aan de andere kant iets als X-Men en Joy geeft toch aan dat ze vrij veelzijdig is als actrice.
Ik denk dat ze juist wel die gewone-universele uitstraling heeft die haar geschikt maakt voor een films als Passengers.

Ze zal wellicht ook goed kunnen onderhandelen (best betaalde actrice in 2015 & 2016).

horizons schreef:
helpdefilm

Ik heb veel andere films van haar niet gezien, maar in deze film vond ik haar mjah... niet overtuigend. Ik vind haar er te gewoon uitzien voor zo'n rol. Ik kan haar moeilijk in de ruimte voorstellen, het is geen powervrouw, daarnaast overtuigt ze niet in haar mimiek, althans in deze film. Het ligt vaak aan de details. De dialogen waren ook niet fantastisch, maar de kracht ligt hem soms ook in de zaken die niet uitgesproken worden. Daarnaast, ja... ik heb het hierboven ook al gelezen... Jennifer Lawrencce wekt om een of andere reden wat irritatie op. Daar kan ze verder ook niks aan doen, het is wellicht haar uitstraling. Ze heeft bij vlagen iets arrogants over zich, wat eigenlijk alleen actrices met de schoonheid van Charleeze Theron mogen hebben. Die komen daarmee weg, Lawrence echter overschat zichzelf (en wordt overschat).

Voor de rest heb ik me bij deze film best vermaakt hoor. Ik vind het een goede film, en zelfs beter dan Martials.

avatar van horizons
Smaken verschillen, bij mij wekt Theron in 95% van haar rollen irritatie op.

Lee92
Gotttegottegot, wat een rotzooi. Dat wordt dan uitgebracht onder de noemer: science fiction/avontuur. Waar men die categorie vandaan haalt voor deze flutzooi is werkelijk niet te begrijpen. Zelfs "The Thunderbirds" "The Smurfs and the Lost Village" en "Gravity" waren nog duizend keer beter te bekijken dan deze 99,9 % computer animatie. De acteerprestaties zijn werkelijk om te huilen zo erg. Ik heb een half uurtje tenenkrommend zitten kijken, vervolgens snel doorgespoeld tot het einde.
Zonde van mijn tijd! Enige troost: het heeft mij geen cent gekost en de uitvinder van de snelspoelknop op dvd-spelers moeten ze tien gouden Oscars geven!! Een laatste tip: Als 'dat zaligmakende Hollywood weer eens wat uit gaan brengen, kunnen ze beter eerst ALLEMAAL een jaartje consult gaan lopen bij Dr. Phil of meteen euthanasie plegen! Gelukkig bestaan er nog bosbranden en natuurgeweld waar ze niks tegen kunnen doen, behalve dat de paar overlevenden daar misschien weer een 'rampen film' van gaan maken.

avatar van DragQueen
Prima Science fiction Film, met een degelijk uitgewerkt verhaaltje, redelijk acteerwerk en visuele effecten om van te smullen. 3 Sterren.

avatar van Dievegge
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit ruimteavontuur kent sterke en zwakke punten. Het eerste halfuur geeft een interessante uitgangssituatie. Michael Sheen als de androïde kelner is grappig, maar het komt nogal traag op gang. Je kunt je afvragen waarom ze zo'n luxueus ruimteschip inrichten als iedereen erin ligt te slapen. Is het de bedoeling om daar te blijven wonen als het geland is op die andere planeet?

Zodra Jennifer Lawrence erbij komt, ligt het energiepeil een streepje hoger. De verhouding tussen de twee hoofdpersonages is echter lastig. Ze verwijt hem dat hij haar wakker gemaakt heeft, maar dan slaat dat helemaal om en blijkt het ware liefde te zijn.

Vanuit wetenschappelijk oogpunt zal er wel een en ander mis mee zijn. Kun je met het blote oog zo'n enorme opeenhoping van sterren zien? Ze bereiken de ster Arcturus na eenendertig jaar, hoewel die op zesendertig lichtjaar van de Aarde ligt. In verband met de zwaartekracht zal ook wel niet alles kloppen. Kortom, het is onderhoudend en spannend, maar helemaal ernstig kun je het niet nemen.

avatar van K. V.
Zonder verwachtingen deze film eens bekeken en vond het een prima film. Geen traditionele ruimtefilm (geen aliens), maar eerder een soort romantische ruimtefilm.
De film zag er wel erg goed uit en ondanks de beperkte cast, deden ze het wel prima.
Het einde vond ik wel iets minder, maar voor de rest een prima film. Vond het wel een aanrader.