Austin Powers: International Man of Mystery (1997)

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Actie

geregisseerd door Jay Roach
met Mike Myers, Elizabeth Hurley en Michael York

In 1967 verslaat de Britse geheim agent Austin Powers de meeste handlangers van zijn grote vijand Dr. Evil. Dr. Evil besluit zich in te vriezen zodat Austin hem niet zal kunnen pakken. Austin besluit zichzelf ook in te laten vriezen, voor het geval Dr. Evil ooit weer tevoorschijn komt. Dit is 30 jaar later het geval, wanneer Dr. Evil de wereld met een nucleair wapen bedreigt.

Dick2008
Ik heb alleen deze en The spy who shagged me gezien en dan vind ik het ook wel weer mooi geweest. Heel veel schelen ze niet met elkaar. Bij die ene was bijvoorbeeld de Jerry Springer show wel geinig gedaan. Bij beide films zijn de visuele grappen wel grappig. Al zijn die in deze film nog wel wat beter. Dat ze naakt zijn maar er wordt iets voor gehouden door de ander . Toch vaak ook erg flauw en een hoop onderbroekenlol erbij. Dat heb ik altijd wel leuk gevonden bij Benny Hill, maar nou komen ze zoveel jaar later weer met allerlei van dit soort grappen aan en dan vind ik er eigenlijk niet veel meer aan. Af en toe wel komisch, zet ze beide op een krappe 3.0.

avatar van rep_robert
,,-Hey, there you are!
-Hi, do I know you?
-No, but's there's where you are, you're there"

Deze grap zegt voor mij alles.
Austin Powers is een heerlijke onzinfilm met idiote grappen en knotsgekke personages. Helaas wordt het grappenarsenaal richting het einde wel wat zwakker, maar ondanks dat is dit een heerlijk originele film die me na minstens 5 kijkbeurten nog steeds niet kan vervelen

avatar van dave
Kostelijke parodie op menig Bond vehikel. Myers is ontzettend op dreef en weet gedurende de hele film te doen grijnzen. Een heleboel blitse pakjes en decors, veel vrouwelijk schoon en een absurd verhaal dat zowaar nog aanslaat ook. Er valt van te genieten, zoals ook geldt voor de twee vervolgen.

3,00 (3,25)

heerlijk kapot lachen! geniaal!

avatar van DonOswaldo
Laatst nog eens herzien.

Nog steeds best leuk, maar is me af en toe te flauw. Verder een leuke dubbelrol van Mike Myers, die als Dr. Evil wel goed uit de verf komt (Austin Powers ook, alleen dat karakter stoorde me nog wel eens, eerder dan grappig zijn).

avatar van Metalfist
If he were any cooler, he'd still be frozen, baby!

Een tijd geleden had ik Goldmember nog eens opgezet. Die viel me toen erg goed mee waardoor ik wel benieuwd was geworden naar de voorlopers van dat derde deel. Het geluk zit me ook al eens mee en niet lang daarna gaven ze het eerste deel, deze International Man of Mystery, op televisie. Toen opgenomen en gisteravond gezien.

Wat direct opvalt, is hoe verschrikkelijk swingend Austin Powers wel niet is. Het nummer Soul Bossa Nova is erg meeslepend en blijft gedurende heel de film in je hoofd zitten. Heerlijk nummer waar je meteen goedgezind van wordt. De rest van de muziek kent ook vele hoogtepunten die perfect in het heerlijke sfeertje van Powers passen. Verder zijn de vele parodieën ook een waar genot om naar te zien. Myers maakt meerdere malen leuke verwijzingen naar de hele James Bond reeks. Verwijzingen die gelukkig ook bijna allemaal geslaagd zijn. Het plot zelf heeft niet zo bijster veel om handen maar wie kan dat in godsnaam iets schelen wanneer je zo'n flamboyante spion als Austin Powers hebt. Hoewel, het is misschien onterecht om het plot als miniem te bestempelen want er zaten zeker wel een aantal goede vondsten in. Vaak is het allemaal de grootste onzin die je ooit al in je leven hebt gezien maar toch weet Mike Myers samen met Roach het perfect te brengen. Hulde! International Man of Mystery kent een hoop flamboyante personages maar tegelijkertijd zijn ze, naast dat ze een overduidelijke knipoog zijn naar de James Bond reeks, allemaal stuk voor stuk erg leuk om te zien. In Goldmember irriteerde ik me soms wat aan Fat Basterd maar hier zat er niets tussen waarvan ik vond dat het in de montage had mogen sneuvelen. Toch is International Man of Mystery te pruimen dankzij de vele onverwachte momenten die de film kent. Je weet niet goed wat er allemaal uit de koker van Myers kan kruipen waardoor je je op het ergste voorbereid en toch nog wordt je aangenaam verrast. Persoonlijke favoriet waren de idiote tussenstukjes waarin Powers staat te dansen. De muziek, de felle kleuren... Heerlijk vermaak. Uiteindelijk verloopt het allemaal erg vlot en is er voor de liefhebber genoeg te ontdekken, zelfs voor de muziekfan want in de openingsscène wordt A Hard Day's Night van The Beatles lichtjes geparodieerd.

Ik begin Mike Myers meer en meer te waarderen. Toegegeven, ik ken hem alleen van Austin Powers en Shrek maar voor de rest kon hij me niet echt veel boeien. In Austin Powers zelf was ik trouwens ook niet echt geïnteresseerd maar daar is ondertussen verandering in gekomen. Soit, Myers is net zoals in Goldmember uitstekend in het vertolken van meerdere personages. Hier doet hij het nog redelijk rustig aan met 2 personages (Austin en Dr. Evil) maar ze zijn in ieder geval geslaagd. Eddie Murphy, eat your heart out! Sinds Bedazzled heb ik een zwak voor Elizabeth Hurley. Ik hoopte dan ook dat ze even heerlijk ging zijn als in die film en ik werd op mijn wenken beloond. In het begin seutig maar toch al met een grote seksuele uitstraling maar wanneer de film vordert lijkt het beest helemaal los te komen. Geweldige, ondergewaardeerde actrice. Ik had niet gedacht dat Seth Green nu al van de partij ging zijn. Ik heb eerst deel 3 gezien maar daar leek het personage meer wat geïntroduceerd te worden maar mij hoor je in ieder geval niet klagen. Een acteur die ik graag zie spelen en ook hier is hij weer erg vermakelijk. De rest van de cast, eigenlijk teveel om op te noemen, is allemaal op een goed niveau en net als in Goldmember zijn de vele leuke cameo's leuk om te spotten (o.a. Will Ferrell en Christian Slater). Het is alleen jammer dat we Mini-Me nog moeten missen maar ik twijfel er niet aan dat die in het tweede deel een uitstekende introductie zal krijgen. Toch maar eens achtergaan, ik geloof dat ik hem hier zelfs nog ergens op VHS heb liggen.

Fantastisch begin van de Austin Powers reeks. Het is allemaal leuk geparodieerd waardoor de film uitnodigt tot meerdere herzieningen om alle details te ontdekken want ik ben er zeker van dat ik nog niet alles mee heb. Myers is fantastisch, Hurley is fantastisch, Green is fantastisch en eigenlijk is heel de cast fantastisch.

Ooo, Behave!

avatar van JSPR_G
Aardig filmpje. Ik had verwacht dat ik dit rampzalig slecht ging vinden maar dat viel uiteindelijk zeer goed mee. 't Is een erg knap verhaal, Mike Myers speelt geniaal goed en de humor zit zeker ook goed.

Na deze 1ne film heb ik het nu wel even gehad met het Austin Powers-personage. Ik vermoed dat de andere films meer van hetzelfde zijn en daar heb ik geen nood aan.

avatar van Tristan Scelso
Deze humor is niet voor mij helaas....

VinnieJones schreef:

Mooiste grappen zijn toch wel dat ze de familie en vrienden van dode vijanden laten zien en dat overrijden van die kerel met die stoomwals (move away man!)!

Dat was eigenlijk het enige in de fllm waarvan ik humor niet echt snapte.
Ik vond de grappen zo flauw, maar daarom zo hilarisch.
Die plasscène, met de penisvergroter, Dr-evil met z'n pink en z'n 'one MILLION dollars', austins geweldig lange, spannende blackjack avontuur. Echt een grappige film .

avatar van Arabyus
Tijd klopt niet. De film begint pas om 22:30

Vond m heel erg grappig, de eerste Powers film voor mij, de andere delen zullen zeer zeker volgen!

avatar van movie acteurs
Alhoewel dit een behoorlijk flauwe parodie film is, waar ik soms niet van hou, is dit toch wel mijn favoriete. Het is helaas niet de dag van gisteren dat ik dit zag. De eerste keer dat ik dit zag was volgens mij rond de periode wanneer de vhs net uit was. Vond het toen al behoorlijk leuk. Hierna kwamen nog twee vervolg films uit waar deel 2 duidelijk de minste is.

Deze flauwe parodie op de oude klassieke James Bond films is behoorlijk leuk. We kunnen heel wat lachen naar deze grappige verwijzingen. Normaal gesproken vind ik dit behoorlijk hinderlijk/irritant uit de verf komen maar hier absoluut niet. Mike Meyer vind ik persoonlijk maar een eng manneke die soms ook behoorlijk faalt maar hier zet hij z'n leukste personage neer. De verwijzingen naar de Bond films (als je ze tenminste gezien heb) zijn behoorlijk duidelijk. Dr. No, Goldfinger, Thunderball en volgens mij nog een paar bekende titels. Dat Elizabeth Hurley in een soort bikini zit van Ursula Andress is sowieso herkenbaar. Michael York en Robert Wagner zijn hier trouwens ook uitermate briljant en grappig.

Wat mij betreft is dit nog steeds een van mijn favoriete komedies die je een plezierige bediening geeft van flauwigheden en grappen. Dit is en blijft wat mij betreft een heerlijke komedie film.
Mijn 5,0 blijft.

avatar van Kim008
Ik blijf dit echt een superfilm vinden

avatar van Kim008
rep_robert schreef:
,,-Hey, there you are!
-Hi, do I know you?
-No, but's there's where you are, you're there"

Deze grap zegt voor mij alles.

Haha ja ik lag plat toen ie dat zei

casualjaantje
Oh, behave.

Vermakelijke komedie met leuk bedachte- en uitgevoerde personages, heerlijke foute grappen en een hilarische Mike Myers. Overigens moet je wel van de humor houden.

Leuk.

avatar van soom
Oh, behave.

Ik had me werkelijk verheugd. Eindelijk kon ik weer eens een cijfer uitdelen die onder de 2,5* (wat in mijn optiek een kleine voldoende is) zou komen. Want ik herinnerde me dat ik ooit geprobeerd had om een of ander stukje van Austin te zien, maar dat ik 'm toen niet kon uit zien, vanwege de slechte, flauwe en ondermaatse grappen (geloof zelfs dat het deze was). Stiekem verkneukelde ik me dus al, omdat ik er echt van uitging dat ik verpletterd zou worden onder de slechtheid van dit wanproduct, net als bij If I had Known I was a Genius.

Wat kan een mens zich toch vergissen.

Ik kon een glimlach/lach bij sommige momenten gewoon niet tegenhouden. Mike Myers is niet geweldig grappig, maar dankzij de onderkoeldheid van Elizabeth Hurley, wordt het best grappig. Zij trekt de film en Mike Myers totaal recht, waardoor het net dat beetje leuker wordt om naar te kunnen kijken, deze film uit te kunnen liggen tot het einde. (hoewel ik af en toe wel een blik opzij wierp/het beeld stilzette om te controleren of m'n lieve schattige hamstertje zich niet bezeerde terwijl ze aan het rondrennen was..) Best grappig dus, net iets leuker dan ik had verwacht. 3*. En ik ga misschien wel weer eens een Austin Powers film zien, om dan tenslotte wel die 0,5* te kunnen uitdelen . Want ik verwacht niet dat een ander deel zo genietbaar is als deze..

avatar van eddyeddy
Nadat ik de latere delen eerder heb gezien en waarbij ik op sommige momenten me lachspieren danig belastte, merkte ik bij deze film dat de getoonde humor me minder aan het lachen bracht.

avatar van wilofski
soom schreef:

Dus effe een korte samenvatting van wat gij hier hebt gezegd:
Gij kijkt graag films waarvan gij denkt da ge die niet goed gaat vinden zodat ge hier op moviemeter er een lage score aan kunt geven...?

Pleasings, hoe dwaas is dat niet? Ik kijk liever zoveel mogelijk goede films die ik ook liefst zo hoog mogelijk score's geef want dat wilt zeggen dat ik een goede tijd heb gehad. En ik vermoed dat de meeste mensen mij hier wel in gaan volgen.

Dit volledig terzijde:
Geniale film tjok vol met dwaze grappen en grollen.
Naast de ongelofelijk veel dwaze moppen zitten er ook knappe staaltjes van parodie in (vooral op oude James Bond films).
Zwaar van genoten! (behalve mijn buikspieren, die deden zeer van 't lachen )

avatar van soom
wilofski schreef:
Dus effe een korte samenvatting van wat gij hier hebt gezegd:
Uh, nee. Niet precies. Maar de gedachte was wel dat ik dacht dat Austin een 0,5* zou krijgen. En waarschijnlijk gaat nog een film van Austin wel een 0,5* krijgen. Maar ik kies niet zomaar een film uit om 'm een laag cijfer te kunnen geven.

avatar van Sergio Leone
Zo net voor pakweg de 3e keer gekeken, en wat blijft dit toch goed.

Vooral het begin is uitstekend. De intro van Austin Powers is al zo overdreven dat de toon meteen gezet wordt. Het aantal flauwe, maar ook goeie moppen volgt zich aan een sneltempo op, vooral in het eerste half uur. Er zit ook een flink aantal geweldige one-liners in deze film. ("I don't bite ... hard")
Naar het einde toe is de film net wat minder, omdat de moppen kwalitatief van een niveau lager zijn.

Mike Myers als Austin Powers blijft goed. Heerlijk overdreven. Zijn vertolking als Dr Evil mag er ook wezen, maar ik heb precies het gevoel dat de latere vertolkingen beter waren.
Elizabeth Hurley kan langs geen kanten acteren, maar dat deert niet. Voorts ook het rolletje van Will Ferrell even aanhalen.

De decors zijn net als de gehele filmlijn: overdreven en druk gekleurd. Hetzelfde kan gezegd worden van het kostuum van Austin Powers.

Nog steeds even vermakelijk.

avatar van tommykonijn
Ooit eens gezien en herinnerde me het als een behoorlijk vervelende film. Vandaar dat ik ook verbaasd ben dat ik hem drie sterren had gegeven en dat ik Mike Myers' acteerprestaties hier als 'goed' omschreef. Maar ik heb hem alsnog herzien en hij is toch wel leuker dan ik me voorstelde. Er zitten een aantal grrappige scenes in. Al zijn sommige dan wel weer zo overdreven dat ze bijna niet meer leuk zijn daardoor. Gelukkig zit de film wel vol leuke karakters en dan bedoel ik vooral de bad-guys. Ik heb me soms echt bescheurd met die Dr. Evil (Give your father a hug! ). Austin Powers zelf vond ik niet op alle momenten leuk maar hij is ook weer niet zo irritant als ik me voorstelde. Sowieso heb ik niet echt heel veel gelachen om hem. Maar het acteerwerk van de rest van de cast is ook wel goed en de settings zijn ook leuk. Al met al dus een vermakelijk filmpje en een goede Bond-parody. Maar zeker niet meer dan dat in mijn ogen. Ik geef hem nog een half sterretje meer dan ik eigenlijk van plan was.

avatar van RuudC
Het was eigenlijk wachten op Leslie Nielsen die nooit kwam. Precies zijn soort humor. Mike Myers ken ik verder alleen als de stem van Shrek. Eerlijk gezegd vind ik zijn rol als Austin Powers leuker. Laten we daar een overtreffende trap aan toevoegen en concluderen dat Dr. Evil bij vlagen een ronduit geniaal typetje is. Voor een kwaadaardig genie zijn zijn gebaartjes en uitspraken erg grappig. Het verhaal is overduidelijk gebaseerd op de avonturen van James Bond. Sommige personages zijn eenvoudigweg gekopieerd. Random Task (de acteur zit momenteel in de bak trouwens voor marteling) gooit alleen zijn schoen in plaats van een hoed. Het jaren ’60 sfeertje en een lading aan belachelijke sketches maken het wel af. Goede rol van Mike Myers. Leuk filmpje. Simpel maar doeltreffend.

avatar van ibendb
Deze film is toch wel de minste van de drie.

Austin Powers is best irritant en de introductie van Dr. Evil is ook niet zo geslaagd. Ik vond de humor ook best flauw in dit deel. Best jammer. 3* omdat ik toch nog ben vermaakt.

avatar van jipt
Austin natuurlijk vet, komisch en lekker debiel. Tikkeltje te flauw, kan me herinneren dat deel 2 beter is. Deze mist Mini-me en Fat Bastard. 3,5*

avatar van Beertje45
Mescalino schreef:
BAH!!! Wat een crap

0.5 ster
ben het met je eens, vind er ook niets aan.

avatar van Bottleneck
Om een of andere reden heb ik altijd gedacht dat Austin Powers niet mijn ding was maar dat viel uiteindelijk juist reuzemee. Lekker flauwe dingen zitten erin zoals de tieten die telkens uit beeld blijven, zo suf maar toch grappig, en echt extreem irritant Aardig wat visuele en woordgrapjes, afgewisseld met mindere stukken maar over het algemeen een leuke film, James Bond-fout.

avatar van Ste*
Aparte film, qua komedie. Aan de ene kant is hij van het niveau komedie dat me normaal gesproken niet aanspreekt, aan de andere kant heeft het toch wat absurde humor die ik juist wel weer leuk vind. Vooral Dr. Evil is leuk overigens, Austin Powers zelf is een stuk minder.

Heb de film inmiddels vaker gezien, en hij blijft ondanks de flauwigheid toch altijd wel voldoende kijkbaar. Het is in zijn genre en in zijn bedoeling wel geslaagd. Het heeft toch iets, wat ik niet helemaal kan omschrijven. Hij is uiteraard nu wat gedateerd, en zeker de latere twee delen (3 heb ik niet echt gezien) zijn een stuk minder leuk, maar laat ik hier nog een ruime 3* voor geven.

avatar van misterdhdh
vond er maar weinig aan, niet mijn soort humor al is de film wel mooi gemaakt natuurlijk. heb soms wel een geglimlacht maar echt grappig vond ik hem niet. ik hou het bij deze ene austin power film.

2.5/5

avatar van the new guy
Heb hard gelachen, maar ook vaak naar de afstandsbediening gekeken. De minste uit de serie, maar wel baanbrekend.

avatar van tattoobob
Hier hoeven we niet veel over te schrijven,en dat doe ik zo wie zo bijna nooit..
Ik zeg Leuk Leuk Leuk